بازدید 16059
ابهام در وضعیت مدیریت نهاد صنفی سینما؛

آیا تداوم مدیرعاملی خانه سینما قانونی است؟

اگر این چند ماه یک دوره مستقل برای هیأت مدیره حساب شود، مأموریت مدیرعامل منقضی شده و باید مدیرعامل تازه انتخاب شود؛ هرچند با توجه به تغییر نسبی ترکیب هیأت مدیره، حتی در شرایط کنونی و بدون استناد به این قوانین نیز هیأت مدیره خانه سینما می‌تواند درباره تداوم فعالیت مدیرعامل کنونی مجدداً شور و اخذ نظر کند.
کد خبر: ۹۲۳۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸ 15 September 2019

آیا تداوم مدیرعاملی خانه سینما قانونی است؟پس از تمدید دوره هیأت مدیره خانه سینما تا زمان ثبت صنوف سینمایی و برگزاری انتخابات تازه و تغییراتی که ترکیب هیأت مدیره با استعفای فاطمه معتمدآریا رخ داده، این ابهام پدید آمده که آیا منوچهر شاهسواری می‌تواند همچنان مدیرعامل خانه سینما باشد یا با توجه به تمدید دوره هیأت مدیره و تغییر ترکیب هیأت مدیره، باید درباره انتخاب مدیرعامل تازه این نهاد صنفی تصمیم‌گیری شود؟

به گزارش «تابناک»؛ مجمع عمومی خانه سینما بعدازظهر 28 مرداد در حالی برقرار شد که قرار بود انتخابات این نهاد صنفی برگزار شود و اصرار هیأت مدیره بر برگزاری انتخابات، آن هم در شرایطی که شماری از صنوف از نظر هیأت مدیره ثبت نشده بود و حق شرکت در این انتخابات را نداشتند، جنجال آفرین شده بود و در نهایت همان‌گونه که انتظار می‌رفت، متأثر از نشست محرمانه‌ای که در روزهای پیشینش برگزار شده بود، انتخابات خانه سینما تا زمان ثبت صنوف و حضور همان صنوف به تعویق افتاد.

بنابراین با رأی نمایندگان 20 صنف از 22 صنف حاضر در مجمع، هیأت‌مدیره فعلی با تمام اعضا به مدت نه ماه و تا اردیبهشت ماه سال آینده تمدید شد که با در نظر گرفتن شش ماه تعویق برگزاری مجمع از سوی هیات مدیره، دوره این هیات مدیره مجموعاً پانزده ماه بیشتر است. کامران ملکی، مرتضی رزاق کریمی، ابراهیم حقیقی، سید علی قائم مقامی، همایون اسعدیان، روانبخش صادقی، سعید عقیقی و مصطفی احمدی اعضای چهاردهمین دوره هیأت مدیره خانه سینما هستند. در این میان تمدید هیأت مدیره این پرسش را پیش آورد که آیا این یک دوره تازه برای هیأت مدیره محسوب می‌شود یا تداوم دوره گذشته است؟

آیا تداوم مدیرعاملی خانه سینما قانونی است؟
ورود شاهسواری با استعفای میرکریمی در دوره هیات مدیره پیشین خانه سینما بود

اگر این دوره تمدیدی به منزله یک دوره تازه برای هیأت مدیره باشد، اعضای هیأت مدیره کنونی نمی‌توانند برای انتخابات بعدی هیأت مدیره خانه سینما کاندیدا شوند و در مقابل منوچهر شاهسواری نیز نمی‌تواند تا اردیبهشت سال آینده مدیرعامل بماند و اکنون هیأت مدیره باید مدیرعامل جدید را در حداکثر 45 روز از 28 مرداد انتخاب کند. بر اساس تبصره یک ماده 37 اساس‌نامه خانه سینما مأموریت مدیرعامل با انقضای دوره هیأت مدیره وقت به پایان می‌رسد و بر اساس تبصره 3 ماده 37، تجدید استخدام مدیرعامل حداکثر برای دو دوره متوالی بلامانع است.

شاهسواری در زمان هیأت مدیره پیشین و پس از استعفای رضا میرکریمی، مدیرعاملی خانه سینما را در اختیار گرفت و در زمان هیأت مدیره کنونی نیز مجدداً انتخاب شد؛ بنابراین، اگر این چند ماه یک دوره مستقل برای هیأت مدیره حساب شود، مأموریت مدیرعامل منقضی شده و باید مدیرعامل تازه انتخاب شود؛ هرچند با توجه به تغییر نسبی ترکیب هیأت مدیره، حتی در شرایط کنونی و بدون استناد به این قوانین نیز هیأت مدیره خانه سینما می‌تواند درباره تداوم فعالیت مدیرعامل کنونی مجدداً شور و اخذ نظر کند.

در مقابل اگر پذیرفته شود که این دوره هیأت مدیره تداوم دوره پیشین است، بیشتر اعضای هیأت مدیره این دوره می‌توانند در دوره بعدی نیز کاندیدای هیأت مدیره شوند، چون عملاً یک دوره عضو هیأت مدیره بوده‌اند و در مقابل شاهسواری نیز تا اردیبهشت ماه هزار و سیصد و نود و نه و برگزاری مجمع عمومی و تعیین هیأت مدیره تازه، می‌تواند مدیرعامل خانه سینما بماند. باید دید به لحاظ حقوقی در نشست آینده هیأت مدیره خانه سینما و توسط بخش حقوقی این مجموعه چه تفسیری از اساسنامه ارائه و کدام رویکرد در پیش گرفته می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان