بازدید 5354

حمله به برجهای دوقلوی مرکز تجارت جهانی؛ چه کسانی سود بردند؟

حمله به برجهای دوقلوی مرکز تجارت جهانی، اولین حملۀ تروریستی در دنیا نبوده و قطعاً آخرین حملۀ تروریستی نیز در جهان نخواهد بود.
کد خبر: ۹۲۳۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴ 11 September 2019

خبرگزاری تسنیم: محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران- بیستم شهریور ماه سال 98 مصادف است با فرا رسیدن هیجدهمین سالگرد حمله تروریستی به برجهای دو قلوی مرکز تجارت جهانی نیویورک، عملیاتی تروریستی که اقتصاد و سیاست غالب کشورهای جهان را تحت تأثیر خود قرار داد که هنوز زوایای پنهان و نهان این حادثه از دید عموم پنهان میباشد، فلذا همین امر  موجب گردید تا حمله تروریستی به برجهای دوقلوی مرکز تجارت جهانی نیویورک را مورد واکاوی قرار دهیم و طی تحلیلی مختصر و مفید، تأثیر حمله به این سازمان بزرگ بین المللی بر معادلات سیاسی و اقتصادی ایران و جهان را به رشته تحریر درآوریم.

حملات 11 سپتامبر 2001 

سلسله‌ حملات انتحاری که در 11 سپتامبر 2001، بدست گروه تروریستی القاعده در خاک ایالات متحده آمریکا انجام شد. در صبح آن روز، 19 تن از اعضای القاعده، چهار هواپیمای تجاری – مسافربری را ربودند. هواپیماربایان، دو هواپیما را در فواصل زمانی گوناگون تعمداً به برج‌ های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک زدند. بدلیل برخورد دو هواپیما، همه مسافران بهمراه 5000 نفر از کارکنان و مردمی که در ساختمان‌ ها حضور داشتند کشته شدند. هر دو ساختمان پس از دو ساعت بطور کامل ویران شدند و آسیب ‌های زیادی به ساختمانهای پیرامون وارد آمد. گروه هواپیماربایان، هواپیمای سومی را نیز به ساختمان پنتاگون، واقع در ارلینگتون در ایالت ویرجینیا کوبیدند. هواپیمای چهارم اما در زمینی نزدیک شنکسویل در ایالت پنسیلوانیا سرنگون شد. اکثر کشته شدگان این حملات‌ مردم عادی و شهروندانی بودند که ملیت آنها از 90 کشور گوناگون جهان بود!!

واکنش آمریکا به این حملات:

واکنش دولت ایالات متحده آمریکا به این حملات، شروع جنگ علیه تروریسم با حمله به افغانستان و برکنار کردن طالبان از قدرت بود که تروریستهای القاعده را در خاک افغانستان پناه داده بودند و نیز تصویب طرح «قانون میهن‌پرستی آمریکا» بود. کشورهای بسیاری قوانین ضد تروریسم خود را تقویت کردند و اجرای آنها را گسترش دادند. اکثر بنگاه ‌های بزرگ تجاری و صنعتی در آمریکا و برخی از کشورهای غربی حداقل بمدت یک هفته فعالیت خود را تعطیل کردند و بعد از بازگشایی از زیان هنگفتی خبر دادند که به خصوص متوجه شرکتهای هواپیمایی و مؤسسات بیمه شده بود.!!

خسارتی که به پنتاگون وارد شده بود، ظرف کمتر از یکسال جبران شد. همچنین بازسازی ساختمانهای جدید مرکز تجارت جهانی نیز آغاز گردید. در سال 2006 ساخت 7 برج مرتفع و آسمانخراش جدید در محل برجهای ویران شده شروع شد. برج شماره 1 مرکز تجارت جهانی در حال حاضر با 541 متر ارتفاع، در اوآخر سال 2016 به بهره ‌برداری رسمی رسید. این برج به یکی از مرتفع‌ترین برج ‌های جهان و همچنین بلندترین برج قاره آمریکا و شهر نیویورک مبدل گردید. 6 برج دیگر نیز از سالهای 2011 تا 2017 در محل سابق برجهای تخریب شده ساخته شدند.

حادثۀ 11 سپتامبر سال 2001 تاکنون بزرگترین عملیات تروریستی تاریخ ایالات متحده آمریکا به شمار می‌آید و پیامد های مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی برای این کشور و جامعه جهانی بدنبال داشته ‌است.

واکنش‌ جهانیان به حمله تروریستی و برخورد هواپیماها با برج های مرکز تجارت جهانی:

پس از این حملات، بسیاری از کشورهای جهان با آمریکائیان ابراز همدردی کردند. روزنامه لوموند جمله «ما همه آمریکایی هستیم» را تیتر اول خود کرد. بیشتر رهبران کشورهای خاورمیانه از جمله دولت وقت افغانستان این حمله را محکوم کردند؛ ولی عراق در این بین یک استثناء بود. دولت وقت عراق بلافاصله پس از این حادثه طی یک بیانیۀ رسمی اعلام کرد که آمریکا میوه «جنایات خود علیه انسانیت» را چید. گروهی از مردم فلسطین نیز این حادثه را جشن گرفتند و ابراز شادی کردند. یکماه بعد آمریکا یک ائتلاف بزرگ بین‌المللی را برای جنگ با افغانستان رهبری کرد. پاکستان نیز ضمن همکاری با آمریکا، پایگاه‌ های هوایی خود را در اختیار آمریکا قرار داد و کشورهای مختلف جهان نیز قوانین سخت‌ گیرانه‌ای را در مورد حساب‌ های بانکی و مسافرت اتباع برخی از کشورهای جهان وضع کردند تا مانع از استفاده گروه‌ های تروریستی از حساب‌ های بانکی برای اهداف تروریستی شوند.

در آمریکا قوانینی از جمله قانون میهن‌پرستی برای کنترل افراد متهم به دخالت در اعمال تروریستی به تصویب رسید. این قانون بشدت مورد انتقاد گروه ‌های حامی حقوق شهروندی در آمریکا قرار گرفت. زیرا این گروه‌ ها معتقد بودند که این قوانین به دولت اجازه نقض حریم شخصی افراد را میدهد.

واقعیت مهم این است که هرچه وقوع حادثۀ تلخ و هولناک 11 سپتامبر برای آمریکا، اظهار همدردی سایر ملل و اتحاد جهانی به نفع ایالات متحدۀ آمریکا را بهمراه داشت اما با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ و عملکردهای غلط و ابهام برانگیز وی، تمام رشته های آن کشور به یکباره پنبه شد و برعکس، اجماع جهانی در حمایت از آمریکا به تنفر جهانی و پُشت کردن کشورها به آمریکا مبدل شد که این واقعیت نشان دهندۀ عمق نامبارکی و نامیمونی 11 سپتامبر برای آمریکا میباشد.!!

برج آزادی مرکز تجارت جهانی، بلندترین برج آمریکا:

برج آزادی یا برج شمارۀ 1 مرکز تجارت جهانی (Freedom Tower) یا (One World Trade Center) بلندترین برج آمریکا و بلندترین برج نیم کره غربی زمین میباشد که پس از تخریب برجهای دو قلوی مرکز تجارت جهانی (101 طبقه) در تاریخ 11 سپتامبر 2001 بهمراه 6 برج بلند دیگر، طراحی و بعنوان پروژه جدید مرکز تجارت جهانی در نیویورک ساخته شد. برج آزادی اوآخر سال 2016 رسماً افتتاح شد. ضمناً دو زمین بزرگ مربع شکل باقیمانده از برجهای دو قلو هم به دو حوض بزرگ آب به وسعت 18000 مترمربع تبدیل شده اند. برج 541 متری آزادی بعنوان ساختمان اصلی مرکز تجارت جهانی در 27 آوریل 2006 کلنگ خورد. این برج همراه با شش ساختمان دیگر مرکز تجارت جهانی نیویورک آواخر سال 2016 ساخته و با حضور تمامی رؤسای مراکز تجارت جهانی و جمعی از مقامات سیاسی و اقتصادی جهان پیش از پایان سال 2016 رسماً افتتاح شدند. دفتر بزرگترین شرکتها و کمپانی مُعظم جهان در نیویورک به این برج منتقل شده است.

جزئیات و مشخصات فنی برج آزادی مرکز تجارت جهانی نیویورک:

گروهی از طراحان ساختمانی و معماران مطرح بین‌المللی، 5 سال بعد از حادثه 11 سپتامبر، مأمور شدند تا جایگزین برج ‌های دوقلوی مرکز تجارت‌ جهانی در منهتن آمریکا را به گونه‌ای احداث کنند که در مقابل بدترین تهدیدهائی که ممکن است با اصابت دوباره یک فروند هواپیمای مسافربری حامل سوخت رخ دهد، این ساختمانها کمر خم نکنند.

حاصل این مأموریت، اجرای پروژه‌ای بزرگ با ظرفیت 7 ساختمان برای مرکز تجارت ‌جهانی نیویورک شد که برج اصلی آن با 541 متر ارتفاع در 113 طبقه اوآخر سال 2016 بعنوان برج اصلی تجارت‌ جهانی (برج آزادی) به بهره‌برداری رسید. این ساختمان آنطور که سازنده‌اش تضمین داده تحت هیچ‌ شرایطی سقوط نمی‌کند و حداکثر واکنشی که با برخورد هواپیما را دارد، کج ‌شدگی قسمتهایی از سازه آن است.

در برج تجارت‌ جهانی شماره 2 که حدود 100 متر بلندتر از برج ‌های دوقلوی سابق است برای مقابله با تبعات حمله ‌های تروریستی، یک مغز90 سانتی‌متری حاوی بتن ‌و ‌فولاد، مرکز سازه را تقویت کرده و در عین حال سیمان بکار رفته در این ساختمان نقش عایق حرارتی را برعهده دارد. پروژه‌ های ساختمان‌ سازیِ انگشت ‌شماری توانسته‌اند به اندازه ساخت برج آزادی، (برج شماره 1تجارت جهانی) پر سر‌و‌صدا باشند. معماران این برج بدنبال آن بودند تا با این سازه جلوی تکرار حوادث تلخ تاریخ را بگیرند.

آنها اعتقاد دارند که اگر تروریستها مجدداً یک هواپیمای مسافر‌بری را با مخزنی پر از سوخت به این برج بکوبند، باز هم سر پا خواهند ماند. کارل گالیوتو، مشاور فنی شرکت طراح برج میگوید: «با توجه به خطرات احتمالی، سازه برجها سقوط نخواهد کرد. در بسیاری از موارد حتی تغییر شکل و کج ‌شدگی نیز در آنها رخ نخواهد داد. بهرحال، اسکلت بندی و چارچوب اصلی برجها تخریب نخواهند شد و از جا در نخواهند رفت.

در سالهای آغازین دهه1960 کار طراحی مرکز تجارت جهانی (برجهای تخریب شده) در منطقه منهتن شهر نیو‌یورک توسط دو شرکت مینورو یاماساکی و شرکا، و امری راث و پسران آغاز شد. این مجتمع در 5 آگوست 1966 کلنگ خورد، اما ساخت برجهای دو‌قلوی سابق در فاصله سالهای 1970 تا 1973 انجام گرفت. دربهای این دو برج در 4 آوریل 1973 به روی عموم گشوده شد. چهار ساختمان دیگر این مجتمع در فاصله سالهای 1975 تا 1981 و ساختمان آخر (هفتم) نیز در سال 1985 ساخته شدند.

در مرکز اولیه تجارت جهانی که 7 ساختمان را در خود داشت، نقش اصلی و برجسته را برجهای معروف دو‌قلو بازی میکردند. این دو برج هر کدام 101 طبقه و 44 آسانسور داشتند و ارتفاع‌ شان بیش از 410 متر بود. ساخت برج شمالی (برج 1) در دسامبر 1972 و دومی (برج جنوبی) در جولای 1973 به پایان رسید. هزینه ساخت این دو برج به پول آن روز 400 میلیون دلار و بر پایه ارزش دلار در سال 2012، بیش از دو میلیارد دلار بود.

این مرکز پیش از آنکه در اثر حملات 11 سپتامبر 2001 فرو ریزد، یک آتش ‌سوزی را در فوریه 1975 و یک بمب‌ گذاری را در فوریه 1993 از سر گذرانده بود.!!

اما صبحگاه 11سپتامبر 2001 هوا‌پیما‌ربایان وا‌بسته به القاعده دو هوا‌پیمای جت 767 را در حملات تروریستی هماهنگ‌ شده‌ای به دو برج مرکز تجارت جهانی کوبیدند.

بعد از چند سال کشاکش و این پا و آن پا کردن، باز‌سازی در محل مرکز تجارت جهانی بخوبی پیش رفت. در طرح جدید مرکز تجارت جهانی، موزه و بنای یاد‌بودی نیز ساخته شده و در عین حال شش آسمانخراش جدید نیز دور آن را فرا گرفته اند که موزه تجارت جهانی تحت نام موزه ملی یازدهم سپتامبر حدوداً 5 سال پیش با حضور باراک اوباما، خانواده ‌های قربانیان و بازماندگان آن حادثه در نیویورک گشایش یافت. هدف از دایر کردن این موزه، زنده نگه داشتن یاد قربانیان حملات تروریستی11 سپتامبر 2001 در نیویورک است و حفظ آثار باقی مانده از آن حملات برای نسلهای آینده میباشد.!!

مرکز تجارت جهانی چیست و چه مأموریتی را عهده دار میباشد:

مرکز تجارت جهانی(World Trade Center)  بعنوان یکی از سازمانهای بزرگ بین المللی اقتصادی جهان با بیش از 325 مرکز فعال در حدود101 کشور دنیا و بالغ بر750،000 سازمان و شرکت تحت پوشش خود، یکی از قدرتمندترین و تأثیرگذارترین نهادهای جهانی است که مقر اصلی آن در شهر نیویورک آمریکا میباشد. این مرکز فعالیت جهانی خود را70 سال پیش آغاز کرده است.

مفهوم مرکز تجارت جهانی مفهومی است فراتر از یک ساختمان، یک حرکت یا یک سازمان، بلکه همراه کننده تجارت و سازمانهای دولتی و خصوصی دخیل در تجارت جهانی است. به عبارتی دیگر مرکز تجارت جهانی کلیه خدمات مربوط به تجارت جهانی را در زیر یک سقف جمع آوری و به فعالان اقتصادی عضو و غیر عضو خود ارائه میدهد. این خدمات شامل ارائه اخبار و اطلاعات اقتصادی و تجاری، ارتباطات، بازاریابی، تأمین منابع مالی، باشگاههای تجارت جهانی، برنامه های آموزشی تجاری، سازماندهی هیأتهای تجاری و اقتصادی، آماده سازی و مهیای امکانات نمایشگاهی و عرضه کالا و... میگردد. مرکز تجارت جهانی بعنوان یک مرکز تجاری مدرن (Business Center) خدمات موجود بخش خصوصی و دولتی فعال در امر تولید و تجارت را تکمیل و حمایت میکند. غالب شهرهای بزرگی که در جهان از خدمات و امکانات مراکز تجارت جهانی بهره مند میباشند دارای اقتصادی قوی بوده و مشکلات تولید و تجارت را مرتفع نموده اند.

یک مرکز تجارت جهانی دارای امکانات استانداردی به این شرح میباشد: برج یا برجهانی تجارت جهانی – مرکز بزرگ نمایشگاهی – مرکز همایشها شامل سالنهای کوچک تا چند هزار نفره -  مرکز آموزش – مرکز داوری – هتلهای 5 و 6 ستاره – باشگاه تجارت جهانی شامل تمامی امکانات رفاهی و....

مراکز تجارت جهانی در هر یک از مراکز شهری مهم جهان قابل ایجاد میباشند. مراکز تجارت جهانی به اعضاء خود این توانایی را اعطاء میکنند که با مردمی از هر نوع ایدئولوژی در مورد مسائل اقتصادی به توافق برسند و مرزهای سیاسی و جغرافیائی کشورها دلایلی برای ایجاد همکاری تلقی میگردند تا خطوط تمایز و جدایی بین آنها.

حمله تروریستی به برجهای دوقلوی مرکز تجارت جهانی، منافع چه کسانی را تأمین کرد؟

حمله به برجهای دوقلوی مرکز تجارت جهانی، اولین حملۀ تروریستی در دنیا نبوده و قطعاً آخرین حملۀ تروریستی بزرگ نیز در جهان نخواهد بود!! زیرا پشت پردۀ هر حملۀ تروریستی در جهان اتاق فکری وجود داشته و بطور قطع انجام اینگونه حملات با انگیزه و در جهت نیل به هدف خاصی صورت میگیرد.!!

شاید برخی از مردم جهان اعتقادشان بر این باشد که حملات تروریستی در کشورهای مختلف توسط عده ای و آنهم فقط به جهت ایجاد ناامنی و هرج و مرج صورت میپذیرد اما در این راستا باید گفت که غالب این حملات بمنظور کسب منافع مادی صورت گرفته و منافع میلیارد دلاری عده ای خاص را تأمین میکند.!!

در این ارتباط لازم به ذکر است که در جهان افراد و گروههای مولتی میلیاردری وجود دارند که هر یک در رشته ای خاص سلطان و امپراتور میباشند و حرف اول و آخر را در آن رشته، آنان در جهان میزنند!! بطور مثال: برخی سلطان اسلحه و مهمات میباشند و برخی سلطان تولید و فروشنده جنگنده و هواپیما هستند!! عده پرچمدار و سلطان نفت و برخی سلطان سیگار و مشروب و.... غیره میباشند!!

دست بر قضا، غالب این افراد و گروهها یهودی و حامی صهیونیست هستند و اکثراً در آمریکا زندگی میکنند و بخش اعظمی از سرمایه های آنان در کشور آمریکا میباشد، بطوریکه اگر سرمایۀ خود را از آمریکا بیرون بکشند، قطعاً کشور آمریکا با بحران مواجه میشود!! فلذا به همین خاطر میباشد که تحت فشار و لابی همین افراد و گروهای مولتی میلیاردرِ صهیونیست، دولتهای قبل و حال و آیندۀ آمریکا مجبورند تا از رژیم اسرائیل حمایت و چشمان خود را بر روی جنایات آنها ببندند!!

ضمناً از قدیم الایام شاهد این واقعیت بوده ایم که هر کس کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا شده و یا در آینده میشود، برای جلب رضایت این افراد و گروهای مولتی میلیاردرِ صهیونیست، پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سریعاً به اسرائیل رفته و آن کلاه معروف یهودیان را در کنار آن دیوار معروف بر سرش میگذارد تا وفاداری خود را به سلاطین پول و سرمایه ثابت کند!! در این راستا شاهد بودیم که حتی "حسین باراک اوباما" نیز که یک مسلمان میباشد، همچون سایر کاندیداها به اسرائیل رفت و آن کلاه را بر سر خود گذاشت تا از رضایت صاحبان سرمایه را کسب نماید که بخوبی موفق شد.

این افراد و گروهای مولتی میلیاردرِ صهیونیست، برای تأمین منافع دهها و یا صدهها میلیاردی خود با هم همکاری و همفکری میکنند و بعنوان اعضاء اتاق فکر، نقشۀ جهان را جلوی خود میگذارند و دائماً در گوشه و کنار جهان و در کشورهای مختلف بحران، جنگ یا عملیات تروریستی به راه میاندازند و منافع آن منطقۀ بحران زدۀ دنیا را بین خود تقسیم میکنند!! یعنی نفت و انرژی آن منطقه یا سرزمین را عده ای میبرند و فروش تسلیحات را عده ای دیگر برعهده میگیرند و مابقی نیز نسبت به تخصص های خود منافع خود را برداشت میکنند، پس منافع آنان ایجاب میکند تا دائماً در گوشه و کنار جهان جنگ و بحران وجود داشته باشد.

در ارتباط با حمله به برجهای مرکز تجارت جهانی نیویورک نیز قطعاً منافع عده ای خاص در نظر گرفته شده و صاحبان سرمایه با هدفِ تأمین منافع هزاران میلیارد دلاری خود، چنین عملیاتی را سازماندهی و برای بدست آوردن منافع خویش حاضر به قتل عام بیش از 5000 انسان بیگناه در نیویورک و دهها هزار نفر در کشورهای دیگر شدند.!!

پس از حمله به برجهای مرکز تجارت جهانی، دولت آمریکا جهت مبارزه با القاعده و تروریسم به کشورهای افغانستان و عراق حمله کرد و این حملات با اسم رمزِ مبارزه با تروریسم آغاز شد اما به غارت منابع آن کشورها ختم شد!! یعنی در اصل حملات آمریکا به این دو کشور به نام مبارزه با تروریسم اما به کام صاحبان سرمایه انجام شد.

عده ای تا توانستند اسلحه و مهمات فروختند، عده نفت عراق را غارت کردند، برخی مواد مخدر افغانستان را قاچاق نمودند، عده ای دیگر مواد غذایی و سیگار و مشروب این دو کشور را تأمین نمودند و برخی دیگر نیز چیزی دادند و چیزهای با ارزش تری را با خود بردند!! به همین خاطر مجدداً تأکید میگردد که صاحبان بزرگ سرمایه در جهان، حیات کاری خود را در ایجاد جنگ و بحران میدانند، چه بسا برای ادامه حیات خود، گروههای تروریستی همچون داعش را نیز سازماندهی کنند!! فلذا جهت حفظ منافع نجومی خود آبِ دنیا را گل آلود میکنند تا ماهی های بزرگی برای خود صید کنند، پس حمله به برجهای دوقلوی مرکز تجارت جهانی، اولین حمله نبوده و آخرین حملۀ تروریستی بزرگ در جهان نیز نخواهد بود!!

در پایان لازم به ذکر است در این ایامی که اقتصاد ایران دچار مشکلات عدیده ای میباشد و مردم شریف مان از رکود، تورم و گرانی کمر شکن، بیکاری شدید، رشد وحشتناک نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، مشکلات بانکی، توقف چرخهای تولید و کوچکتر شدن سفره هایشان در رنج و عذاب میباشند، دولت و علی الخصوص اقتصاددانان درون دولت این واقعیت را بخوبی به اثبات رسانده اند که "اَفسارِ اسبِ سرکشِ اقتصادِ ایران" بطور کامل از دستانشان خارج شده و دیگر نه توان رفع مشکلات را دارند و نه متأسفانه اراده ای جهت بهبود اوضاع اقتصادی کشور و سامان دادن به معیشت مردم عزیزمان از آنها دیده میشود!! در نتیجه امروز کشورمان نیازمند به افراد و شخصیتهای حقیقی و حقوقی شایسته، متخصص، دلسوز و متعهد، وطن پرست و حافظ منافع ملی، کارآمد و فارغ از دسته بندیهای سیاسی و جناحی میباشد تا با همدلی و برنامه ریزی صحیح بتوانند مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع، مردم را به زندگی و آینده کشور امیدوار و نهایتاً پیروز و سربلند از جنگ اقتصادی بیرون آیند.

در این راستا دستگاهها و سازمانهایی نیز در داخل و خارج وجود دارند که میتوانند با تخصص، ارتباطات و امکانات خود در سراسر جهان، مشکلات اقتصادی ایران را حل وفصل و همچون سپری محکم در برابر ضربات ایستادگی نمایند و مسئولین و دولتمردان کشورمان نیز چاره ای ندارند مگر اینکه جهت غلبه بر مشکلات داخلی از توان و یاری این سازمانها استفاده نمایند. مراکز تجارت جهانی در سراسر جهان نیز سازمانهای بزرگ اقتصادی بین المللی هستند که با همکاری یکدیگر قدمهای بزرگی را در رفع مشکلات و موانع و همچنین پیشبرد اقتصاد و تجارت جهانی کشورهای خود برمیدارند که در این مسیر، کشورمان ایران نیز میتواند از توان مراکز تجارت جهانی جهت غلبه بر مشکلات و راه اندازی چرخ تولید و تجارت و پیروزی در جنگ اقتصادی و رفع تحریمها، به نحو احسن بهره برداری کند.

امید است پس از گذشت چندین دهه از آغاز فعالیت مراکز تجارت جهانی در سراسر دنیا و پس از 28 سال از شروع فعالیت دبیرخانه این سازمان در تهران، زمینۀ بهره مندی از امکانات این سازمان بزرگ بین المللی در جهت رفع مشکلات موجود کشورمان و رشد و توسعه اقتصاد ایران مهیا گردد.!!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار