بازدید 8446

کاهش ۲۱ درصدی بدهی خارجی، دستاورد دولت یا فشار تحریم‌ها؟

در حالی که میزان کل بدهی خارجی دولت در فروردین ماه ۱۳۹۷ حدود ۱۱ میلیارد و ۳۵ میلیون دلار بوده، این رقم در آخرین گزارش بانک مرکزی ـ که مربوط به خرداد ماه سال جاری است ـ به ۸ میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلار کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۲۳۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳ 11 September 2019
کاهش ۲۱ درصدی بدهی خارجی، دستاورد دولت یا فشار تحریم ها؟
 
تابناک اقتصادیدر حالی که میزان کل بدهی خارجی دولت در فروردین ماه ۱۳۹۷ حدود ۱۱ میلیارد و ۳۵ میلیون دلار بوده، این رقم در آخرین گزارش بانک مرکزی ـ که مربوط به خرداد ماه سال جاری است ـ به ۸ میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلار کاهش یافته است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ بدهی خارجی دولت‌ها یا استقراض آن‌ها از کشور‌های دیگر پدیده‌ای است که بیشتر در کشور‌های در حال توسعه به چشم می‌خورد. دلیل آن که دولت‌ها به سمت استقراض از خارج و افزایش میزان بدهی‌های خارجی می‌روند، این است که معمولاً عدم تکافوی سرمایه و منابع داخلی، دولت‌ها را مجبور به انجام چنین کاری می‌کند. نکته مهم این که تنها کشور‌هایی که در سطح کلان اقتصادی دارای مدیریت مناسبی هستند، می‌توانند از استقراض خارجی به صورت بهینه استفاده کنند و به رشد اقتصادی دست یابند. نگرانی عمده در زمینه استقراض خارجی این است که دولت‌ها باید در دوره‌های آتی پاسخگوی اصل و سود این استقراض‌ها باشند و اگر این منابع به درستی مدیریت و در زمینه‌های مناسبی به کار گرفته نشوند، در آینده نه تنها زمینه رشد اقتصادی را فراهم نمی‌کنند، بلکه به عنوان مانعی جدی بر سر راه رشد اقتصادی عمل خواهند کرد.

کاهش ۲۱ درصدی کل بدهی خارجی در پانزده ماه

بررسی گزارش‌های آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد در یک سال اخیر روند بدهی‌های خارجی دولت نزولی بوده است. همان گونه که در نمودار زیر می بینید، در حالی که میزان کل بدهی خارجی دولت در فروردین ماه ۱۳۹۷ حدود ۱۱ میلیارد و ۳۵ میلیون دلار بوده، این رقم در آخرین گزارش بانک مرکزی ـ که مربوط به خرداد ماه سال جاری است ـ به ۸ میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلار کاهش یافته است؛ یعنی در پانزده ماه اخیر میزان کل بدهی خارجی ایران کاهشی ۲۱ درصدی را تجربه کرده است.

کاهش ۲۱ درصدی بدهی خارجی، دستاورد دولت یا فشار تحریم ها؟


کاهش ۶۰ درصدی بدهی خارجی کوتاه مدت

کل بدهی خارجی دولت از مجموع دو بدهی کوتاه مدت و بلندمدت تشکیل شده است. آمار‌ها نشان می‌دهند در حالی که بدهی کوتاه مدت خارجی در فروردین ماه ۱۳۹۷ حدود ۴ میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار بوده، این میزان در خرداد ماه ۱۳۹۸ با کاهشی ۶۰ درصدی به یک میلیارد و ۷۰۸ میلیون دلار رسیده است. همچنین میزان بدهی خارجی بلندمدت در خرداد ماه ۹۸ در مقایسه با فروردین ماه ۹۷ با کاهشی ۲ درصدی از ۷ میلیارد و ۶۷ میلیون دلار به ۶ میلیارد و ۹۶۹ میلیون دلار رسیده است. این نمودار نشان می‌دهد، دلیل عمده کاهش کل بدهی خارجی، کاهش بدهی‌های خارجی از ناحیه بدهی‌های کوتاه مدت بوده است.  

کاهش ۲۱ درصدی بدهی خارجی، دستاورد دولت یا فشار تحریم ها؟

بدهی خارجی دولت ایران رقم بزرگی نیست!

از آنجا که خود کلمه بدهی بار منفی دارد، شاید برای بسیاری این پرسش مطرح باشد: آیا بدهی خارجی ایران رقم بزرگی است؟ پاسخ این پرسش را می‌توان با مقایسه چند عدد با این بدهی خارجی تا حدودی داد.

همان گونه که گفته شد کل بدهی خارجی دولت در خرداد ماه سال جاری رقم ۶ میلیارد و ۹۶۹ میلیون دلار می‌باشد. این رقم در حدود یک هفتم میزان واردات یا صادرات در سال ۹۷ بوده است. در سال گذشته، میزان کل واردات ایران ۴۲ میلیارد و ۶۱۲ میلیون دلار و میزان کل صادرات ایران ۴۴ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار بوده است.

همچنین در سال گذشته بنا بر آمار موجود دولت تنها برای واردات کالا‌های اساسی به میزان ۱۴ میلیارد دلار ارز تخصیص داد که رقم بدهی‌های خارجی تقریباً نصف این میزان است؛ بنابراین رقم بدهی‌های خارجی دولت ایران، رقم بزرگی نیست و دولت به راحتی قدرت تسویه بدهی خارجی خود را دارد.

کاهش بدهی‌های خارجی دستاورد دولت است یا فشار تحریم ها؟

در تیر ماه سال جاری در سفری که رئیس جمهور روحانی به خراسان شمالی داشت، به نوعی کاهش بدهی‌های خارجی را دستاورد دولت عنوان کرد و گفت: هر کشوری که در تنگنا قرار می‌گیرد، به دلیل کاهش درآمد، بدهی‌اش افزایش می‌یابد، اما در چهارده ماهی که در فشار شدید تحریم قرار گرفته ایم، بدهی خارجی دولتمان کاهش یافته است؛ در سال ۹۶ بدهی خارجی ما ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده، اما امروز این بدهی به ۹.۵ میلیارد دلار رسیده است.

هر چند رقم اعلام شده توسط رئیس جمهور برای میزان بدهی خارجی رقم چندان دقیقی نبوده، با چشم پوشی از این موضوع، حالا پرسش این است که دلیل کاهش بدهی‌های خارجی دولت ایران چیست؟ آیا می‌توان این کاهش را یک دستاورد برای دولت دانست؟

وحید شقاقی شهری، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی طی گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش‌ها به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: کاهش بدهی خارجی دولت به دو دلیل عمده اتفاق افتاده است؛ نخست اینکه دولت آقای روحانی به دلیل اعمال تحریم‌های جدید نتوانسته است وام خارجی جدیدی دریافت کند و یا فاینانس جدیدی بگیرد. البته دولت یازدهم در ابتدا به سمت راه اندازی خطوط اعتباری یعنی دریافت وام خارجی از اروپا و چین حرکت کرد، اما به دلیل تحریم‌های آمریکا نتوانست وام خارجی دریافت کند.
 
شقاقی شهری ادامه داد: دلیل دوم کاهش بدهی خارجی دولت این بود که طی این مدت موعد سررسید اقساط سالیانه فرا رسیده بود و بنابراین، دولت باید یک تا دو میلیار دلار بابت سررسید بدهی‌ها خارجی خود پرداخت می‌کرد که بر همین مبنا نیز بدهی‌های خارجی روند کاهشی به خود گرفت.

این عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در پایان سخنان خود با اشاره به پایین بودن میزان بدهی خارجی دولت ایران گفت: اگر بتوانیم درون اقتصاد را سامان بدهیم هرگز گرفتار مشکلات کشور‌هایی که بدهی خارجی بالایی دارند مانند ونزوئلا که ۱۸۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد، نخواهیم شد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
مشخصه از جیب مردم پرداخت شده
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
ذقیییقا
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
در ضمن کسی به آمار هایتان اطمینان ندارد!
خیلی با این دولت به ساماندهی داخلی می رسیم!!!!!
و منتظر یک چشمک امریکا است تا دوباره بدهی ها را بالا ببرد و وابسته به دیگران
کدام دولت ؟؟؟

من دولتی نمی بینم.

همش به لطف تحریم هاست
دولت .........دستاوردش کجا بود ؟!!!
پول نفت مردم نتونستن خودشون حیف و میل کنن دادن خارجی ها !!
درصورتی که اون پولها بایو سرمایه گذاری و از سود بدهی میدادن حالا اصل و سود و ...دادن
بدهی ها رو از دلارهای خانگی مردم پرداخت کردید؟دم تدبیرتون گرم.
خدا را شکر
از فردا دیگه لوازم التحریر و گوشت قرمز و گوشت سفید و مرغ همه چیز ارزان میشود!!!
چهارشنبه ها و پنج شنبه ها که اخر هفته میشود نمی دانم چرا همه اخبارهای دلاری و ارزی و کاهش ارزش طلا و افزایش فعالیتهای بورس و نوک قله رفته بورس و ...
زیاد میشود؟؟؟؟؟
عجیب نیست؟؟؟؟؟؟
از کجا بدهی ها صاف شده وقتی فروش نفتی نداریم؟ و پتروشیمی ها تحریم و ذخایر ارزی بانکی در خارج‌از کشور هم شامل تحریم شده ؟؟
۲ میلیارد دلار صاف شده و از کجا و کدام منبع؟
بانک مرکزی پول ویلتموس مربی فوتبال را ندارد بدهد ان وقت بدهی خارجی صاف کرده اند؟
تهاتر هم براحتی نمیشود کرد که ایشان این گونه صحبت می کنند.
هند قطع کرده خرید نفتش از ایران را.
بدهی های ایران به چین است بیشتر؟؟
اروپایی ها ۹۰ درصد تجارتشان را با ایران کم کرده اند و به رقم ۱.۸ میلیارد دلار رسانده اند یعنی هیچ.
برق و گاز صادراتی به عراق به چه صورت پولش برمیگردد میدانید؟امسال حتی حاظر نشده اند پول بدهی هایشان را با زوار اربعین تهاتر دیناری کنند.
وفتی با کسی مراوده اقتصادی نداشته باشی اصلا امار دادن بدهی معنا دارد؟؟؟؟؟
کدام بانک معتبر به ما وام داده که بر بدهی های خارجی اضافه شود؟؟؟
نیامدن پول در پارس جنوبی میدانید چه قدر به ضرر ایران است و جلو زدن رقیبان از ایران؟؟

بوورررووووووسس فقط
بووووووووووووورررس

نقیض صحبت ایشان و دیگران که از کم بودن بدهی خارجی صحبت می کنند میشود ندادن وام جهانی به ایران و ثابت ماندن میزان بدهی های قبلی.
این همان دولتی است که بودجه مثلا احیای دریاچه ارومیه را صرف انتخاباتی کرد و وقتی باران اومد و سطح دریاچه بهتر شد بلافاصله با اب و تاب ادعا کرد نتیجه کار دولت بوده احمدی نژاد هم حرف های عجیب می زد فکر میکرد مردم باور می کنند
كم شدن بدهي پيام خوبي نيست بلكه اين پيام را ميدهد كه سرمايه گذاري و توليد و اشتغال در كشور در كمترين سطح است اگر كشور بدهي داشته باشد و رشد اقتصادي هم داشته باشد خوب است انهم بالاي 6 درصد .
چقدر تحلیل خنده داری یعنی تحریم ها باعث تصفیه بدهی شدند این تحلیل نمی گوید چرا در دوره احمدنژاد که هشتصد میلیارد دلار پول داشتیم فقط بر بدهی ها اضافه شد و چرا روحانی چرا با وجودیکه خزانه خالی تحویل گرفت چرا از همان اول اهتمام به کم کردن بدهی های حارجی داشت و این کار را کرد و جالبه همین کارشناس اقتصاد د باره اقتصاد مقاومتی به دولت ایراد می گرفت در صورتیکه همه می دانند از اصول اولیه این اقتصاد کم کردن بدهی های دولت است حالا شما و کارشناسان دلسوز که در دوره روحانی به نهایت دلسوزی رسیده اید مشغول قلب کردن فعالیت ها و تشکیک در ان کارها شده اید دلایل وارونه برای ان می اورید اول می گوید سررسید بدهی رسیده بود باید می دادند اما نمی گه اگر این دولت مثل دولت احمدنژاد بود که جیبش هم پر پول بود و بدهی ها را پرداخت نمی کرد و بریش دولت بعد می خندید و می گفت بدهی ها می افته بگردن دولت بعد کسی می توانست به او ایراد بگیرد در صورتیکه این دولت دلایل زیادی برای نپرداختن دارد دلیل سر رسید شدن بدهی ها دلیل موجهی نیست در دنیا کشورهای زیادی هستند که با بدهی های فراوان مدتها تسویه ان را به تعویق انداختند که مشکلات زیادی برای مردم و دولتهای بعدی خود بوجود اورده و می اورند
شما از دولتی که کنترل پیاز و سیب زمینی و رب گوجه و... را ندارد و نه ساده تر, کنترل یک سیلاب را هم ندارد , توقع برنامه داشتن برای کارهای بزرگ دارید؟
وقتی از بیل و کلنگ و فرقون گرفته تا سوزن رو وارد میکنیم
اونم کاملا قانونی
چه توقع پیشرفتی دارید؟
دولت محترم نرخ واقعی ارز را هم بیان نمیکنن.
در حالی که ارزش جهانی دلار تا ۲۰درصد کم شده ولی دولت میگوید ما کنترل کردیم.
ایران به طلبکارا بگوید بیایند بجای طلب خود نفت ببرند ؟ اینگونه هم نفت بفروش میرود ،و هم بدهی ایران صفر میشود ؟،،،،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر