بازدید 11016

عربستان سراغ غنی سازی اورانیوم رفت

کد خبر: ۹۲۲۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹ 09 September 2019
شاهزاده "‌عبدالعزیز بن سلمان" وزیر انرژی عربستان در کنفرانس انرژی در "ابوظبی" اعلام کرد: کشورش می‌خواهد در آینده نسبت به غنی سازی اورانیوم اقدام کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، این مقام سعودی که اظهاراتش عصر دوشنبه در خبرگزاری رویترز منتشر شد، افزود: " عربستان سعودی می‌خواهد در آینده اورانیوم را غنی سازی کند و با این اورانیوم سوخت لازم برای نیروگاه برق هسته‌ای اش که در برنامه دارد تا آن را بسازد، تامین کند".

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان گفت: " ما با احتیاط کامل داریم اقدام می‌کنیم ... ما داریم این کار را با دو رآکتور هسته‌ای آزمایش می‌کنیم".

وزیر انرژی عربستان به "برنامه"‌ای اشاره کرد که کشورش قصد دارد یک مناقصه بین المللی اعلام کند و ساخت دو باب رآکتور هسته‌ای تولید برق را به مناقصه بگذارد.

این اولین رآکتور‌های تولید برق هسته‌ای در میان کشور‌های حاشیه خلیج عرب فارس خواهد بود.

بن سلمان یادآور شد که در نهایت امر، هدف پادشاهی سعودی این است که چرخه کامل برنامه هسته‌ای را اجرا کند که مشتمل است بر تولید و غنی سازی اورانیوم برای تولید سوخت هسته‌ای.

انتظار می‌رود مناقصه مزبور در سال ۲۰۲۰ اعلام بشود. پروژه چندین میلیارد دلار ارزش دارد و تا به حال شرکت‌هایی از کشور‌های روسیه، کره جنوبی، چین و فرانسه گفتگو‌های اولیه را در این زمینه انجام داده اند.

این گامی است برای ورود به یک مرحله حساس؛ و مطمئنا" برای تمام شرکت‌های آمریکایی که درگیر این برنامه هستند، دردسرساز خواهد بود.

بزرگ‌ترین صادر کننده نفت جهان در همین حال اعلام کرده است که می‌خواهد از فلز برای ایجاد تنوع در ترکیبات انرژی اش استفاده کند.

مشکل هم همینجاست. اورانیوم وقتی غنی می‌شود آن موقع استفاده دو منظوره پیدا می‌کند؛ هم برای اهداف صلح آمیز و هم برای ساخت سلاح هسته‌ای.

گره کار هم در همین مرحله است. نگرانی اصلی غرب و کشور‌های منطقه از کار‌های اتمی کشور‌های مختلف هم در همین مرحله است.

اتفاقا" دغدغه واشنگتن هم همین غنی سازی اورانیوم است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر