بازدید 15093
مثبت و منفی سرمایه‌گذاری در پنج بازار داخلی؛

در نیمه نخست امسال، بازدهی کدام بازارها بیشتر بوده؛ دلار، بورس یا مسکن؟

دلار که در نیمه نخست سال گذشته، روز‌های پر التهابی را تجربه می‌کرد، در نیمه نخست سال جاری و با فاکتور گرفتن چند روزی که در اردیبهشت ماه قیمت این ارز افسار گسیخته‌ای رشد پیدا کرد و به کانال ۱۵ هزار تومان نیز وارد شد، روز‌های بسیار آرامی را پشت سر گذاشت و روند نزولی را پیمود. سرمایه گذاری بر روی دلار در نیمه نخست سال جاری، بازدهی منفی ۱۱ درصدی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده است.
کد خبر: ۹۲۲۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 09 September 2019
در نیمه نخست امسال، بازدهی کدام بازارها بیشتر بوده است؛ دلار، بورس یا مسکن؟
 
تابناک اقتصادیدلار که در نیمه نخست سال گذشته روز‌های پر التهابی را به لحاظ قیمتی تجربه می‌کرد، می‌توان گفت: در نیمه نخست سال جاری و با فاکتور گرفتن چند روزی که در اردیبهشت ماه قیمت این ارز افسار گسیخته‌ای رشد پیدا کرد و به کانال ۱۵ هزار تومان نیز وارد شد، روز‌های بسیار آرامی را پشت سر گذاشت و روند نزولی را پیمود. سرمایه گذاری بر روی دلار در نیمه نخست سال جاری، بازدهی منفی ۱۱ درصدی را برای سرمایه گذاران به ارمغان آورده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در نیمه نخست سال گذشته، بازار‌ها با تکانه‌های شدیدی همراه بودند و ثبات در اقتصاد ایران حاکم نبود. پول‌ها از سپرده‌های بانکی خارج و روانه بازار‌های مختلف شده بودند. برخی از مردم برای حفظ ارزش دارایی خود و برخی دیگر برای کسب سود بیشتر سرمایه گذاری‌ها خود در بازار‌های طلا، سکه و به خصوص ارز را افزایش داده بودند. در سال جاری که تنها سیزده روز دیگر به نیمه نخست آن مانده است، بازار‌ها به جز بازار سهام تقریبا شرایط ثبات یا نزولی را تجربه کرده اند.

در این مطلب به این پرسش پاسخ داده شود که در نیمه نخست سال ۹۸، سرمایه گذاران کدام بازار‌ها بیشترین سود را کسب کرده اند؟

بازار سهام پربازده‌ترین بازار

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در نیمه نخست سال جاری بورس ایران بر خلاف سایر بازار‌ها روند بسیار خوبی را طی نموده و بازدهی بالایی برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آورده است. این بازار که در روز‌های سال جاری رکورد‌های مختلفی را شکسته، باعث شده است تا نقدینگی‌های سرگردان تا حدود زیادی روانه این بازار شوند.
 
در حالی که شاخص کل بورس در آخرین روز زمستان ۹۷، عدد ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحدی را به ثبت رساند، این عدد در هفدهم شهریور ماه ۱۳۹۸ با رشدی ۶۶ درصدی به ۲۹۶ هزار و ۷۳۱ واحد افزایش یافت؛ این یعنی اینکه بورس برای سرمایه گذاران خود بازدهی ۶۶ درصدی را در نیمه نخست سال ۹۸ ثبت کرده است. حالا شاخص کل بورس در یک قدمی رقم تاریخی ۳۰۰ هزار واحد قرار گرفته و کارشناسان پیش بینی کرده اند که در چند روز آینده، این رکورد توسط شاخص کل بورس شکسته خواهد شد.

بازدهی ۱۷ درصدی مسکن در نخست سال جاری

متأسفانه به دلیل آن که هنوز سیزده روز به پایان شهریور ماه و نیمه نخست سال جاری مانده، نمی‌توان گفت که وضعیت بازار مسکن در نیمه نخست سال جاری چگونه بوده است، اما می‌توان با استفاده از آخرین آمار منتشره از وضعیت بازار مسکن که مربوط به مرداد ماه سال جاری است، وضعیت این بازار را تا حدودی سنجید.

در حالی که در پایان اسفند ماه سال گذشته، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن ۱۱ میلیون و ۹۳ هزار تومان اعلام شده بود این متوسط قیمت در پایان مرداد ماه سال جاری به ۱۳ میلیون و ۲۶ هزار تومان رسید. مقایسه قیمت‌ها در بازار مسکن نشان می‌دهد که بازدهی بازار مسکن برای سرمایه گذاران آن در پنج ماهه سال جاری ۱۷ درصد بوده است.

طلا سرمایه‌گذاران خود را نقره داغ کرد!

بازار طلا در نیمه نخست سال ۹۸ بازدهی منفی داشته است. در حالی که در آخرین روز زمستان ۹۷ قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بر تابلوی طلافروشان ۴۲۹ هزار و ۸۷۰ تومان به ثبت رسید، این رقم در هفدهمین روز شهریور ماه سال جاری ۴۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان ثبت شد. مقایسه این دو رقم بیانگر آن بود که سرمایه گذاری در بازار طلا در نیمه نخست سال جاری با رشد منفی ۴ درصدی رو به رو بوده است.

بازدهی منفی ۶ درصدی سکه بهار آزادی

به دلیل دخالت قیمت دلار در تعیین قیمت سکه، قیمت این فلز گرانبها با کاهش قیمت دلار در نیمه نخست سال جاری با افت ۶ درصدی رو به رو شد و در حالی که قیمت هر سکه بهار آزادی در آخرین روز اسفند ماه سال گذشته ۴ میلیون و ۴۰۳ هزار تومان بود، این قیمت در هفدهمین روز شهریور ماه سال جاری به ۴ میلیون و ۱۲۶ هزار تومان کاهش یافت. بدین ترتیب بازدهی بازار سکه در نیمه نخست سال جاری منفی ۶ درصد به ثبت رسید.

عقبگرد قیمتی دلار، بازار ارز را در قعر بازدهی بازار‌ها قرار داد

دلار که در نیمه نخست سال گذشته، روز‌های پر التهابی را به لحاظ قیمتی تجربه می‌کرد، در نیمه نخست سال جاری و با فاکتور گرفتن چند روزی که در اردیبهشت ماه قیمت این ارز به صورت افسار گسیخته‌ای رشد پیدا کرد و به کانال ۱۵ هزار تومان نیز وارد شد، روز‌های بسیار آرامی را پشت سر گذاشت و روند نزولی را پیمود. کسانی که در ابتدای سال جاری، هر دلار را به قیمت ۱۲ هزار و ۸۹۴ تومان خریداری کرده بودند در پایان هفدهمین روز شهریور ماه این قیمت به ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. یعنی سرمایه گذاری بر روی دلار در نیمه نخست سال جاری، بازدهی منفی ۱۱ درصدی را برای سرمایه گذاران به ارمغان آورده است.
 
در نیمه نخست امسال، بازدهی کدام بازارها بیشتر بوده است؛ دلار، بورس یا مسکن؟
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
ممکن است بورس برای سرمایه گذاران خود بازدهی ۶۶ درصدی را در نیمه اول سال ۹۸ ثبت کرده باشد ولی این فقط مربوط به قیمت سهام است اگر به پرداخت سود شرکتها در سال 98 توجه کنید درکل کمتر از پرداخت سود درسال 97 است که نشان از پیش بینی بدی است که شرکتها از سال 98 دارند و ترجیح میدهند سود کمتری تقسیم کنند
اقتصاد رانتی و فاسد ایران کی درست می شود؟
در درازمدت طلا همیشه بهترین سرمایه گذاریست منتها مشکل نگهداری آن است ، قیمت آن بصورت جهانی تعیین میشود و کسی در قیمت آن نمیتواند دخل و تصرفی انجام دهد درمقابل طوفان ، سیل ، زلزله ، خشکسالی ، رکود ، جنگ ، آتش و ..... هیچ مشکلی ندارد
کاملا مخالفم، من سرمایه تقریبا 55 میلیونی رو بردم بازار بورس، بازار پایه، با یه تصمیم ناذرست که مدیر فرابورس گرفت، کاملا گند زد به بازار. تا به الان 20 میلیون ضرر کردم.تصمیماتی از جمله تصمیم اخیر، دوباره بازار دلار و ماشین و خونه رو رونق میده. نشون به این نشون که دلار وارد کانال 10000 تومن شده بود که بعد از این تصمیم مجدد برگشت بالا..
حباب طلا و دلار در حال حاضر کامل تخلیه شده است و تا حدودی حباب منفی هم پیدا کرده اند ولی وضعیت بورس و مسکن مشخص نیست
معنی نقره داغ رو هم فهمیدیم
تمام رسانه هاماموریت دارند کاهش دستوری وغیرواقعی دلار و عددسازی صورت گرفته در بورس را بطورشبانه روزی تیترکنند ودرنهایت نتیجه بگیرند بازدهی بورس ازهمه بازارهای دیگربیشتربوده ! همه میدانند که درشرایط وخیم اقتصادی امروز بورس باید روند نزولی داشته باشد امابدلیل دستکاریهای انجام شده بجای سقوط رشدکرده مطمین باشید این روند تاابدادامه نخواهدیافت !!!
دلاردردوهفته گذشته روندصعودی داشته وبسرعت به کانال ۱۲۰۰۰ تومان بازخواهدگشت واعلام عدم توانایی تامین ارز زایرین اربعین روندافزایش قیمت دلاررا تشدیدخواهدکرد
خوانندگان محترم مدیون مردم هستید اگه فکر کنید که این گزارش با قصد و غرض نوشته شده؛
داداش گلم، بورس ایران در و پیکرش کجا بود؟؟ هر کی تازه کار باشه و وارد این بازار بشه نقره داغ میشه.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
بله هرکه تازه کار باشه و بدون آموزش ویا مشاوره با یک فرد آگاه وارد بورس بشه نقره داغ میشه در بورس باید با بررسی کامل و شناخت روند سهم و نیز عوامل بنیادی سهم خرید و فروش کرد یک سهم ممکن است ارشد کرده باشه و شما در اوج قیمت سهم را خریداری بکنی و زیان کنی و برعکس سهمی را در کف قیمت بخری و سوذ ببری . بنابراین از تجربه شما نمیتوان نتیجه گرفت که همه کسانی که وارد بورس شدن ضرر کردن خیلی ها هم سودهای خوبی کردن . ضمنا رشد بورس در سال جاری ناشی از عقب ماندگی بود که از سایر بازارها پیدا کرده بود و بنابراین خیلی هم نمیتوان گفت که بورس جباب دارد اگرچه بعضی از سهم ها حباب دارند .
دلار دراستانه بازگشت به کانال ۱۲۰۰۰ تومان
فنر به زور فشرده شده دلار اماده بازشدن و جهش است

اولین نشانه های ته کشیدن ذخایر ارزی :
همتی: تامین ارز عمره مستحبی اولویت بانک مرکزی نیست

رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: بانک مرکزی تلاش خود را برای تامین نیاز ارزی حج واجب انجام داد، اما با توجه به شرایط پیچیده ارزی کشور، اولویت بانک تامین نیازهای اساسی و دارو است. لذا، در مقطع کنونی، تامین ارز عمره مستحبی نمی‌تواند در اولویت کاری بانک باشد.
بچه ۵ ساله هم میتونه تشخیص بده که کاهش دستوری قیمت ارز و افزایش غیرمنطقی شاخص بورس نتیجه دستکاری وعددسازی هست
بیشترین بازدهی سرمایه ای در ایران مربوط به دلالی است ، دلال سیب زمینی ،پیاز ، تخم مرغ ،دامهای بزرگ ،و کوچک ،ارزاق عمومی ؟،،، از قدیم گفته اند سه چیز در زندگی بهترین است ؟ زن صیغه ای ،، خانه اجاره ای ،، شغل دلالی ؟،،هم تنوع دارد ،و هم درآمد دارد ،و هم تعهد نمیخواهد ،،، در ایران اکنون ، دو مورد آن رواج دارد ، ( زن صیغه ای ،و شغل دلالی ) برای دلالان بزرگ خانهٔ اجاره ای نیز رواج دارد ؟،،،
هرچه شدت تحریمها و تهدیدها بیشترمیشود واوضاع اقتصادی وخیم ترمیشود بورس بیشتر رکورد میزند !!! با این روند حتی درصورت وقوع جنگ هم همچنان شاهد رکوردزنی بورس خواهیم بود !!!!!!
درنیمه دوم سال شاهد اغارذوندنزولی بورس خواهیم بود ودیگر عددسازی هم قادربه تغییران نخواهدبود
توصیه کارشناسان غیرسفارشی بورس به سهامداران :
نیمه دوم سال حباب عظیم بورس تخلیه خواهدشد تا دیرنشده سرمایه تان را ازبورس خارج کنید
دوران یکه تازی بورس نورچشمی به پایان رسید نیمه دوم سال زمان بازشدن فنر به زورجمع شده دلاراست وانهایی که تحت شانتاژهای شبانه روزی رسانه ها فریب نخورده ودلارهایشان رامفت نفروختندبزودی پاداش خویشتنداری خودراخواهندگرفت
این نموداررا اخرسال ۹۸ هم نشان دهیدتاهمگان ببینند که چطور جای بورس ودلار عوض خواهدشد !!!
درست نیست نظر مخاطب رو سلیقه ای نشون بدی، یا کلا ساتسور کنی
وقتی جابجایی پول در ایران بی حساب و کتاب و رصد همین میشه که دلار نامتعادل اکثر واردات صادرات کالا با لیرو یوان و درهم و روپیه است خوب از آن طرف با حساب بانکی یه فرد زیر هجده سال کلی می تونی جابجایی کنی و یا هر مبلغی از هر حسابی به هر حساب دیگه بره کسی نیست سوالی بپرسد وضعیت چک نوشتنمان هم که معلوم خوب خودمان با همکاری دولت و بانک مرکزی پولمان را بی ارزش کردیم
من شش ماه است که سهام بانک تجارت و بانک صادرات را خریدم و ۲۰٪ توی ضررم. جالب اینجاست شاخص بورس از اون موقع تا الان ۱۵۰ هزار واحد رفته بالا !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
معلوم نیست چه کلکی توکار است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
حتی در کشورهای پیشرفته خطر صفر شدن سرمایه در بورس وجود دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
در تمام این موارد دولت باید مراقب باشد که تخلفی صورت نگیرد و شفافیت برقرار باشد ولی متاسفانه هیچ کنترلی وجود نیست
اونهایی که خیلی خوشحالند که مثلا یک فرد عادی که برای حفظ سرمایه اش طلا یا سکه خریده و ضرر کرده خوشحالی شان خیلی دوا م ندارد
این نوشتها نشان می دهد که ما اصلا علمی به نام اقتصاد در ایران نداریم همه کارها بر اساس دلالی پیش میره
بنام خدا
همیشه در ایران هجوم سرمایه در پی بی ثباتی بازار صورت میگیرد و همواره در طول سالیان متمادی این امواج خروشان سرمایه مردم ضعیف رو ب نفع ثروتمندان بغما برودهاند.حال هم این بورس ها و بازارهاز ساختگی هستند ک جای سوداگران واختلاسگران رو گرفته اند افرادی ک در سالهای ن چندان دور شاید در حد یک صنعتگر ساده هم نبودند با ارتباط های خاص وخیرات های خاص توانستند ب افرادی معروف و مشهور تبدیل گردند در این رهگدر هیچ خدمتی ب مردم و جامعه نشد فقط افرادی خاص متورم شدند و جامعه دچار لوکس گرایی شد ،حال نسخه درمان کجاس،بنطرم باید پایه ای اقتصاد براساس مشارکت مردم تبیین شودو این سرمایه کوچک مردم در طرح های واقعی ک مطابق نیاز کشورو با دید منفعت جامعه وحفط سرمایه گداران خرد صورت پدیرد استفاده شود.و مطمعن باشید چاق کردند عده ای سرمایه دار ک گاها سرمایه دار نما هستند هیچ کمکی ب اقتصاد و بسط اعدالت اجتماعی نمکند.من میتونم اطمینان بدم بستر درست طراحی بشه مردم میتونند علاوه بر رشد اقتصاد و بسط اعدالت اجتماعی دولت را نیز از باتلاق مشکلات نجات بدهند.
سلام. بیایید حقیقت راکتمان نکنیم اولا درنیمه دوم سال ۹۸ خصوصا اواخر نیمه دلار جهش شدید پیداخواهد نمود وبه تبع ان سکه هم تا ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت واوایل سال ۹۹ شروع بازی بالا رفتن قیمت املاک خصوصا املاک کلنگی خواهد بود من یک دلار پول وبک عدد سکه ندارم ومستاجر هستم لیکن متاسفانه دکترای حسابداری دارم این خط این هم نشان علی برکت الله
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل