بازدید 10626
پیمانه اقتصادی؛

همتی: تأمین ارز عمره مستحبی، اولویت بانک مرکزی نیست/ واکنش وزیر صنعت به قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت/ دلار پیش از تعطیلی گران شد/ عوامل مؤثر بر روند قیمت طلا

این پیمانه تیتر‌هایی همچون دماسنج بورس در سودای فتح رکورد‌های تاریخی، دکتر محسن رضایی: باید ایالات‌ اقتصادی در ایران راه‌اندازی شود، بانک مرکزی چین ۱۲۶ میلیارد دلار نقدینگی را برای وام‌دهی آزاد کرد، پازل فروش و توزیع خودروسازان به هم ریخته است، وزیر نفت عراق: بغداد از اکتبر تولید نفت خود را کاهش خواهد داد و نگرانی وزیر انرژی امارات از سطح ذخایر نفت در جهان را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۲۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 09 September 2019

همتی: تامین ارز عمره مستحبی اولویت بانک مرکزی نیست/ واکنش وزیر صنعت به قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت/ دلار پیش از تعطیلی گران شد/ عوامل موثر بر روند قیمت طلاتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دماسنج بورس در سودای فتح رکورد‌های تاریخی، دکتر محسن رضایی: باید ایالات‌ اقتصادی در ایران راه‌اندازی شود، بانک مرکزی چین ۱۲۶ میلیارد دلار نقدینگی را برای وام‌دهی آزاد کرد، پازل فروش و توزیع خودروسازان به هم ریخته است، وزیر نفت عراق: بغداد از اکتبر تولید نفت خود را کاهش خواهد داد و نگرانی وزیر انرژی امارات از سطح ذخایر نفت در جهان را در بر دارد.

همتی: تأمین ارز عمره مستحبی، اولویت بانک مرکزی نیست

رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: بانک مرکزی تلاش خود را برای تأمین نیاز ارزی حج واجب انجام داد، اما با توجه به شرایط پیچیده ارزی کشور، اولویت بانک تأمین نیازهای اساسی و داروست؛ بنابراین، در مقطع کنونی، تأمین ارز عمره مستحبی نمی‌تواند در اولویت کاری بانک باشد. وی افزود: متأسفانه تلاش و مذاکره با مسئولین عراقی برای تأمین دینار برای زوار بزرگداشت حماسه عظیم اربعین به نتیجه نرسید. لذا با عنایت به تجربه تلخ سال گذشته در جریان توزیع ارز در داخل عراق، زائران عزیزی که نیاز به ارز دارند، می‌توانند از هم اکنون از بانک‌ها و صرافی‌های مجاز نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

دماسنج بورس در سودای فتح رکوردهای تاریخی

شاخص کل بورس تهران در معاملات دومین روز هفته و قبل از تعطیلات با رشد 2130 واحدی در ارتفاع 296 هزار و 731 واحدی قرار گرفت. شاخص قیمت وزنی ارزشی نیز با رشد 572 واحدی در ارتفاع 79 هزار و 753 واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 1224 واحدی به کانال 82 هزار و 112 واحدی صعود کرد و شاخص قیمت هم وزن نیز با تقویت 819 واحدی در مدار 54 هزار و 966 واحدی قرار گرفت. شاخص آزاد شناور با رشد 2569 واحدی رقم 337 هزار و 948 واحدی را به نمایش گذاشت و شاخص بازار اول با افزایش 942 واحدی در مدار 216 هزار و 448 واحدی و شاخص بازار دوم با پرش 7049 واحدی در ارتفاع 599 هزار و 873 واحدی قرار گرفت. پالایش نفت تهران با 311 واحد، پالایش نفت بندرعباس با 194 واحد و پالایش نفت تبریز با 164 واحد و گروه صنعتی پاکشو با 133 واحد بیشترین تأثیر مثبت رابر شاخص کل بورس تهران داشتند و در مقابل نماد معاملاتی شرکت های گروه مپنا با 194 واحد، فولاد مبارکه اصفهان با 188 واحد و مخابرات ایران با 170 واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را بر دماسنج بازار سرمایه ثبت کردند و با کاهش خود مانع از رشد بیشتر شاخص کل شدند.

دکتر محسن رضایی: باید ایالات‌ اقتصادی در ایران راه‌اندازی شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه بازدید از مؤسسه خیریه مهرانه زنجان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ایران نسبت به ثروت عظیمی که به لحاظ نقدینگی و دارایی دارد، کشوری بی‌نظیر است، ولی در این بین مهم است که ثروت غیرمولد وارد چرخه تولید شده و نقدینگی عظیمی که در بین بانک‌ها می‌چرخد و نرخ سود بانکی را بالا برده است، به سمت تولید هدایت شود و لازمه کار این است که یک رابطه درست بین بانک و تولید به‌ وجود بیاید، چون کارآفرینان بسیاری در کشور وجود دارد، ولی رابطه بانک‌ها بیشتر با بنگاه‌های بزرگ است و از آنجایی‌که ریسک‌گریز هستند، کمتر واحدهای کوچک را تشخیص می‌دهند و باید کاری کرد، این ثروت پولی به سمت کارآفرین خرد، متوسط و خانگی حرکت کند.

رضایی خاطرنشان کرد: با تحرک واحدهای کوچک و متوسط و فعالیت‌های اقتصادی خانگی، می‌توان تحرکی را هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت در اقتصاد شاهد باشیم؛ هر چند معتقدم باید ایالات‌ اقتصادی در ایران راه‌اندازی و به استان‌ها اختیار داده شود و هیچ دلیلی ندارد که مسائل جزئی از استان‌ها برای مطرح شدن به سطح کلان کشوری بیاید. به همین دلیل باید هرچه زودتر ایالات‌ اقتصادی در کشور ایجاد شود.

قیمت سکه طرح جدید هفدهم شهریور۹۸

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، روز یکشنبه به ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۲۰ هزار تومان بود.

عوامل مؤثر بر روند قیمت طلا

مشاهده صعود طلا به بالاترین حد در شش سال گذشته و سپس کاهش بیش از ۵۰ دلاری قیمت این فلز در مدت یک هفته، برای معامله‌گران مضطرب کننده بوده است. با این حال، تحلیلگران بر این باورند که پتانسیل صعودی و نزولی طلا تا زمانی که عامل مهم تأثیرگذار بعدی روی دهد، محدود خواهد ماند. گزارش اشتغال ضعیف‌تر از حد انتظار آمریکا باعث شد طلا بخشی از ریزش قیمتی که اوایل هفته داشت را جبران کند اما این اقدام موقتی بود. 

بازار هفته جاری منتظر آمار اقتصادی آمریکا و تأثیر آنها روی تصمیم بانک مرکزی این کشور خواهد بود. نشست بعدی بانک مرکزی آمریکا برای ۱۸ سپتامبر برنامه ریزی شده و عمده آمار اقتصادی به بانک مرکزی دلیلی برای نگرانی بیش از حد نداده است. بر اساس گزارش کیتکونیوز، مهمترین آمار اقتصادی، گزارش خرده فروشی خواهد بود که جمعه منتشر می‌شود و بازارها انتظار دارند آمار اوت رشد ۰.۲ درصدی را نشان دهد. شاخص قیمت مصرف کننده نیز گزارش مهم دیگری خواهد بود که روز پنجشنبه منتشر می‌شود. رویداد مهم دیگر، نشست بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه خواهد بود و بازارها انتظار دارند در جریان این نشست نرخ های بهره کاهش داده شده و بسته تدابیر محرک اقتصادی جدیدی اعلام شود.

به گفته جیم ویکاف، تحلیلگر فنی ارشد کیتکو، بازار طلا همچنان در کنترل خریداران است. روند صعودی سه ماهه در نمودار روزانه مشاهده می‌شود و هدف بعدی بازار شکستن مرز ۱۶۰۰ دلار است؛ اما ابتدا باید مقاومت در سطح ۱۵۲۸ دلار و سپس ۱۵۳۵ دلار شکسته شود. شرکت "کپیتال اکونومیکس" برای دورنمای بلندمدت طلا پیش بینی کرد که قیمت هر اونس این فلز تا پایان سال در حدود ۱۵۰۰ دلار می ماند زیرا از یک سو ریسک گریزی همچنان از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد و از سوی دیگر بهبود بازده اوراق قرضه، قیمت طلا را با فشار کاهشی روبه رو می‌کند.

بانک مرکزی چین ۱۲۶ میلیارد دلار نقدینگی را برای وام دهی آزاد کرد

بانک مرکزی چین اعلام کرد، برای سومین بار در سال جاری میزان پولی که بانک‌ها باید ذخیره نگاه دارند، کاهش داده است تا ۹۰۰ میلیارد یوآن (۱۲۶.۳۵ میلیارد دلار) نقدینگی برای تقویت اقتصاد در حال کند شدن این کشور آزاد شود. تحلیل‌گران انتظار دارند در صورتی که دومین اقتصاد بزرگ جهان تحت فشار جنگ تجاری و کاهش تقاضای داخلی قرار گرفته است، پکن به زودی تسهیلات بیشتری در سیاست‌گذاری مالی خود ارائه کند. بانک مرکزی چین اعلام کرد که نسبت نقدینگی ذخیره تمام بانک‌ها را ۵۰ صدم درصد کاهش داده و برای بانک‌های تجاری شاخص شهری، ۱۰۰ صدم درصد دیگر هم این نرخ را پایین آورده است. نرخ نقدینگی ذخیره اجباری برای بانک‌های بسیار بزرگ هم به ۱۳ درصد کاهش داده شد. گام اول این طرح که ۸۰۰ میلیارد یوآن را آزاد خواهد کرد، از ۱۶ سپتامبر اجرایی می‌شود و در گام دوم که در دو فاز اجرا می‌شود ۱۰۰ میلیارد یوآن دیگر را در ۱۵ اکتبر و ۱۵ نوامبر آزاد خواهد کرد.

نگرانی وزیر انرژی امارات از سطح ذخایر نفت در جهان

سهیل المزروعی، وزیر انرژی و صنایع امارات در پاسخ به پرسشی در مورد امکان کاهش بیشتر تولید نفت گفت اعضای اوپک و تولیدکنندگان نفت غیراوپکی متعهد هستند بازار نفت را به توازن برسانند. وی در کنفرانس خبری در ابوظبی گفت که چندان نگران قیمت کنونی نفت نیست و بیشتر نگران سطح ذخایر نفت است. وی افزود تأثیرات سیاسی و نگرانی در مورد تنش‌های تجاری بیش از سطح عرضه و تقاضا بر بازار تأثیر گذاشته است.

وزیر نفت عراق: بغداد از اکتبر تولید نفت خود را کاهش خواهد داد

ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق گفت کشورش تولید نفت خود را از ماه اکتبر (ماه آینده) کاهش خواهد داد. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به توافق کاهش تولید پایبند هستیم.» همچنین در این بیانیه آمده است مذاکرات برای یکی کردن صادرات نفت با کردستان عراق در مراحل پیشرفته قرار دارد. هفته گذشته رویترز گزارش داده بود، تولید نفت اوپک در ماه آگوست برای نخستین بار در سال جاری، به علت پیشی گرفتن افزایش تولید عراق و نیجریه از کاهش تولید عربستان و از دست نفت ایران به علت تحریم‌های آمریکا، افزایش یافته است. دومین افزایش تولید مربوط به کشور عراق با روزانه 960 هزار بشکه در روز بوده که صادرات خود را شمال و جنوب افزایش داده است.

واکنش وزیر صنعت به قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت

رضا رحمانی در پاسخ به اینکه در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، شما با ورود شورای رقابت به پروسه قیمت گذاری خودرو مخالف هستید، آیا این ادعا درست است، پاسخ داد: خیر، بنده صغیر نیستم و می‌توانم نظر خود را بیان کنم. وی درباره نامه دیوان محاسبات مبنی بر ضرورت تجدید ارزیابی دارایی خودروسازان گفت: تجدید ارزیابی یکی از رویه‌های جاری در تمام واحدهای صنعتی است. رحمانی با بیان اینکه واحدهای صنعتی باید از فرصت تجدید ارزیابی استفاده کنند، افزود: اخیراً مجوزی صادر شده که تمام واحدهای صنعتی از فرصت تجدید ارزیابی دارایی‌ها استفاده کنند. /فارس

پازل فروش و توزیع خودروسازان به هم ریخته است

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره فروش فوری خودروسازان، گفت: هرچند هدف از فروش فوری بخشی از تولیدات خودروسازان، ساماندهی بازار بود، به نظر می‌رسد که این مهم محقق نشده است. فروش فوری زمانی می‌تواند بازار را سامان دهد که خریدار به محض واریز پول، کالا را تحویل گیرد اما در حال حاضر فروش فوری انجام گرفته اما تحویل خودرو به تعویق افتاده است بنابراین بازار خودرو همچنان نابسامان است. وی با بیان اینکه خودروی فروخته شده در فروش فوری خودروسازان به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد، اظهار کرد: در حال حاضر مصرف کننده واقعی -که به خودرو نیاز دارد- نمی‌تواند در پنج دقیقه ثبت نام کند، چون ظرفیت فروش تکمیل می‌شود. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در فروش فوری‌ خودرو، واسطه‌ها موفق هستند، اضافه کرد: عدم تحویل بموقع خودرو و حضور واسطه ها در این فروش موجب شده که فروش فوری کارآیی لازم و مناسبی نداشته باشد. وی ادامه داد: زمانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفت که به خودروسازان اجازه فروش فوری دهد در کمیسیون صنایع و معادن مجلس معایب این تصمیم مطرح شد، اما آنها شرایط کنونی را با سال 91 مقایسه کردند، حال آنکه وضعیت کنونی بازار خودرو با سال 91 کاملا متفاوت است. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید خودروهای فروخته شده در فروش فوری به مردم تحویل داده شود، تصریح کرد: پازل فروش و توزیع خودروسازان به هم ریخته، امید است با تغییر و تحولات کنونی وضعیت بهتر شود. /خانه ملت

دلار پیش از تعطیلی گران شد

در پایان معاملات روز یکشنبه بازار ارز، شاهد رشد شاخص ارزی بودیم، به گونه ای که بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی که بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانک ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است؛ هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 11500 تومان خریداری شد و به قیمت 11600 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. این رقم نسبت به روز شنبه، 200 تومان افزایش داشته است. همچنین هر اسکناس یورو در بازار دیروز، به نرخ 12750 تومان خریداری و با رشد 200 تومان نسبت به روز قبل، به قیمت 12850 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
متاسفانه با مشخص شدن اینکه ترامپ حتی در صورت مذاکره با روحانی باز هم قطعا اجازه بازگشت نفت ایران به بازار نفت را به نفع نفت شیل نخواهد داد و در حال حاضر نقدینگی ریالی روزانه دو تریلیون تومن افزایش می یابد باید در انتظار تمام شدن تثبیت دستوری نرخ دلار و رسیدن به مرزهای بسیار بالا باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
بزرگوار شما که آرزو می کنی دلار گرون بشه و برای این آرزوت تحلیل میذاری،ایرانی هستی؟چی گیرت میاد وقتی هموطنات زیر بار گرونی و تورم ،له میشن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
ارزوبرای گران شدن دلارنیست ارزوبرای روزی است که دلاربصورت مصنوعی پایین نگه داشته نشودوبورس ورشکسته بادستکاری رشدنکند !!!
تو این شرایط اقتصادی و نبود ارز کافی در بانک مرکزی رفتن حج واجب و عمره و رفتن به کربلا در عاشورا و یا اربعین و رفتن یه کشورهای توریستی و غیره که باعث فشار به بانک مرکزی و سوداگری دلالان ارز میشود عین خیانت به کشور است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
خوبه اول اونهایی که میرن ترکیه وتایلند و.... دیگر کشورها دنبال
کثافت کاری جلکشونو بگیرن بعد برای کربلا نظر بده ؟ هر کسی کربلا رفته هیچ ارز دولتی نگرفته اما اونهایی که میرن تایلند و کشورهای این چنینی به دنبال ... ارز دولتی بهشون میدن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
اونهایی که به تایلند و سفره ای توریستی می روند ، از جیب خودشان با دلار آزاد هزینه میکنند
و از خزانه کوچک و محدود شده کشور و از جیب مردم و دلار دولتی سوبسید دار ،
نمی روند
ناشناس
| Germany |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
چه کسی گفته که در مملکت ما برای سفرهای توریستی ارز دولتی میدن. لطفا اطلاعات خودتون رو کامل کنید بعد نظر بدید. ضمنا هر کسی که میره سفر خارجی که دنبال کارهای خلاف نمیره. پس دید خودتون رو هم عوض کنید جناب پاک سرشت!!!
دلار دراستانه بازگشت به کانال ۱۲۰۰۰ تومان
فنر به زور فشرده شده دلار اماده بازشدن و جهش است

اولین نشانه های ته کشیدن ذخایر ارزی :
همتی: تامین ارز عمره مستحبی اولویت بانک مرکزی نیست

رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: بانک مرکزی تلاش خود را برای تامین نیاز ارزی حج واجب انجام داد، اما با توجه به شرایط پیچیده ارزی کشور، اولویت بانک تامین نیازهای اساسی و دارو است. لذا، در مقطع کنونی، تامین ارز عمره مستحبی نمی‌تواند در اولویت کاری بانک باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
دلال دلار ی ؟چه کیفی میکنی دلار گرون شه؟
جناب باستانی خودتان هم میدانید که فروش به اصطلاح تنطیم بازاری هم کلاهی است که خودروسازان بر سر مردم میگذارند . پول مردم در جیب آقایان است ، خودروها هم زیر میزی توسط تعدادی نمایندگی های نور چشمی خودرو سازان نقدی و به بهای گزاف در بازار آزاد فروخته میشود . این روال تا پایان فصل تابستان که بازار خودرو پر متقاضی است ادامه خواهد داشت ، پس از آنکه بازار در مهر ماه وارد دوران کمون شد آنوقت مال مردم با پرداخت جریمه دیرکرد !! که رقمی بسیار پایین تر از نرخ تورم است تحویل خواهد شد و همه داد از دفاع از حقوق مصرف کننده سر خواهند داد !!!!!
تخصیص ارز به غیراز کالای اساسی و دارو وان هم با نظارت دقیق و کنترل شدید انجام گیرد خیانت و ظلم بزرگی است تو این شرایط کشور چون هم منابع هدر می رود هم رانت ایجاد می شود
عمره مستحبی که ارزانتر از از حج واجب است.
حج واجب مخصوص افراد مستطیع بود و توانای اقتصادی .
هی بورس بورس بورس و فتح قله های تاریخی بکن شاهنامه آخرش خوشه
حج واحب هم نیازی به تامین ارز چهار تومنی نداره. خدا توی قرآن فرموده هر کس استطاعت داشت حج بره. خب اینکه از دارو و اقلام واجب هشتاد میلیون نفر بزنید و واسه حج رفتن صد هزار نفر ارز دولتی تامین کنید وقتی بقیه ناراضی باشن اصلا درست نیس. بذارید با ارز واقعی برن هر کی هم نداره نگران نباشه مستطیع حساب نمیشه و واجب نیس.
نگو اولویت نیست بگو دیگه ارزی نمونده که بدیم !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
متاسفانه تا دلار یه تکون رو به بالا میخوره سر و کله دلالان عزیز و شریف!!؟؟پیدا میشه،همه با هم هماهنگ هجوم میارن که چه نشسته اید که دلار گرون میشه و ...،بابا خجالت هم خوب چیزیه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
همه اینهایی که لایک مثبت میدن دلال هستند؟! درخواست همه نمایش واقعی اقتصاداست بجای اقتصاددستوری
آقای همتی، اسکناسهای بدون پشتوانه که بناحق از اعتبار اسکناسهای مردم برداشت می کند را جمعش کنید.
تمام رسانه هاماموریت دارند کاهش دستوری وغیرواقعی دلار و عددسازی صورت گرفته در بورس را بطورشبانه روزی تیترکنند ودرنهایت نتیجه بگیرند بازدهی بورس ازهمه بازارهای دیگربیشتربوده ! همه میدانند که درشرایط وخیم اقتصادی امروز بورس باید روند نزولی داشته باشد امابدلیل دستکاریهای انجام شده بجای سقوط رشدکرده مطمین باشید این روند تاابدادامه نخواهدیافت !!!
شمارش معکوس برای بازشدن فنر دلار
ایران باید به صورت ایالتی اداره بشه وگرنه تمرکز امور باعث نابودی استانهای دیگه میشه و فقط تهران رشد سرطانی خواهد کرد
۱۰۰ دلار هر زائر و اگر ۲ میلیون به عراق در ایام محرم و اربعین صفر کنند ۲۰۰ میلیون دلار ارز خارخ می شود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
الان وقت خریدن دلاره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار