بازدید 8943

طرح تأمل برانگیز نمایندگان مجلس برای احیای قانون چهل ساله!

این طرحی است که هفته گذشته در مجلس اعلام وصول شد و می خواهد آن دسته از مشترکان خانگی را که ماهیانه کمتر از ۳۰۰ کیلووات برق مصرف می‌کنند، از پرداخت بهای برق مصرفی معاف کند. درست مانند قانون یاد شده؛ با این تفاوت که آستانه مصرف رایگان، سه برابر افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۲۲۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰ 09 September 2019

با نزدیک شدن به موسم انتخابات مجلس، برخی نمایندگان به فکر احیای قانونی افتاده اند که چهار دهه پیش به تصویب رسیده و به محاق رفته است.

به گزارش «تابناک»؛ هشتمین روز اسفندماه سال ۱۳۵۷، شورای انقلاب که آن زمان نهاد قانونگذار به شمار می آمد، لایحه ای را در دستور کار قرار داد که «بخشودگی بهای برق مشترکین خانگی کم مصرف» را دنبال می کرد؛ دستور کاری که در نهایت به تصویب قانونی منجر شد که سه ماده و یک تبصره داشت و تصریح می کرد: «مشترکینی که مصرف برق ماهیانه آنها کمتر از ۱۰۰ کیلو وات ساعت در ماه باشد، بهای برق مصرفی آنها از تاریخ اول شهریور ماه ۱۳۵۷ بخشوده ‌خواهد شد.»

افزون بر این، در ماده های بعدی قانون نامبرده، تأکید شده بود که مصرف مشترکین تا مرز ۱۵۰ کیلو وات نیز مشمول بخشودگی ویژه است و تنها مشترکانی موظف به پرداخت تمام وجه هستند که بیش از این میزان مصرف کنند؛ جالب اینکه قانونگذار این معافیت و بخشودگی را به چند ماه پیش از تصویب نیز تعمیم داده بود.

اما هدف از یادآوری این قانون، نه بررسی فرجام آن، که اشاره به طرحی است که اخیرا برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار داده اند و تا حدود زیادی، مشابه این قانون و به نوعی، تلاش برای بروز رسانی آن است؛ طرحی برای بخشودگی بهای برق مصرفی مشترکان کم مصرف.

این طرحی است که هفته گذشته در مجلس اعلام وصول شد و می خواهد آن دسته از مشترکان خانگی را که ماهیانه کمتر از ۳۰۰ کیلووات برق مصرف می‌کنند، از پرداخت بهای برق مصرفی معاف کند. درست مانند قانون یاد شده؛ با این تفاوت که آستانه مصرف رایگان، سه برابر افزایش یافته است.

جدای این تغییر، در طرح جدید تأکید شده مشترکانی که نتوانند سقف الگوی مصرف یاد شده را رعایت کنند، تا سقف مصرف ۵۰۰ کیلووات در ماه، موظف به پرداخت یک سوم بهای تمام شده هستند و اگر مصرفشان تا سقف ۷۰۰ کیلووات در ماه باشد، باید یک دوم هزینه تمام شده را بپردازند.

بدین ترتیب مشخص می شود که الگوی طرح اخیر در توزیع بخشودگی متناسب با سطوح مختلف مصرف نیز برگرفته از قانون مصوب سال ۵۷ و البته نسخه توسعه یافته آن است؛ با این تفاوت که حالا شرایط تغییر کرده و دست مجلس به مانند شورای انقلاب در وضع قانون باز نیست.

بر اساس یک اصل کلی، مجلس شورای اسلامی نمی تواند قانونی بگذارد که به دولت بار مالی تحمیل کند، مگر آنکه محل تأمین منابع مورد نیاز برای اجرای قانون را مشخص و تعیین نماید؛ نکته ای اساسی که تدبیر نمایندگان طراح بخشودگی بهای برق مشترکان کم مصرف برایش این است: «هزینه مابه‌التفاوت بودجه‌ای از طریق افزایش تعرفه سایر مصرف‌کنندگان به صورت پلکانی تأمین خواهد شد.» به این معنا که قرار نیست درآمد دولت از فروش برق کاهش بیاید، بلکه قرار است مشترکان پر مصرف جور کم مصرف ها را با پرداخت مبالغی بیشتر، بکشند!

به تعبیر بهتر، قرار است مشترکان برق به دو دسته تقسیم شده و یک دسته پول ندهند و دسته دیگر بیشتر پول دهند! ایده ای که البته در همان گام ابتدایی لنگ می زند، چون ظاهرا مفروض آن، برابر بودن تعداد مشترکان کم مصرف و پرمصرف است و حتی از آن فراتر، این نسبت را برای همیشه مساوی در نظر گرفته است.

اشکالی که با یک حساب سرانگشتی خودنمایی می کند و این پرسش را به دنبال دارد که پیش‌فرض نمایندگان برای سرشکن کردن هزینه بخشودگی برق برخی مشترکان بر مشترکان پر مصرف چیست؟ به عنوان مثال، اگر یک ماه همه مشترکان جز یک نفر آستانه مصرف مشمول بخشودگی را رعایت نمایند، آن یکی موظف به پرداخت برق بهای کل مردم خواهد بود؟!

ماجرا زمانی عجیب تر می شود که به یاد آوریم آستانه مصرف منصفانه در تمامی نقاط کشورمان یکسان نیست و حتی بهای برق مصرفی در فصول مختلف نیز تابع فرمول هایی تغییر می کند تا مثلا آنهایی که اهل نقاط گرمسیری کشور هستند و ناگزیر از مصرف مدام وسایل برقی مانند کولر، پرداختی شان سر به فلک نگذارد.

بنابراین، باید از نمایندگان مجلس پرسید که چگونه قرار است همه ایرانیان را در همه فصول سال مشمول بخشودگی ها و جرایمی کرد که در این طرح پیش بینی شده است؟‌ آیا این پذیرفته است که ملاحظات متعدد ندید گرفته شده و حتی سکونت افراد در روستا و شهر هم ملاک تعیین بهای برق مصرفی نباشد؟

به این اشکالات موارد دیگری را هم می توان افزود. نکاتی که مجابمان می کند این طرح به قانون تبدیل نخواهد شد یا در صورت تبدیل به قانون، فرجامی جز به محاق رفتن نخواهد داشت؛ دورنمایی که ظاهرا اهمیت چندانی ندارد، چون انتخابات مجلس در پیش است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۶
افراد زيادى دركشور صاحب مقام ومنصب هستند كه درجهت منافع كشور ومردم عمل نمى كنند بايد شرايطى فراهم شود كه اين افراد ازطريق رأى مردم خانه نشين شوند
آیا مطالعاتی پشت این ایده است؟ آیا در نظر گرفته اند که وسایل برقی کم مصرف عموما گرانتر از پر مصرف ها هستند و سیستم های کاهش مصرف برق معمولا کالای لوکس به حساب می آیند. لذا احتمال پیدا کردن وسایل برقی پر مصرف در یک خانواده کم درآمد بیشتر است. بنابراین عملا برق پر درآمد ها را ارزانتر و کم درآمد ها را گرانتر میکنید!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
خیلی افراد از قشر مرفه هستند که ویلایی با امکانات کامل رو یه گوشه انداختن و گاها میرن ازش استفاده میکنن. پس مصرف برق آنچنانی نداره که با این قانون اون رو هم نمی‌پردازند. این قانون مال شرایط 40 سال پیشه نه الان. تا وقتی که ابتدایی ترین موضوع یعنی نظام مالیاتی به شکل واقعی اجرایی نشه این قانون ها راه به جایی نمی برن.
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
در محاسبه پلکانی مصرف اب و برق و گاز بایستی تعداد اعضای خانواده هم در نظر گرفته شود چرا که مصرف خانواده 2 نفره با خانواده 5 یا 6 و بیشتر یکی نیست این ظلم در حق خانواده های پرجمعیت است
تابناک واقعا باعث خنده ما شدی که گفتی اگر یک نفر پر هزینه باشد باید جور مشترکان دیگر را بکشاند!!!!!!
عوض اینکه به فکر تولید و اصلاح درست اقتصادی باشند که قدرت خرید مردم بالا برود روی اوردن به کارهای نمایشی و انتخاباتی
به واسطه شغلي كه دارم چند ماه خانه نيستم، در اين مدت يك يخچال خارجي با مصرف A++ فقط روشن هست بدون اينكه درب آن باز و بسته گردد
نكته اينجاست با اين شرايط براي من در قبض درج ميگردد كه شما مازاد الگو مصرف برق مصرف كرده ايد!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟ با اينكه هيچ برق دزدي هم ندارم
نمايندگان و رسانه ها بد نيست قبل از معافيت ها مشخص كنند الگو مصرف مبناء آن چيست و با واقعيتها چقدر همخواني دارد......
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
اونقدر هم بی حساب کتاب نیست
خب واستون چند کیلووات هزینه ثبت شده
آیا کنتورتون همون را نشون میده یا خیر
یا کنتور خرابه یا مامور قراعت
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
بحث ميزان الگو مصرف هست كه اين ميزان از كجا آمده ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
چنین چیزی محاله چون کنتور برق بسیار دقیق هست
این طرح طرح درستی است چون باعث میشود مصرف کنندگان برق مصرفی خود را مدیریت کنندبر خلاف نظر نویسنده کسی هم جور کس دیگری را نمیکشد چون افراد پر مصرف هزینه اضافه مصرف خودشان را میدهند انها هم باید یاد بگیرند مصرفشان را مدیریت کنند اضافه برق تولید شده را هم میشود صادر کرد برق مصرفی منزل من سالها است کیلوات مشخصی است همسایه ای هم دارم که فقط یک قبض تابستانش 800 هزار تومان شد چون حتی زمانی که به گردش و تفریح میرفتند کولر گازی منزلشان روشن بود که وقتی برمیگردند خانه خنک باشد و لوستر 16 لامپی وسط هال خانه دارند که همیشه روشن است حالا اگر ایشان برق زیادی مصرف کند و هزینه ان را بدهد جور مرا میکشد ؟
تابناک عزیز چرا ناراحتی ، بخشودگی افراد کم مصرف رو از جیب نماینده های موافق با این قانون برداشت کنن تا هیچ موقع هوس نکنن قانون الابختکی تصویب کنن .
برق واب وگاز مفتی معنایی ندارد . نماینده ها هم مثل باید آگاه شوند. پولو بگیرید شغل ایجاد کنید که مردم راحت از پس زندگی بر بیاند. پیشنهاد مثل خیابان شیخ زائد دبی در شهرهای بزرگ احداث کنید و بیکاری و فقارت رو از کشور دور کنید
نمایندگاه محترم 300 کیلو وات مصرف یک ماه رو چجوری محاسبه کردن؟؟؟؟؟؟
اگر در یک خانه فقط یک لامپ 200 وات روشن باشد در طول یک ماه مصرف برق این خانه حدود 144 کیلو وات ساعت می شود یعنی با دو تا لامپ 200 این 300 کیلو وات پر میشه. اونوقت نمایندگان بفرمایند که یه خونه که اتو داره جارو برقی داره لباسشویی داره تلویزیون داره و چندین قلم کالای دیگه که با برق کار میکنن مدیریت مصرف برق تو این خونه چجوری باید باشه تا در یک ماه از 300 کیلووات بالا نزنه
متاسفانه بدون کار کارشناسی میان حداقل مصرف رو تعیین میکنن و بعد هر خونواده بیشتر از این حداقل استفاده کنه رو مشمول جریمه میکنن.
خیلی شیک و مجلسی دارن برق رو گرون میفروشن اون هم با کمک دانسته یا ندانسته نمایندگان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
حساب کتاباتون اشتباه هست-تو خونه ما 200 کیلو وات برق در ماه مصرف میشه با کولر گازی البته با صرفه جویی و در کارگاه خودم حتی 40 کیلو وات در ماه هم مصرف نمیشه-- اونایی که مصرفشون بالا هست میخوان مدل غربی ها رفتار کنن و از ماکرو ویو و دیگر وسایل برقی پر مصزف استفاده میکنند- در حالیکه کشورای دیگه چون برقشون ارزون هست و گاز گرونه - برق رو جایگزین کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
الان دیگه لامپها همه کم مصرف هستند لامپ 30 وات معمولا از ساعت 7 غروب تا 12 شب روشنه که 5 ساعت کار میکنه و در ماه 4 کیلو وات کل مصرفشه لامپای 200 وات و..ول شده
پس شما 5 تا لامپ 30 وات داشته باشید هم نهایتا 20 کیلو وات مصرف میکنن
چیزایی که مصرشون زیاده کولر هست و یخجال که یخجچال رده کم مصرف هم خیلی مصرف ناچیزی داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
خیلی از خانواده ها50درصد وسایلی را که بر شماردید ندارند ومستحق این قانون هستند .
حصرت امام فرمودند اب و برق را مجانی می کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
با عرض معذرت برای فقرا گفتند نه همگانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
شعار و وعده بود عزیزم !!!!!!!
اتو...ماشین رختشویی..کولر....پلوپز برقی...تلویزیون....رو حساب نکردن
خانه های خالی تا الان پول برق میدادند از این هم معاف میشوند.با این حال طرح تشویقی خوبی ست.
وضع این قوانین ما را از نمایندگان ناامید میکند معاف کردن برق بسیار بی معنی است بله میشود از کم مصرفان تعرفه کمتری گرفت و از پر مصرفان پلکانی بیشتر گرفت مصرف انرژی در ایران بیداد میکند و در حالیکه بسیاری از مردم فقیرند با مدیریت انرژی میتوان بسیاری از مشکلات محرومین را حل کرد
نمایندگان بی کفایت در همین حدها توان تصمیم گیری دارند. مگر چند درصد نمایندگان درحوزه های تصمیم گیری تخصص دارند؟
مهدکودکی به نام مجلس! اینها نمی‌دونن روی صندلی مصدق‌ها نشسته‌اند!
روزی ده کیلو وات مصرف یعنی یک یخچال 9فوت (حدود 4 کیلو وات ) هفت ساعت تماشای تلویزیون (2کیلووات ) استفاده از لامپهای کم مصرف در خانه وکمی هم رایانه و اینترنت واقعا منصفانه است این طرحی عالی است برای خانواده های کم درامد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
نه جانم- اگه به قبض نگاه کنید اکثریت زیر 200 تا مصزف میکنید- اینا هم عمرا از این کارا نمیکنن- از این وعده ها زیاد داده میشه ولی عمل نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
کولر نمیخوان؟ اتو و ماشین لباس شویی نمیخوان؟!
نمیخواد رایگان کنید.لطف کنید برای تهران پله مصرف رو ببرید بالا.آلان دیگه تهران هم شده گرمسیری.تابستان زیر 40 درجه نداره.با300 وات که کولر نمیشه روشن کرد.بعد داستان 3* هم خیلی ظلمه.قبلا فقط 6تا11 شب بود الان 12تا3ظهررو هم اضافه کردند.یعنی شما 1وات برق مصرف کنی کونتور برق 3 وات محاسبه میکنه.یه بهای فضل که اضافه شده یه جریمه اوج بار هم میگیرند.یعنی ساعت اوج بار که الان شده کل روز برق مصرف کنی هم 3برابر حساب میشه هم یه جریمه جدا داره.راست میگید اینارو درست کتید.تو امریکا برعکس هستش.هرچی بیشتر مصرف کنید پلکانی پول برقتون کمتره.چرا تو این چیزا نباید مثل امریکا باشیم .ولی تو مالیات دادن باید مثل اونا باشیم؟
طرحهای پوپولیستی ؟ درصورتیکه حداقل مصرف در استانها ،و شهرها متفاوت باید باشد ؟ در تهران که اکثرا ، آپارتمان نشین هستند ،و بیشتر واحدها از نور کافی برخوردار نیستند ،و گرما ،و سرما بگونه ای است که بجز با مصرف برق امکان ندارد ، چگونه میشود با سایر استانها ،و شهرها یکسان باشد ؟ به هر بهانه ای برنامه ریزی میکنند جیب خالی ملت را خالی تر بکنند
باید طرح تشویقی حتما باشد کسانی که کمتر از الگومصرف دارند رایگان شود هزینه آب ، برق و گاز وهزینه اینها را از افراد پر مصرف وصول کنند .
طرحی کاملاً منطقی و عقلانی است.
اقا این نمایندگان .مشکل الزایمر دارند ..شما خودتان را ناراحت نکنید .......قانون بازنشسته ها .اب وبرق . نان مدرسه مجانی .ووهمه را فراموش کردند
فعلا تو همین تابستون هزینه برق ما با مصرف ماهیانه ۳۴۵ کیلو وات ساعت برای دوره ۴۷ روزه شد ۱۶۲ هزار تومن.
این نماینده ها را داریم که وضع مملکت اینجوری شده
چرا این نمایندگان و دولت خوشگذران تعداد اعضای خانواده را در نظر نمی گیرند ایا مصرف برق و گاز خانواده دو نفره با خانواده 5 یا 6 نفره یکسان است بنده با شش نفر میانگین مصرف اب دوره گذشته به ازای هر نفر 15 متر مکعب شده به عنوان پرمضرف جریمه پرداخت کردم اما همسایمون با میانکین مصرف 20 مترمکعب به عنوان کم مصرف شامل بخشودگی شده ایا این انصاف است
بسیاری از قوانینی که مجلس با این تعداد نماینده مدتها وقت گذاشتن تصویب کردن یا اجرا نمیشه یا در راستای اجرای آن آنقدر سلیقه ها را دخیل میدن که جسدی بدون روح میشه .... بسیاری از مسائل هم که قانونی ندارن را افراد مدعی خود را برتر دونسته و سلیقه ای برخورد میکنن ... مثل حجاب ....
پس ما یا قانون نداریم یا اگه هم قانون باشه این بلاها سرش مییاد....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل