بازدید 61108

پشت پرده محموله بزرگ قاچاق مرغ با پوشش آجر به مقصد عراق + فیلم

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق به تابناک اقتصادی گفت: دولت عراق معتقد است، هر چند ممنوعیت واردات برخی کالا‌ها از جمله گوشت مرغ، باعث افزایش قیمت این کالا‌ها شده است، این تصمیم می‌تواند در بلندمدت به نفع صنایع داخلی عراق باشد و موجب می شود تا سرمایه گذاران ایرانی و ترکیه‌ای مجبور شوند برای سهم‌بری از بازار عراق در صنعت مرغداری این کشور سرمایه گذاری کنند.
کد خبر: ۹۲۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱ 07 September 2019

تابناک اقتصادیدبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق به تابناک اقتصادی گفت: دولت عراق معتقد است، هر چند ممنوعیت واردات برخی کالا‌ها از جمله گوشت مرغ، باعث افزایش قیمت این کالا‌ها شده است، این تصمیم می‌تواند در بلندمدت به نفع صنایع داخلی عراق باشد و موجب می شود تا سرمایه گذاران ایرانی و ترکیه‌ای مجبور شوند برای سهم‌بری از بازار عراق در صنعت مرغداری این کشور سرمایه گذاری کنند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در چند روز اخیر کلیپی در فضای مجازی دست به دست می چرخد که نشان می دهد، پلیس کشور عراق، محموله آجر سفالی را توقیف کرده که لابلای این آجر سفال ها، بسته های گوشت مرغ جهت صادرات از ایران به عراق جاسازی شده است. این نوع صادرات گوشت مرغ ایران به عراق، علاوه بر آن که خیانت به اقتصاد و تجار و تولید کشور محسوب می شود، باید گفت که بسیار غیربهداشتی است و این گوشت مرغ ها احتمالاً قرار است به مصارف انسانی برسد.

تعداد بازدید : 12226

اینکه چرا گوشت مرغ ها غیراستاندارد از ایران به عراق صادر می شود، پرسشی است که خبرنگار تابناک اقتصادی از سیدحمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق پرسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: به تازگی سد اولسوی ترکیه به بهره برداری رسید که این سد به شدت آب ورودی به عراق از طریق رودخانه های دجله و فرات را تحت تأثیر قرار داد. علیرغم آن که ترک ها وعده داده بودند 50 درصد ظرفیت آبی دجله و فرات را همچنان در اختیار عراقی ها قرار دهند، این وعده عملی نشد؛ بنابراین، عراقی ها درصدد جبران این بدعهدی، کمپین هایی را برای تحریم کالاهای ترک به راه انداختند.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق افزود: دولت عراق نیز طی اقدامی، واردات 85 قلم کالای ترک به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را ممنوع کرد که از این تعداد، ممنوعیت واردات سه قلم کالای مرغ، تخم مرغ و آرد بسیار برای ترک ها گران تمام شد.

حسینی ادامه داد: بازار گوشت مرغ عراق، بازاری یک میلیون و سیصد هزار تنی است که حدود 10 درصد از این نیاز بازار را خود عراقی ها تأمین می کنند؛ اما الباقی نیاز به گوشت مرغ را از طریق واردات تأمین می کنند. عمده این بازار نیز تا چند وقت پیش در اختیار ترکیه قرار داشت. ممنوعیت واردات گوشت مرغ از ترکیه باعث شد تا بسیاری از واحدهای مرغداری ترک ها تعطیل شود.

حسینی گفت: با این اوضاع ممنوعیت واردات مرغ و تخم مرغ به عراق، به شدت قیمت این دو قلم کالا در بازار عراق افزایش یافت. به عنوان نمونه یک شانه تخم مرغ از 2500 دینار (25000 تومان) به 7500 دینار (75000 تومان) افزایش یافته است. این افزایش قیمت و ممنوعیت واردات باعث شده است تا انگیزه قاچاق مرغ و تخم مرغ به عراق دو چندان شود. ترک ها به دلیل کمتر بودن مرزهای مشترک با عراق و مستقر بودن گمرک مرکزی در آن، امکان قاچاق کالای کمتری به این کشور را دارند اما ایران 1400 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و کنترل آن مشکل است.

پشت پرده محموله بزرگ قاچاق مرغ با پوشش آجر به مقصد عراق چیست؟

(سیدحمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق)

وی ادامه داد: حتی حدود دو سال قبل که به دلیل بحث بیماری آنفلوآنزای مرغی، صادرات مرغ و تخم مرغ ایران به عراق ممنوع بود، باز هم تقاضا از سمت عراقی ها برای واردات این دو قلم کالا حتی به صورت قاچاق از ایران وجود داشت.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: حتی به تازگی و در جریان بسته شدن مرز چذابه به دلیل تحصن کامیون دارهای عراقی، هشت کامیون تخم مرغ ایرانی از بین رفت و این نشان می دهد علیرغم ممنوعیت واردات این کالاها به عراق، باز هم این تقاضا از سوی عراقی ها وجود دارد و واردات به صورت کم و بیش از ایران ادامه دارد و این گلایه هم اکنون وجود دارد که چرا برخی اصرار دارند این دو کالا را به همراه سایر کالاهای دیگر بارگیری کنند.

حسینی افزود: هم اکنون اگر به بازار عراق سری بزنید، خواهید دید به رغم ممنوعیت واردات برخی کالاها به عراق، این کالاها به وفور در بازار عراق دیده می شوند. دلیل این وفور این است که کامیون های عراقی در ترمینال های ما بارگیری های خود را انجام می دهند و گمرک عراق در آنجا حضور ندارد. در موقع بارگیری کامیوندارهای عراقی می توانند کالاها را جاسازی کنند. کامیون که وارد گمرک عراق می شود، این گمرک با توجه به تعداد بالای کامیون ها و نبود زیرساخت های مناسب تنها به صورت ظاهری بار را بازرسی می کند.

این فعال اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی ضمن اشاره به کلیپی که در فضای مجازی از قاچاق گوشت مرغ از ایران به عراق دست به دست می شود، گفت: به تازگی با توجه به فشاری که ترکیه به عراق وارد کرده و مدعی شده که چرا این ممنوعیت واردات تنها برای کالاهای ترک اعمال شده، گمرک و پلیس عراق برای کاهش تنش، بازرسی محموله ها را جدی تر گرفته و همین عامل باعث شده است تا برخی محموله های جاسازی شده توسط کامیون داران عراقی لو برود.

وی افزود: از سوی دیگر، دولت عراق نیز معتقد است، هر چند این ممنوعیت واردات برخی کالاها از جمله گوشت مرغ باعث افزایش قیمت این کالاها شده است، این تصمیم می تواند در بلندمدت به نفع صنایع داخلی عراق باشد و موجب شود تا سرمایه گذاران ایرانی و ترکیه ای مجبور شوند برای سهم بری از بازار عراق در صنعت مرغداری این کشور سرمایه گذاری کنند.

شایان ذکر است، کشور عراق علاوه بر اعمال ممنوعیت واردات بر روی 85 قلم کالای ترکیه ای که شامل مرغ، تخم مرغ، آرد، حبوبات، بیسکویت، روغن های خوراکی و ... است، ممنوعیت وارداتی را بر روی 63 قلم کالای ساخت ایران در سال جاری نیز اعمال کرده که از جمله این کالاها می توان به سیمان، آبمیوه و نوشیدنی و بستنی اشاره کرد.

به هر صورت اشاره به این نکته ضروری است که تا چند وقت دیگر مراسم پیاده روی اربعین شروع خواهد شد و کشور عراق میزبان انبوه بسیاری از زائران خواهد بود که باید نیازهای غذایی آن ها را تأمین کند. این ممنوعیت های وارداتی چه از ایران و چه از ترکیه علاوه بر اینکه بر قاچاق کالا از این دو کشور به عراق دامن زده است باعث خواهد شد تا کشور عراق در تأمین نیاز این زائران با چالشی جدی مواجه شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۹
در ایران چه خبره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
چه خبری؟ همه چی سر جاشه
وقتی که محصولی که با هزینه های داخلی سوبسید دار از جمله نیروی کار ، آب و انرژی و نهاده های دامی تولید شده صادر می شود باید مابالتفاوت هزینه ها به عنوان نوعی عوارض از صادر کننده گرفته شود . نگرفتن آن نوعی رانت پنهان است که نتیجه آن پرشدن جیب چند نفر رانت خوار و کمبود در داخل می شود .
پاسخ ها
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
وزارت بازرگانی جهادکشاورزی الان در حال انجام چه کاری هستند؟
فرصت خوبیه برای ایران جهت تصاحب بازار عراق
ایران این همه هزینه نظامی فرهنگی کرده داخل عراق الان موقع بهره برداریه
به شرطی که صادرات به عراق مدیریت بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
اتفاقا دارن موبمو حرف شما رو انجام میدن . یک نوک پا برو بازار پرویزخان تا از دیدن کیلومترها صف کامیون مواد غذایی از گوشت و آجیل و حبوبات گرفته تا لبنیات و میوه و صیفی و خیلی مواد غذایی دیگه حیرتزده بشی . فکر کردی بیخودی تو این دو سال قیمت اقلام خوراکی در داخل سر به فلک رسونده و مردم خودمون گرسنه ؟ آهان نون خالی هنوز تو سفره های مردم پیدا میشه زودتر همونم صادر کن تا دیر نشده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
کاملا صحیح می فرمایید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
تاوان این فرصت خوب را طبق معمول مردم عادی ایران می دهند و یکسری ژن خوب ها استفاده می کنند
بوی مرغ بعد از چند ساعت که از حالت یخ زده در بیاد کاملا قابل استشمام هست
تو این فیلم مرغی دیده نشد .اینها دل و جگر مرغ بودن!!!!! این همه دل و جگر كه زود هم فاسد میشه داستانش چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
رو جعبه نوشته قزوین مرغ
باید چنین افرادی را مجبور کرد همان مرغها را زنده زنده بخورند و همه اموالشان را مصادره کرد.
تابناک عزیز اینا که تو جعبه بود و روش هم سلفون کشیده شدن اگر تو بازار گشتی می زدید، مرغ نیستند بلکه سنگدون و جگر و دل مرغ هستند. تو فیلم دقت کنید معلومه قرمز مایل به قهوه ای هستند.
خیلی جالب است مرغ با دلار 4200 تولید میشود که ارزان به دست مردم برسد ولی به عراق صادر میشود جالب تر اینکه دولت عراق جلو اینکار را میگیرد
این ثروت مردم است که به حراج گذاشته میشود
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
اگر چند نفر از این کسانی که آذوقه و قوت لایموت مردم را که با دلار ۴۲۰۰ دانه مرغ سوبسید خورده را به عراق میبرند
و به دلار می فروشند و سود سرشار می بزند را در خیابانهای شهر به دار بیاویزند
میتوان باور کرد که دولت دلشان پیش مردم است
و به خائنین به سفره مردم رحم نمی کنند
اصولا ممنوعیت واردات به قاچاق کالا دامن می زند. در کشور خودمان هم پس از ممنوعیت واردات کالاهای بسیار (حدودا ۱۶۰۰ قلم) قاچاق این کالاها به شدت افزایش یافته است. در این بین هم مصرف کننده و هم دولت متضرر می شوند. دولت برای سرکوب تقاضای ارز ممنوعیت واردات بسیاری از کالاها را در دستور کار قرار داد غافل از اینکه این امر باعث بیکاری عده زیادی در کشور شده و مصرف کننده هم از دسترسی به کالای با کیفیت و دارای گارانتی محروم می گردد ضمن اینکه بسیاری از سودجویان با تقلب در داخل ، کالای ظاهرا مشابه را به اسم کالای خارجی در بازار عرضه می نمایند.
اینکه گوشت قرمز بود.
ولی دمش گرم. داره مجانی برای مردم گوشت و مرغ میبره. اون هم توی این اوضاع گرونی سیب زمینی و پیاز.
بهرحال کارش عبث بوده. چون تا پیاز نباشه، طرف نمیتونه با این گوشتها، کباب درست کنه. چون مزه کباب کوبیده، فقط به چربی و پیازشه. اگر که این دوتا نباشه، کباب خیلی بی مزه میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
خداوکیلی ساقیت کیه داداش؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
این چی بود؟
رجال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
مطلب خوندی نظر میدی
تابناک عزیز شما میگید بعلت مرز طولانی 1400 کیلومتری مرز ایران با عراق قاچاق بیشتر رد میشه این محموله گاری ویافرغون واسب نیست ...این وسیله سنگین تریلیه که فقط یه مسیر داره انهم از مامورا باید بازرسی بشه ....این کار همون مسئولا ودست اندرکاراست وهیچ احدی جرأت نداره این کار رو بکنه ...ولی اگه یه نفر میخواد بصورت قاچاق به اونور اب مهجرت بکنه دراسرع وقت گرفتار میشه هزارتا تهمت پشتوانش میکنن ...همه میدونن شما دارین ازمسئولین سرپوشی میکنین
این مرغها چجوری از مرز ایران رد شدن؟ حتما یکی کمک کرده دیگه، وگرنه یک نخود مواد نیست که!با تریلی رد شده
همش جگر مرغ بود
دولت اگر تمایل به صادرات غیر نفتی دارد که برای تامین ارز وارداتی از صادرات به قیمت نیمایی به صادرکنندگان بپردازد و ارز مورد نیاز خود را تامین کند باید امکانات تولید مازاد بر نیاز داخلی را برای تولیدکنندگان فراهم کند که این مازاد تولید صادر شود و لطمه ای به قیمت داخلی اجناس نخورد نه اینکه کل تولید داخلی را با چراغ سبز دولت روانه مرزهای غرب و جنوب و شمال‌غرب کنند و هزاران کامیون روزانه در بیش از ۲۰نقطه مرزی و بازار مشترک روانه عراق شود و قیمت ‌کالا و اجناس داخلی سربه فلک بکشد و مردم ایران در مضیقه و کمبود و گرانی و کالاهای فاسد و درجه چندم که دور ریز مزارع است در داخل کشور با قیمتهای بسیار گران به مردم ایران فروخته شود درسراسر جهان مازاد تولید و مصرف داخلی به صادرات اختصاص دارد و هیچ دولتی مردم خود را تحت فشار و گرانی و کمبود روزانه قرار نمیدهد صرفا برای اینکه صادرات بیشتر باشد ملت خود را شکنجه و زیر بار گرانی و سوءاستفاده دلالان و محتکران قرار دهد برای استفاده مالی عده‌ای ویژه خوار رانت دار که تمام موجودی کشور را از پیش خریداری کنند باقیمتی بیشتر و اجازه ندهند وارد بازار داخلی شود و همه را به عراق صادر کنند و مردم در کمبود و گرانی که گاها بعضی اقلام از قزمت صادراتی به عراق بیشتر میشود و مردم مجبور به پرداخت قیمت کالا به نرخ عراق میشوند و دلالان فرست طلب از عدم نظارت و کنترل دولت پدر مردم را درآورده و کسی هم به داد مردم نمیرسد انگار تفکری در این دولت برای نظارت و کنترل وجود ندارد و دولت نیز مشوق آنها برای صادرات بیشتر است که خیلی از این تاجران و دلالان صادراتی به عراق بستگان و فرزندان مسئولین دولتی هستند که به سودهای هنگفت از محل صادرات مایحتاج داخلی رسیده‌اند وباعث بدبینی و ناامیدی و خسته کردن مردم شده‌اند و گرانی و احتکار و کمبود شدید در کشور ایجاد کرده‌اند.
من فقط میدونم که دولت مردان ما خوب مارو سرکار گذاشتن..راه دور زدن قانون براشون راحتر از خورون ابه..کجای کاریم خدایا......
عمه من داشته قاچاق می کرده!
مطمئنامرغ هاراخواسته اندبجای آجرغالب کنندچون باورنمیکنم هیچ کشوری منجمله عراق آنقدربیتوجه سلامت شهروندانش باشدکه‌ به این سادگی ازکشورعزیزماموادخوارکی واردکندمگرباصدجورکنترل یهداشتی اینورواونوردرضمن شعاررابگذاریم کناراگرجائی مرغ وتولیدات مارابخردخوشحال باشیم همه دنیاازصادرات استقبال میکنندچرااگرجائی صادرات میوه وموادخوراکی ماراقبول کنداستقبال نکنیم ولی البته باید دعاکنیم که بعلت بدی کیفیت برنگردانندکه مجبورشویم ماخودمان مصرف کنیم
چه کسانی و چگونه از گران فروشی و تثبیت گران منتفع میشوند
در دنیای امروز اقتصاد به دلیل ارتباطات گسترده با تمامی فنون و سطوح علمی و عملی کشورداری بسیار مهم است . جنگ اقتصادی کم هزینه تر و بسیار موثرتر از جنگ نظامی است. ارتباط فساد با اقتصاد، ارتباط تقسیم منافع عمومی با اقتصاد، ارتباط اقتصاد با منافع ملی، ارتباط اقتصاد با متخلفین اقتصادی که میتوانند با پول حاصله از تخلف ضربات موثر و در بعضی از مواقع غیرقابل جبرانی به اقتصاد بزنند.
اشاره این مطلب به گرانی و چگونگی گرانی است. یکی از موثرترین حلقه ها در این زنجیره احتکار است. چند گروه با توجه به شرایط و منافع شخص، منافع گروهی، سوداگری دلالی ... دست به احتکار میزنند و این بعهده خواننده این مطلب این افراد و گروهها را تقسیم بندی کند:
گروه اول - خانواده ها (خصوصاً خانواده های پر جمعیت) برای تامین محیتاج خود، که با توجه به شرایط مالی و محل نگهداری بسیار محدود هستند، ولی در شرایطی غیر متعادل تا جایی که ممکن است، اضافه خرید میکنند.
گروه دوم - کسبه جزء با توجه به امکانات مالی و محل نگهداری در شرایطی زمانی و مکانی، ضمن فروش اجناس و کالاها میتوانند آنچه را که احتکار میکنند هم بفروشند و هم از فروش آن برای نشان دادن کمبود کاذب در باراز بیشتر نگهداری نمایند.
گروه سوم - عمده فروشها که با توجه به شرایط بازار و رانتهای اطلاعاتی (یعنی هر چه به اتحادیه ها و اصناف نزدیکتر باشی) خود از وضعیت بازار و کالا امکانات بیشتر برای احتکار اجناس و کالاها دارا میباشند.

گروهها و افراد بعدی بسیار آگاهانه تر، هدفمندتر و پر منفعت تر، .... با رانتهای اطلاعاتی گسترده تری (مثل نزدیکی به مراکز تصمیم گیری) هستند. این گروهها هم میتوانند در واردات و هم در صادرات نقش داشته باشند. هم ارز میگیرند و هم ارز حاصله از صادراتشان را برنمیگردانند.
گروه چهارم – دلالان، قاچاقچیان و سودا گرانی که کارشان و سودشان از احتکار اجناس و کالاها برای مقاصد کاملا سودجویان است (در مواد فاسد شدنی آنقدر برای ایجاد کمبود در بازار، محصولات محتکره را آنقدر نگه میدارند، که زمان عرضه، مصرف کنندگان باید نیازشان را با قیمت بیشتر و خرابی محصول بخرند).
گروه پنجم - تولیدگنندگان که هم میتوانند اجناس و کالاها را احتکار کنند و هم میتواند از کیفیت (مثلاً استفاده کردن از مواد درجه دوم بجای مواد درجه یک یا کمی آبش را زیاد کنند) و کمیت (یعنی از مقدار (حجم) محصول و کالای تولیدی کم کنند) کالا و اجناس منتفع بشوند و هم آنرا گران تر بفروشند. یکی دیگر از راههای که تولیدکنندگان دارند، این است که مواد اولیه کالا و اجناسشان را احتکار کنند و به بهانه های مختلف خودشان را هم محق برای افزایش قیمت و کمبود عرضه نشان دهند و هم متضرر شرایط پیشامده جلوه دهند (یعنی مظلوم نمایی).
گروه ششم - وارد کنندگان کالا و اجناس و واردکنندگان مواد اولیه که دهها راه خلاف دارند. از قیمت ارزی که در اختیارشان میگذارند گرفته تا کالای که باید نسبت به ارزی که نسبت به آن کالا گرفته اند و در مقابل باید کالای را با قیمت خاصی وارد کنند. اینها ضمن سو استفاده های مالی نسبت به واردکنندگان راه های زیادی برای کسب درآمد نامشروع دارند. مثلاً عدم ترخیص واداتشان از گمرک که فقط جریمه انبارداری به آن تعلق میگیرد. ترخیص کالا و احتکار و نفرستادن آن به بازار، فروش آن به چند برابر قیمت تمام شده وارداتی و ... و دهها ترفتد دیگر.
گروه هفتم - توزیع کنندگان کالا و اجناس که یکی از مهمترین و موثرترین عوامل در این روند اتاق بازرگانی، اتحادیه ها، و اصناف هستند که در بسیاری از این پروسه ها مشترک هستند و بیشترین منافع عایدشان میشود و کمترین مسئولیت و پاسخگوی را دارند.

چرا قاتل، مواد فروش، قاچاقچی، جاسوس، ترویست، ... مجازاتش بسیار سنگین تر از این افراد و گروها است، افراد و گروهایی که قربانیاش میلیونی، و از ضعیفترین اقشار جامعه هستند، ضمن اینکه قربانیانش میلیونی هستند، ابروی کشور و نظام اصلا برایشان معنا ندارد، و بازتاب عملشان در دید دیگر کشورها و جهانیان بسیار نمایان تر از قاتل، مواد فروش، قاچاقچی، جاسوس، ترویست، ... میباشد. مسئولین باید بدلیل اعمال این گروها برای حفظ آبروی کشور آمار اشتباه بدهند (مثلا نرخ تورم)، اقتصادی را با درآمدهای نامشروعشان به ورطه نابودی میکشند، معیشت میلیونها نفر را در سختترین شرایط قرار میدهند، هیچ هراسی از مجازات ندارند، برای پیشبرد اهداف نامشروعشان، فساد را در جامعه بطور سیستماتک اشاعه میدهند. سو استفاده از قوانین یکی از بارزترین و هدفمندترین اصول است که سودجویان بدنبال آن هستند و اصلا به این نکته توجهی ندارند که این قوانین برای بهبود معشیت مردم وضع شده و نه سودجوی آنان:
- گران شدن ارز؛ وقتی ارز گران میشود بدین معنی است که، صادرات کالا ارزن تمام میشود و بسیار پر سود برای صادرکننده ولی بسیار گران برای واردکنندگان.
- تخصیص ارز؛ یعنی ارز تخصیص باید برای تامین کالای خاص صورت گیرد و نباید آن کالا با ارز ازاد به مردم فروخته شود.
- ممنوعیت واردات یا آزاد گذاشتن صادرات (یعنی سودجو، محتکر، دلال، قاچاقچی ... با خیال راخت هر کاری دوست داری انجام بده) یکی از بی بند و بارترین قواعد در بازار است و کاملا در جهت منافع سودجویان است ولاغیر. ممنوعیت واردات و یا آزاد سازی صادرات به محتکر برای اجرای اهدافش به طرز هوشمندانه ای کمک میکند و در جهت عکس منافع و مصالح عمومی مردم، کشور و نظام است.
- تنظیم بازار، بدین معنی است که اگر قیمت کالایی بی جهت بالا رفت و یا بی جهت پایین نیامد باید آن کالا توسط ستاد تنظیم بازار (بلا فاصله و بدون وقت کشی) به حدی که قیمت بازار متعادل شود به بازار عرضه شود.
- شورای قیمت گذاری، که در جهت تثبیت قیمت اقدام میکند.
- سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان؛ مشخص نیست که چه کسانی و چگون در این سازمان از مصرف کننده حمایت میشود.
- نیاز به شاکی خصوصی برای شکایات در سازمان صنعت معدن و تجارت؛ این قانون کاملا هدفمند به تصویب رسید چون در بسیاری از موارد ورود شاکی خصوصی با سنگ اندازی های سازمانهای منتفع، یا شکایت صورت نمیگیرد و یا شکایت برای شاکی خصوص بسیار سخت و پر هزینه است. این قانون برخلاف ورود مداعی عمومی برای حذف منافع و نظم عمومی است. اصلا سوجویان، محتکرین، قاچاچیان، کم روشان، گران فروشان و ... چنان تخصصی عمل میکنند که عملا مامورین و ضابطین هم باید دوره های کاملا تخصص ببیند.

یکی از درمانهای موقتی در حل مشکلات معیشتی مردم این است که تا سر و سامان دهی منطقی در این نابرابریها سازمان تعزیرات حکومت از زیر چتر دولت به زیر نظر دادگستر برود تا تفکیک قوه در امر معشیت مردم عادی متعادلتر بشود.
طلا بود نه مرغ
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر