بازدید 5011
سید احمد مقدسی در گفتگو با تابناک اقتصادی؛

ادعای رئیس سازمان حمایت بی اساس است/ آنالیز قیمت شیرخام بر مبنای سبوس ۱۱۰۰ تومان بود/ دامدار را بیش از این تحت فشار نگذارید

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران با تأکید بر آنالیز کارشناسی نرخ تمام‌شده شیر خام اظهار داشت: ما در نامه‌ای به سازمان حمایت، بهای تمام‌شده سبوس (۸۴۰ تومان مصوب شده) درب دامداری را ۱۱۰۰ تومان مشخص کردیم و در کنار دیگر نرخ‌های تمام‌شده نهاده‌های دامی، درنهایت سازمان حمایت به نرخ ۲۳۹۰ تومان برای هر کیلوگرم شیر خام موافقت کرد.
کد خبر: ۹۲۲۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶ 05 September 2019
تابناک اقتصادیاواخر مردادماه امسال، قائم مقام شرکت بازرگانی دولتی ایران، با ارسال نامه‌ای به مدیران شرکت غله و دفاتر نمایندگی شرکت بازرگانی دولتی ایران در استان‌ها با موضوع اصلاح قیمت سبوس در سامانه فروش آرد اعلام کرد: «به پیوست تصویر نامه شماره ۶۰/۱۱۳۸۷۲ مورخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸ معاون بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت در خصوص اصلاح قیمت سبوس ارسال می‌شود. مقتضی است، دستور فرمایید، سبوس زیرچانه‌ای و سبوس حاصل از انواع گندم یارانه‌ای (۶۶۵۰ ریالی) نیمه یارانه‌ای (۹۰۰۰ ریالی) صنف و صنعت (۱۸۵۰۰ ریالی) با متوسط قیمت ۱۲۵۰۰ ریال به ازای هر کیلوگرم از طریق سامانه فروش آرد تهیه و توزیع شود. لازم به ذکر است، نظارت بر حسن اجرا و تحویل بموقع سبوس تولیدی کارخانجات بر عهده آن شرکت است.»

به گزارش تابناک اقتصادی؛ پس‌ازاین خبر، دامداران به این افزایش نرخ اعتراض کردند و اظهار داشتند که افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی نرخ سبوس در چند ماه اخیر، باعث ضرر و زیان صنعت دامداری می‌شود. در این خصوص احمد مقدسی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار ما تأکید کرد: پیش‌ازاین در زمستان سال گذشته شاهد افزایش نرخ سبوس از ۵۲۰ تومان به ۸۴۰ تومان بودیم و حالا دوباره وزارت صنعت و ستاد تنظیم بازار بدون دریافت نظر کارشناسی از فعالان این بخش، به دنبال افزایش نرخ سبوس به ۱۲۵۰ تومان است که این نرخ با احتساب هزینه‌های جانبی همچون هزینه حمل به درب دامداری به رقم ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان افزایش خواهد یافت.

پس‌ازاین، عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و معاون وزیر صنعت در واکنش به اعتراض دامداران و وزارت جهاد کشاورزی به چرایی افزایش نرخ سبوس و تبعات زیان‌بار این تصمیم به صنعت دامداری کشور، بابیان اینکه قیمت سبوس مورداستفاده از ماکارونی، شیر خام و آرد به‌هیچ‌عنوان افزایش قیمت نخواهد یافت، گفت: اگر وزارت جهاد بر کاهش نرخ اصرار دارد، باید قیمت شیر هم کاهش یابد.

اما نکته اساسی واکنش این مقام مسئول، آنجایی است که موافقت بر کاهش نرخ سبوس را مشروط به کاهش نرخ شیر خام می‌داند و تأکید دارد: "آخرین تصمیم در مورد قیمت سبوس به تغییر قیمت شیر خام و ماکارونی برمی‌گردد که بر این اساس، در تاریخ ۲۲ خرداد سال جاری، قیمت سبوس در نرخ تمام‌شده شیر خام و ماکارونی ۱۲۵۰ تومان لحاظ شده است و پس‌ازآن هیچ افزایش نرخ دیگری در نظر گرفته نشده است؛ این در شرایطی است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که نمی‌شود در یک بخش به‌عنوان حمایت از دامداران در تعیین قیمت شیر خام، نرخ سبوس را یک قیمت اعلام کرد و در بخش دیگری نرخ دیگری را برای این کار در نظر گرفت. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از سوی دیگر، علیرغم اینکه رصد قیمت سبوس در بازار بسیار سخت است؛ اما سازمان حمایت این آمادگی را دارد که اگر وزارت جهاد کشاورزی اصرار به کاهش قیمت سبوس به ۸۴۰ تومان داشته باشد، قیمت آرد و شیر خام را هم کاهش دهد تا بتوان نرخ تمام‌شده سبوس که ۱۲۵۰ تومان در محاسبات نرخ آن در نظر گرفته‌شده است، اصلاح نماید. "

در پاسخ به این اظهارات، سید احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران طی مصاحبه‌ای با خبرنگار تابناک اقتصادی بابیان اینکه در اواخر فروردین‌ماه ۹۸ طی نامه‌ای به سازمان حمایت، آنالیز قیمت تمام‌شده شیر خام را در پیوست ارسال کردیم و درخواست تعیین قیمت شیر خام را داشتیم، اظهار داشت: درنهایت در تاریخ ۲۲ خردادماه امسال با تصویب در ستاد تنظیم بازار، نرخ هر کیلوگرم شیر خام، از ۲۰۰۰ تومان به ۲۳۹۰ تومان افزایش یافت. مقدسی همچنین افزود: در آن مقطع نرخ پیشنهادی انجمن، ۲۵۷۰ تومان بود، ولی درنهایت نرخ ۲۳۹۰ تومان مصوب و ابلاغ شد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران با تأکید بر آنالیز کارشناسی نرخ تمام‌شده شیر خام اظهار داشت: ما در نامه‌ای به سازمان حمایت، بهای تمام‌شده سبوس (۸۴۰ تومان مصوب شده) درب دامداری را ۱۱۰۰ تومان مشخص کردیم و در کنار دیگر نرخ‌های تمام‌شده نهاده‌های دامی، درنهایت سازمان حمایت به نرخ ۲۳۹۰ تومان برای هر کیلوگرم شیر خام موافقت کرد. در حقیقت نرخ ۸۴۰ تومانی سبوس در زمستان ۹۷ با هزینه حمل به درب دامداری، به رقم ۱۱۰۰ تومان افزایش‌یافته بود و این سازمان با علم به اینکه نرخ سبوس برای دامدار ۱۱۰۰ تومان است، به جمع‌بندی نرخ تمام‌شده شیر خام رسیده بود. اما حالا جای سؤال است که چرا رئیس سازمان حمایت تأکید دارد که قیمت سبوس در نرخ تمام‌شده شیر خام ۱۲۵۰ تومان لحاظ شده و پس‌ازآن هیچ افزایش نرخ دیگری در نظر گرفته نشده است، این در حالی است که نرخ سبوس ۸۴۰ تومانی با هزینه حمل به ۱۱۰۰ تومان درب دامداری تعیین‌شده بود.
 
ادعای رئیس سازمان حمایت بی اساس است/ آنالیز قیمت شیرخام بر مبنای سبوس ۱۱۰۰ تومان بود/ دامدار را بیش از این تحت فشار نگذارید
ادعای رئیس سازمان حمایت بی اساس است/ آنالیز قیمت شیرخام بر مبنای سبوس ۱۱۰۰ تومان بود/ دامدار را بیش از این تحت فشار نگذارید

مقدسی در ادامه افزود: در حال حاضر نرخ ۱۲۵۰ تومان هنوز ابلاغ نشده است و انجمن صنفی گاوداران و شخص وزیر جهاد کشاورزی بر عدم افزایش نرخ به ۱۲۵۰ تومان تأکید دارد و عجیب است که رئیس سازمان حمایت که از ابتدا در جریان آنالیز قیمت شیر خام قرار داشت و با توجه به قیمت تمام‌شده ۱۱۰۰ تومان برای سبوس، نرخ شیر خام را ۲۳۹۰ تومان تعیین کرد، حالا شرط بازگشت به نرخ ۸۴۰ تومانی سبوس را عقب‌نشینی دامداران از نرخ شیر خام می‌داند. در حقیقت مبنای محاسبات نرخ شیر خام در سازمان حمایت، نرخ ۸۴۰ تومانی سبوس بوده است که با هزینه‌های جانبی به رقم ۱۱۰۰ تومان درب دامداری‌ها رسیده بود. ولی حالا شرط بازگشت به نرخ ۸۴۰ تومان، کاهش نرخ شیر خام شده است.

وی در پایان تأکید کرد: اگر نرخ سبوس به ۱۲۵۰ تومان افزایش یابد، شاهد رشد نرخ سبوس درب دامداری به رقم ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ خواهیم بود و در این صورت سازمان حمایت بایستی مجدداً تغییر نرخ خرید شیر خام را در دستور کار قرار دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار