بازدید 6807
پیمانه اقتصادی؛

ادعای جدید ترامپ؛ ۱۳ درصد شرکت‌ها، چین را ترک می‌کنند/ وزیر امور خارجه روسیه: تحریم ایران، دلار را تضعیف کرد/ آیا اخبار سیاسی واقعا بر قیمت دلار اثر ندارد؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون اصلاح ۳۰۵۰ واحدی دماسنج بازار سرمایه، واگذاری استقلال و پرسپولیس تا پایان سال جاری به تعویق افتاد، واکنش بازار‌های سهام به فعال شدن تعرفه‌های جدید چین و آمریکا، کاهش قیمت سکه در بازار تهران، عقب نشینی شاخص ارزی، تولیدات ایران‌خودرو از مرز ۱۳۶ هزار گذشت و کاهش بهای طلای سیاه را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۱۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 03 September 2019

ادعای جدید ترامپ؛ ۱۳ درصد از شرکت‌ها چین را ترک می‌کنند/ وزیر امور خارجه روسیه: تحریم ایران، دلار را تضعیف کرد/ آیا اخبار سیاسی واقعا بر قیمت دلار اثر ندارد؟تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون اصلاح ۳۰۵۰ واحدی دماسنج بازار سرمایه، واگذاری استقلال و پرسپولیس تا پایان سال جاری به تعویق افتاد، واکنش بازار‌های سهام به فعال شدن تعرفه‌های جدید چین و آمریکا، کاهش قیمت سکه در بازار تهران، عقب نشینی شاخص ارزی، تولیدات ایران‌خودرو از مرز ۱۳۶ هزار گذشت و کاهش بهای طلای سیاه را در بر دارد.

اصلاح ۳۰۵۰ واحدی دماسنج بازار سرمایه

فضای روانی ناشی از اجرایی شدن قوانین جدید فرابورس در حالی دلیل این اصلاح 3 هزار واحدی عنوان می شود که طی روزهای اخیر شاخص کل برگرفته از حرکت نقدینگی به نمادهای شاخص ساز رکوردهای پی در پی را ثبت می کرد. به نقل از نبض بورس، شاخص کل بورس تهران در جریان داد و ستدهای سومین روز معاملاتی هفته با اصلاح 3050 واحدی در ارتفاع 283 هزار و 63 واحدی قرار گرفت. شاخص قیمت وزنی ارزشی با افت 820 واحدی رقم 76 هزار و 79 واحدی را به نمایش گذاشت و شاخص کل هم وزن با کاهش 1192 واحدی در ارتفاع 76 هزار و 999 واحدی قرار گرفت، شاخص قیمت هم وزن نیز با عقبگرد 798 واحدی به ارتفاع 51 هزار و 543 واحدی کوچ کرد و شاخص آزاد شناور نیز با ریزش 4290 واحدی رقم 322 هزار و 174 واحدی را به نمایش گذاشت و شاخص بازار اول با کاهش 2467 واحدی در ارتفاع 207 هزار و 17 واحدی  و شاخص بازار دوم با سقوط 5079 واحدی به کانال 569 هزار و 827 واحدی عقبگرد کرد. ارزش معاملات بورس تهران بیش از 1722.7 میلیارد تومان بود که ناشی از داد و ستد بیش از 4 میلیارد و 470 میلیون برگه سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 431 هزار و 10 نوبت معاملاتی بود.

واگذاری استقلال و پرسپولیس تا پایان سال جاری به تعویق افتاد

مسعود سلطانی فر در مورد واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پس از نشست با کمیسیون اصل ۴۴ قانون اساسی، به تاریخچه خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس اشاره کرد و گفت: در روزهای پایانی سال گذشته مصوبه‌ای در هیأت دولت به تصویب رسید که این دو باشگاه از طریق سازمان خصوصی سازی به روشی که چهار سال قبل یک بار تجربه شده بود، واگذار شوند. وی ادامه داد: افزون بر این، مجلس نیز در جریان تصویب قانون بودجه سال ۹۸، حکمی را در بند (هـ) تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۸ به تصویب رساند که واگذاری این دو باشگاه با کشف قیمت در فرابورس تا پایان شهریورماه سال ۹۸ انجام گیرد و پس از آن ۵۱ درصد از سهام دو باشگاه، بلوکی و مابقی آن به صورت سهامی عام عرضه شود.

وزیر ورزش تصریح کرد: پس از این مصوبه، جلسات بسیاری با سازمان بورس، فرابورس، سازمان خصوصی سازی و مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد. نظر همه دستگاه‌ها این بود که واگذاری دو باشگاه با شیوه و مدل قانونگذار یعنی براساس بند (هـ) تبصره ۲ قانون بودجه تا شهریور ماه امکانپذیر نیست. سلطانی فر خاطرنشان کرد: البته تا به امروز صورت های مالی دو باشگاه تهیه و تمامی اسناد و مدارک سرخابی‌ها  برای واگذاری به مراجع ذی‌ربط ارائه شده است، ولی باز هم کارشناسان اجرایی معتقدند که در شش ماه مهلت قانونی این امکان واگذاری وجود ندارد. وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه بر همین اساس درخواست شد که در مهلت تعیین شده برای واگذاری تجدیدنظر صورت بگیرد، افزود: کمیسیون مربوطه یعنی کمیسیون اصل ۴۴ قانون اساسی تشکیل جلسه داد و همکاری‌های خوبی در این زمینه داشت تا برای این مهم چاره اندیشی شود. وی با تأکید بر اینکه مصمم هستیم واگذاری سرخابی ها تا پایان سال صورت گیرد، تصریح کرد: واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به سود ورزش، مردم و دولت خواهد بود؛ بنابراین مصمم هستیم که این واگذاری تا پایان سال صورت گیرد.

واکنش بازارهای سهام به فعال شدن تعرفه‌های جدید چین و آمریکا

روز دوشنبه، پس از اینکه چین و آمریکا دور جدیدی از تعرفه‌ها را بر واردات یکدیگر وضع کردند، با افزایش نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در مورد کند شدن رشد اقتصادی، سهام جهان افت کرد. شاخص ای‌مینی اس‌اندپی ۵۰۰، در ساعات کار بازارهای آسیایی ۱.۰۶ درصد سقوط کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۰.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد. نیکی ژاپن ۰.۳۳ درصد افت کرد. شاخص کامپوزیت شانگهای، پس از اینکه انجمن دولتی چین اعلام کرد این کشور اصلاحات سیاست‌گذاری اقتصادی خود را افزایش خواهد داد، ۱.۰۷ درصد جهش کرد، در حالی که شاخص هانگ‌سنگ با تداوم ناآرامی‌ها در هنگ‌کنگ، ۰.۴۷ درصد پایین آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۴۳ درصد افت کرد، اما کوسپی کره‌جنوبی به رشد اندک ۰.۱۷ درصدی دست یافت. چین و آمریکا در روز یکشنبه تعرفه واردات کالاهای یکدیگر را افزایش دادند. آمریکا تعرفه‌های ۱۵ درصدی بر کالاهای چینی، شامل محصولات الکترونیکی و پوشاک، وضع کرد. چین هم برای اولین بار نفت آمریکا تحت تعرفه قرار داد. در بازار ارز، دلار اندکی در برابر ین ژاپن افت کرد و به نرخ ۱۰۶.۱۲ واحد رسید.

ادعای جدید ترامپ؛ ۱۳ درصد از شرکت‌ها چین را ترک می‌کنند

اسپوتنیک: رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ در مصاحبه با خبرنگاران مدعی شد پس از اجرایی شدن تعرفه‌های جدید از اول سپتامبر، حداقل ۱۳ درصد از شرکت‌ها در آینده بسیار نزدیکی چین را ترک خواهند کرد. این میزان بسیار زیاد است. ترامپ گفت: این رقم از این هم خیلی بیشتر خواهد شد، چراکه آنها توانایی رقابت با تعرفه‌ها را ندارند. او اشاره کرد: شرکت‌های بسیاری چین را ترک کرده‌اند و شرکت‌های بیشتری هم در حال ترک آن هستند و اوضاع آنها (چینی‌ها) اصلاً خوب نیست. آنها بدترین سال خود در ۶۱ سال گذشته را سپری کردند. این سال‌های خیلی زیادی است. ترامپ در ادامه گفت: آمریکا میلیاردها و میلیاردها دلار از این تعرفه‌ها پول به دست آورده است. اما چینی‌ها برای مقابله با این تعرفه‌ها نرخ ارز خود را پایین آورده‌اند که در نهایت به خود آنها آسیب می‌زند. حالا آنها برای خرید هر چیزی در بیرون از چین، پول بیشتری پرداخت می‌کنند.

کاهش قیمت سکه در بازار تهران

روز گذشته، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با کاهش ۷۰ هزار تومانی به رقم ۴ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شد و هر ربع سکه بهار آزادی به رقم یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی در بازار، به قیمت ۹۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۴۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به یک میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسید.

عقب نشینی شاخص ارزی/ دلار اندکی ارزان شد

روز دوشنبه، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به قیمت ۱۱۱۵۰ تومان از مردم خریداری شد و در مقابل با کاهش ۱۵۰ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۱۱۲۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو در بازار به نرخ ۱۲۳۵۰ تومان خریداری و به قیمت ۱۲۴۵۰ تومان به متقاقی دریافت یورو فروخته شد. این نرخ نسبت به روز یکشنبه، ۱۰۰ تومان ارزان‌تر بود.

وزیر امور خارجه روسیه: تحریم ایران، دلار را تضعیف کرد

وزیر امور خارجه روسیه، سرگی لاوروف گفت که واشنگتن با تصمیم خود برای تحریم ایران و سایر کشورها، اعتبار دلار را به عنوان ارز پرداخت بین‌الملل، تضعیف کرد. لاوروف در بخشی از سخنرانی خود در ام‌جیمو، به مناسبت سال تحصیلی جدید، گفت: وقتی ایالات‌متحده همه را از خرید نفت ایران و پرداخت دلار به ازای کالاهای ایرانی منع کرد، اول از همه کشورها و شرکت‌های زیادی را به وضعیت بسیار دشواری دچار کرد. وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که بسیاری از کشورهای جهان به دلار وابسته هستند، بنابراین گام‌هایی که توسط ایالات‌متحده برداشته می‌شود، اعتماد را از این ارز بین‌المللی سلب می‌کند.

بهای طلای سیاه کاهش یافت

روز دوشنبه، پس از اجرایی شدن تعرفه‌های جدید آمریکا و چین علیه یکدیگر که افزایش نگرانی‌ها در مورد تحت تأثیر قرار گرفتن رشد اقتصادی در جهان و به دنبال آن کاهش تقاضا برای نفت خام را افزایش داد، قیمت نفت کاهش یافت. هر بشکه نفت برنت با 13 سنت کاهش 59.12 دلار فروخته شد، در حالی‌ که نفت خام آمریکا با یک 6 کاهش 55.04 دلار معامله شد.

تولیدات ایران‌خودرو از مرز ۱۳۶ هزار گذشت

بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید ۱۳۶ هزار و ۳۰۷ دستگاه خودرو از سوی گروه صنعتی ایران خودرو از ابتدای امسال تا پایان مرداد است. برپایه آمارهای اعلام شده در این سامانه، در این مدت ۸۶ هزار و ۷۷۴دستگاه خودرو در گروه پژو، ۱۵ هزار و ۳۱۸ دستگاه در گروه سمند، ۱۲۰ دستگاه سوزوکی، دو هزار و ۴۹۷ دستگاه رانا، ۱۱ هزار و ۹۳۷ دستگاه دنا، هزار و ۸۱ دستگاه تندر، دو هزار و ۷۲۱ دستگاه هایما، دو هزار و ۱۳۱ دستگاه دانگ فنگ، هزار و ۴۶۱ دستگاه در گروه وانت و سایر محصولات جدید و چهار هزار و ۱۰۹ دستگاه پژو ۲۰۰۸ در ایران خودرو تولید شد. همچنین، از این تعداد هشت هزار و ۱۵۸ دستگاه خودرو تجاری نشده در سایت ها تولید شده است.

آیا اخبار سیاسی واقعا بر قیمت دلار اثر ندارد؟

دنیای اقتصاد: در حالی که عده‌ای از معامله‌گران با توجه به بی تفاوتی بازار به خبر درگیری حزب الله و اسرائیل عنوان می‌کردند بازار به اخبار سیاسی توجهی ندارد و بیشتر به متغیرهای فنی توجه می‌کند، شمار دیگری از تحلیل‌گران باور داشتند بازار به‌شدت در هفته‌های اخیر تحت‌ تاثیر اخبار سیاسی است. از نظر این گروه، در روزهای اخیر خبری که وزن سنگینی در بازار دارد و انتظارات معامله‌گران را کاهشی‌تر کرده، خبر توافق احتمالی ایران با فرانسه است که گویا خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای پیش‌خرید نفت ایران، یکی از مفاد این توافق است. به گفته فعالان، انتشار چنین خبری موجب شده که از یک سو انتظار افزایش تنش‌ها در بازار کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر، چنین تلقی را در بازار ایجاد کند که دولت برای تأمین هزینه‌های خود از این پس با دشواری‌های کمتری رو‌به‌رو خواهد بود. از نگاه این گروه، بازار ارز همچنان نسبت به اخبار حساس است ولی وزن خبرهای مثبت نسبت به سایر اخبار سنگینی می‌کند و همین عامل جهت قیمتی بازار را کاهشی‌تر کرده است. در مقابل، عده‌ای همچنان تأکید می‌کنند، اخبار سیاسی چندان بر روند بازار اثرگذار نبوده است. آنها باور دارند متغیرهای بنیادی‌تری در کاهش قیمت دلار اثرگذار بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
تیتفاده از حربه تحریم در مناقشات سیاسی یک شبوه جنایتکارانه علیه انسانیت وبشریت می باشد واین تنها میتواند از جانب سرمایه دارانی که تحت هر شرایط بنفع اهداف ومطامع شیطانی شان هست ،حال انکه انسانها به علم وفن اوری وکمک های مالی وفکری وهم اندیشی وارتباطات عاطفی واجتماعی هم نیازمندند ونمی توانند از هم بی نیاز باشند .
ارزش دلار بین 11 تا 12 هزار تومان هستش، و با خبرهای (ای نمیدونم آمریکا چیکار کرد) تغییر نمیکنه ولی نیت انداختن ترس در دل خریداران دلاره که باعث بشه دلار هاشونو در بازار بفروشن و با این کار قیمت دلارو پایین تر بیارن
دلاردیشب ظرف چندساعت ۳۰۰ تومان افزایش پیداکرد وبه ۱۱۸۰۰ تومان رسید درکانادا دلار از ۱۲۰۰۰ تومان عبورکرد افزایش احتمال برداشتن گام سوم خروج ازبرجام دلیل این رشداست
اگر جان بولتون (این شیفته وحشی گری) در حالیکه عینکش را روی صورتش جابجا می کند با خشم روی نقشه جهان به تهران خیره شود، علاوه بر روند معمول افزایش، نرخ ارزها رو به افزایش می گذارد.

ترامپ چیزی را در توئیتر در باره موشک ماهواره بر ما می پراراند، نرخ ارز افزايش میابد.

ترامپ دم از ملاقات با رئیس جمهور ایران می زند فیتله نرخ ارز اندکی کاسته می شود.

انگلیس ناو جنگی به خلیج فارس میفرستد، نرخ ارز شروع به افزایش می کند.
و بی شمار رخدادهای غیر اقتصادی دیگر نرخ ارز را و در واقع ارزش پول ملی ایران، کشور ایران و ایرانی را بازیچه آزار دهند خود قرار می دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
تو در خوابی یا خودت را به خواب زده ای. تمام پارامترهایی که گفتی در گذشته بطور معکوس عمل کردند.
دوستان روسی را چه شده است
علتشونمیدونم ولی دلارداره ساعتی میره بالا. الان ۱۱۵۰۰ هست
ایران ابر قدرت عالم است
سوای از اینکه نرخ دلار کاملا دستوریه یه نکته ای در این مورد وجود داره که کمتر بهش توجه میشه و اون بهره برداری سیاسی داخلی دولت از نوسانات دلار که خودش عامل اصلی اون نوسانات است هستش
لعنت به روسیه بی خدا. لعنت به روسیه که خون جوانان میچکد از چنگش.
اقدامات و خدمات حاج حسن به ایرانیان:
ساندن قیمت پیاز به مرغ
رساندن قیمت مرغ به گوشت قرمز
رساندن قیمت گوشت قرمز به قیمت گوشی
رساندن قیمت گوشی به قیمت ماشین
رساندن قیمت ماشین به قیمت خونه
رساندن قیمت خونه به قیمت کارخونه
اهل علم اقتصاد نظر بدهند: ظریفی از من پرسید چرا الان که باید قیمت دلار سر به فلک بکشه چرا خاموش شده و در نردبان 11 تومن و 12 تومن ایستاده: جواب: ساده است دولت دلاری نداره تا به مردم بفروشه. ارزی هم نداره که به وارد کننده بده / مجوز واردات هم نمیده / گمرکات هم خیلی خلوت شده . یعنی عامل گرانی دلار و متعاقب ان تورم افسار گسیخته و صعود لحظه ای قیمتها و متعاقب ان قیمت مسکن که به افلاک رسیده یعنی یک اپارتمان 50 متری ناقابل شده یک میلیارد تومان . توجه کنید یک میلیارد تومان چه کسی است ؟ معلومه . تا وقتی دلار داشت تو بازار میفروخت الان که نداره نمیفروشه . حالا صبر کنید به مجرد اینکه نفت فروش بره و دولت پول دستش بیاد ... تهش هر چی موند را میاره بازار بفروشه ببین چه قیمتی روش میزاره . میگین نه؟ صبر کنید ببینید.
دلار درنیمه اول مهرماه به ۱۷ هزارتومان خواهد رسید بنده باتوجه به اینکه استادیار دانشگاه شیراز هستم با تحلیل ومستندا درکلاس درس اعلام نموده ام که درنیمه اول مهرماه این اتفاق خواهد افتاد لذا از عزیزان محترم تقاضا دارم علمی وکارشناسی با موضوع برخورد نمایید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر