بازدید 4625

ورود صندوق‌های سرمایه گذاری به بازار پایه/ دامنه نوسان بازارپایه از فردا تا چهارشنبه ۳ درصد خواهد بود/ مهندسان ایرانی باگ هسته معاملات اتوس فرانسه را حل کردند

مدیر عامل فرابورس با تاکید بر اینکه در فاز کنونی اجرایی شدن دستورالعمل جدید بازار پایه مظنه‌ها مخفی نیست، از ارائه مجوز به صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام و مختلط خبر داد و گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری سهام و مختلط می‌توانند بخشی از پرتفوی خود را تا سقف مشخصی به بازار پایه اختصاص دهند.
کد خبر: ۹۲۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰ 31 August 2019

مدیر عامل فرابورس با تاکید بر اینکه در فاز کنونی اجرایی شدن دستورالعمل جدید بازار پایه مظنه ها مخفی نیست، از ارائه مجوز به صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری سهام و مختلط خبر داد و گفت: صندوق های سرمایه گذاری سهام و مختلط می توانند بخشی از پرتفوی خود را تا سقف مشخصی به بازار پایه اختصاص دهند.

امیر هامونی در پاسخ به سوال خبرنگار نبض بورس گفت: در فاز کنونی اجرایی شدن دستورالعمل جدید بازار پایه مظنه ها مخفی نیست و سهامداران فعلا به طور آنلاین و آشکارا مظنه ها را مشاهده می کنند، درراحل بعدی و برحسب تابلوهای مختلف به تدریج مظنه ها مخفی خواهند شد.

وی ادامه داد: با هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار درصدد ارائه مجوز به صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری سهام و مختلط هستیم تا بخشی از پرتفوی خود را تا سقف مشخصی به بازار پایه اختصاص دهند.

هامونی با بیان اینکه در حال حاضر عمده بازار پایه در اختیار حقیقی‌ها بوده و حقوقی‌ها نقش کمرنگی در این بازار دارندو با فعالیت صندوق‌ها در بازار پایه، حرفه‌ای‌ها نیز در بازار پایه حضور خواهند یافت، تاکید کرد: همچنین از ظرفیت‌های دستورالعمل جدید بازار پایه امکان حضور بازارگردان است که کمک می‌کند محدودیت دامنه نوسان یک، ۲ و ۳ درصد برای تابلوهای قرمز، نارنجی و زرد برداشته شود.

سهام ارزشمند بازار پایه راه خود را پیدا می کند

وی در خصوص برخی انتقادات در خصوص اینکه چرا با توجه به شرایط خاص این بازار زودتر از این مقررات اصلاح نشده است، نیز گفت: اصلاح دستورالعمل بازار پایه به ۱۸ ماه گذشته برمی گردد و با نظر کمیته تنظیم مقررات، هیات مدیره سازمان بورس این فرایند انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در سال های ۹۳ معاملات بازار پایه به صورت توافقی و به صورت کاغذی بود و این شرکت ها قبل از ورود به بورس سهامی عام شده بودند و سهامدارانی در سراسر کشور داشتند، ادامه داد: عده‌ای درباره زمان اجرای این قوانین خرده می‌گیرند؛ اما شاید اگر ما هر زمان دیگری را نیز انتخاب می‌کردیم این انتقادها وجود داشت.، ما در بازار سرمایه نسبت به ماه رمضان افکت داریم اما در هیچ یک از مقالات علمی افکتی نسبت به ماه محرم نداریم.

هامونی ادامه داد: از سوی دیگر بنا بود بر اساس گزارش مردادماه ۱۱۲ شرکت به تابلو زرد وارد شوند اما این تعداد به ۱۲۵ شرکت رسیده است، بنابراین وضعیت بازار در شرایط خوبی بوده و طبیعی است که در نزدیک ترین زمان ممکن و در چارچوب ضرب‌الاجل ۱۰ روزه این قوانین وارد فاز اجرایی شود.

وی با بیان اینکه سهامداران دغدغه ای برای دامنه نوسان نداشته باشند، سهامی که ارزشمند باشد راه خودش را پیدا می‌کند و بالعکس افزود: دامنه نوسان و ریزساخت های بازار اثری در ارزش ذاتی شرکت ها نخواهد داشت.

هامونی با اشاره به وجود شرکت های در بازار پایه که بیش از 5 سال هیچ اطلاعاتی در کدال منتشر نکرده و مجمع عمومی برگزار نکرده اند، تاکید کرد: حاکمیت شرکتی و شفافیت از چالش‌های مهم بازار پایه هستند.

وی ادامه داد: با هدف اینکه شرکت‌ها به استانداردهای لازم برسند و همچنین به منظور بهبود شاخص عملکرد بازار، ارتقای شفافیت و کارایی بازار، قوانین بازار پایه اصلاح شد.

اعمال دامنه نوسان 3 درصدی از فردا تا چهارشنبه در بازار پایه

هامونی همچنین از دامنه نوسان 3 درصدی در بازار پایه از فردا تا روز چهارشنبه در تابلوی ب که دامنه نوسان  ۱۰ درصد دارد و تابلو ج که دامنه نوسان ندارد، خبر داد.

مدیرعامل فرابورس پیرو اجرایی شدن دستورالعمل جدید بازار پایه به سهامداران بازار پایه گفت: به عنوان ناظر بازار تاکید می کنم درگیر هیجانات و شایعات مثبت و منفی نشوید، عاقلانه و با مشورت تصمیم گیری کنید.

به ارکان بازارسرمایه در صیانت از سهامداران اعتماد کنید/ فرابورس حتی به فرض داشتن نگاه منفعت طلب، سعی در حفظ اعتماد سهامداران دارد

وی همچنین از سهامداران خواست به ارکان بازارسرمایه در صیانت از حقوق خود  اعتماد کنند و افزود: فرابورس حتی به فرض داشتن نگاه منفعت طلب، سعی در حفظ اعتماد سهامداران دارد

پیشنهاد دامنه نوسان  بیشتر برای فرابورس/ کاهش کارمزد معاملات بازار پایه  در تابلوی قرمز

هامونی در بخش دیگری از سخنان خود از پیشنهاد کاهش کارمزد معاملات بازار پایه  در تابلوی قرمز خبر داد و گفت: در مورد اینکه کاهش کارمزد از چه رکنی ( کارگزار یا فرابورس ) باشد،هنوز تصمیم گیری نشده است.

وی با  بیان اینکه دوسال پیش پیشنهاد کردیم دامنه نوسان  فرابورس به ۶ درصد  افزایش یابد ،از  پیگیری فرابورس برای ایجاد بازار برتر با دامنه نوسان بالاتر برای برخی شرکت های فرابورسی خبر داد.

هامونی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید با توجه به اینکه حراحج تنها در یک روز معاملاتی صورت می گیرد، در صورتی که دوشنبه تعطیل باشد، تکلیف چیست، نیز گفت: اگر دوشنبه تعطیل رسمی بود در اولین جلسه معاملاتی بعد حراج برگزار می شود .

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر