بازدید 9564

ابراز امیدواری حذف تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری

کد خبر: ۹۲۰۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵ 29 August 2019

معاون حقوقی قوه قضاییه تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری را ننگی برای این قانون دانست و اظهار امیدواری کرد تا این تبصره در مجلس شورای اسلامی حذف شود.

به گزارش «تابناک»، به نقل از ایرنا، حجت الاسلام محمد مصدق روز پنجشنبه در مراسم تحلیف ۲۴۵ کارآموز وکالت در سالن همایش‌های دانشگاه الزهرا گفت: زمانی که معلم بودم در کلاس‌ها و محافل مخالفت خود را با این تبصره که به قانون آیین دارسی کیفری اضافه شد اعلام کردم.

وی افزود: بعد از تصویب این تبصره خواستند فهرستی از وکلا را اعلام کنند و من به مسئولان گفتم که اشتباه اول تصویب تبصره و اشتباه دوم تنظیم فهرست بود و می‌توانستند به بهانه تصویب نشدن آیین نامه از اعلام فهرست خودداری کنند.

تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری سال ۱۳۹۲ که از سال گذشته به‌مورد اجرا گذاشته شد مورد اعتراض وکلاست و حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه نیز بار‌ها در خصوص آن گفته است که قوه قضائیه خلاف میل خود مجبور به اجرای این قانون است.

بر اساس این تبصره، در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرائم سازمان‌یافته که مجازات آن‌ها مشمول ماده (۳۰۲) این قانون است، در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تأیید رئیس قوه قضائیه باشند، انتخاب می‌کنند. اسامی وکلای مزبور توسط رئیس قوه قضائیه اعلام می‌شود.

مصدق افزود: امروز همه معتقدند با اجرای این تبصره رانتی ایجاد شده که نه برای قضاوت خوب است و نه برای وکالت.

وی اضافه کرد: زمانی که آیت الله رئیسی مسئولیت قوه قضاییه را به دست گرفت، به من در زمینه‌هایی تاکید کرد تا سریعتر اقدام کنم که یکی از این موارد تبصره ماده ۴۸ بود و به دستور وی در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی شرکت و در این مورد صحبت کردم.

معاون حقوقی قضاییه با بیان این که «این تبصره با اصل ماده هیچ تناسبی ندارد»، افزود: این تبصره در کمیسیون قضایی حذف شده و امیدواریم در صحن علنی رای بیاورد و این موضوع به جایگاه اولیه خود برگردد.

قوه قضاییه راضی به تحقیر هیچ وکیلی نیست

وی «ترویج فرهنگ بهره مندی از نهاد وکالت» را از انتظارات جامعه از وکلا خواند و افزود: سایر نهاد‌ها نیز باید کمک کنند، ولی باید این فرهنگ ترویج شود که در تمام کارهایمان چه امور مدنی یا کیفری مشورت کنیم تا آینده خوبی داشته باشیم. این کار را می‌توان از طریق صدا و سیما، دانشگاه و وکلا انجام داد.

مصدق گریزی هم به برخی سریال‌های صدا و سیما زد و با گلایه از هویت نقشی که به بازپرس در یکی از سریال‌ها داده شده است، گفت: بازپرس یعنی مسنتطق. باید فرهنگ جامعه را نسبت به قضاوت و وکالت درست کنیم.

این استاد دانشگاه افزود: قوه قضاییه در هیچ جایی به هیچ وجه راضی به تحقیر وکیل و نهاد وکالت نیست بلکه از نهاد وکالت حمایت می‌کند.

یک وکیل پیشنهاد میلیاردی متهم را رد کرد

وی دومین انتظار جامعه از وکلا را احترام به قانون و استدلال حقوقی دانست و گفت: اگر در پرونده‌ای احساس می‌کنید در موردی حق با موکل شما نیست به او بگویید. یعنی به جای این که بگویید آن را درست می‌کنم بگویید سعی می‌کنم مجازات شما را کمتر کنم.

مصدق افزود: یکی از وکلای تسخیری در دادگاه‌های مفاسد اقتصادی پیشنهاد یکی از متهمان را رد کرد، چون متهم قصد داشته تا با پرداخت یک میلیارد تومان نقد، آن وکیل به عنوان وکیل تعیینی و نه وکیل تسخیری از وی دفاع کند، ولی آن وکیل گفته که من قسم یاد کرده ام وقتی وکیل تسخیری هستم همان دفاعی را انجام می‌دهم که وکیل تعیینی باشم.

وی افزود: چنین وکلایی باید تشویق شوند و این روحیه وکیل مورد انتظار جامعه است.

نظارت درون گروهی وکلا افزایش یابد

مصدق از ضرورت افزایش سطح علمی وکلا سخن گفت و افزود: انتظار دیگر عبارت است از افزایش نظارت درون گروهی که البته اینگونه هم هست. رفتار وکیل باید توسط مسئولان کانون و مسئولان انتظامی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: محاکمه یک وکیل برای قوه قضاییه افتخار نیست و نباید اجازه دهیم به چنین مرحله‌ای برسد.

معاون قوه قضاییه افزود: برخی شیطنت و گفته‌ها را تقطیع می‌کنند؛ زمانی که بنده درباره جاسوسی صحبت کردم، روزنامه‌ها به نقل از من نوشتند جاسوس نباید وکیل داشته باشد در حالی که بنده ۳۰ سال است که معلم آیین دادرسی کیفری هستم، چگونه ممکن است چنین حرفی بزنم.

وی افزود: من گفتم که وکیل باید منافع ملی را درنظر بگیرد. یعنی وقتی یک وکیل از شخصی که به عنوان جاسوس متهم است، دفاع می‌کند باید نیم نگاهی نیز به منافع ملی داشته باشد. رسانه‌ها باید به جای ایجاد تنش تلاش کنند تا آرامش را در جامعه ایجاد کنند.

وکلا در برخورد با مفاسد اقتصادی کمک کنند

مصدق یکی از برنامه‌های بسیار مهم قوه قضاییه را برخورد با مفسدان اقتصادی دانست و گفت: وکلا باید در این عرصه کمک کنند. همانگونه که آقای رئیسی اعلام کردند قوه قضاییه در برخورد با مفاسد هیچ خط قرمز و یقه سفیدی را نمی‌شناسد و ما نیز در معاونت حقوقی خود را مکلف می‌دانیم که پیش نویس قوانینی را تدوین کنیم که در همین مسیر باشد.

وی افزود: ۴۰ کارگروه تخصصی را برای تدوین لوایح، دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌ها تاسیس کردیم که در این کارگروه‌های نخبگان، وکلا، قضات عالی رتبه و قضات بازنشسته حضور دارند و تا زمانی که بنده به عنوان معاون حقوقی فعالیت کنم، نظر صنوف مختلف مانند کارشناس و وکیل را می‌شنوم.

معاون حقوقی قوه قضاییه اظهار امیداوری کرد تا نتیجه عملکرد ۴۰ کارگروه تشکیل شده در این معاونت تا دو هفته آینده در معرض دید اساتید، وکلا، دانشجویان و علاقه‌مندان قرار گیرد.

دادرسی عادلانه به جای کنترل جرم

این کارشناس مذهبی با اشاره به معنای وکیل در زبان‌های مختلف گفت: وکیل در زبان فرانسه به معنای کمک به مظلوم است، در زبان انگلیسی به معنای حقوقدان است و در زبان آلمانی به عنوان نماینده حق معرفی می‌شود و در قرآن می‌بینیم که خدا خود را وکیل نامیده است و فرموده است؛ و کفی بالله وکیلا.

وی از کفایت و بسندگی به عنوان مهمترین معنای وکیل یاد کرد و گفت: وکیل باید موجب اطمینان خاطر برای موکل باشد و اسباب آسودگی او را فراهم کند.

مصدق از تصویب قانون آیین دادرسی کیفری در سال ۹۲ و اجرای آن از سال ۹۴ سخن گفت و افزود: یکی از بهترین مدل‌های رسیدگی در این قانون آمده است. چون مدل دادرسی عادلانه بر آن حاکم است و بر همین اساس وکیل در مراحل مختلف دادرسی حضور دارد در حالی که بر خلاف مدل کنترل جرم است که در آن وکیل اعتباری در مرحله تعقیب ندارد.

وی با استناد به مواد پنجم، ۴۸، ۱۹۰ و ۳۴۶ قانون آیین دادرسی کیفری گفت که چگونه وکیل در مراحل مختلف رسیدگی از مرحله پلیسی و بازپرسی گرفته تا رسیدگی و دادرسی تجدیدنظر حضور دارد.

مراسم تحلیف ۲۴۵ نفر از کارآموزان وکالت با حضور حجت الاسلام محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضاییه، عیسی امینی و جعفر کوشا رئیس و نایب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز برگزاری شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی