بازدید 9359

آمار تازه از ازدواج و فزرندآوری دهه شصتی‎ها

کد خبر: ۹۲۰۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵ 28 August 2019

مدیرکل جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان این‌که میانگین سن ازدواج در دهه شصتی ‎‌ها افزایش یافته و رشد موالید نیز از ۲.۴۵ در سال ۷۰، به ۱.۲۴ در سال ۹۵ رسیده است، گفت: اگر این روند ادامه یابد در سال ۲۰۵۰ ایران یکی از پیرترین کشور‌های جهان خواهد بود.

‌به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، همایش استانی آموزش‌های هنگام ازدواج با هدف توجیه مربیان دوشنبه، چهارم شهریور در مجتمع زهتاب دانشکده بهداشت و پیراپزشکی گلدشت خرم ‎ آباد برگزار شد.

در این همایش بر شروع برنامه ارتقای آموزش‌های هنگام ازدواج از دو ساعت به شش ساعت با هدف ارتقای کمی و کیفی برنامه آموزش‌های هنگام ازدواج، افزایش رضایت‌مندی از زندگی زناشویی و تحکیم بنیان خانواده و کاهش میزان طلاق تأکید شد.

این کارگاه آموزشی یک روزه با حضور سید حامد برکاتی، مدیرکل جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، محمدعلی دریک، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، حجت‌الاسلام مرادی، نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با همکاری معاونت مشاوره و امور روان‌شناختی سازمان بهزیستی، معاونت پیشگیری‌های اجتماعی و فرهنگی قوه قضائیه، معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی برای آموزش ۸۰ نفر مربی مراکز مشاوره قبل از ازدواج برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی سید حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح کشور در رابطه با آموزش‌های لازم قبل از ازدواج برای زوج‌های جوان، گفت: از سال ۷۰ تا سال ۹۵ طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است و آمار‌ها نیز آن را نشان می‌دهد، متأسفانه میانگین سن ازدواج در دهه شصت از ۲۱ سال به ۲۴ سال افزایش یافته است و رشد موالید نیز از ۲، ۴۵ در سال ۷۰، به ۱.۲۴ در سال ۹۵ رسیده است.

وی گفت: ازدواج دیرهنگام، دیر فرزنددار شدن و شکم جمعیتی در یک دوره زمانی خاص به‌ویژه دهه شصتی‌ها باعث شد که این مشکل جمعیتی برای کشور پیش بیاید و شاهد کاهش موالید در سال‌های بعد باشیم که آمار‌های ثبت احوال نیز حکایت از این قضیه دارد و این نشان می‌دهد که نتوانسته‌ایم طی ۳۰ سال گذشته، برای جمعیت جوان کشور، کاری اساسی انجام بدهیم و اگر این روند ادامه یابد در سال ۲۰۵۰، ایران یکی از پیرترین کشور‌های جهان از نظر جمعیتی خواهد بود.

برکاتی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر نقش آموزش و مشاوره‌های قبل از ازدواج، گفت: با فعالیت‌های بین‌بخشی و تأکید مقام معظم رهبری بر ورود و برگزاری کارگاه‌های آموزشی قبل از ازدواج برای جوانان و حتی ورود به قضیه طلاق در کشور و دلایل آن، در وزارت بهداشت به‌طورجدی به این مبحث ورود پیدا کرده‌ایم و استان لرستان چهاردهمین استانی است که این همایش را برگزار می‌کند؛ البته این مربوط به کشور ما نیست بلکه همه کشور‌ها نیز معتقد به حفظ موالید خود هستند.

در پایان این همایش، کلاس‌های آموزشی، توجیهی در حوزه‌های تخصصی حقوقی، سلامت باروری و جنسی، روانشناسی و اخلاق و احکام با تدریس و حضور اساتید برجسته کشوری برگزار شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۸
این آمار خیلی دقیق هست بطور مثال گفتند:
"میانگین سن ازدواج در دهه شصت از ۲۱ سال به ۲۴ سال افزایش یافته است"
جوانترین دهه شصتی متولد 69 هست. 98 - 69 = 29 سالش هست
این 24 ساله ها کدام دهه شصتی ها بوده اند که آمار رو تکان داده!؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
درست آمار داده فقط یه چیز رو در نظر نگرفته دهه شصتی ها یا 24 سالگی ازدواج کردن یا دیگه ازدواج نکردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
دهه شصتی ها از سال 80 وارد سن ازداواج شدند.
24 سال میانگین سن دهه شصتی هایی که ازداواج کرده اند.
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
حق با شماست
احتمالا آمارش مربوط به همه ده ها هست
وگرنه تو سال 95 جوانتری ده شصتی بیشتر از 24 سال دارد و چطور ممکنه میانگین 24 بشود
اوضاع اقتصادی بده و تو همین اوضاع به جای اینکه کمک کنید تشکیل زندگی بدیم یک مانع بزرگی به نام سربازی هم برامون گذاشتید
با توجه به مشکلات اقتصادی فعلی و کاهش زاد و ولد و از طرف دیگر مهاجرت گسترده از کشور خصوصاً مهاجرت نخبگان و صاحبان سرمایه و بروز بلایای طبیعی کم سابقه و شاید بی سابقه و تغییرات اقلیمی و کمبود شدید آب و احتمال وقوع جنگ که به انحاء مختلف همیشه کشور را تهدید می کند اگر تا سال 2050 منقرض نشویم باید شکرگزار باشیم و نیازی نیست غصه کهولت سن جمعیت در آن زمان را داشته باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
!اگر ما هم منقرض شویم، دوستان هستند
برای کاهش جمعیت فکرش را کرده اند از افغانستان و پاکستان جایگزین میکنند نگران نباشید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
یا از سوریه و فلسطین و یمن... اینها بهترن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
الان شده عرلق
مسئول محترم تابناک لطفا این نظر را منتشر کنید!!!!!!!!!!!
آیا سیاست افزایش فرزند اوری که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است در دستگاههای دولتی هم پیگیری و اجرا می شود؟
دانشگاه امیر کبیر اخیراً با عدم پذیرش مرخصی زایمان یک دانشجوی کارشناسی ارشد، در حالی که تنها یک درس وی باقیمانده است، امکان ادامه تحصیل را از وی سلب کرده و او را از کسب مدرک محروم کرده است. آیا این اقدام پیامی با دانشجویان دیگر خانم نیست که برای کسب مدارج عالیه اجتماعی باید قید فرزندآوری در حین تحصیل را بزنند و سالهای محدود فرزندآوری را از دست بدهند.
یک خانم برالی فرزند آوری بی خطر تا 35 سالگی می توانند باردار شده و زایمان کنند. پس از آن افزایش خطر اختلالات ژنتیکی و زایمان پرخطر را خواهیم داشت که می تواند به یک ضدانگیزه برای خانم هایی تبدیل شود که همین الان هم انگیزة زیادی برای مادر شدن ندارند.
شما را بخدا پیگیری کنید.
واقعیت تلخ این است که با وجود بیکاری جوانان و نداشتن شغلی ثابت و درآمد نمی توان به امید ازدواج و فرزند آوری بود. از هزینه های ازدواج گرفته تا مسکن ، داشتن شغل و درآمد ، هزینه تحصیل و وجود مدارس غیر انتفاعی و کلاس های متفرقه برای فرزندانم تا رسیدن به دانشگاه و مابعد و هزینه بهداشتی و غیره به دنبال چه هستید اول صورت مسئله را ببینید بعد راه حل ارائه دهید. ....... البته اینکه شاید با جلوگیری از اختلاس و دزدی ها ........ امیدی داشت میتوان امید داشت .
بودجه های نهادی موازی ،بودجه های حوزه های علیمه ، حقوقهای نجومی مدیرانی که قبل از انقلاب حداکثر دو برابر یک کارمند میگرفتند و حالا بجز سفرهای بی مورد خارجی ماموریت های آنچنانی و پاداشهای محرمانه ،حداقل 30 برابر حقوق کارمندان حقوق میگیرند، و خیلی بودجه هایی که قبل از انقلاب نبود والان هزینه های گزافی را روی دوش ملت گذاشته رو حذف کنید و بجای آن کارخانه بسازید تا جونها برن سرکار و ازدواج کنند و جمعیت زیاد بشه . بودجه های کشورهای فلسطین و لبنان و یمن و .......رو هم به عهده خودشون بگذارید
ما چهار ساله ازدواج کردیم خیلی دوست داریم صاحب فرزند بشیم ولی نمی تونیم. خانم بنده کارشناس ارشد و بنده دکترا از دانشگاه دولتی که زندگی رو با درآمد حق التدریسی به سختی سپری می کنیم. به زور قادر هستیم اجاره منزل بدهیم. وقتی یک فرد تحصیل کرده در ایران چنین زندگی اسف باری دارد و قدرت فرزندآوری ندارد. بقیه جامعه چه بگویند
واقعا بدبختیم ما دهه شصتی ها نه کار نه زن نه خونه نه هیچی حالا اینا بکنار. وقتی پیر شدیم کسی نیست از ما مراقبت کنه همه پیریم جوون پیدا نمیشه
همون بهتر . اصلا به نظر من چند نسل نباید بچه دار بشن و اینهمه بچه بی سرپرست رو به فرزند خوندگی قبول کنن شاید یکی دو دهه دیگه اوضاع روبراه بشه .
مشكل پير شدن جمعيت با كنفرانس حجت الاسلام مرادي حل نمي شه. فكر نمي كنيد ارتباط معناداري بين اين موضوع و بيكاري و تورم وجود داشته باشه؟
هی بابا.... برو فکر نان باش که خربزه اب است... مرد حسابی شما تو همین جمعیت هم موندید... نه کاری نه خدماتی نه ابی.... بعد فکر 2050 هی شما؟ شما اصلا در قواره ای نیستید که بتونید برای پنج سال بعد مملکت تصمیم بگیرید چه برسه برای 30 40 سال بعد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر