بازدید 10064
نمایندگان در گفت‌وگو با «تابناک»؛

مذاکره در شرایط کنونی، امتیازی برای ایران به حساب نمی‌آید/ اگر ترامپ به برجام بازگردد، امکان مذاکره وجود دارد

پس از ادعا‌های متناقض مقامات غربی و به ویژه رؤسای جمهوری فرانسه و آمریکا، مبنی بر احتمال مذاکره مستقیم با ایران و صحبت‌های روز گذشته رئیس جمهور، باعث شد تا این شایعه بیش از هر زمان دیگری محتمل به نظر برسد؛ اما تکذیب این خبر از سوی رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، باعث تغییر ماهیت موضوع شد.
کد خبر: ۹۲۰۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶ 27 August 2019

مذاکره در شرایط کنونی، امتیازی برای ایران به حساب نمی‌آید/ اگر ترامپ به برجام بازگردد، امکان مذاکره وجود دارداز روز گذشته، بازار شایعات درباره احتمال مذاکره میان مسئولان ایرانی و مقامات غربی، محور اصلی توئیت‌های کاربران شبکه اجتماعی توئیتر شده است.

به گزارش «تابناک»؛ پس از ادعا‌های متناقض مقامات غربی و به ویژه رؤسای جمهوری فرانسه و آمریکا، مبنی بر احتمال مذاکره مستقیم با ایران و صحبت‌های روز گذشته رئیس جمهور، باعث شد تا این شایعه بیش از هر زمان دیگری محتمل به نظر برسد؛ اما تکذیب این خبر از سوی رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، باعث تغییر ماهیت موضوع شد.

اما این واکنش‌ها مختص فضای مجازی نیست و واکنش‌ها از سوی نمایندگان مجلس و برخی سیاستمداران در خارج از مجلس همچنان در جریان است. بسیاری از نمایندگان مجلس بر این باورند که در شرایط موجود، امکان مذاکره وجود ندارد و نمی‌توان به قول آمریکایی‌ها اعتنا کرد.

بهروز نعمتی در گفت‌وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: در صورتی که آمریکایی‌ها به برجام بازگردند، احتمال اینکه با آن‌ها مذاکره کنیم، وجود دارد؛ در غیر این صورت، بعید است ایران با آمریکا مذاکره کند.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به چرخش ترامپ و موضع گیری‌های اخیر وی گفت: ترامپ هفت تا هشت ماه پیش نیز چنین اظهاراتی داشت. شاید ترامپ حرف‌های خوبی بگوید، ولی مشکلی که دارد این است که اسیر گروه بی (B) است و این‌ها نمی‌گذارند کاری از پیش برود. اگر قرار است با ترامپ مذاکره شود، باید به برجام بازگردد تا بتوان در چهارچوب برجام دیپلماسی را پیش ببریم.

وی در پاسخ به این که آیا فرانسه می‌تواند میانجی خوبی باشد، گفت: فرانسوی‌ها در مقطعی و به ویژه زمان ژیراک کار‌های خوبی انجام دادند، ولی حرف اینکه امروز مکرون بتواند جای ژیراک را بگیرد، حرف زیادی است؛ بنابراین، باید صبر کرد و دید که پایان کار چه خواهد شد.

در همین زمینه، حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به خبرنگار تابناک گفت: متأسفانه به نظر من تا زمانی که ما گام سوم خروج از برجام را برنداشته ایم، حتی با اروپایی‌ها هم نمی‌توانیم به یک توافق جدی برسیم.

وی گفت: ایران در اوضاع کنونی شرایط تحریمی سختی را ـ که در یک سال پیش از سوی آمریکا علیه ایران گذاشته شده بود ـ رد و حتی یک بودجه خود را نیز محقق کرده است؛ بنابراین، اکنون ما در شرایط مذاکره نیستیم و صحبت‌های دیروز روحانی نیز بیشتر معطوف به مباحث دیپلماتیک بود و بحثی از مذاکره نبوده است.

وی در ادامه افزود: استراتژی ترامپ این است که طرف خود را تضعیف کند و بعد وارد مذاکره شود؛ شاهد این مدعا هم کره شمالی بود که در زمان خود ترامپ، شاهد شکست این استراتژی بود؛ ضمن اینکه ایران شباهتی به کره شمالی ندارد و این اشتباه وی است که ایران را با آن‌ها شبیه می‌کند. باید گفت مذاکره در شرایط کنونی امتیازی برای ایران به شمار نمی‌آید، ولی امتیازی که دولت کسب کرده این است که توانستیم در دیپلماسی رسمی بخشی از فشار‌ها را به آمریکا برگردانیم، ولی این به معنی نشستن پای مذاکره نیست، موضعی که ترامپ دارد گشایش در برخی نقاط اختلافی است.

وی در پاسخ به این که آیا در آینده و در نزدیکی‌های انتخابات آمریکا بار دیگر موضوع مذاکره با ایران جدی شود، گفت: اینکه ایران به یک موضوع جدی در انتخابات آمریکا بدل خواهد شد و ترامپ انرژی زیادی را صرف آن خواهد کرد، یک واقعیت است و حتی ممکن است از برخی مواضع خود نیز در آینده کوتاه بیاید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
بیکاری تابناک؟!
خود روحانی هم که همین را گفته...محکمتر هم گفته که تازه اگر امریکا برگردد ببرجام یا تحریمها را بردارد باید آنزمان ببینیم چه می شود
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
آمریکا که مرتب میگوید به برجام بر میگردد ولی با قرار دا جدید که متاسفانه مسئولان ما این را نقطه ظعف آمریکا وانمود می کنند!
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
انرژی هسته ای را که فنا دادید . مانده موشک ها که کلا بی دست و پا در مقابل تجاوزات اینده کشورهای اروپایی و امریکایی باشیم
برووووووووو....
تابناک‌ قلمت بشکند اگر ننویسی بر طفل برجام چه گذشت!!!!
تهش چی می شه؟؟ دلار ارزون یا گرون می شه؟؟؟ با آمریکا رفاقت می کنیم؟؟
ترامپ با رهبر کرده شمای دوبار نشست هیچ نداد چقد ساده اید کره شمالی بمب اتم داره که به خاک امریکا میرسه ما موشک هامون دوهزا ر کیلیومتری است اتم نیست چرا باید چیزی به ما بده
بر فرض امد به برجام ان وقت مذاکره بعدی چی هست؟
قطع توان نظامی و بعد اشغال ایران نه؟
کور خواندین ما مردم جلوی شما را می گیریم
شما نمایندگان محترم اگر به فکر مملکت بودید اوضاع اینقدر وخیم نمی شد الان هم بهترین اقدام و کاهش تنش با آمریکاست .شما حتی یک بار حاضر نشدید رودر رو با آمریکا صحبت کرده حقوق خود را مطرح کنید با پیغام تریبون کاری از پیش نمی رود بفهمید جلوی ضرر را از هر موقع گرفتید منفعت است این دور باطل نتیجه ای ندارد مردم هم دیگر از سیاست زدگی خسته شده اند و نسبت به آینده نا امید.آیا زمان آن نرسیده است منافع ملی را خود را سرلوحه قرار دهید؟.تابناک هر چند میدانم منتشر نمی کنید
هم چنین باید خسارت های وارده از زمان سنگ اندازی تا اجرای تحریم ها قابل دریافت شود
مذاکره بهترین راه نجات مردم آسیب دیده است اگر مه مسوولین وضعشون توپه و ککشون هم نمیگزه
دولت فعلا دارد با زور و فشار امنیتی فنر اقتصاد رو کوک میکند و هر روز ممکن هست این فنر در برود. اگر فکر میکنید این وضعیت و کوک کردن روزانه فنر اقتصاد میتواند تا یک سال و نیم یا دو سال دیگر ادامه پیدا کند واقعا در عالم خیال سیر میکنید!
این ترامپ بیماری خود شیفتگی دارد .باید درمانش کرد .کار با ادمهای خود شیفته بسیار مشکل است زیرا به غیر زا خودشان کسی را دوست ندارند
دو سال پیش که امریکا در برجام بود تقاضای مذاکره داد ولی ایران نپذیرفت.الان بعد از این همه فشار به ملت، تازه مسئولان ما دارن میگن برگردید به برجام تا مذاکره کنیم! بخدا گذر عمر مردم ایران شده بازیچه دست اقایون! جوانان بیکار پیر شدند و پیران مردند و هنوز اتلاف وقت ادامه دارد. با این وضعیت جمعیت ایران تا 20 سال دیگه 20 میلیون خواهد شد .
رئیس جمهور محترم قطعا یقین داشته باشد که امید بستن و بامذاکره باحضرات غربی مشکلات کشور لاینحل است وجز خسران برای کشور چیزی به ارمغان نمی آورد
سلام ، خواهش ميكنم به مسئولين بگيد بجاي اينكه اينقدر دغدقه از حجاب و بي حجابي داشته باشن ، بيان و ببينن كه فساد چجوري افتاده به جون مردم و پيكره ي کشور
وقتي هنوز ترامپ در برجام بود و گفت بياييد مذاكره كنيم نرفتيد مذاكره كه حالا التماس كنيد برگرده به برجام كه مذاكره كنين؟واقعاً جاي سواله؟لطفا پاسخ عقلاني و پخته بدين به سوال من؟؟
شرط اول مذاکره برگشت امریکا به برجام ورفع تحریم های ظالمانه انگاه مذاکره انهم نه دولت بلکه مقام ولایت که همه پشتیبان وراهی برسرکوب جناع مخالف نداشته باشند همه ویکپارچه یا اصلا مذاکره بی مذاکره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان