بازدید 8402

رونمایی از ۳ نکته مهم در طرح حذف چهار صفر

کد خبر: ۹۲۰۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸ 27 August 2019
به فاصله حدود دو هفته از تصویب طرح حذف چهار صفر و جایگزینی ریال با تومان، بانک مرکزی کشورمان در اطلاعیه‌ای پرده از برخی جزئیات این طرح برداشت.


به گزارش «آزادی»، بر اساس این اطلاعیه، رئیس‌جمهور کشورمان لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را که در جلسه ۱۳ مرداد به تصویب رسید، برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال کرد، تا یک گام دیگر به تغییر واحد پول کشورمان نزدیک‌تر شویم.


تغییر بزرگی که می‌تواند همه چیز را به قبل از حذف چهار صفر و رسمی شدن تومان و بعد از آن تقسیم کند و رد و نشان آن در همه امور دیده شود. درست مانند تجربه شهروندان ترکیه یا برزیل یا دیگر کشور‌های جهان که حذف صفر و تغییر پول رسمی کشورشان را با تمام وجود درک کرده اند.


این در حالی است که بر اساس تجارب جهانیان، سیاست تغییر پول گاه به شکست منجر می‌شود و از این رو ضرورت دارد که برای موفقیتش، در تهیه و تدوین امور مربوط به تغییر پول جزئیات فراوانی را مد نظر قرار داد و مراقب بود که مبادا گزندی به این فرایند وارد آید.


بر این اساس، یکی از نخستین نکاتی که در طرح اخیر توجه همگان را به خود جلب کرد، «ریال جدید» بود؛ واحدی که قرار است در زیرمجموعه تومان قرار گیرد، به این صورت که هر ۱۰۰ ریال جدید، یک تومان باشد. البته یک تومانِ جدید که معادل ۱۰۰۰ تومان فعلی است!


ماجرا زمانی مهم‌تر می‌شود که بدانیم تغییر پول، فرایندی زمان بر و طولانی مدت است و در نتیجه، برای مدتی کشور دارای دو پول رسمی خواهد بود. یکی پول فعلی و دیگری پول‌های جدید. موضوعی که موجب بروز مشکلاتی خواهد شد و کاری خواهد کرد که همگان نیازمند آموختن شیوه تبدیل پول‌ها به یکدیگر باشند.


این‌ها گوشه‌ای از نگرانی‌هایی است که از زمان تصویب این طرح در هیات دولت، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. نگرانی‌هایی که برخی شان در اطلاعیه امروز بانک مرکزی پاسخ داده شده اند، از جمله اینکه برخلاف سخنان قبلی مسئولان بانک مرکزی، خبری از «ریال جدید» نیست و قرار است پول خردِ تومان، «پارسه» نام داشته باشد.


بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی کشورمان، «واحد پول ایران به تومان تغییر می‌یابد و هر تومان برابر (۱۰۰۰۰) ریال جاری و معادل یکصد پارسه است.» یعنی هر ۱۰۰ ریال فعلی (که اصطلاحا ۱۰ تومان نام دارد)، یک پارسه خوانده شود. واحد جدیدی که نامش در نظرسنجی برگزار شده توسط بانک مرکزی در سال‌های گذشته، آرای بالایی گرفته بود.


افزون بر این، در این اطلاعیه تاکید شده که دوره تغییر پول از فعلی به جدید، «دوره گذار» نامیده می‌شود و «حداکثر دو سال خواهد بود.» مدت زمانی که برای اجرای چنین طرحی نسبتا کوتاه به نظر می‌رسد، به ویژه اگر بدانیم حدود ۸ میلیارد قطعه اسکناس در کشورمان در جریان است که خارج کردن آن‌ها از چرخه استفاده و جایگزینی شان با اسکناس‌های جدید، به غایت دشوار و هزینه بر است.


اما موعد اجرای این طرح چه زمانی خواهد بود و به تعبیر دیگر، دوره گذار از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ این سوالی است که اطلاعیه بانک مرکزی این گونه به آن پاسخ می‌دهد: «بانک مرکزی موظف است ظرف دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، ترتیبات اجرایی لازم را جهت آغاز دوره گذار فراهم کند. گفتنی است آیین نامه اجرایی این قانون ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن، توسط بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.»


بر این اساس، تومان و پارسه زمانی متولد خواهند شد که لایحه مصوبه دولت در این خصوص در مجلس به تصویب رسیده و تبدیل به قانون شود و پس از آن، فرصت دو ساله‌ای برای فراهم آوردن ترتیبات اجرایی آن به بانک مرکزی کشورمان داده شود. پروسه‌ای که احتمالا بیش از دو سال به طول خواهد انجامید!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۱
در حذف کردن صفرها شکستی وجود ندارد .حتی اگر برزیل صفرها را حذف نمی کرد الان واحد پول شأن ۱۸ تا صفر داشت.این کار بر تورم اثری ندارد. ولی از جهت روانی و عدم اشتباه و حمل و نقل پول و... خیلی خوب است.به شرطی که چهار صفر حذف شود و واحد پول تومان و پول خرد ریال شود نه چیز دیگر.
فرمولشو خیلی پیچوندی:
بصورت ساده زیر:
هرپارسه 10تومان قدیم
هرتومان جدید 1000تومان قدیم
البته ازمهرماه ساعت ها هم قدیم میشه
ایناروباهم غاطی نکنند خیلیه!
کنکورهم نظام جدیدوقدیم هم هست.
میگن یکنفرمیره دفترچه کنکوربگیره ازش میپرسن نظام جدیدیاقدیم میگه قدیم . میگن25تومان هزینشه میگه جدیدیاقدیم میگن جدید.میگه تاکی وقت داره میگن تابیستم ساعت14میگه جدیدیاقدیم.
البته بهتراست واحد تومان جدیدمل باشد. 1mol=10000rial
فوق العاده ساده است مردم خیلی زود عادت میکنند .2 سال مدت خوب و معقولی است .صفر های بدرد نخور جمع میشود.
پس دولت داره یک شری درست میکنه برای دولت بعدی!!
حذف صفر از پول ملی زمانی مفید هست که اقتصاد دارای ثبات قیمتها و پویایی در حوزه های جدید باشد نه وضعیتی که بدلایل مختلف از جمله سیاست خارجی نامتوازن و گرفتار ی در انواع بحران ها از تحریم بگیر تا فساد گسترده ارزی ، هیچ چشم انداز مشخص و قابل برنامه‌ریزی ندارد.
بابا یه واحدی انتخاب کنید که راحت تو زبون بچرخه، پارسه برای استفاده های مکرر روزانه مناسب نیست
من که گیج شدم. بجای این همه جزییات بهتر است سه 3 صفر را برداریم و اسم پول جدید را بگذاریم ریال جدید.... راحت....
با واحد پارسه مخالفیم.
پارسه رای بیشتری آورده بود. همچنین لازم به یادآوری به برخی جدایی طلبان هست که پارس نام قومی خاص در کشور نیست، نام تاریخی کشورمان هست. پارس همرده ی پارت و ماد هست . همانقدر که به نام پارس علاقه داریم به ماد و پارت هم داریم . واژه ی مغولی تومان به معنی ده هزار! را باید کنار گذاشت.
باز هم فرافکني بنام تغيير واحد پولي-مملکت کارهاي بي سر وسامان زيادي دارد ضمن اينکه اين کارهاي پولي در حد تخصص و حد و اندازه رئيس بانک مرکزي نيست
این سیاست میتوانست ۴ سال قبل اجرا شود ولی الان زمانش نیست چون اقتصاد در شرایط با ثبات نیست .
نمی دانم چرا متوجه نمی شوند دیگر نباید از عبارت ریال یا تومان استفاده کرد چون مشکل حقوقی قدیمی و جدید ایجاد میشود .
صمنا استفاده از پارسه هم خوب نیست مثل افعانی و یک افغانی هم واحد پول هست هم ملیت .
روی تعیین اسم باید دقت شود .
الان بدترین موقع اجرا است و اثرات تورمی شدید و مسایل اجتماعی خواهد داشت .
استاد دانشگاه دکتری اقتصاد
پس به ثصویب رسیدن شورای نگهبان چی میشه...!؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی