بازدید 15272
سید احمد مقدسی در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی»؛

با تصمیم ستاد تنظیم بازار، سبوس گران شد و دام‌ها نان خور شدند/ دولت هزینه افزایش قیمت نان را از جیب دامدار و مرغدار پرداخت می‌کند/ بیماری اسیدوز در کمین دام

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران در مورد نان خور شدن دام‌ها به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: هم اکنون قیمت آرد ۹۰۰ تومان است و سبوس به ۱۲۵۰ تومان افزایش یافته است. این باعث خواهد شد که برخی برای تهیه کنسانتره از آرد بجای سبوس استفاده کنند و یا حتی نان که ارزان‌تر است را به دام‌های خود بدهند. وی در مورد عوارض استفاده آرد در کنسانتره برای دام‌ها گفت: این باعث خواهد شد دام دچار بیماری اسیدوز شود.
کد خبر: ۹۱۹۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷ 24 August 2019
تابناک اقتصادیرئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران در مورد نان خور شدن دام‌ها به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: هم اکنون قیمت آرد ۹۰۰ تومان است و سبوس به ۱۲۵۰ تومان افزایش یافته است. این باعث خواهد شد که برخی برای تهیه کنسانتره از آرد بجای سبوس استفاده کنند و یا حتی نان که ارزان‌تر است را به دام‌های خود بدهند. وی در مورد عوارض استفاده آرد در کنسانتره برای دام‌ها گفت: این باعث خواهد شد دام دچار بیماری اسیدوز شود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در ۲۶ مرداد ماه سال جاری بود که حسن حنان، قائم مقام شرکت بازرگانی دولتی ایران، با ارسال نامه‌ای به مدیران شرکت غله و دفاتر نمایندگی شرکت بازرگانی دولتی ایران در استان‌ها با موضوع اصلاح قیمت سبوس در سامانه فروش آرد اعلام کرد: «به پیوست تصویر نامه شماره ۶۰/۱۱۳۸۷۲ مورخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸ معاون بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت در خصوص اصلاح قیمت سبوس ارسال می‌شود. مقتضی است، دستور فرمایید، سبوس زیرچانه‌ای و سبوس حاصل از انواع گندم یارانه‌ای (۶۶۵۰ ریالی) نیمه یارانه‌ای (۹۰۰۰ ریالی) صنف و صنعت (۱۸۵۰۰ ریالی) با متوسط قیمت ۱۲۵۰۰ ریال به ازای هر کیلوگرم از طریق سامانه فروش آرد تهیه و توزیع شود. لازم به ذکر است، نظارت بر حسن اجرا و تحویل بموقع سبوس تولیدی کارخانجات بر عهده آن شرکت است.»

قیمت سبوس در کمتر از یک سال 100 درصد رشد داشته است/ ستاد تنظیم بازار در خردادماه قیمت 2390 تومانی شیر را بر مبنای سبوس 1100 تومانی بست/ دولت هزینه را از جیب مرغدار و دامدار می گذارد/ نان خور شدن دام ها به دلیل ارزان تر بودن نان از سبوس

در یک سال گذشته این برای دومین بار بود که قیمت سبوس افزایش می‌یافت. به گفته مهدی مسعودی، قائم مقام اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام و طیور و آبزیان کشور، سبوس گندم در اسفند ماه سال ۹۷ با فشار کارخانجات آردسازی بر دولت با افزایش نرخ ۶۰ درصدی روبه رو شد و از ۵۲۰۰ ریال به ۸۴۰۰ ریال افزایش یافت و اینک جای تامل است که چگونه وزارت صمت بدون بررسی کارشناسی و دریافت نظرات متولی این امر یعنی وزارت جهاد کشاورزی، افزایش دوباره ۵۰ درصدی نرخ را از ۸۴۰۰ به ۱۲۵۰۰ ریال را در دستور کار قرار داده‌اند؟!

موضوع افزایش دوباره قیمت سبوس، با اعتراض محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز رو به رو شد. وی طی مصاحبه‌ای در ۲۶ مرداد ماه سال جاری با بیان این موضوع که برای جلوگیری از افزایش قیمت سبوس نامه‌هایی را به وزیر صمت و رئیس جمهور ارسال کرده ام، گفت: امیدواریم این مشکل قیمت سبوس حل شود. این اتفاق، اتفاق نادرستی است که گندم به صورت عمده در سیلو‌ها به قیمت ۶۶۰ تومان بیش از ۷ میلیون تن به کارخانه‌ها بدهیم و کارخانجات از آن طرف سبوس همین گندم را که ارزش چندانی ندارد کیلویی هزار و ۲۰۰ تومان در اختیار دامدار قرار دهد.

۳۰ درصد انواع جیره‌های دامی، سبوس گندم است

افزایش قیمت سبوس باعث خواهد شد تا هزینه‌های بخش دامپروری افزایش یابد، چون به گفته مهدی مسعودی، قائم مقام اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام و طیور و آبزیان کشور، سبوس گندم به طور میانگین ۳۰ درصد انواع جیره‌های دامی را تأمین می‌نماید و افزایش نرخ آن می‌تواند موجب افزایش سایر هزینه‌های بخش دامپروری شود.

داستان افزایش قیمت سبوس به همین جا ختم نمی‌شود و دامپروران و دامداران به خصوص دامداران خُرد، برای کاهش هزینه‌های خود راهکار جالب تری پیدا کرده اند: جایگزین کردن نان به جای سبوس در جیره غذایی دام ها!

الله‌یار، ولی زاده رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور طی مصاحبه‌ای در یکم شهریور ماه ۱۳۹۸ در همین رابطه گفت: افزایش قیمت رسمی سبوس به ۱۲۵۰ تومان باعث افزایش ورود نان به دامداری‌ها و مرغداری‌ها به‌ ویژه در جوامع روستایی شده است. وی با اشاره به افزایش چندباره قیمت سبوس طی یک سال اخیر، افزود: اکنون قیمت سبوس به ۱۲۵۰ تومان درب کارخانه رسیده و تا این محصول به دست ما برسد، به ۱۵۰۰ تومان تا ۱۶۰۰ تومان خواهد رسید، حال آن که قیمت هر کیلوگرم نان در روستا‌های کشور ۱۲۰۰ تومان است!

اما نان خور شدن دام ها، چه مشکلاتی را برای کشور به وجود خواهد کرد؟

پاسخ این پرسش در ادامه مصاحبه رئیس اتحادیه صنعت دامپروری کشور ذکر شده است. ولی زاده گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌ بهانه ارزان نگه ‌داشتن قیمت نان نرخ سبوس را افزایش داده تا افزایش هزینه‌های کارخانه‌های آرد را جبران کند، اما از آن طرف، خود نان وارد غذای حیوانات شده به ‌طوری که برآورد می‌شود، معادل ۲ میلیون تن گندم به این صورت وارد غذای دام و طیور شود.

البته افزایش قیمت سبوس تنها نمی‌تواند بر میزان مصرف نان و گندم تأثیرگذار باشد بلکه این افزایش قیمت با توجه به اینکه هزینه‌های دامپروران و دامداران را افزایش خواهد داد، می‌تواند بر روی قیمت فرآورده‌های لبنی و گوشت نیز تأثیرگذار باشد.

سید احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران طی مصاحبه‌ای با خبرنگار تابناک اقتصادی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار در زمینه تعیین نرخ جدید سبوس بسیار کار اشتباهی را انجام داده است، گفت: در خرداد ماه سال جاری این ستاد قیمت شیر را ۲۳۹۰ تومان اعلام کرد. این قیمت شیر بر مبنای مستنداتی بود که ما ارائه کردیم و در سازمان حمایت نیز ثبت و برای تعیین قیمت شیر، قیمت سبوس بر اساس مستندات ما با هزینه کیسه و ... ۱۱۰۰ تومان در نظر گرفته شد. وی افزود: حالا بعد چند ماه از این تصمیمات، ستاد تنظیم بازار قیمت سبوس را به ۱۲۵۰ تومان افزایش داده است که این سبوس تا به دست دامدار برسد به ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان افزایش خواهد یافت!

قیمت سبوس در کمتر از یک سال ۱۰۰ درصد رشد داشته است

مقدسی ادامه داد: این باعث ضرر و زیان به دامداران خواهد شد. من به کارخانه‌های آرد حق می‌دهم که به دلیل افزایش هزینه هایشان به دنبال افزایش قیمت سبوس باشند، اما این انتقاد را به ستاد تنظیم بازار دارم که چرا با ما قیمت شیر را بر مبنای سبوس ۱۱۰۰ تومانی می‌بندد و بعد از چند ماه دوباره این قیمت را به ۱۲۵۰ تومان افزایش می‌دهند؟ حالا پرسش این است که چرا دولت چنین کاری می‌کند؟ به این خاطر است که دولت نمی‌خواهد هزینه‌ای را از قِبَل افزایش قیمت آرد و سپس افزایش قیمت نان، پرداخت کند و این هزینه را از جیب دامدار و مرغدار می‌گذارد!

با تصمیم ستاد تنظیم بازار، سبوس گران شد و دام‌ها نان خور شدند/ دولت هزینه افزایش قیمت نان را از جیب دامدار و مرغدار پرداخت می‌کند/بیماری اسیدوز در کمین دام

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ضمن تأکید بر این که ۳۰ درصد کنسانتره دام سبوس می‌باشد گفت: دولت یک بار در زمستان سال گذشته قیمت سبوس را از ۵۲۰ تومان به ۸۴۰ تومان افزایش داد و حالا باز همین قیمت ۸۴۰ تومان را به ۱۲۵۰ تومان افزایش داده که این نشان می‌دهد قیمت سبوس در کمتر از یک سال ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

بیماری اسیدوز در کمین دام

مقدسی افزود: با این رویه دیگر نمی‌توانند به گاودار اعلام کند که شما ملکف هستی قیمت دستوری ۲۳۹۰ تومانی شیر را رعایت کنی. وی در مورد نان خور شدن دام‌ها نیز گفت: هم اکنون قیمت آرد ۹۰۰ تومان است و سبوس به ۱۲۵۰ تومان افزایش یافته است. این باعث خواهد شد که برخی‌ برای تهیه کنسانتره از آرد بجای سبوس استفاده کنند و یا حتی نان که ارزان‌تر است به دام‌های خود بدهند. مگر می‌شود ضایعات گندم (سبوس) از آرد گران‌تر باشد؟ به قول معروف مگر می‌شود "کُره از مادر بزرگتر باشد؟ " دولت به جای آنکه آرد را گران کند سبوس را گران کرد! وی در مورد عوارض استفاده آرد در کنسانتره برای دام‌ها گفت: این باعث خواهد شد که دام دچار بیماری اسیدوز شود.

کُتی که برای ما می‌خواهید بدوزید یا تنگ خواهد بود یا گشاد!

مقدسی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه بار‌ها انجمن به این افزایش قیمت سبوس اعتراض کرده است، گفت: هفته گذشته من جهت اعتراض به ستاد تنظیم بازار مراجعه کردم و در آنجا آقایان به من گفتند شما بفرمایید بیرون ما خودمان تصمیم می‌گیریم و من در پاسخ گفتم که با این وضعیت "کُتی که برای ما می‌خواهید بدوزید یا تنگ خواهد بود یا گشاد! " و این دامدار است که ضرر خواهد کرد.

به هر صورت همان گونه که ملاحظه می‌گردد افزایش چند باره قیمت سبوس در یک سال اخیر، علاوه بر اینکه معضلاتی را در حوزه گندم و نان ایجاد خواهد کرد، باعث خواهد شد تا قیمت فرآورده‌های لبنی و گوشتی نیز افزایش یابد که این موضوع نیز می‌تواند بر میزان مصرف آن‌ها تأثیرگذار باشد.

 

گفت‌وگو از: محمدرضا مقامی فرد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
مشکلات ناشی از ارز ارزان قیمت و دولتی پایانی ندارد همه کالاها باید به قیمت ارز نیما داده شود دولت هم اکر بخواهد به مردم دهک های پایین کمک کند یارانه دهک های پایین را افزایش دهد و جلو این فساد تمام نشدنی را بگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
ارز ۴۲۰۰ را عمرا حذف کنند و متاسفانه دچار هرج و مرج قیمتها شده ارز ۴۲۰۰ تومانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
این دلال بازی ها را تمام کنید و پول را به قشر ضعیف جامعه برسانید این پول ها خوردن ندارد
یعنی مملکتداری در حدالمپیکه
احسنت دارید شماها!
در دولت روحانی غذای دام از آرد به سبوس از سبوس به نان خشک و نان خشک هم احتمالا به مقوا تبدیل میشود آقای روحانی مردم گوشت نخواستند لطفا به این زبان بسته ها رحم کن
خدایا آخه این چه وضعیه ؟!

آقای مسئول در تلویزیون : شکر خدا وضع داره بهتر میشه و قیمت ها کاهشی است .

آقای مسئول در روزنامه ها و اتاق های خفا : قیمت فلان چیز بالاتر میرود ، چاره ای نیست .

یعنی صداقت در حد لالیگاست .
برادرا جالب بدونید قیمت آرد نانوایی دولتی از سال ۹۳ تغییری نکرده با اینکه حقوق کارگر آب برق گاز لوازم یدکی همگی چندین برابر شده آیا این به حق هست که برای اینکه قیمت نان پایین نگه داشته بشه به جاهای دیگه لطمه بخوره؟؟؟
کارخانه های آرد هم احتیاج دارن که خرج هاشون در بیاد کارخانه آرد اگر کندم ۶۶۵ تومانی میگیرد آرد را ۸۲۰ تومان تحویل میدهد که این قیمت مربوط به سال ۹۳ بوده و با هزینه های آن سال بسته شده است...
حتی نانوا ها با هزینه های خیلی کم نمیتوانند نان سال ۹۳ را الان تحویل مشتری بدهند چه برسه به کارخانه ها با هزینه های سرسام آور و اگر قرار باشد قیمت سبوس را فرمایشی پایین نگه دارند کارخانه ها سر سال ورشکست شده و صدمه خیلی بزرگی به صنعت آرد و نان کشور وارد میشه....
به نظر بنده گندم و آرد و سبوس یارانه ای جز فساد هیچ چیزی ندارد و این محصولات به قیمت بازار آزاد در اختیار همگان قرار بگیرد تا از هرگونه فسادی جلوگیری شود و همگان به حق خود برسند و یارانه باید مستقیماً به افراد نیازمند داده شود...
با تشکر از تابناک
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
اولا قیمت آب و برق چند برابر نشده و در ثانی کدوم کارگر مزدش در این مدت چند برابر شده است و آخر هم اینکه نان بعصی از نانواییها را میتوان به عنوان کاغذ پرینت استفاده کرد.
هر ساله این بازی نخ نما شده داره تکرار میشه البته توسط یه عده ای که نه خودشون دامداران نه اینکه اصلا در زمینه جیره غذایی دام اطلاع درستی دارن و فقط به یک دلیل یک پروانه دامداری یا نماینده چند تا دامدار خودشون معرفی کنن توی منطقه و اخر تابستون که میشه جنجال سبوس به پا می کنن من می خوام بپرسم این آقایون توی این مدت تابستون سبوس از کجا تهیه می کردن با چه قیمتی اصلا میانگین خریدشون چقدر بوده چه در غالب دامداری و چه در غالب اتحادیه مشخص وقتی هوا داره یکم سرد میشه بعضی از عزیزان واسطه گر بنام نماینده دامداران اتحادیه خودشون جلو میندازن می خوان جار جنجال به پا کنن که ای داد و ای بیداد که سبوس قیمتش افزایش یافت راستی دوست عزیز منم اگر از سال ۹۳ سبوس بهم میدان ۵۲۰ تو بازار آزاد به فروش می رسوندم سود خوبی برام داشت حاضرم نبود بپذیرم و فقط داد خودم می زدم اگر یه خبرنگار بره به طور سرنزده خواهد دید دامداری های که در اجاره افراد دیگر هستن و حواله سبوس تو این بازار آزاد می فروشون راستی شما تابستون کجا هستید که سبوس بازاری نداره به التماس به شما صد تا نامه تغذیرات حاضر نیستید سبوس حواله ای از کارخانه های آرد خارج کنید به این بهانه که علف تازه سفال ذرت علوفه ای وجود داره کسی زیر بار سبوس نمیبره اما وقتی میشه اول برج شهریور یکم بازار سبوس طرف دار پیدا می کنه عنوان می کنید جیره غذایی نیاز به سبوس داره این توضیحاتی که اصلا منطق نداره راستی دوستان عزیز دامدار نما شما ها که سبوس نباشه دام شما مریض میشه هزار تا توجیح دیگه دارید تو فصل تابستون میانگین خرید سبوستون چقدر بوده حتما میگید توی فصل تابستون به جای سبوس اتمسفر سبوس به دامتون داید نه عزیزم الان بازار سبوس داره یکم طرف دار پیدا می کنه یک مشت واسطه گر از خدا بی خبر که یک روز میرن تو بازار ذرت یک روز میرن بازار جو و سایر نهاد ها الان امدن تو فصل تقاضا سبوس به اسم دامدار با پروانه های که حتی به جرات یک دام ندارن و دامداریشون دادن اجاره به یک سری دامدار بی نوا و اجاره سر ماهش جلو جلو گرفتن حواله سبوس هم تو بازار آزاد می دن به همین دامدارای که مجوز و پروانه ندارن و سود خوبی هم می برن بعد هم می گن چرا سبوس گرون شده از سال ۹۳ تا الان سبوس یارانه ای تو بازار نرخ ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ به فروش رسونیدن کدوم تولید کننده ای انقدر سود می کنه گوشت از سال ۹۳ تا به حالا چند درصد افزایش قیمت داشته شیر و لبنیات چند درصد افزایش تولید داشته بعد کارخونه آرد از کجا خودش تامین کنه نرخ دستمزد کارگر هر سال چند درصد از ۹۳ تا الان بالا رفته ،نرخ انرژی برق آب گاز چقدر افزایش داشته ، قیمت قطعات یدکی سر به فلک گذاشته و به کارخونه های آرد ارز ۴۲۰۰ ندادن تا قطعات و ماشین آلات وارد کنن ،تازه قیمت یک گونی از ۲۵۰۰ رسیده به ۲۲۰۰ تومان ،یک کیلو نخ سرکیسه دوزی رسیده به ۴۰ هزار تومان ده برابر ما حاضر به مبادله کالا به کالا کنید واقعا درد این که یه عده با داشتن یکسری پروانه مجوز و برای کسب رای نزدیک انتخابات مجلس به برای به دست آوردن رای دامداران تو منطقه خودشون چه دلاوری های جانانه که نمی کن افرین معرفت و سیاست شما کاش بعد از رسیدن به هدف هاتون چقدار تو این راه جان فشانی می کنید پای درد دل دهمداران واقعی که از ساعت ۵ صبح بیدار می شن به تولید بی منت شیر گوشت این کشور خدمت کنن می نشستی تا بهت بگن که به علت نداشتن بیمه کردن ،حقوق بیمه کارگرشون نداشتن سرمایه اقتصادی نمی تون یک مترمربع دامداری تو شهرک های دامداری بخرن سال ها باید اجاره پرداخت کنن و تو موقع فروش شیر ،گوشت دامشون مفت مجانی تقدیم همین آقایون به اصطلاح مدافعشون می کنن اگر همه چیز بزاریم روال خودش طی کنه خدایی بر اساس عرضه و تقاضا همه چیز قیمت عادلانه خودش پیدا می کنه ای کاش این سینه چاک کردن این همه سینه چاک دادن برای از پا در آوردن دشمنان این انقلاب مملکت به کار می بستیم نه برای ایجاد رانت فساد برای سود منفعت برای به دست آوردن یک کیلو سبوس ارزون تر نهایتا فروش همه چیز برای به دست آوردن پول و منفعت به کجا می خوایم بریم خدا میدونه
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
اگه دامدار بودی که سبوس را به دامهات میدادی پس خودت هم دلالی و اونی که سبوس را به قیمت آزاد ازت میخرید دامدار واقعی هست.
پول فقط میرسه به کارخونه دارها
نه کشاورز نه مصرف کننده
هر دو متضرر اند
نانی که سبوس ان گرفته .یک ارد سفید بدون خاصیت است .قدیما گدنم را اسیاب میکردند بدون اینکه سبوس ان گرفته شود نان می پختند با یک تکه ان سیر می شدند .الان انواع بیمارها بر اثر گرفتن این سبوس به سر مردم امده .از زخم معده گرفته تاووووواین چه کاری است که گاوهها بهترین قسمت گندم را بخورند ادمها بدترین .باید وزارت بهداشت و درمان نانواهها را مجبور به استفاده از ارد سبوس دار بکند .هیچ ناوایی حق فروش نان بدون سبوس را نداشته باشد دولت هم اردهای سیلوهها را با سبوس به دست نانوا برساند ...مطمئنا ذایقه مردم برخواهد گشت .....اگر امروزه به نان سفید عادت کردند .به نان سبوس دار هم عادت میکنند .........شما را به خدا دست از سر این سود جویی ها بر دارید ........بیمارستانهایتان پر شده از بیمار .البته با توجه به اینکه الان بیمارستانها احتیاج شدید به پول بیمار دارنن .برای شما خوب است .برای سهامداران بیمارستان خوب است .اما باعث اازار و اذیت بیماران ومردم گردید ...
... یک روز گندم از سبوس ارزونتره، یک روز سیب زمینی میشه 10 هزار تومن پیاز میشه 15 هزار تومن، یک روز دیگه سیب زمینی رو دست کشاورز باد میکنه!.. یک الگوی کشت نمیتونند برای مناطق مختلف کشور بنویسند. چهارتا کارشناس خارجی بیارید براتون آمایش سرزمین کنند و الگوی کشت بدهند!!!!
چرا سبوس گندم که سرشار از میتامین ها است گرفته میشه و دولت آرد گندم کامل در اختیار نانواها قرار نمیده؟ تهیه آرد نانوایی ها که دست مردم یا حتی خود نانوایی نیست.
به نظر من کاش همه اجناس یارانه ای برداشته بشه سبوس ،آرد ، گندم بازار عرضه تقاضا که دوستمون عنوان کرد پیشنهاد خوبی کارخونه آرد با قیمت عرضه تقاضا از کشاورز بخره و دامدارم از کارخونه دار به قیمت واقعی سبوس بخره نرخ شیر گوشت بازار ازاد عرضه کنه آنقدرم منت سر تولید کننده بیچاره نباشه که داران یارانه میدن ، نهاده دامی با ارز4200 وارد میشه بنام دامدار به کام دیگران سود منفعت ببرن روز به روز تولید کننده این کشور چه از کارخونه دار دامدار و کشاورز بی چاره بدبخت تر بشن
به نظر من کاش همه اجناس یارانه ای برداشته بشه سبوس ،آرد ، گندم بازار عرضه تقاضا که دوستمون عنوان کرد پیشنهاد خوبی کارخونه آرد با قیمت عرضه تقاضا از کشاورز بخره و دامدارم از کارخونه دار به قیمت واقعی سبوس بخره نرخ شیر گوشت بازار ازاد عرضه کنه آنقدرم منت سر تولید کننده بیچاره نباشه که داران یارانه میدن ، نهاده دامی با ارز4200 وارد میشه بنام دامدار به کام دیگران سود منفعت ببرن روز به روز تولید کننده این کشور چه از کارخونه دار دامدار و کشاورز بی چاره بدبخت تر بشن
بازم ضعف مدیریت
سالها قبل ملاس چغندر بسیار بی ارزش روی دست کارخانه های قند سازی مانده بود که با ارائه طریق توسط دامپزشکان در خوراک دام بویژه سیلو مورد استفاده قرار گرفت که همین باعث افزایش مشتری ومتعاقبا افزایش قیمت ان توسط کارخانه های نا سپاس گردید ... واما امروز : ارزش اصلی سبوس به بار پروتئینی ان است که در صدی از بالانس جیره را انجام می دهد که با جایگزینی علوفه ای مثل یونجه و شبدر قابلیت جایگزینی دارد از طرفی در بازار مکاره سبوس ارزش کیفی سبوس را با فروکردن دست در سبوس می سنجند: اگر دست زیاد سفید واردی شود ان سبوس بهترین است ... یعنی اینکه مقدار زیادی ارد دارد ... پس ارد بخودی خود ضرری برای دام ندارد .. لیکن دامی که از ارد یا سبوس ارد دار و یا نان تغذیه می کند اولا باید به جیره مذکور عادت داشته باشد یعنی از مقدار کم ارد یا نان شروع شود ودر روزهای بعد بتدریج مقدار اضافه شود .وانگهی گاوی که در روز یازده کیلوگرم ماده خشک اعم از کاه و علف خشبی یونجه تغذیه کند با نانهای تازه غیر کپک زده موجود اسیدوز نمی گیرد .
کل مشکل اینه که دولت میخواد به فقرا کمک کنه مثلا گوشت و نان و آرد ارزان بهشون بده اما این کار رو از جیب خودش نمیخواد انجام بده بلکه میخواد از جیب تولید کننده پرداخت کنه. غافل از اینکه همین ضعفا و فقرا که دولت ناچار بهشون کمک کنه یه زمانی جزو همین تولید کننده های گوشت و شیر بودن که دولت با این سیاست نابودشدن کرده و به خاک سیاه نخوندمشون و حالا میخواد با بدبخت کردن بقیه دامداران به اینا کمک کنهکنه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار