بازدید 5330

سهامدار خرد بازنده اصلی توقف طولانی مدت نمادها در بورس

دلیل این توقف نماد بانک ملت انتشار خبر موافقت انگلیس با پرداخت غرامت به این بانک اعلام شد. توقف نماد بانک ملت از آن تاریخ به بعد، چندین بار دیگر تمدید شده و در  آخرین  مرتبه، تمدید توقف نماد به 26 مرداد ماه سال جاری باز می گردد و اعلام شد که این توقف تا تاریخ 16 شهریور ماه ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۹۱۹۲۸۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴ 21 August 2019

سهامدار خرد بازنده اصلی توقف طولانی مدت نمادها در بورس

طراحان و قانون گذاران بازارهای مالی برای آن که قیمت دارایی های مالی را به ارزش ذاتی آنها نزدیکتر کنند در برخی موارد، سعی می کنند تا با ایجاد وقفه در معاملات از طریق بستن نماد شرکت هایی که در آن ها رویدادهای بااهمیتی صورت گرفته یا قرار است در آینده ای نزدیک صورت بگیرد، این کار را انجام دهند. طولانی شدن این توقف ها چه آثار منفی را می تواند به همراه داشته باشد؟

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از نبض بورس، در حالی که در خردادماه سال گذشته قیمت هر سهم بانک ملت 95 تومان بود، این قیمت در خرداد ماه سال جاری به 420 تومان افزایش یافت. این افزایش قیمت نشان می داد که بازدهی سهام بانک ملت در بازه یک ساله بیش از 340 درصد بوده  و این میزان بازدهی نوید روزهای خوبی را برای سهامداران می داد اما به یکباره و در مورخه 27 خرداد ماه سال جاری بود که نماد بانک ملت به دلیل افشای اطلاعات مهم متوقف شد.

دلیل این توقف نماد بانک ملت انتشار خبر موافقت انگلیس با پرداخت غرامت به این بانک اعلام شد. توقف نماد بانک ملت از آن تاریخ به بعد، چندین بار دیگر تمدید شده و در  آخرین  مرتبه، تمدید توقف نماد به 26 مرداد ماه سال جاری باز می گردد و اعلام شد که این توقف تا تاریخ 16 شهریور ماه ادامه خواهد داشت. با این وضعیت می توان گفت هم اکنون حدود 2 ماه است که نماد بانک ملت متوقف شده و حالا پرسش این است که این توقف های نسبتاً طولانی چه آثار منفی را با خود به همراه خواهد داشت؟

به طور کلی، طراحان و قانون گذاران بازارهای مالی برای آن که قیمت دارایی های مالی را به ارزش ذاتی آنها نزدیکتر کنند در برخی موارد، سعی می کنند تا با ایجاد وقفه در معاملات از طریق بستن نماد شرکت هایی که در آنها رویدادهای بااهمیتی صورت گرفته یا قرار است در آینده ای نزدیک صورت بگیرد، این کار را انجام دهند. بنابراین توقف نماد بانک ملت نیز در مورخه 27 خرداد ماه سال جاری بر همین مبنا بوده است.

به گزارش نبض بورس، هر چند این گونه توقف ها می تواند باعث کاهش عدم تقارن اطلاعات شود و به سرمایه گذاران این فرصت را بدهد که در زمان محدودی، سفارش های خرید و فروش خود را بر اساس اطلاعات جدید بازنگری کنند اما اگر این توقف ها طولانی شود و از مقیاس روزانه و هفتگی به ماهانه و حتی سالانه تغییر کند، به دغدغه ای جدی برای سهامداران تبدیل خواهد شد چرا که سهام و سرمایه آن ها برای مدت طولانی محبوس خواهد ماند.

از سوی دیگر طولانی شدن مدت توقف نمادها منجر به آن می شود که ارزش سهام تحت تاثیر قرار بگیرد و کاهش یابد. به عبارت بهتر، توقف طولانی نمادها باعث تبعات منفی برای سهامدارانی خواهد بود که به جای سرمایه گذاری در دارایی هایی با ماهیت سفته بازانه نظیر ارز، سکه، طلا و … در بازار بورس سرمایه گذاری نموده اند و اقدام به خرید سهام کرده اند و حالا سرمایه هایشان را در خطر حبس به مدت نامشخصی می بینند. این توقف نمادها به مدت طولانی و حبس سرمایه سهامداران علاوه بر اینکه اعتماد آن ها به بورس را کاهش می دهد، همچنین باعث خواهد شد تا یکی از کارکردهای مهم بازارهای متشکل که همانا قدرت نقدشوندگی بالای آن ها است، زیر سئوال برود

نکته دیگر این است که توقف نمادها به مدت طولانی علاوه بر اینکه سهامداران خرد نمادهای متوقف شده را تحت تاثیر قرار می دهد و با تبعات منفی مواجه می سازد، باعث خواهد شد تا روند ورود سایر سرمایه های خرد به بازار بورس نیز با خلل مواجه شود. این موضوع در شرایطی است که این روزها اوضاع بورس بهتر از سایر بازارها است و خدشه دار کردن اعتماد به سرمایه گذاری در بورس از طریق توقف طولانی نمادهای مهم همچون نماد بانک ملت، باعث خواهد شد تا ورود سرمایه های خرد به بورس با مشکل مواجه شود.

به گزارش نبض بورس، نتیجه آن که بهتر است مسئولین ذی ربط، توجه ویژه ای را به مدت تعلیق یا توقف نمادهایی که دارای سرمایه گذاران خرد بسیاری هستند، داشته باشند چرا که طولانی شدن تعلیق و توقف این گونه نمادها علاوه بر اینکه آثار و تبعات منفی را برای سهامداران این شرکت ها به همراه خواهد داشت، می تواند پالس های منفی را به سایر سرمایه گذاران خردی که تصمیم ورود به بورس را دارند، بدهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر