بازدید 4685
مونسان خبر داد:

سرمایه‌گذاری ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی در بخش گردشگری

کد خبر: ۹۱۹۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۶ 20 August 2019
رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: سرمایه‌گذاری ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذران در بخش گردشگری کشور نشان از امید سرمایه‌گذاران به این بخش و رونق گردشگری کشور دارد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، علی‌اصغر مونسان در جریان بازدید از ارگ تاریخی میشیجان خمین بیان کرد: ارگ میشیجان به خوبی توسط سرمایه گذار مرمت شده و بنایی که تقریبا بخش‌هایی از آن بین رفته است به خوبی ترمیم و بازسازی شده است.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی در جهت جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی تلاش دارد، افزود: در دولت دوازدهم از مشارکت مردم در مرمت بنا‌های تاریخی استفاده و عمده بنا‌های تاریخی جهت بهره‌برداری به مردم واگذار می‌شود. این اقدام فضایی جهت تولید کسب و کار و اشتغال ایجاد می‌کند و در واقع یک بازی برد برد برای سازمان و سرمایه‌گذاران است.

مونسان اظهار کرد: منابع سازمان محدود است و بودجه سازمان به تنهایی کفاف این میزان حفاظت و مرمت را نمی‌کند و با امکان ایجاد شده در بودجه‌های سنواتی و اجازه قانونگذار می‌توان بنا‌های زیر سطح یک را واگذار کرد که این امر محقق شده است و در برخی موارد سرمایه گذارانی مالکیت بنا‌ها را نیز دریافت کرده‌اند که سازمان از این امر حمایت می‌کند و در بنا‌هایی که سازمان مالک بناست حق بهره برداری واگذار شده است. ارگ میشیجان نمونه‌ای موفق از واگذاری‌هاست که در کنار مرمت کامل، موزه در آن ایجاد شده است و در فاز دوم نیز درصدد ایجاد اقامتگاه هستند که قطعا به رونق گردشگری خمین کمک می‌کند.

وی در خصوص حفظ و مرمت سنگ نگاره‌های تیمره شهرستان خمین بیان کرد: خمین سنگ نگاره‌های بسیار با ارزشی دارد که درخواست شد برای حفاظت بهتر آن‌ها پایگاهی در منطقه ایجاد شود که دستور آن به معاونت سازمان داده شده است و به زودی پایگاهی برای حفاظت و مرمت ایجاد می‌شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص حجم صادرات انجام شده در حوزه صنایع دستی کشور اظهار کرد: در سال گذشته ۲۸۱ میلیون دلار از مبادی گمرکی صادرت انجام شد، البته حجم زیادی از صادرات صنایع دستی توسط گردشگران خارجی و به صورت چمدانی انجام می‌گیرد که در این راستا پیش‌بینی می‌شود حدود ۳۰۰ میلیون دلار صادرات انجام شده باشد. در مجموع، صادرات سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیون دلار بوده است و هدف این است در فاز اول، حجم صادرات به یک میلیارد دلار برسد و سپس این حجم با توجه به ظرفیت‌ها به دو میلیارد دلار برسد.

وی در خصوص حضور گردشگران خارجی در ایران گفت: در شرایط کنونی، تحریم‌ها، ایران هراسی‌ها و حضور نظامی قدرت‌های خارجی در خلیج فارس علامت‌های بدی برای توسعه گرشگری است، اما به هرحال با تدابیر درنظر گرفته شده سال ۹۷، هفت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی وارد کشور شدند که این رقم در سال ۹۶ برابر با ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود و رشد ۵۲ درصدی حاصل شد و در سه ماهه نخست سال جاری نیز رشد ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت رسیده است.

مونسان افزود: بر روی کشور‌های منطقه و هدف جدید گردشگری کار شد و لغو روادید برای برخی از کشور‌ها و عدم درج مهر در پاسپورت و ویزا انجام شد.

وی با اشاره به در حال ساخت بودن حدود ۵۰۰ هتل در نقاط مختلف کشور، بیان کرد: این اقدام آینده خوبی را برای کشور نوید می‌دهد و کمترین اثرات تحریم‌ها را متحمل شده‌ایم. سرمایه‌گذاری ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی در بخش گردشگری کشور نشان از امید سرمایه‌گذاران به این بخش و رونق گردشگری کشور دارد.

مونسان در خصوص ثبت صنایع دستی در جهان اظهار کرد: خوشبختانه موفق شدیم در ثبت شهر‌های جهانی در حوزه صنایع دستی رتبه اول را در اختیار داشته باشیم وسال گذشته دو شهر و یک روستا به ثبت رسیدند و این روند در سال جاری دنبال می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان