بازدید 4534

ساختمان‌هایی که چشم و گوش دارند!

کد خبر: ۹۱۸۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰ 15 August 2019
هوش مصنوعی با ایجاد تغییر در شرایط ساختمان‌ها، می‌تواند توانایی بررسی دقیق قسمت‌های گوناگون را برای آن‌ها فراهم کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، نوآوری‌های فنی در دهه‌های اخیر، کار‌های گوناگون را متحول کرده‌اند، به رشد آن‌ها منجر شده‌اند و مزایای بلندمدت بسیاری را برای آن‌ها رقم زده‌اند. این فناوری‌ها در حال حاضر طوری تنظیم می‌شوند که بتوانند ساختار‌های تشکیل دهنده بنیان شهر‌ها و پیشرفت آن‌ها را متحول کنند.

مقایسه ساختمان‌های کنونی با ساختمان‌هایی که سال‌ها پیش وجود داشته‌اند، تغییرات بسیاری را آشکار می‌کند. ساختمان‌های جدید، بیش از چهار دیوار و یک سقف هستند. حتی می‌توان گفت که ساختمان‌های جدید، گوش و چشم دارند و همه این ویژگی‌ها، به خاطر وجود فناوری‌های دیجیتال است.

ساختمان‌های کنونی با داشتن اتصال بی‌سیم فراگیر می‌توانند داده‌های بی‌شماری تولید کنند که برای بهبود کارایی و دوام آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیشرفت‌های قابل توجه در حوزه فناوری موجب شده که چندین نوع فناوری در ساختمان‌های جدید به کار بروند و آن‌ها را متحول کنند. یکی از فناوری‌هایی که موج جدیدی از تغییر را به همراه داشته، هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی و ساختمان‌های هوشمند، ترکیب ایده‌آلی برای ساده‌سازی، بهینه‌سازی و نوآوری در عملکرد ساختمان‌ها هستند. مدیران ساختمان‌ها می‌توانند با ادغام هوش مصنوعی و ساختمان‌های هوشمند، از قابل اطمینان بودن ساختمان مطمئن باشند و پیامد‌های مضر زیست محیطی را به حداقل برسانند.

ساختمان‌های هوشمند در آینده

شاید ساختمان هوشمند برای بسیاری از افراد، یک واژه جدید باشد، اما هیچ تعریف دقیقی برای این واژه وجود ندارد که به صورت جهانی پذیرفته شده باشد و بتوان به آن رجوع کرد. به صورت ساده می‌توان گفت که ساختمان هوشمند به مدل‌های ساختاری خودکاری اشاره دارد که می‌توانند نسبت به رخداد‌ها در زمان واقعی واکنش نشان دهند.

ایده ورای این مفهوم، فراهم کردن تجربه بدون دردسری برای ساکنان ساختمان‌ها و امکان استفاده کارآمد از منابع انرژی است. ساختمان‌ها پیش از این، به دوربین‌های نظارتی، حسگر‌های تشخیص دود و حسگر‌های حساس به نور مجهز بودند تا ایمنی و کارایی آن‌ها تضمین شود.

در حال حاضر، بسیاری از حسگر‌های هوشمند که برای سنجش دما، رطوبت، دی‌اکسید کربن و مواردی از این دست طراحی شده‌اند، در یک ساختمان جای می‌گیرند. دوربین‌ها و عملگر‌های مکانیکی، در هر قسمتی از ساختمان نصب می‌شوند. داده‌های حاصل از این منابع، به عناصر متفاوت ساختمان متصل می‌شوند و امکان تعامل میان آن‌ها را فراهم می‌کنند.

مدیران ساختمان‌ها با کمک چنین داده‌های جامعی می‌توانند کنترل سیستم‌های متفاوت ساختمان را به دست بگیرند؛ در نتیجه می‌توانند با حفظ راحتی و امنیت ساکنان، تجربه خوبی از سکونت در ساختمان را برای آن‌ها رقم بزنند. ساختمان‌های هوشمند، نه تنها به طور کامل از راحتی و امنیت ساکنان خود مراقبت می‌کنند، بلکه به صرفه‌جویی در انرژی و هزینه منجر می‌شوند. ادغام هوش مصنوعی با اینترنت اشیا می‌تواند ساختمان‌های هوشمند را هوشمندتر از قبل کند.

هوش مصنوعی و ساختمان‌های هوشمند

ابزار ارزان قیمت و پیشرفته‌ای که به راحتی قابل دسترس هستند، می‌توانند داده‌های بسیاری ارائه دهند که از همه قسمت‌های ساختمان جمع شده‌اند. اگر داده‌های گردآوری شده، به درستی تحلیل و پردازش شوند، می‌توانند بینشی ارزشمند و قابل اجرا به مدیران ساختمان‌ها ارائه دهند و به آن‌ها در تصمیم گیری بهتر کمک کنند.

هوش مصنوعی، نقش مهمی در تبدیل داده‌های خام به هوش عملی دارد. بدون وجود این فناوری قابل توجه، داده‌های گردآوری شده، بیهوده خواهند بود. مدیران ساختمان‌ها با کمک هوش مصنوعی می‌توانند از بهره‌وری ساختمان در مقیاس بزرگ مطمئن باشند و سطح راحتی ساکنان را بهبود ببخشند.


مدیریت آب ساختمان

بیشتر افراد معمولا ۹۰ درصد زمان خود را در خانه سپری می‌کنند؛ در نتیجه میزان آبی که روزانه برای مقاصد گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار زیاد است. میزان آب مصرف شده در سطح جهانی، بسیار بیشتر از این مقدار است و منابع آب نیز در حال کاهش هستند.

در نظر گرفتن سطح مصرف آب و تلاش برای کاهش میزان مصرف، موضوع بسیار مهمی است. مدیران ساختمان باید سطح آب مصرفی هر خانواده یا هر دفتر را به صورت دقیق بررسی کنند، اما بررسی دقیق میزان مصرف آب، تقریبا غیرممکن است. هوش مصنوعی می‌تواند این بررسی را به شکل دقیق انجام دهد.

حسگر‌هایی که در کانال‌های آب دستشویی، حمام و مخزن آب ساختمان‌ها تعبیه می‌شوند، می‌توانند اطلاعات کافی را در مورد مصرف استاندارد یک خانواده یا یک دفتر فراهم کنند. داده‌های این حسگر‌ها را می‌توان به ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی انتقال داد تا مصرف آب هر خانواده را در ساختمان‌های مسکونی و هر دفتر را در ساختمان‌های اداری کنترل کنند. اگر میزان مصرف آب، بیش از حد انتظار باشد، ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند مدیر را آگاه کند.

نگهداری از ساختمان

همه افراد دوست دارند فضای ساختمان آنها، تمیز و امن باشد و خوب از آن نگهداری شود. مدیران ساختمان‌ها می‌توانند با شرکت‌های فعال در حوزه پاکسازی همکاری کنند تا از تمیز و ایمن بودن ساختمان مطمئن شوند. حسگر‌ها و دوربین‌هایی که در ساختمان نصب شده‌اند، می‌توانند جزئیات را در مورد همه قسمت‌های ساختمان گردآوری کنند. این داده‌ها با منتقل شدن به هوش مصنوعی می‌توانند مدیر ساختمان را در مورد فرآیند پاکسازی و رسیدن خدمات به ساکنان آگاه کنند.

تشخیص اشتباهات

ساختمان‌ها باید برای تشخیص اشتباهات و موضوعات خلاف قاعده، همیشه مورد بررسی قرار گیرند. مدیران ساختمان‌ها برای رسیدن به این هدف، باید افراد حرفه‌ای را در اختیار داشته باشند تا کنترل ساختمان به درستی صورت بگیرد، اما این کار تا حد زیادی به پیچیدگی ساختمان بستگی دارد.

هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های منابع گوناگون را به طور پیوسته پردازش کند. ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی، ورودی‌ها را تحلیل می‌کنند، الگو‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و بینش‌های پنهانی را در مورد هر اشتباه فنی آشکار می‌سازند. برای مثال، حسگر‌ها و دوربین‌های نصب شده در آسانسور می‌توانند اطلاعاتی در مورد عملکرد آن ارائه دهند. داده‌ها توسط یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی پردازش می‌شوند تا کیفیت عملکرد آسانسور تشخیص داده شود.

نگهداری از محل پارک

یافتن محلی برای پارک کردن خودرو، در حال حاضر یکی از نگرانی‌های اصلی افرادی است که در جهان پر سرعت کنونی زندگی می‌کنند. هنگام رفتن به یک محل جدید، بخش قابل توجهی از زمان برای پیدا کردن محل مناسب پارک صرف می‌شود. هوش مصنوعی می‌تواند در چنین مواردی، نقش مهمی بر عهده داشته باشد.

حسگر‌هایی که روی زمین نصب می‌شوند و دوربین‌هایی که در محیط اطراف قرار می‌گیرند، می‌توانند اطلاعاتی را در مورد محل پارک خودرو فراهم کنند. هنگامی که این اطلاعات به ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی منتقل شوند، می‌توانند فضای پارکینگ را تحلیل کنند و اطلاعاتی در مورد فضا‌های خالی آن ارائه دهند. کسانی که به محل جدیدی وارد می‌شوند، می‌توانند تنها با کمک تلفن همراه خود، اطلاعات جامعی در مورد فضا‌های خالی و در دسترس در اختیار داشته باشند. دو واقع، یک اپلیکیشن می‌تواند به این افراد در یافتن محل مناسب پارک خودرو کمک کند و این نتیجه قدرت هوش مصنوعی است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر