بازدید 10104
استراتژی جدید انتخاباتی اصلاح‌طلبان در راه مجلس یازدهم؛

عارف از ریاست شورای سیاستگذاری و سرلیستی در تهران کنار گذاشته می‌شود/ اصلاح‌طلبان مشارکت مشروط و تحریم انتخابات را کنار گذاشتند

... پیش بینی می شود با این راهکار انتخاباتی جدید شاهد کنار گذاشتن چهره هایی مثل «محمد رضا عارف» از پروسه تصمیم گیری در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم، انتخاب سرلیست جدید برای اصلاح طلبان در تهران و همچنین افزایش انتقادات این جریان به عملکرد فراکسیون امید تا پایان مجلس دهم باشیم...
کد خبر: ۹۱۸۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲ 15 August 2019

اصلاح طلبان به دلیل عملکرد نامطلوب فراکسیون امید در مجلس دهم و همچنین عدم تحقق شعارهای انتخاباتی شان به شدت تحت فشار هستند و تلاش می کنند به هر نحو ممکن تصمیماتی بگیرند که در نهایت این موضوع از حجم فشارها به آنها برای انتخابات مجلس بکاهد و همچنین باعث بشود که در انتخابات اسفند ماه مجلس یازدهم شانس خوبی از سوی بدنه هواداران شان برا راهیابی به بهارستان داشته باشد؛ اولین اقدام آنها اصلاح یکسری ساختارها و آدمهاست.

به گزارش «تابناک»، استراتژیست و تئورسین اصلی جریان اصلاحات یعنی «سعید حجاریان» برای تحت فشار قرار دادن نهادهای حاکمیتی ابتدا سخنان خیلی سفت و سختی را بیان کرد که حتی با اقبال چهره های اصلی و تاثیرگذار این  جریان هم مواجه نشد، موضوعی که مدتی بعد منجر به اصلاح سخنان و استراتژی مورد نظر او شد و حتی حجاریان تاکید کرد که ایده سابق او برای مشروط کردن حضور در انتخابات و یا تحریم این عرصه توسط اصلاح طلبان راهکار مناسبی نیست و باعث پایان پروژه اصلاح گری در عرصه سیاست خواهد شد.

از نظر او و جمع قابل توجهی از اصلاح طلبان اصلاح ساز و کارها و روندهای تصمیم گیری و همچنین تغییر برخی افراد می تواند اصلاح طلبان را در شرایط بهتری برای انتخابات پیش رو قرار بدهد، به همین منظور آنها بحث تغییر در رأس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم یعنی کنار گذاشتن «محمدرضا عارف» از ریاست این شورا و همچنین سرلیستی لیست اصلاح طلبان برای مجلس آتی در تهران و انتقاد به عملکرد او و فراکسیون اصلاح طلب مجلس دهم را مطرح و دنبال کرده اند.

انتقادات جدی حجاریان از عارف و فراکسیون امید برای شروع استراتژی جدید

حجاریان در آخرین گفت و گوی انتخاباتی خود، انتقادات تندی را نسبت به عملکرد فراکسیون امید و رئیس آن یعنی «محمد رضا عارف» بیان می کند و می گوید: «ما اگر صد نماینده به مجلس بفرستیم، ولی لیدر نداشته باشند، به هر طرفی می‌لغزند و هزینه ایجاد می‌کنند، فراکسیون امید به چنین وضعیتی دچار شد لذا می‌بینیم استراتژی دقیق ندارد و مواضعش ناهمگون و رأی هایش غیرشفاف است، اما در مقابل رادیکال‌های مجلس مدیر دارند. به یاد دارید زمانی آقای ناطق نوری در مجلس بود و چنین نقشی را برای راست‌ها ایفا می‌کرد، می‌گفت اگر دست به عمامه‌ام زدم یعنی رأی منفی بدهید و اگر دستم پایین بود رأی مثبت بدهید، یعنی نظر نمایندگان به رهبر فراکسیونشان بود. ما باید سطح رئیس فراکسیون اصلاح طلبان را بالا ببریم.»

او در این سخنان خود به طور واضح رئیس فراکسیون امید را خطاب قرار می دهد و با بیان انتقادات خود نسبت به عملکرد او و فراکسیون اصلاح طلب مجلس دهم خواستار آن می شود که سطح رئیس فراکسیون اصلاح طلب مجلس یازدهم از چهره ای مثل عارف بالاتر برود و فردی در طراز حجت الاسلام «علی اکبر ناطق نوری» که قدرت راهبری او در برهه هایی از مجلس در فراکسیون اصولگرایان زبانزد بوده، از طرف اصلاح طلبان برگزیده شده و هدایت فراکسیون منتسب به این جریان در مجلس آینده را حتی با تعداد افراد کمتر اما با نفوذ و تأثیرگذاری بیشتر بر عهده بگیرد.

خبر نشستن موسوی‌لاری بجای عارف

بعد از این سخنان بلافاصله خبری در شبکه های اجتماعی و رسانه ها منتشر شد که مبنی بر اینکه «موسوی لاری جانشین عارف می‌شود» این خبر را می توان در راستای سناریوی ذکر شده اصلاح طلبان برای تلاشی برای شروع تغییر فضا تا موعد انتخابات به نفع این جریان ارزیابی کرد؛ هرچند نائب رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره شائبه سرلیستی اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی مجلس گفته بود که «من از روزی که از دولت بیرون آمدم به قول معروف، "آردم را بیخته و اَلَکَم را آویخته‌ام" و قصدی برای حضور مجدد در قدرت ندارم.»

ورود کارگزاران به پروژه حذف عارف

پس از آن نوبت به حزب کارگزاران سازندگی رسید تا «محمدرضا عارف»، عملکرد او در فراکسیون امید و همچنین شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان را به خیلی جدی به نقد بگذارد. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از سخنان اخیرش، به عملکرد رئیس فراکسیون امید مجلس و رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اشاره کرد و گفته «محمد رضا عارف» در شورای عالی اصلاح طلبان و مجلس در این مدت چه‌کار کرده است؟ همه اعتراض های اصلاح طلبان به دلیل عملکرد او است. وی عملکردی ندارد که کسی بخواهد از او انتقاد کند. اتفاقا ناکارآمدی شورای عالی باعث شده است که رئیس دولت اصلاحات به سراغ نهاد بالا دستی برود.

کرباسچی درباره بخشی از سخانش مبنی بر اینکه "رئیس دولت اصلاحات هیچ وقت رهبر جریان اصلاحات نبوده است"، یادآور شد: در مصاحبه گفتم خاتمی رهبر تشکیلاتی اصلاحات نبوده است ولی بارها وی را «رهبر نمادین اصلاحات» که تاثیرگذار هم است، قلمداد کردم. در بازنگری جدید (بازسازی جبهه اصلاحات) اگر وی بخواهد و اراده کند می‌تواند مدیریت تشکیلاتی را در دست بگیرد. 

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی اظهار داشت: نظر حزب چیزی جز بحثی که کردم نیست.  اینکه به شکل مبهم دائما حرف از اصلاحات بزنیم به چه معناست؟ هر شخص یا حزبی نمی‌تواند خود را اصلاح طلب یا رهبر اصلاحات معرفی کند. ابتدا باید تعریف روشنی از اصلاحات ارائه کرد و هر گروهی که این تعریف را قبول دارد را اصلاح طلب دانست و بعد مشخص شود که روش و عملکرد اصلاحات در جامعه چیست. آیا از طریق انتخابات است یا راه‌های دیگری دارد. 

همچنین «محمدعلی نمازی» دیگر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در واکنش به این گمانه‌زنی که در جلسات گذشته شورا سیاست‌گذاری گویا  اعضا  برای سرلیستی عارف در انتخابات آتی مجلس به توافق نرسیده‌اند تصریح کرد: آقای عارف اخیرا درباره اینکه شورای سیاست‌گذاری از سوی اصلاح‌طلبان در حال لطمه خوردن است، ابراز ناراحتی کرده است.

نمازی ادامه داد: فارغ از این ابراز گلایه‌ها، من معتقدم  اگر آقای عارف می‌خواهد با مجموعه شورا همانند روزهایی که این شورا از انسجام قابل قبولی برخوردار بود کار کند، باید  از برخی انتظارات خود عدول کرده و بپذیرد که شورای سیاست‌گذاری با محوریت آقای خاتمی به کار خود ادامه دهد.

وی در واکنش به این مطلب که یکی از بزرگترین انتقاداتی که به شورای سیاست‌گذاری وارد می‌شود این است که اتفاقا این شورا با محوریت نزدیکان رئیس دولت اصلاحات اداره می‌شود، گفت: بله،این مطلب درست است ولی به هر حال آقای عارف انتظار دارد که نقشش در شورای سیاست‌گذاری بیش از امروز باشد و خلاصه ایشان از موقعیت کنونی‌اش در شورا راضی نیست.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تاکید کرد: به اعتقاد من اصلاح‌طلبان باید از  تعارفات مرسوم  در شورا عبور کرده و ساختار شورا با انتخاباتی آزاد و رقابتی ساماندهی شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر آقای عارف بار دیگر به عنوان سرلیست انتخاب شود،‌ این مسئله نشان می‌دهد که شورای سیاست‌گذاری بار دیگر درگیر تعارفات بیهوده شده و در صورت موفقیت لیست ارائه شده در انتخابات نیز نباید از نمایندگان اصلاح‌طلب راه‌یافته به مجلس، انتظاری بالاتر از نمایندگان کنونی  فراکسیون امید داشت.

کنایه عارف به حجاریان: از بعضی حرف‌ها بوی دیکتاتوری می‌آید

البته بعد از تقریبا یک هفته از سخنان تندی که حجاریان علیه عارف و فراکسیون امید مطرح کرده بود، «محمدرضا عارف» به این انتقادات واکنش نشان داد. رئیس فراکسیون امید و شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم در واکنش به انتقادات از فراکسیون امید گفت: «گاهی در شیوه اداره فراکسیون مطالبی بیان می‌شود که بوی دیکتاتوری از آن به مشام می‌رسد. باید تأکید کنم اصلاحات جریان قائم به فرد نیست و ذاتمان برنمی‌تابد تا یک نفر دست به عمامه‌اش بزند همه چشم بگوید.»

او تاکید کرده است: ندر فراکسیون امید، یک مکانیزم کارشناسی در سطح هیأت رئیسه، شورای مرکزی و مجمع وجود دارد که دوستان به آن عمل می‌کنند. همان دوستانی که عامل تصمیم سال ۹۲ شدند، امروز مدعی و طلبکارند. با این حال ما از روند اصلاح طلبی در مجلس دفاع می‌کنیم. راهبرد ما در انتخابات پیش روی ارائه یک لیست کاملا اصلاح‌طلبانه است. دنبال لیست تأثیرگذار هستیم، اما ممکن است با توجه به شرایط به سمتی برویم که اقلیت تأثیرگذار باشیم، زیرا معتقدم ضربه‌ای که از لیست امید خوردیم باید یک درس جدی برای جریان اصلاحات باشد.»

بهرحال به نظر می رسد اصلاح طلبان از ایده مشارکت مشروط در انتخابات و یا تحریم این عرصه به طور کلی گذشته اند، اما راه را برای رایزنی با نهادهای حاکمیتی به عنوان یک استراتژی بیرونی و حذف برخی افراد و اصلاح برخی تصمیم گیری ها و روندها به عنوان یک استراتژی درونی انتخاباتی باز گذاشته اند. پیش بینی می شود با این راهکار انتخاباتی جدید شاهد کنار گذاشتن چهره هایی مثل «محمد رضا عارف» از پروسه تصمیم گیری در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم، انتخاب سرلیست جدید برای اصلاح طلبان در تهران و همچنین افزایش انتقادات این جریان به عملکرد فراکسیون امید تا پایان مجلس دهم باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۴۹
سر لیست و ته لیست فایده نداره من که شرکت نمیکنم تمام
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
هنگ کنگ نصف ما هم نیست بیبینید چه اتحادی دارن ادم کف میکنه
فقط اتحاد دوای هر دردیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
عارف هرچی نباشه ولی موهاش قشنگه .ما اصلاچیا همونطور که به خاطره ربنا به روحانی رای دادیم اینبار به خاطره مو و پشمو پیل زیبا رای میدیم .اصلاحاتو باید از همچین مواردی شروع کرد .
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
هنگ کنگ نصف ما نیست؟
هنگ کنگ نقطه ما هم نیست اگر اتحاد داشته باشیم دنیا هم نمیتونه به ما زور بگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
بدبخت عارف
به پای روحانی قربانی اش کردند
و حالا هم برای فرار از ناکارآمدی اصلاح طلبان قربانی اش میند
چقدر این رسیدن به قدرت کثیف شده
ناشناس
| Mexico |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
اول باید به این سوال پاسخ دهند که چرا باید رای بدهیم.وقتی هیچ سودی ندارد
اصولگرا واصلاحطلب دوروی یک سکه هستند .
اصولگرا اصلاح طلب دیگه تمومه ماجرا
هرکاری کنید بی فایده اس...انشاالله دیگه به هیچ عنوان توانتخابات شرکت نمیکنیم...تاالان چه ثمری داشتید؟نه اصلاح طلب نه اصولگرا...فقط به فکرجیب خودتون هستیدوآقازاده هاوبستگانتون...
دیگه تمومه ماجرا
دیگه مردم برای اصلاحات تره هم خرد نمیکنند ؟ پایگاه رای اصولگرایان هم مشخصه ، با توجه به اینکه ساختار قدرت رو قبضه کردن مجبورن در انتخابات شرکت کنند ؟! این انتخابات نقش یک رفراندوم خاموش خواهد بود ،
تحریم انتخابات استراتژی اصلاحطلبان نیست ، استراتژی مردم است
همه برگ های اصلاحطلبان سوخته
با عارف و بدون عارف فرقی نداره
مردم دیگه فریب نمیخورند
سرنوشت کشور در دستان جریان سوم است

بیخودی دلخوش نباشید
جریان سوم همه را کنار گذاشته
عارف هم به تاریخ پیوست

کاری برای مردم نکرد

در مناظرات تلویزیونی ریاست جمهوری فرق بین معدن نیمه تعطیل با استادیوم را تشخیص نمی داد
گنده ی شما که محمد خاتمی باشه اعتراف کرده در این انتخابات امیدی به رای دادن مردم نداره شما چی رو میخواین ثابت کنید !!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و هنگامى كه به آنان گفته شود: «در زمين فساد نكنيد» مى‏گويند: «ما فقط اصلاح كننده‏ايم»! سوره بقره آيه 11.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
تو دیگه از آب گل آلود ماهی نگیر
لطفا از طیف های اصول گرا و اصلاح طلب اصلا ننویسیت چون با هر بار نوشتن بیشتر آنها تخریب میشوند. این افراد اصلا ارزشی برای مردم ندارند. مردم دیگر تره هم برای آنها خرد نمیکنند
كنار هم گذاشته نشود ما مردم ديگه فريب شما كه فقط به فكر جيب خودو فرزندانتون هستيد را نخواهيم خورد؟؟!!! شما إصلاح طلبان با اين دولت اميد كه در أصل نااميدي بود چه گلي به سر ما مردم كاشتيد كه حالا سرليستتون را عِوَض ميكنيد؟؟؟!!!
ببخشید عارف کیه٫. همون زن خوبه ؟. اصلاح طلبان کین و دنبال اصلاح چین ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
همونیه که پسرش ژن برتره دیگه...!!!!
من از اصلاح طلبان دل خوشی ندارم ولی این عارف واقعا آدم بی خاصیتیه .
بدو بدو از قدرت جا نمونی اصلاااح طلب
ببخشید از خدمت منظورم بود
این وسط برای خودشون پست ها رو تقسیم می کنند ولی ظاهرا فراموش کردند که تعیین کننده اصلی مردم هستند !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
شما انگار خودت فراموش کردی سالهاست هیچ کاره ایم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
دوست عزیز مطمئنی که مردم تعیین کننده هستند؟؟؟
حیف اخه چرا ژن به این مرغوبی را کنار میگذارن عارف سر لیست هر گروهی باشه حتمآ حتمآ !!!!!رای میاره ۰ اقایون بیخود خودتون رو خسته نکنید حتی اگر عملیات ژانگولر هم انجام بدید عده زیادی دیگه رای نمیدن چون چه اصلاح طلب چه اصول گرا بعد از انتخاب شدن تنها چیزی که برای انها اهمیت نداره مردمند
32 سال بس نبود؟
کلا موسوی لاری شخص بهتری از عارف است
عارف تنها دغدغه اش تایید صلاحیت خودش است
مردم نظرشان را در مورد این دو جریان اعلام کرده‌اند و فریب سیاستهای ظاهراً متضاد آنها را نخواهند خورد هر دو به اندازه کافی فرصت اعمال نقطه نظرات اقتصادی و سیاسی طیف خود را داشته‌اند و دیگر جایی در سپهر سیاست ایران ندارند تابناک با تنفس مصنوعی به این دو جریان شوری برای انتخابات ایجاد نخواهد کرد.
جریان اصلاح طلب بی شک عاقل ترین و روشنفکرترین جریان در عرصه سیاسی و انتخاباتی است.
خواب ببینید سیاسیون اصلاح طلب اینهم بیست هزار نفر نه ۱۰۰ هزار نفر که محاله. اصولگرایان هم حداکثر جمع ژنهای خوب و رانت خواران و اجیر شدگان روی هم ۵ میلیون نفر بشوند کلا ۵ میلیون و صد هزار نفر. بفرمایند رای بدهند. مردم هیچ کدام رای نخواهند داد . گوشت کیلویی ۱۳۰ هزار تومان برنج آشغال هندی ۱۳رهزار تومن پول تلفن و اینترنت خدا تومن دیگه میخواهیم چه بشود؟ ما ۷۸ میلیون نفر مردم رای نخواهیم داد به هیچ قیمت
هرکی دیگه باشه دیگه فرقی نداره
اصلاح طلب اصول گرا دیگه تموم ماجرا داداش
اینا چه واسه هم نوشابه باز می‌کنن. کسی‌ رای نمیده زحمت نکشین.
واقعا اصلاح طلبان باز هم امید دارن که کرسی مجلس رو برای خودشون نگه دارند ؟ خخخخ
دشمن دانا بلندت میکند . بر زمینت میزند نادان دوست . جدا این اصلاح طلب ها خودشون هم میدونن چی میخوان ؟؟؟؟؟
عارف هم مثل بقیه مسولین فقط دارای ژن فرصت طلبی است
منفعت طلبان و مقام پرستان و مفت خور ها با نام اصلاح طلب و اصول گرا جلو میاند که برای خود پست و مقامی درست کنند نه برای منافع مردم کار کنند .

تو این چهل سال چه کاری برای مردم کرده اند . جز اینکه خودشان مقام و پست را تثبیت کرده یا ارتقا داده اند .
اتحاد , اتحاد
تحریم انتخابات یکبار برای همیشه
تنها نتیجه عملکرد اصولگرایان و اصلاح طلبان برای من اینه ، که هرگز رای نخواهم داد
من رای نمیدهم و خانواده ام هم رای نمیدهند.شما هم با پول نفت و مالیات و ژن خوب حکمرانی کنید.
دیگه تمومه ماجرا
ما دیگه شما اصلاح طلبه قبول نداریم به چه زبانی بگیم بچه هاتون ژنشون خوبه همه از یک قماش هستید ما داریم زیر بار گرانی و بی مسکنی له میشیم همش نقشه برا هم می‌کشید دیگه ما رو خر فرض کنید لطفا
ههه انگار لاری بهتر از عارف هست!هر دو مثل همند
عارف باید حقوق گرفته شده از مجلس رو پس بده
البته در شهرستان های کوچک با ایجاد رقابت قومیتی می توانند عده ای را پای صندوقهای رای بیاورند
دیگه تمومه ماجرا
ماحصل مدیریت این دو جناح شده این بدبختی گوشت ۱۲۰هزار تومان و آمار بالای طلاق. از این بدتر که نداریم. خاک بر سر هردو جناح بکنه با این مدیریتشان حیف خاک بهتره خودشون پیدا کنند بریزند تو سرشون
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی