بازدید 9468

معافیت یک شرکت هواپیمایی از تحریم‌های ایران

کد خبر: ۹۱۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵ 14 August 2019

وزارت خزانه‌داری آمریکا به یک شرکت فرانسوی - ایتالیایی اجازه داد تا تجهیزات مورد نیاز ایران ایر را تامین کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا از پایگاه اطلاع رسانی ای‌تی‌دبلیو، دفتر کنترل امور دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد چهارشنبه (امروز) توصیه‌های خود در خصوص صنعت هوایی مرتبط با ایران را منتشر کرد که به فعالیت‌های ایران در رابطه با صنعت حمل‌ونقل هوایی می‌پردازد. این توصیه‌ها شامل هیچ تحریم جدید یا اصلاحیه تحریمی علیه ایران نمی‌شود، اما به افراد و شرکت‌ها درباره فعالیت‌های ایران در این زمینه که آن‌ها را در برخی موارد فریبنده خوانده، هشدار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین به شرکت فرانسوی- ایتالیایی ای‌تی‌آر (ATR) که تولیدکننده هواپیما‌های دارای موتو توربین‌دار است، اجازه داده تا تجهیزات مورد نیاز ایران ایر را تامین کند.

خطوط هوایی ایران ایر در حال حاضر ۱۳ فروند هواپیمای توربوپراپ از نوع ATR ۷۲-۶۰۰ در ناوگان حمل و نقل خود دارد. طی دو سال که تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دوران ریاست جمهوری اوباما لغو شده بود، این هواپیما‌ها بخش عمده‌ای از معدود هواپیما‌های جدید ساخت غرب را برای تحویل به ایران تشکیل دادند، اما تحریم‌ها در اوت ۲۰۱۸ توسط رئیس جمهور ترامپ بازگردانده شد.

دولت آمریکا سپس به شرکت‌های هواپیمایی غربی درباره هرگونه تعامل با ایران بدون کسب مجوز از دفتر کنترل امور دارایی‌های وزارت خزانه‌داری هشدار داد.

مجوز شرکت ای‌تی‌آر در ماه‌های ابتدایی سال جاری (میلادی) صادر شده بود، اما تاکنون رسانه‌ای نشده است.

سخنگوی ای‌تی‌آر گفت که این شرکت در آوریل ۲۰۱۹ اجازه یافت تا نیاز‌های این ۱۳ هواپیما در ناوگان حمل‌ونقل ایران ایر را تامین کند. از این رو، ای‌تی‌آر می‌تواند قطعات، تجهیزات و ابزار‌های مورد نیاز و به‌علاوه نرم‌افزار به‌روز رسانی شده و فناوری لازم را به ایران ایر برای تضمین ایمنی عملیات هواپیما‌ها ارائه دهد. این مجوز در ۳۰ آوریل ۲۰۲۱ منقضی می‌شود.

بنابر این گزارش، شرکت ایران‌ایر در فوریه سال ۲۰۱۶ قراردادی با شرکت ای‌تی‌آر برای خرید ۲۰ هواپیما امضا کرد. پنج فروند از این هواپیما‌ها اندکی قبل از اعمال تحریم‌ها علیه ایران در سال گذشته تحویل ایران‌ایر شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر