بازدید 5956
در اختتامیه یازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال؛

صالحی: فضای سایبری آخر‌الزمان تازه است

کد خبر: ۹۱۷۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹ 13 August 2019
اختتامیه یازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال سه‌شنبه ۲۲ مردادماه با حضور وزیر ارشاد و برخی دیگر از مسئولان کشور در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، محمدرضا بهمنی (ریاست مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ) در ابتدای این نشست گفت: در این دوره سعی کردیم در جشنواره دو تغییر ایجاد کنیم که موضوع محور شدن و شبکه‌سازی بر محور جشنواره از جمله آنها به شمار می‌آید. به این ترتیب در این راستا ۷ موضوع برای این جشنواره در نظر گرفته شد تا وضعیت بهتری را در جشنواره ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: تغییر دومی نیز با موضوع شبکه‌سازی در محور جشنواره برای آن در نظر گرفته شده که نقطه آغاز آن امروز است. در این راستا سعی می‌شود تا تولیدات جشنواره به بازار کار معرفی شود.

فضای سایبری یک آخر‌الزمان و یک جهان تازه است

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست اظهار داشت: ما در یک دوره خاص تاریخی قرار داریم. به نوعی ورود به جهان سایبری تعریف خودش را پیدا کرده و بسته به تصویری که از آن داریم، مواجهه ما با آن نیز می‌تواند متفاوت باشد. یعنی اینکه ما از انقلاب دیجیتالی در این گذر تاریخ چه تصویری داریم، در عملکرد ما نیز تاثیرگذار است.

وی افزود: تاریخ به دوره‌هایی تقسیم می‌شود. اما باید پرسید که آیا عصر سایبری در عصر مدرن قرار دارد یا اینکه جهان سایبری دوره‌ای جدید از جهان است که ورق تازه‌ای را در تاریخ بشریت ثبت کرده است. اگر جهان را به دو دوره پیش از تاریخ و پس از تاریخ تعریف کنیم، جهان بشریت را نیز باید به دو بخش پس از سایبری و قبل از سایبری تقسیم کرد. به نوعی ما وارد جهان تازه‌ای شدیم، نه دوره‌ای تازه. فضای سایبری یک آخر‌الزمان و یک جهان تازه است.

فضای سایبری در رابطه انسان با حکومت اتفاقات بسیاری را ایجاد کرده است

صالحی با بیان اینکه بسته به تصویری که ما از جهان سایبر داریم، نوع مواجهه ما نیز با آن متفاوت می‌شود، گفت: هر چقدر که این غول مجازی بیرون‌تر آمد، به نظر می‌آید که دیگر نمی‌توان آن را بخشی از دوره مدرن دانست و به نوعی یک جهان دیگر است. در واقع به نظر می‌آید که ما وارد جهان تازه‌ای شدیم که حتی اشیاء در آن تعریف تازه‌ای پیدا می‌‌کنند. همچنین در این فضا ارتباط انسان با خود تعریف دیگری پیدا می‌کند و ساحت پنجم به نام ساحت سایبری ایجاد می‌‌شود. به نوعی اگر در ادامه عصر مدرن ما به ۴۰ تکگی هویت می‌رسیدیم، امروز باید از ۴۰ تکگی هویت در فضای سایبری صحبت کنیم. به بد و خوب آن کاری نداریم، اما در فضای سایبری از حریم‌های وجود پرده‌برداری می‌شود.

وی با بیان اینکه فضای سایبری در رابطه انسان با حکومت نیز اتفاقات بسیاری را ایجاد کرده، بیان کرد: ما در حال ورود به مرحله جدیدی از حکومت هستیم.

در پی ایجاد وزارت فرهنگ شماره دومی هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: همه این نکات به ما می‌آموزاند که اگر عصر سایبری عصر تازه و دنیای تازه‌ای است، قطعا نیاز به مسائلی برای آن است. اگر ما تاخیر زمانی در این موضوع داشته باشیم، عقب‌ماندگی‌مان هم به مراتب زیاد خواهد بود. ولی اگر به این فکر کنیم که چطور باید با این پدیده مواجه شد، شاید بتوان بسیاری از عقب‌ماندگی‌های گذشته را نیز جبران کرد. اینکه چگونه بتوان با این اتفاق مواجه شد، موضوع مهمی است که باید به آن فکر کرد.

صالحی افزود: سازمان‌های حکومتی ما باید خودشان را با شرایط تازه هماهنگ کنند. ما نیازمند هستیم که وزارتخانه‌های ما به این طرف بروند که در اتفاق‌های مختلف به صورت تازه‌ای برخورد کنند. به این ترتیب ما در پی ایجاد وزارت فرهنگ شماره دومی هستیم که برای آن برنامه ۳ ساله در نظر گرفته شده که ۷۱ اقدام دارد. به نوعی ساختارهای ما باید متناسب با این نگاه تازه تغییر کند و در این راستا اقداماتی در حال انجام است.

وی گفت: همچنین اقدام دیگر ما این است که حرکت‌ها باید رویکرد ملی پیدا کنند. به این ترتیب با همکاری مرکز فناوری فضای مجازی تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که براساس آن ما در همه استان‌ها تولید محتواهایی داشته باشیم. امیدوارم این جشنواره مایه برکت برای مردم و کشور عزیزمان باشد و بتوانیم در کنار هم اتفاق خوبی را ایجاد کنیم.

از خصائص عصر جدید این است که ما شاهد تغییرات با سرعت بالا می‌شویم

فیروزآبادی دبیر شورای‌عالی فضای مجازی نیز در ادامه بیان کرد: در ادامه صحبت‌های جناب صالحی باید بگویم، ما در مرکز ملی فضای مجازی معتقدیم که در آغاز یک تحول اساسی قرار داریم. در غرب در پایان دهه ۸۰ میلادی صحبت‌هایی از پست مدرنیسم مطرح شد که در حقیقت این از وحشتی بود که قرار بود وارد عصر جدیدی ‌شویم.

وی افزود: از خصائص عصر جدید این است که ما شاهد تغییرات با سرعت بالا می‌شویم. به نوعی این به یک باره آزاد کردن انرژی زیادی همچون انرژی هسته‌ای است که به نظر می‌آید مدیریت‌پذیر نیست. این تحولات سریع قواعد کمی برای کنترل کردن دارد. همچنین پیش‌بینی آینده در آن دشوار است. البته تلاش‌هایی برای مدیریت و درک این فضا انجام می‌شود که جای تشکر دارد. از خصائص دیگر این فضا، شبکه‌‌ای بودن ارتباط در آن است که نوعی لامکانی و لازمانی در آن وجود دارد که تا به حال در دنیا سابقه نداشته است.

به اقتصاد فضای مجازی توجه شود

فیروزآبادی در ادامه بیان کرد: این موضوع در فضای سیاسی در کنار قدرت سخت، قدرت نرم را ایجاد کرده است که باید به آن توجه کرد. به نوعی باید گفت هویت چیست و پاسداران هویت در این فضا چه باید بکنند. امروز پاسداران هویت در این فضا تمام ملت هستند. ما نمی‌توانیم ملت قدرتمندی باشیم اما به وجوه قدرت نرم آگاهی نداشته باشیم. چراکه در غیر اینصورت افراد دیگر این قدرت را در اختیار می‌گیرند. امروز ارتش‌های ما فقط ارتش‌های در صف نیستند و کسان دیگری هم هستند که در بخش نرم فضای مجازی، ارزش آفرینی می‌کنند.

وی ضمن بیان اینکه خلق ارزش در این فضا با شاخص اقتصادی در نظر گرفته می‌شود، گفت: خواهش ما این است که به اقتصاد فضای مجازی توجه شود و مشکلاتی که در حوزه مالیات و موارد دیگر آن وجود دارد، حل شود. همچنین ما به دلیل چند حوزه بودن این فضا به مقررات‌گزاری نوین، برای خلق ارزش نیاز داریم که باید همه مردم در آن مشارکت داشته باشند.

واعظی: نباید روی همه محتواها مهر محرمانه و امنیتی زد

همچنین محمود واعظی(رییس دفتر ریاست‌جمهوری) نیز در ادامه این نشست گفت: اکنون وقت آن است که ما بیشتر به بحث محتوای فرهنگی و دینی بپردازیم که اتفاقا در آن غنی هستیم. باید از هر فرصتی در شرایط سختی که در کشور با آن مواجه هستیم برای بهتر کردن شرایط خود استفاده کنیم. با دو مساله مهم مواجه هستیم که نخست جنگ اقتصادی و دیگری جنگ نرمی است که علیه ما در جریان است.

وی ضمن بیان اینکه با رویدادهایی همچون این جشنواره می‌توان قدرت نرم کشور را بالا برد، ادامه داد: پس از آخرین جنگ سرد، شرایط دنیا تغییر کرد و قدرت نظامی به نسبت قدرت نرم جایگاه پایین‌تری پیدا کرد. ما با توجه به دارایی‌های فرهنگی که داریم می‌توانیم قدرت نرم‌مان را اول در کشورهای اسلامی و سپس در نقاط دیگر افزایش دهیم. نمی‌توان در ارتباط با فضای مجازی بحث کرد، اما به خصوصیت و مزایای آن توجه نکرد. متاسفانه در کشور ما به مزایای فضای مجازی توجه نشده و مرتب درباره معایب آن صحبت می‌شود. ما باید از این فضا برای آرمان‌های نظام خود بیشتر استفاده کنیم.

واعظی افزود: امروز با یک جنگ اقتصادی جدی مواجه هستیم که اگر دشمن بتواند در آن پیروز شود، هدف‌های دیگر خود را پیش می‌گیرد. ما بنای تسلیم شدن نداشته و با همه امکانات مقاومت خواهیم کرد. فضای مجازی یکی از مواردی است که ما با آن می‌توانم از اقتصاد دیجیتال به‌خوبی بهره ببریم چون این اقتصاد می‌تواند کمک کند تا از این میان‌بر عبور کرده و بسیاری از مشکلات را حل کنیم. همین موضوع سبب خودکفایی ما در بسیاری از بخش‌ها می‌شود. همه بخش‌های ما باید به این موضوع اعتقاد داشته باشد تا بتوانیم در این موضوع پیش برویم.

رییس دفتر ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: خوشبختانه در این راستا اقدامات خوبی در حال انجام است. شخص رییس‌جمهور، دولت و اعضای فضای مجازی بر این باورند که نقش اقتصاد دیجیتال در کشور پررنگ شود. البته این موضوع مستلزم اقداماتی از سوی مجلس، دولت و ارگان‌های دیگر است. بستر این کار آماده بوده و تحولات بسیار زیادی درباره این موضوع اتفاق افتاده است. ما ۷۰ هزار کیلومتر شبکه اصلی فیبر نوری در کشور داریم و سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه انجام شده است. علاوه بر این موارد نقاط قوت دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد اگر بخواهیم در این زمینه کاری انجام دهیم، می‌توانیم.

وی افزود: امروز زیرساخت‌های دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات از لحاظ فنی آماده بوده و ضعف ما در خدمات و تولید محتوا است. البته در بخش خدمات نیز در حال پیشرفت هستیم. این شرایطی است که امروز‌ با آن مواجه‌ایم و با این شرایط باید به حوزه کسب و کار در فرهنگ توجه بیشتری کرد. در دنیای امروز محتوا برابر با ثروت است. ما عملا در بخش فرهنگی خود محتوای بسیار غنی داریم که نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. باید به بخش‌خصوصی اعتماد کنیم چراکه با در اختیار قرار دادن این محتوا به بخش‌خصوصی می‌توان این بخش‌ها را توسعه داد. به‌نوعی اگر بتوانیم مقداری روش خود را تغییر دهیم و از بخش‌خصوصی استفاده کنیم، قطعا می‌توان شکوفایی در کارها و اقتصاد فرهنگی داشته باشیم. نباید روی همه محتواها مهر محرمانه و امنیتی زد. باید به بخش‌خصوصی اعتماد کرد.

واعظی در پایان اظهار داشت: به این ترتیب با درآمد‌زایی در حوزه فرهنگ می‌توان برای توسعه خود فرهنگ استفاده کرد و سبب ایجاد اشتغال زیادی برای مردم شد. کسب و کارهای فرهنگی ابتدا باید توسط دولت تقویت شود تا خود آنها سبب تقویت کاری که انجام می‌دهند شوند. همچنین باید توجه بیشتری به تولیدکنندگان محتوای فرهنگی و دینی کنیم چراکه محتوا ثروت است. امیدوارم کاری که وزارت‌فرهنگ آغاز کرده، شروع خوبی باشد و ان‌شاالله همه دست به دست هم دهیم و آن را گسترش دهیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان