بازدید 12041
۹
سفر بولتون به انگلیس:

چرا «جان بولتون» نتوانست انگلیس را علیه ایران با آمریکا همراه کند!؟

جان «بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه 11 اوت (20 مرداد ماه) به منظور مذاکره در مورد مواضع انگلیس در قبال ایران و چین، وارد لندن شد. در همین رابطه، گزارش های مختلفی در مورد سفر بولتون به انگلیس و دستاوردها یا چالش های آن منتشر شده است. به ویژه در رابطه با ایران که بولتون تلاش گسترده ای برای همراهی لندن با سیاست های آمریکا در برابر ایران به خرج داد.
کد خبر: ۹۱۷۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳ 13 August 2019

جان «بولتون»  مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه 11 اوت (20 مرداد ماه) به منظور مذاکره در مورد مواضع انگلیس در قبال ایران و چین، وارد لندن شد.

به گزارش تابناک، در همین رابطه، گزارش های مختلفی در مورد سفر بولتون به انگلیس و دستاوردها یا چالش های آن منتشر شده است. به ویژه در رابطه با ایران که بولتون تلاش گسترده ای برای همراهی لندن با سیاست های آمریکا در برابر ایران به خرج داد.

با این حال، در مورد اینکه بولتون توانسته لندن را با دستورکارهای امنیتی و سیاسی واشنگتن علیه تهران همراه کند، تردید وجود دارد. به ویژه در رابطه با برجام که آمریکا تلاش گسترده ای برای همراهی انگلیس با سیاست های خود به خرج داد.

در این رابطه، روزنامه «ساندی اکسپرس» گزارش داد که آمریکا دو کمپین فشار حداکثری همراه با تحریم ایران و جلوگیری از گسترش شرکت هوآوی چین را دنبال می‌کند و خواستار همکاری ائتلافی بریتانیاست.

یک منبع آگاه به این روزنامه گفته بود که بولتون همچنین تلاش خواهد کرد تا لندن را به اعلام «مرگ» توافق هسته‌ای ایران، موسوم به برجام قانع کند؛ سپس فشار بیشتری را بر ایران - که بتازگی یک نفتکش که با پرچم بریتانیا در حرکت بود را به بهانه ارتکاب تخلفات کشتیرانی توقیف کرده است- وارد کند.

تارنمای شبکه «ان. بی. سی نیوز» آمریکا نیز به نقل از یک مقام رسمی این کشور برنامه ویژه بولتون در سفر به لندن را آماده کردن این کشور برای اعلام خروج از توافق هسته ای با ایران عنوان کرد و افزود بولتون توافقی با انگلیس را می خواهد تا دو کشور سیاست های جامع و هماهنگی را در کل منطقه خاورمیانه اتخاذ کنند.

چرا «جان بولتون» نتوانست انگلیس را علیه ایران با آمریکا همراه کند!؟

روزنامه «دیلی اکسپرس» هم مهمترین هدف سفر را متقاعد کردن کابینه انگلیس برای پیوستن به آمریکا در مسیر اعمال فشار حداکثری بر ایران ارزیابی کرد. به نوشته گزارش فوق، در این مسیر آمریکا می خواهد لندن اعلام کند برجام مرده است. با اینحال منابع فاش ساختند شواهد حکایت از آن دارد که بیان چنین تصمیمی از سوی بریتانیا در آینده نزدیک محتمل نیست. تاکنون انگلستان نشان داده است در کنار دیگر امضاکنندگان توافق هسته ای، پس از خروج آمریکا به برجام متعهد باقی می ماند.

روزنامه «گاردین» با چنین نگاهی به سفر بولتون پرداخت و در گزارشی نوشت بولتون امیدوار است که دولت جانسون به تدریج سیاست خارجی خود در مورد ایران را از دو شریک اروپایی (فرانسه و آلمان) جدا سازد و رویکردی را در پیش بگیرد که به واشنگتن نزدیک تر است. در واقع این دیدار آزمونی برای سنجش اولویت های جانسون در مورد سیاست های امنیتی بود اما به نظر می رسد باید طرح خواسته ها (در مورد ایران) را به پس از اجرای برگزیت موکول کند.

براساس این تحلیل، فعلا نخست وزیر انگلیس با راهبرد ترامپ در مورد ایران مخصوصا خروج از برجام موافق نیست اما نزدیکی به زمان اجرای برگزیت و دورنمای اقتصادی این کشور به ویژه امکان توافق میان آمریکا و انگلیس ممکن است در آینده دیدگاه های دو کشور را به هم نزدیک کند.

به اعتقاد برخی کارشناسان مهمترین خواسته واشنگتن از لندن آن است که بریتانیا همچون آمریکا از توافق هسته ای برجام خارج شود و به رویکرد فشار حداکثری علیه تهران بپیوندد. با اینحال همانگونه که تحلیلگر خبرگزاری «رویترز» اعتقاد دارد چنین خواسته ای در کوتاه مدت قابل دستیابی نیست.

جالب اینجاست که دفتر نخست وزیر انگلستان هم محور دیدار بولتون با مقام های لندن را روابط تجاری، موضوع های امنیتی و برگزیت عنوان کرد. همچنین سخنگوی نخست وزیر نیز در پاسخ به برخی گمانه زنی ها درخصوص رویکرد لندن به تهران نیز اظهار داشت موضع لندن درباره پایبندی به برجام تغییر نکرده است.

لازم به ذکر است، انگلیس که یکی از سه قدرت اروپایی دخیلی در گفتگوهای هسته‌ای منجر به برجام است، تا اینجا از موضوع اتحادیه اروپا در پشتیبانی از برجام حمایت کرده، اما توقیف یک نفتکش این کشور در تنگه هرمز، فشارها را بر دولت بریتانیا برای اتخاذ موضعی سخت‌تر در قبال ایران افزایش داده است.

به طور کلی به نظر می رسد انگلیس در شرایطی که درگیر ماجرای برگزیت است و خواهان افزایش تنش با ایران در خلیج فارس نیست و همچنین، در مسئله برجام به دستورکار آمریکا همراهی نمی کند، سفر بولتون به انگلیس در رابطه با ایران با دستاورد خاصی همراه نبوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۹
فعلا که ناو انگلیسی در راه خلیج فارس است.
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
فعلا که کشتی اش دست ماست و هیچ غلطی نتونسته بکنه بعدشم نمیتونه
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
خیلی تو باغ نیستی شما انگار،نفتکش شون هم جلوی ناو جنگیشون از دستشون گرفتیم،شما اگه میخای بترسی بترس،اما اونی که باید جلوی اینها وایسه،لحظه ای هم تردید نکرده و نمیکنه،انگلیس دستش به کجا بنده؟!مثلا با چار تا ناو میخاد جلوی یه کشور مقتدر نظامی بزرگ شجاع،چیکار کنه؟ تو ده دقیقه اون چارتا ناوشم غرق میکنن بعدش میخاد چیکار کنه؟یه جزیره ته دنیا،بدون پایگاه و جایگاه و مرز مشترک با ایران،واقعا چه غلطی میتونه بکنه؟
چون انگلیس روباه پیر است
فعلا اینطوری فرض کنید ولی در تمام تاریخ انگلیس و آمریکا متحد قسم خورده یکدیگرند.
تحلیل های تابناک به تازگی خیلی جالب شده است. اول با قاطعیت تیتر میزند که آمریکا در همراه کردن انگلیس ناکام بوده ، بعد در متن تحلیل می نویسد که در این مورد موفقیت آمریکا در این زمینه، تردید وجود دارد !
چرا ؟ چون اینطرف یک نفر بنام روحانیه که شیخ دیپلماته چونکه دستگاه دیپلماسیش را به استادی چون ظریف سپرده افسوس که بعضی قدر این قدرت را نمی دانند که کشوری با ان و این شرایط حاد که با قدرت اول نظامی و اقتصادی جهان دارد چگونه جهان را مجاب کرده تا روابط خود را با ما قطع نکنند خدا همه کسانی را که زحمات انها را ندیده می گیرند هدایت کند
با این تحلیل های شما
انگلیس و آمریکا همیشه کنار هم هستند یک نژاد یک قوم و یک خانواده
پدر و پسر
چون کار کار انگلیس هاست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر