بازدید 18184
حاشیه‌ای بر ادعای عجیب برادر شهید رکن‌آبادی؛

آیا ایران مسئولیت فاجعه منا را پذیرفته است؟/ تکذیب جدی پذیرش مسئولیت فاجعه منا توسط ایران/ بی‌توجهی به مصالح ملی و منافع حاکمیت به قیمت رقابت سیاسی!

از طرف دیگر، با نگاهی ساده به صحنه معادلات، می‌توان به صحت و سقم ادعای مطرح درباره پذیرش مسئولیت فاجعه منا توسط ایران پی برد. اگر ادعای رکن آبادی صحت داشت باید این سؤال مطرح می‌شد که چرا با وجود چنین توافقی از سوی ایران، هنوز سفر‌های زیارتی حج عمره در پی این سال‌ها برقرار نشده‌اند و مقامات مسئول ایرانی در این ارتباط تأکید دارند تا تکلیف فاجعه منا مشخص نشود، این مسأله همچنان بلاتکلیف خواهد ماند...
کد خبر: ۹۱۷۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲ 13 August 2019

یکشنبه شب گذشته، بیستم مردادماه، برنامه‌ای با نام «بازخوانی فاجعه منا و بررسی ظرفیت‌های سیاسی حج برای جهان اسلام» از ساعت ۲۲ و از شبکه افق جمهوری اسلامی ایران پخش شد که در آن «مرتضی رکن‌آبادی» (برادر غضنفر رکن‌آبادی، دیپلمات شهید در فاجعه منا) و حجت‌الاسلام «مجتبی نامخواه» پژوهشگر انقلاب اسلامی در آن به ایراد سخن پرداختند؛ ادعاهایی که در این برنامه مطرح شد، حکایت از پذیرش مسئولیت فاجعه منا توسط ایران داشت! که البته این موضوع خیلی زود از سوی مسئولان ذیربط تکذیب شد.

به گزارش «تابناک»؛ ماجرا از این قرار بود که برادر غضنفر رکن‌آبادی، دیپلمات شهید در فاجعه منا در این برنامه تلویزیونی ادعا کرد: «مسئولان ما برای اینکه راه حج باز بشود سال گذشته در عربستان امضا دادند و پذیرفتند که مقصر فاجعه منا ایرانی‌ها بودند!» ادعایی که تعجب مجری برنامه را هم برانگیخت، اما رکن‌آبادی تأکید کرد، مدارک کافی دارد و در فرصت مناسب، به اطلاع مردم می‌رساند.

یک ادعا برای تخریب حاکمیت، دولت و وزارت امور خارجه

این ادعا، باعث بهت برخی فعالان سیاسی و اجتماعی شد و بازتاب زیادی هم در رسانه های معاند جمهوری اسلامی و همچنین رسانه های داخلی داشت. البته واکنش های زیادی هم به این مسئله صورت گرفت. در غیاب اظهارنظر و واکنش مسئولان حج و زیارت که می‌تواند حقیقت را روشن کند، کاربران شبکه اجتماعی به بیان نظرگاه خود درباره این ادعا مشغول‌اند، برخی کاربران با انتقاد شدید از وزارت خارجه آن را مقصر اصلی می‌دانند و برخی دیگر، با بیان اینکه اساساً مذاکرات حج به عهده سازمان حج و زیارت و بعثه است، قصور احتمالی را متوجه این بخش از حاکمیت می‌دانند.

مخالفان دولت و منتقدان وزارت امور خارجه هم خیلی زود برای بیان نقطه نظرات و انتقادات شان دست به کار شدند، اما این ادعا به فاصله کمتر از یک روز توسط نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت تکذیب شد. حجت الاسلام قاضی عسکر در گفت و گویی هم وجود چنین توافقی که ایران طبق آن مسئولیت فاجعه منا را پذیرفته باشد رد کرد و هم نقش وزارت امور خارجه را در مذاکرات حج.

قاضی عسکر در مورد مذاکرات حج چه گفت؟

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر اظهارات «مرتضی رکن‌آبادی» درباره پذیرش تقصیر از سوی ایران در فاجعه منا را ادعایی نادرست دانست و گفت: تفاهم‌نامه حج موجود است و هرگز چنین چیزی در آن نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عکسر، نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت که چهار دهه در ارتباط با حج فعالیت داشته و اوایل امسال از مسؤولیت خود در بعثه کناره‌گیری کرد، از جمله مقامات ایرانی در رأس امور حج کشورمان بود که در یک دهه اخیر و بویژه پس از فاجعه منا و تعطیلی حج، بر مذاکرات حج و به نتیجه رساندن آن نظارت مستقیم داشته است. او در پاسخ به حرف‌های «مرتضی رکن‌آبادی»، برادر غضنفر رکن‌آبادی (دیپلمات ایرانی و از جان‌باختگان فاجعه منا) که در یک برنامه تلویزیونی گفته است «ایران مسئولیت فاجعه منا در سال ۱۳۹۴ را به عهده گرفته تا راه حج باز شود»، در گفت‌وگویی این‌گونه اظهارنظر کرد: این یک دروغ مسلم است. نه نظام و نه مسئولان نظام هرگز حاضر نیستند عزت‌شان را با هیچ‌ چیزی معاوضه کنند. در این چند سال حج بحمدالله با عزت انجام شده است، دقیقا ضد آن چیزی که ایشان (رکن‌آبادی) اظهار کرده‌اند.

آیا ایران مسئولیت فاجعه منا را پذیرفته است؟/ تکذیب جدی پذیرش مسئولیت فاجعه منا توسط ایران/ بی‌توجهی به مصالح ملی و منافع حاکمیت به قیمت رقابت سیاسی!

این مقام مطلع در امور حج تأکید کرد: در تفاهم‌نامه‌ حج ایران و عربستان دقیقا ذکر شده است که مسأله منا باید روشن شود و حقوق شهدا باید داده شود، آن‌ها (عربستان) هم آن را امضا کرده‌اند. ایشان (مرتضی رکن‌آبادی) در این ‌باره فقط ادعا کرده و هیچ‌ گونه مدرک معتبری ندارد.

او افزود: با توجه به این‌که ایشان (مرتضی رکن‌آبادی) مسئولان نظام را متهم کرده به نظر می‌رسد شبکه افق باید پاسخگو باشد که چطور چنین اتهامی منتشر می‌شود؛ اما نظر مسئولان نظام پرسیده نمی‌شود؟ متأسفانه ایشان در این مدت حرف‌های ضعیف زیاد زده است، لیکن مسئولان محترم رسانه باید مراقب باشند با این حرف‌های بی‌اساس عزت کشور را خدشه‌دار نکنند.

قاضی‌عسکر درباره "اسناد و منابع موثقی" که رکن‌آبادی مدعی شده به استناد آن‌ها چنین اظهارنظری داشته است، گفت: قطعا هیچ سندی ندارند. تفاهم‌نامه‌ امضاشده در اختیار ماست و قطعا این حرف نادرست است. تفاهم‌نامه حج که بین ایران و عربستان امضا شده کاملا فکرشده امضا شده و ادعای مطرح درباره آن درست نیست.

او درباره پیش‌شرط‌های عربستان برای امضای تفاهم‌نامه حج با ایران و برقراری دوباره حج برای زائران ایرانی پس از فاجعه منا، تصریح کرد: عربستان هیچ پیش‌شرطی در مذاکرات نگذاشته بود، نه تنها راجع به منا بلکه درباره سایر موارد. در آن تفاهم‌نامه هر آن‌چه نظر جمهوری اسلامی ایران بود، قید شده است.

نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج درباره به تعویق انداختن حج به مدت یک‌سال از سوی ایران که به نظر می‌رسید به خاطر تأمین نشدن خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است، بیان کرد: آن سال (۱۳۹۵) بنده مخالف بودم که حج تعطیل شود، اما بعضی افراد به دلایلی که مورد قبول اینجانب نبود حج را تعطیل کردند و در این‌باره تصمیم ‌گرفتند، وگرنه آن سال هم منعی برای اعزام زائران ایرانی وجود نداشت.

او در پاسخ به این که ماجرای تعرض به سفارت‌ عربستان در ایران چقدر باعث این تعویق و به نتیجه نرسیدن مذاکرات حج بود، گفت: این موضوع و مسائل دیگری در این چند سال مطرح بود که همه به تعطیلی حج کمک کرد، وگرنه آن سال (۱۳۹۵) هم مصلحت در تعطیلی حج نبود، چون ملت ما از تعطیلی حج سودی نمی‌برد.

قاضی‌عسکر در پاسخ به این پرسش که آخرین اقدامات برای پیگیری فاجعه منا چه بوده که اکنون باعث شده اظهاراتی مبنی بر این مطرح شود که "روی خون شهدای منا پا گذاشته شده است تا راه حج باز شود"، گفت: در تمام مذاکرات با وزیر حج عربستان و حتی امسال مسأله منا بجد پیگیری شده است. آن‌ها (عربستان) در مورد مسجدالحرام اظهار می‌کنند، که غرامت و دیه را پرداخت می‌کنند ولی با کمال تأسف به خاطر بدی روابط، این پرداخت با مشکل مواجه شده است. درباره حادثه منا هم هنوز نگفته‌اند، مقصر که بوده است، بلکه می‌گویند پرونده به نتیجه نهایی نرسیده و ما همیشه گله‌مند بوده‌ایم، چرا بعد از این چند سال که همه اسناد در اختیارشان قرار گرفته، نظر نهایی را اعلام نمی‌کنند.

این مقام مطلع در امور حج در پاسخ به این ‌که پس از حادثه منا مطرح شد عربستان، ایران را مقصر آن فاجعه دانسته و آیا این مسأله در مذاکرات و یا رسما بین طرفین مطرح شد، گفت: این حرف‌ها شایعاتی بود که مطرح شد، وگرنه آن‌ها (عربستان) تا کنون هیچ نظر رسمی‌ای نداده‌اند. همگان بدانند قطعا ایران مقصر نبوده چرا که آن خیابان اصلا مسیر حرکت زائران ایرانی نبوده و اطمینان داشته باشید هیچ تقصیری متوجه زائران ایرانی نبوده است.

واکنش‌ها به ادعای پذیرش مسئولیت فاجعه منا توسط ایران

اولین واکنش به این ادعاها توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی انجام شد که در مطلبی توضیح داد: «در مذاکراتى که منظور برادر شهید است، وزارت خارجه حتى یک نماینده هم نداشته و بخشى دیگر مسئول و مجرى مذاکرات بوده است.» اما توضیحات کامل‌تر صبح دوشنبه توسط «علیرضا رحیمی» عضو هیأت رئیسه مجلس در توئیتر مطرح شد که نوشت: «پس از حادثه حج سال ۹۵ در منا، دکتر ظریف شخصاً گزارش کاملی از اقدامات وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کرد. وزارت خارجه برای احقاق حقوق شهدای منا همه اقدامات ممکن حقوقی و سیاسی را انجام داده است.» نکته مهم توئیت رحیمی این بود که توضیح داد: «سازمان حج و بعثه مسئول مستقیم مذاکرات و توافقات حج در هر سال هستند.»

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس جمهور نیز در توئیتی از «مرتضی رکن‌آبادی» خواست تا مستندات ادعای خود را منتشر کند. آشنا همچنین خطاب به مدیر شبکه افق نوشت: «آیا در این شبکه راهنمای عملی برای میزبانان برنامه‌های زنده در مواجهه با ادعاهای قابل مناقشه میهمانان وجود دارد؟»

آشنا که گویا پاسخ مدیر شبکه افق را دریافت کرده، ساعتی بعد از توئیت اولیه اش پاسخ «جلال غفاری» مدیر شبکه افق را به سؤالش منتشر کرد که نوشته بود: «اولاً طبق اعلام خبرگزاری جمهوری اسلامی مراد آقای رکن آبادی دولت و وزارت خارجه نبوده است. ثانیاً میزبان، مطابق با پروتکل‌های مرسوم رسانه‌های حرفه‌ای دنیا، به دفعات در برنامه دیشب جهان‌آرا نسبت به ادعای میهمان مناقشه کرده و در پایان برنامه هم صراحتاً اعلام کرد که این نظر شخصی میهمان است و جهان آرا آماده میزبانی از طرف‌های دیگر هم بوده و امکانش را فراهم خواهد کرد.»

«حمید محمدی» رئیس پیشین سازمان حج و زیارت که مذاکرات حج در سال 96 در دوره او انجام شده بود نیز با رد ادعاهای رکن آبادی در اینستاگرام نوشت: «علی‌رغم تلاش عربستان برای مختومه کردن پرونده فاجعه منا، اما با پافشاری طرف ایرانی در مذاکرات مبنی بر اینکه مسئولیت فاجعه منا به عهده طرف سعودی است و باید نسبت به اصل وقوع فاجعه پاسخگو باشد و حقوق شهدا و خانواده شهدای منا را تأدیه کند، از خواست عربستان در مختومه ساختن پرونده جلوگیری شد و در متن توافق تصریح شد که موضوع بررسی فاجعه منا و چرایی وقوع آن و شناسایی مسببین آن تا حصول نتایج روشن استمرار یابد.»

چرا می‌توان سخنان بردار شهید رکن آبادی را نادرست دانست؟

از ابتدای شکل گیری این حادثه دردناک که طی آن جمعی از هموطنان مان مظلومانه و در پی اهمال یا تعمد مقامات سعودی جان خود را در منا از دست دادند، رایزنی ها در موضوع حج توسط سازمان حج و زیارت و مقامات بعثه و نمایندگی ولی فقیه در امور حج صورت می گرفت و اطلاع رسانی هم از همین کانال ها انجام می شد. پس با توجه به سخنان قاضی عسگر و محمدی در ارتباط با سخنان بردار شهید رکن آبادی، ادعای او را نیز باید کذب دانست؛ هرچند مسئولان فعلی سازمان حج و زیارت و نمایندگی ولی فقیه به این موضوع تاکنون واکنشی نشان نداده اند.

از طرف دیگر، با نگاهی ساده به صحنه معادلات می توان به صحت و سقم ادعای مطرح شده درباره پذیرش مسئولیت فاجعه منا توسط ایران پی برد. اگر ادعای رکن آبادی صحت داشت باید این سؤال مطرح می‌شد که چرا با وجود چنین توافقی از سوی ایران هنوز سفرهای زیارتی حج عمره در پی این سال‌ها برقرار نشده‌اند و مقامات مسئول ایرانی در این ارتباط تأکید دارند تا تکلیف مسأله فاجعه منا مشخص نشود، این مسأله همچنان بلاتکلیف خواهد ماند.

بهره‌برداری سیاسی بدون توجه به منافع ملی!

دو نکته دیگر در ارتباط با این موضوع وجود دارد؛ اول پاسخی برای آنهایی است که از این معرکه به دنبال کاسبی سیاسی بودند و بدون توجه به منافع و مصالح ملی، قصد تخریب دولت و وزارت امور خارجه در ارتباط با این ادعا را داشتند. جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پی اتفاقاتی نظیر حمله به سفارت و کنسولگری عربستان و البته مواضع خصمانه ای که طرف سعودی با روی کار آمدن پادشاه جدید این کشور علیه ایران اتخاذ کرده است، روابط دیپلماتیک برقرای ندارند که بخواهند در این رابطه پیگیر و تاثیر گذار باشند و عملا مسیر گفت‌وگو و دیپلماسی در این راه بسته است.

موضوع دوم را هم باید خطاب به برادر شهید رکن آبادی و همچنین کسانی که با شور و شعف سخنان او را عمدتا برای بهره برداری سیاسی بازنشر کردند، گفت. اینکه در گیر و دار چنین مسأله و موضوع مهمی که جمهوری اسلامی به دنبال احقاق حق است، چطور می توان یک مسأله را بر خلاف منافع و مصالح ملی و حاکمیت مطرح کرد که البته مسئولان ذیربط در این خصوص آن را تکذیب کردند. بهتر بود در ارتباط با این موضوع اول راستی آزمایی صورت می گرفت و بعد نسبت به بیان و انجام مانور تبلیغاتی روی آن عمل کرد.

دهم ذی‌الحجه و بیستم مردادماه امسال سالگرد مصادف با فاجعه منا بود؛ واقعه‌ای که در پی آن اعلام شد ۴۶۴ زائر ایرانی در آن به شهادت رسیده‌اند. آمار واقعی کشته‌شدگان آن فاجعه هرگز از طرف عربستان اعلام نشد و تعداد جان‌باختگان پراکنده و متناقض بود. بیشترین عددی که گزارش‌های رسانه‌های غربی برای کشته‌شدگان منا اعلام کردند حدود دوهزار نفر بود اما مقامات حج ایران که در صحنه حاضر بودند و از غسالخانه‌ها بازدید داشتند مدعی بودند این عدد به هفت‌هزار نفر می‌رسید. عربستان سعودی تاکنون هرگز مسئولیت آن فاجعه را نپذیرفته است و چنین اظهارنظرهایی می تواند فشار را از روی مقامات این کشور برای مسئولیت پذیری درباره این مسأله بردارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۴۳
در سیاست هیچ چیز غیر ممکن نیست.

حتی مصالحه.
منافع ملی ؟؟

منافع کدام ملت ؟

ملتهای عرب یا ملت ایران ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به احتمال 99درصد پذیرفته. اینطور خبر ها تو مملکت ما اول شایعه میشه بعد فراموش میشه و در انتها تایید می شده.
اون زمان مردم تحریم کردن حجو اما عده ای با دهن کجی رفتن حج و این اتفاق افتاد , خودتون خواستید
شماها و کسانی ک براشون سالهاست قلم میزنید لطفا ببندید

دم از منافع ملی نزنید که حرفاتون از خنده گذشته و باید گریه کرد...



منافع ملی رقابت سیاسی!!!!

هه...
مردم عادت کردند که همه چی رو اول تکذیب میکنید و بعد مشخص میشه که خبر درست بوده .
اگع مدارک رو کرد ایا در سایت منتشر میکنید یا مثل همیشه مثل بزدلا فقط یک طرفه ب قاضی میرید؟
می گویند مارادونا را ولش کن برادر غضفنفر را بچسب که گل به خودی نزند
خوب این آقای رکن آبادی الان باید گفته هاش رو ثابت کنه و اگر نتونست مجازات بشه. حالا که عربستان موضعش عوض شده مشخصه که دستی تو کاره تا ایشون این حرف رو بزنه و بشه ازش بهره برداری کرد. اگه نتونه ثابت کنه به نظر من یه خائن محسوب میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
غضنفرآبادی با توجه به شغلهایی که داشته نباید به حج می رفت
دوم اینکه ایشان هم مانند چند صد نفری که جانشان را از دست دارند حونش رنگیتر که نیست.هر جایی هم که بوده حقوقش را گرفته.
هیچ بعید نیست . با رجوع به تمامی قراردادها و پیمانها ، مشخص می شه که همیشه سر ایران کلاه رفته . هر کی از راه رسیده چیزی از ایران کنده و رفته . مسئولان برای خود شیرینی ، همیشه پشت پرده ، به بیگانگان امتیاز داده اند و داخل کشور برای مردم رجزخوانی کرده اند و از کرامت ایرانی داد سخن پراکنده اند . ضمنا ، اگر همچین اتفاقی نیفتاده بود ، مگه می شد که تو روز روشن یه نفر بیاد و چلو چشم هشتاد میلیون این حرف رو بزنه ؟
کاسب اصلی‌حمید رسایی محروم انتخابات است
خوب ديگه همين يه انگ به ايران نچسبيده بود چرا صدا و سيما اجازه پخش چنين برنامه هايي رو ميده تا دعواهاي سياسي جناحين باعث بشه وجهه ملت و ايران مورد سوال قرار بگيرد . نه شما بگيد يه سريال پخش ميشه با اون همه داستان (گاندو) بعدم كه اين برنامه ........... واقعا چرا
به نظرم نوشتن و بحث کردن راجع به اینکه کی دروغ میگه و کی راست میگه و اینکه شواهد اینو نشون میده یا نمیده اشتباه هست... خیلی شفاف قرارداد رو به رسانه ها بدن اگر ترسی نیست...
l«عربستان هیچ پیش‌شرطی در مذاکرات نگذاشته بود، نه تنها راجع به منا بلکه درباره سایر موارد. در آن تفاهم‌نامه هر آن‌چه نظر جمهوری اسلامی ایران بود، قید شده است.»
من کاری به کل ماجرا ندارم، کل آبروی این خاک و بوم عزیز رفته این هم روش، ولی فکر نکنید که شعور مردم این سرزمین از بین رفته... آخه عربستان چرا نباید پیش‌شرط بذاره و بعد هرچی تو پیش‌شرط گذاشتی رو قبول کنه؟
واقعا پذیرفتن مسئولیت این فاجعه از سوی ما یک ننگ و خیانت بزرگه
من نمیدونم جریان چیه ولی یه ضرب المثل معروف هست که میگه هر خبری در ایران توسط مسئولین تکذیب بشه شک نکنید که خبر درست بوده
مردم از حج باید سود ببرند . اگر حج نبود نمی شد هشتاد و شش هزار و پانصد هزار نفر شرکت کننده زکات و خمس نپرداخته در طول زندگی ان رو حساب کنند و دست ایات اعظام از این بابت درد نکنه که بدون هیچ چشمداتی در حال انجام این کار هستند و از قضا از طرفداران برگزاری هرساله حج هستند و حج اولین مساله اسلام است . تعطیلی حج سودی به حال مردم ندارد که
طرف 40 سال مسئول بوده است اگر درست می گویید متن را منتشر کند؟ 642 نفر مردن.
چرا خودتان حرف ها را به ملت نمی زنید چرا؟ چرا شفاف سازی نمی کنید شماها که خودتان را خادم ملت می دانید.
يك برنامه تلويزيوني كه زبان اعتراف كشور بزرگ 80 ميليونيه آيا نبايد قبل از پخش توسط يك يا چند نهاد رسمي امنيتي مورد بازبيني قرار بگيره؟
آيا در برنامه هاي زنده نبايد سخناني كه قراره زده بشه، براي اين نهادها و پيش از اجرا روي صحنه گفته بشه؟
اينم مثل اون مسابقه شد كه بعد از اجراي چندين ماهه آخرش به دليل مشكلات فقهي كنار گذاشته شد.
تلويزيون اول دقيق حساب و كتاب كنه بعد پخش كنه.
نه اينكه ظهر بسازن شب پخش كنن.
اگر این حرفها از شبکه افق بیرون نمی امد حاضر نمی شدید حرف بزنید. توضیح دهید.
از تابناک ممنون هستم از انعکاس حادثه منا. امیدوارم آنقدر جرات داشته باشد موضوع را کشته شدن حجاج را پیگیری کند.
درودبه شرفت تابناک
شمارابه خون تک تک شهدای فاجعه منا و حق داغدیدگان انها و غرور وعزت ملی کشور قسم میدم تا برطرف شدن کامل تمام ابهامات این ادعا موضوع راپیگیری کنید
از فردا به فکر بستن شبکه افق می افتند که دیگر مسئولان به دردسر پاسخگویی به عملکردشان به مردم نیفتند.
اگراین ادعاثابت بشه بایک رسوایی بزرگ وتحقیر ملت ایران مواجه هستیم و دراینصورت خیلیها بایدبه پای میزمحاکمه احضارشوند
لطفا توافق نامه منتشر شود تا مشخص شود که چه کسی دروغ میگوید. از گفته مقامات عربستانی صحت گفته رکن آبادی تفسیر میشود....
کشتار حاجی ها سال ۶۶ چی شد؟ کی گردن گرفت؟! اصلا مهمه بنظرتون؟ فقط چون رسانه ای شده اقایون واکنش نشون میدن. میگن نرفتن به حج سودی برای ملت ایران ندلرد. ولله من نمیدونم رفتن چه سودی داره اونوقت. ؟!! این عربهای سعودی هستن که بود یا نبود حاجی های ایرانی فرقی براشون نداره حقیقت این جاها تلخ ه. ماییم که با اینکه عربستان کثیف ترین و توهین بار ترین حرکات رو بر سر حاجی های ما اورد فقط از ایران صحنه های دلخراش حاجی تلمبار اوفتاده رو هم دیدیم. هیچ کاری هم نکردیم . کشته های متا شدن مهاجران الی الله اجری بالاتر از این هست؟!!! فقط اجر های اون دنیایی ما رو بس. ور نه این دنیا فانی و گذراست. هر چند وقت سال باری مهاجر الی الله از ایران داریم. بقیش دیگه مهم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
اگه تاریخ بخونی دلیلش رو پیدا میکنی !!!
ناشناس
| Thailand |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
گنده کاری می کنند زبانها قاصر از پیگیری می شود. اون وسط جان مردم بیگناه ریخته می شود. همین قهرمانان باعث بانی هستند.
اصلاگیریم این مطلب صحیح نباشد آیافرستادن حججاج به عربستان باوجودجنایت های این رژیم واستفاده این رژیم ازپول حججاج برای جنایت علیه مردم مظلوم یمن شرعی وصحیح است؟آیااستفاده این رژیم وهابی ازاین پولهابرای حمایت از گروههای تروریستی مثل داعش قابل توجیه است؟بخدای شهدا قسم بااینکارواعزام حجاج به این کشوربه خون شهدایمان خیانت میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
اولاً حج یک فریضه الهیه و رژیم عربستان به خوبی توانسته مکه و مدینه رو رونق بده و از گزند دشمن حفظ کنه .

دوماً عربستان هیچ دخلی به داعش نداره برادر ، یادت رفته داعش چندین بمب گذاری در خاک عربستان انجام داد ؟

سوماً ؛ حج هیچ ربطی به مشکلات سیاسی دو کشور نداره .
نزدیک انتخابات است
از این زیرآب زنی ها خوشم نمیاد. همشون برای جلب رای مردمه


جای نگرانی نیست شما بدون رای مردم هم انتخاب شده خواهید بود نگران شرکت نکردن مردم در انتخابات نباشید
اینقدر که عربها، در طول تاریخ ایرانیان را کشته اند هیچ ملتی، حتی یهودیان و اسرائیلی ها این کار رو نکردن آنوقت مردم فرهیخته سالانه برای کمک به اعرابی که رد پایشان در به شهادت رساندن سربازان ما و ریختن پول به جیب آنها سر و دست می شکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
البته کربلا هم باید شامل بشه . هر چه باشه کربلا که از حج بالاتر نیست برادر .
از این مسئولان، هر کاری بگی، برمیاد!
تمام ابهامات از این نوع به علت عدم افشای به موقع اطلاعات غیر محرمانه دولتی و نگهداری آن ها در کمدها و کشوهای آقایان است. اگر پس از امضای هر تفاهم نامه غیر محرمانه و امثال آن، متن آنها که امضای مقامات نيز پای آن است، منتشر شود، هيچگاه ابهام در این حدود رخ نخواهد داد تا وقت ملت و مردم را تلف کرده و يا هزار آفت دیگر از آن ناشی شود.
حرفهای میهمان برنامه درست به نظر می رسد ... اگر نیست چرا توافقنامه را منتشر نمی کنید!!!!!
توی این مملکت که کسی دروغ !!!نمی گوید .
بهتر است از سعودی دروغگو مسئله را سئوال کنیم.
آقایان محترم عربستان سعودی لطفا واقعیت را بگویید!!!
حاجیان ایرانی امسال عید قربان در مکه، در صورتی ک هر نفرشان یک گوسفند ذبح کرده باشه ک معمولا بیشتر از یک گوسفند ذبح میکنندبیش از هشتاد هزار گوسفند زبح کردند، اگر هر گوسفند بیست کیلو گوشتش باشه میشه یک میلیون وششصد هزار کیلو گوشت که با قیمت کیلویی هشتاد هزار تومن میشه 128000000000میلیارد تومن ، اینجا ایران گوشت کیلویی بالای هشتاد هزار تومن و مردم توانایی خرید گوشت را ندارند این گوسفند ها رو به ایران بیاورید بخدا ملت ایران محتاجتر هستن
حادثه منا نه تقصیر ایران بود نه عمدِ عربستان . یک اتفاقی بود که در پی بی تدبیری و بی توجهی عربستانی ها رخ داد .
احتمالا ایران در مورد بالا رفتن و اتش زدن سفارت عربستان در تهران به دست عناصر خودسر گفته که حق باانها است. جلیلی میخواد از این به نفع خودش استفاده کنه. برادر رزمنده خوبه که پایت را از دست دادی.الت دست این و ان نشو تو رییس جمهور نمی شوی.
برادر رکن آبادی بهتر میدونه موضوع چیه چون از نزدیک پیگیر مرگ برادرش است.اداره حج و اوقاف در آمد های کلان به خاطر حج دارد پس بعید نیست برای اینکه در آمدش را از دست ندهد چنین توافق ننگینی که از توافق ترکمانچای هم ننگین تر است را پذیرفته باشد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر