بازدید 14300

توضیح درباره تخریب آرامگاه یعقوب لیث

کد خبر: ۹۱۷۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸ 13 August 2019

به دنبال انتشار خبری در خصوص تخریب آرامگاه یعقوب لیث صفاری اداره کل میراث فرهنگی توضیحاتی در خصوص این خبر ارائه کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، در جوابیه اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان آمده است: عطف به مطلب ارسالی روی تارنمای آن خبرگزاری به تاریخ ۹۸/۵/۲۰ با عنوان « آرامگاه یعقوب لیث صفاری تخریب شد» به استحضار می‎رساند؛ رواق ضلع جنوبی آرامگاه یعقوب لیث صفاری در دزفول که در دهه ۶۰ به بقعه الحاق شده بود در سال‎های اخیر به دلیل نفوذ رطوبت و عدم عملکرد مناسب ناودان‎ها دچار آسیب شده و مصالح و ملات آن فرسوده گشته بود.

از این‎رو در راستای بهبود وضعیت بنای مذکور، پیمانکار مرمتی با تیم کارشناسی و نظارت رسمی متخصص امر انتخاب و اقدام شد و در این راستا جلسه کمیته کارشناسی با حضور کارشناسان حوزه معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرستان دزفول در محل بقعه برگزار و به ترمیم بدنه ضلع جنوبی که کاملاً الحاقی و صرفاً برای ایجاد پشت‎بند به بقعه اضاف شده بود، تصمیم گرفته شد؛ در حال حاضر نیز مقدمات اجرایی مطابق طرح مصوب در کمیته کارشناسی از سوی ناظر پروژه و پیمانکار به مرحله اجراء درخواهد آمد.

درخور ذکر است، هیچ‎گونه تخریبی در بقعه یعقوب لیث صورت نگرفته است و اقدامات در راستای بهبود وضعیت شامل، ترمیم و تعویض جداره‎های آجری، اجرای مجدد طاق فروریخته‎شده و عایق مناسب بام با مصالح کاملاً سنتی و الگوهای وضع موجود خواهد بود.

توضیحات مهر: همانگونه که در عکس های منتشر شده موجود است، تخریب بخشی از بنا صورت گرفته است و این امر تائید کننده خبر اصلی است.

توضیحاتی در مورد تاریخی بودن آن بخش از بنای فرو ریخته شده در خبر خود نیاورده و صرفا نسبت به تخریب یک اثر ملی ثبت شده هشدار لازم داده شده بود. همچنین این انتظار از اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان می رود که نباید بعد از هر تخریبی در محوطه های تاریخی، فورا بخش تخریب شده را فاقد ارزش تاریخی و میراثی بداند، موردی که در مورد حرم حضرت دانیال نبی هم محل بحث و جدل بود.

همچنین توضیحات یکی از کارشناسان این اداره و تایید تخریب بخشی از بنای یعقوب لیث و تناقض با پاسخِ این اداره کل نیز محل بحث و تامل است.

ضمن تشکر از اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان به دلیل احترام به افکار عمومی و ارسال توضیحات فوری در خصوص این خبر، به نظر می رسد این توضیحات، تائید کننده خبر مهر در مورد تخریب بخشی از این آرامگاه تاریخی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۸
ترمیم بنا با استفاده از یک کارگر !!! بنظرتون کافیه ؟؟؟
چرا تا الان این مکان مورد بازسازی اصولی قرار نگرفته ؟ چرا با ظاهری مخروبه رها شده ؟؟ چرا در مورد شخصیت های ایرانی اینجوری برخورد میشه ؟؟؟
فقط به فکر امامزاده ها نباشید لطفا! که بیشترشون جعلی و دروغیه!
خب قبر یه ادم اسلام ستیز تندرو خراب بشه مگه ایرادی داره؟
سوالی که همیشه ذهن مرا در گیر کرده است این است که چرا مسولان ما با نماد های فرهنگی و تاریخی ما مشکل دارند وقتی یک اثار تاریخی دچار خسارت می شود می گویند در اثر فرسوده بودن و یا اشتباهی صورت گرفته است پس بنابر این مسولان کشور به این اثار فرهنگی اهمیت نمی دهند مگر یعقوب لیث صفاری و یا ابو مسلم خراسانی و امثال اینها به غیر از خدمت به قرهنگ کشور چکاری کرده اند . در تبریز یک اثار باستانی به نام ارک علیشاه بود که مربوط به دوره اسلامی می شد چرا این اثار به این عظمت را تخریب کردند که الان فقط یک دیوار مانده است که انهم چنان جذابیت برای توریستها ندارد و یا اینکه امدند سد گتوند را درست کردند که ان فاجعه محیط زیستی را به وجود اوردند و منطقه را با اب شور مواجه کردند که نخلهای حوزستان خشک شد فقط هدفشان ضربه زدند به ارامگاه کوروش بود اگر ما مسول دلسوز و وطندوست و ملی داشتیم با این اثار تاریخی سالانه میلیون ها دلار در امد از طریق جذب توریست داشتیم متاسفانه عده ای در کشور کمر به نابودی اثار باستانی و محیط زیست کرده اند
واقعا چرا به قهرمانان ملی بها داده نمیشود؟
حالا اگه یه مسجد بود هم به همین راحتی از کنارش می گذشتین؟
قدر مجموعه گل ، مرغ سحر داند و بس.....
فرق بین رابین هود ایران با رابین هود شغال آباد
عرضه نگهداری از چند تا آجر و خشت رو ندارین ؟
حضور تیم کارشناسی با بیل و یک عدد فرقون کاملا مشهود است.کار به صورت کاملا حرفه ای در حال پیشرفت است.
یه عده در حال نابودی هر انچه هستند که هویت ایرانی را برجسته میکند.
چرا تابناک هیچ نظری از من رو منتشر نمیکنه؟
چون در مورد ایران مینویسم؟
میراث فرهنگی معلولهای ماجرا رو برشمرده. معلولا رو خودمون میبینیم. شما علتها رو بشمرین!!!
جالب است بنای اصلی صدها سال دوام آورده است ولی بخش الحاقی پس از سی سال ریزش نموده است؟ حالا اگر بررسی بشود چه بریز و بپاش ها که برای این بنای الحاقی هم که انجام نشده است؟
تابناک گرامی لطفا مرتبا پیگیر باشیدواطلاع رسانی کنید.ممنون.
قبلاً نوشته شده بود كه تخريب بناي مذگور اشتباه پيمانكار بوده حالا چيز ديگري نوشته شده مسلماً نظر ميراث فرهنگي تخريب بنابوده شكي نيست كه در اينده نزديك بناي مذگور كاملاً تخريب خواهد شد
در یک کلام جنایت.
بجای اینکه اینهمه وقت خودرا صرف توضیحات وندانم کار خود قرار دهید قبل از بازسازی انجام میدادید و این اثر تاریخی را تخریب نمی کردید. وچرا از مرکز برای بازرسی کسی اعزام نشذه است و رییس این مجموعه چرا برای صخت این خبر به منطقه نرفته است
خجالت داره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان