بازدید 8710
پیمانه اقتصادی؛

از امروز استفاده از کارت سوخت شخصی اجباری می‌شود/ روسیه در ذخایر طلا و ارز از عربستان پیشی خواهد گرفت/ خودروسازان به تعطیلات تابستانی رفتند

این پیمانه تیتر‌هایی همچون طلای جهانی نزدیک مرز ۱۵۰۰ دلار ایستاد، سایه جنگ تجاری آمریکا و چین همچنان بر سر نفت، خروج ارز برای واردات سوزن به کشور، کره جنوبی به توافق تجارت ترجیحی با ژاپن پایان می‌دهد، تثبیت نقطه میانگین یوآن، بالاتر از سطح انتظار مشتریان، ثبات نرخ مرغ در بازار ادامه‌دار شد، معاملات کوتاژ صادراتی در «نیما» قفل شد و کاهش نرخ تورم در امارات را در بر دارد.
کد خبر: ۹۱۷۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 13 August 2019

از امروز استفاده از کارت سوخت شخصی اجباری می‌شود/ روسیه در ذخایر طلا و ارز از عربستان پیشی خواهد گرفت/ خودروسازان به تعطیلات تابستانی رفتندپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون طلای جهانی نزدیک مرز ۱۵۰۰ دلار ایستاد، سایه جنگ تجاری آمریکا و چین همچنان بر سر نفت، خروج ارز برای واردات سوزن به کشور، کره جنوبی به توافق تجارت ترجیحی با ژاپن پایان می‌دهد، تثبیت نقطه میانگین یوآن، بالاتر از سطح انتظار مشتریان، ثبات نرخ مرغ در بازار ادامه‌دار شد، معاملات کوتاژ صادراتی در «نیما» قفل شد و کاهش نرخ تورم در امارات را در بر دارد.

از امروز استفاده از کارت سوخت شخصی اجباری می‌شود

بر اساس سیاست‌های دولت و در پی اطلاعیه‌ها و اطلاع رسانی های  انجام شده پیشین، از صبح روز سه شنبه ۲۲ مرداد ماه جاری، تمام خودروهای بنزینی باید برای دریافت سوخت، از کارت سوخت خودرو خود استفاده کنند. تهران، کرج، اصفهان و تبریز چهار کلان‌شهری هستند که در مرحله نخست، استفاده از کارت سوخت شخصی در آنها (به جای استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها) اجباری می‌شود. سایر کلان‌شهرها در مرحله دوم و بعد از حصول اطمینان از اینکه کارت سوخت به دست تمام صاحبان خودرو رسیده وارد این طرح می‌شوند و در نهایت سوخت‌گیری در تمام شهرهای کشور، تنها با کارت سوخت شخصی امکان‌پذیر خواهد بود. 

طلای جهانی نزدیک مرز ۱۵۰۰ دلار ایستاد

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تأثیر ابهامات پیرامون جنگ تجاری آمریکا و چین و نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی، برای تحویل فوری در معاملات بازار سنگاپور تغییر چندانی نداشت و در ۱۴۹۶ دلار و ۴۲ سنت ایستاد. همچنین در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و ۱۵۰۸ دلار و ۴۲ سنت معامله شد. بسیاری از بازارها در آسیا از جمله سنگاپور و ژاپن به مناسبت تعطیلات عمومی بسته بودند.

سایه جنگ تجاری آمریکا و چین همچنان بر سر نفت

در میانه نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی و جنگ تجاری میان آمریکا و چین که به کاهش چشم‌انداز رشد تقاضا برای نفت منجر شده است، قیمت نفت کاهش یافت. هر بشکه نفت برنت با 12 سنت کاهش 58.41 دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا با 16 سنت کاهش 54.34 دلار معامله شد. متوسط قیمت هر دو شاخص نفتی هفته گذشته کاهش یافت؛ نفت برنت بیش از 5 درصد و نفت خام آمریکا حدود 2 درصد از ارزش خود را از دست دادند. آلفونسو اسپارزا، تحلیلگر ارشد بازار در تورنتو گفت: «قیمت نفت در آغاز این هفته تجاری به علت پیش‌بینی کاهش تقاضا که هفته گذشته منتشر شد و بدبینی در مورد توافق تجاری آمریکا و چین کاهش یافت.»

روسیه در ذخایر طلا و ارز از عربستان پیشی خواهد گرفت

برای اولین بار در هشت سال گذشته روسیه می‌تواند در ذخایر بین‌المللی که شامل ارز و طلا است از عربستان سعودی پیشی بگیرد. این نخستین بار در هشت سال اخیر است که روسیه می‌تواند در ذخایر بین المللی که شامل ارز و طلاست از عربستان سعودی پیشی بگیرد. بر اساس اعلام بلومبرگ، طی چهار سال گذشته، ذخایر طلا و ارز روسیه 45 درصد رشد داشته و در ژوئن به 518 میلیارد دلار رسیده است. در همین زمان، شاخص های عربستان سعودی رو به کاهش است و در ماه ژوئن به 527 میلیارد دلار رسیده است. بلومبرگ خاطرنشان می کند که ریاض به دلیل افت قیمت نفت مجبور است ذخایر خود را در حوزه‌های اجتماعی صرف کند، در حالی که مسکو در تحریم‌های جدید هزینه‌های بودجه را محدود می‌کند.

خروج ارز برای واردات سوزن به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۷ نشان می‌دهد، در این مدت حدود ۷۷ تن سوزن دوزندگی، رفوگری یا گلدوزی و قلاب دوزی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم سوزن دوزندگی، رفوگری یا گلدوزی و قلاب دوزی به کشور، ۱۷۶ هزار و ۶۳۶ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۶ میلیارد و ۸۱۷ میلیون و ۵۷۷ هزارو ۷۳۹ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که سوزن دوزندگی، رفوگری یا گلدوزی و قلاب دوزی از دو کشور چین و ترکیه وارد ایران شده است. گفتنی است بیشترین حجم واردات سوزن دوزندگی، رفوگری یا گلدوزی و قلاب دوزی از کشور چین و با ارزش دلاری ۱۶۶ هزار و ۶۳۹ دلار و وزن ۷۶ تن به کشور وارد شده است.
 
کره جنوبی به توافق تجارت ترجیحی با ژاپن پایان می‌دهد
 
کره جنوبی، ژاپن را از فهرست کشورهایی که با آنها توافق تعرفه ترجیحی دارد، حذف می‌کند. این اقدام در بحبوحه جنگ تجاری توکیو و سئول انجام شده است. پس از اینکه دادگاهی در کره جنوبی حکم داد شرکت‌های ژاپنی باید به کارگران کره‌ای در دوران مستعمره بودن این کشور، خسارت بدهند، این اختلاف شعله‌ور شد. وزارت بازرگانی، صنعت و انرژی کره جنوبی اعلام کرد برنامه هایی برای حذف ژاپن از «لیست سفید» و لغو تجارت ترجیحی با توکیو دارد. سونگ یونگ مو، وزیر بازرگانی کره گفت انتظار می‌رود این اقدامات جبرانی از ماه سپتامبر اجرایی شود. ژاپن نیز ماه گذشته محدودیت‌های متعددی بر این همسایه خود اعمال کرد و صادرات برخی کالاها و محصولات لازم برای تولید چیپ‌های حافظه و تلفن‌های هوشمند را به کره محدود کرد. این اقدام می‌تواند بر غول‌هایی نظیر «سامسونگ الکترونیک» و «ای‌کی هانیکس» تأثیر بگذارد. این تصمیم در پاسخ به حکم دادگاهی در کره جنوبی در ماه ژوئن مبنی بر پرداخت خسارت از سوی توکیو به قربانیان کار اجباری در دوره استعمار ژاپن بر شبه جزیره کره در سال های 1910 تا 1945 گرفته شده است.
 
تثبیت نقطه میانگین یوآن، بالاتر از سطح انتظار مشتریان
 
روز دوشنبه ۲۱ مرداد ۹۸، بازگشت سهام چین و تثبیت نقطه میانگین یوآن در رقمی بالاتر از سطح انتظار، باعث شد سهام آسیایی رشد کنند، اما قیمت بالای طلا، نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاران به شدت از ریسک‌های ناشی از تداوم جنگ تجاری آمریکا و چین، نگران هستند. در این میان، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، افت‌های اولیه خود را جبران کرد و به سود ۰.۰۲ درصدی دست یافت. آن‌چه به رشد این شاخص گسترده کمک کرد، این بود که سهام چین از افت‌های هفته گذشته بازگشتند و کامپوزیت شانگهای ۰.۸۴ درصد رشد کرد. شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ هم ۰.۱۰ درصد بالا آمد؛ ضمن اینکه نیکی ژاپن ۰.۴۴ درصد رشد کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۴۲ درصد بالا آمد؛ اما ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۱۳ درصد افت کرد. نرخ برابری دلار استرالیا پس از اعلام این اخبار رشد کرد؛ ضمن اینکه در بازار ارز، پس از اعلام داده‌های ناامیدکننده از اقتصاد انگلستان، نرخ برابری پوند تا ۱.۲۰۱۵ افت کرد. دلار در برابر ین ژاپن ۰.۲ درصد افت کرد و به ۱۰۵.۴۵ واحد رسید. همچنین شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان بدون تغییر در ۹۷.۴۹۳ ماند.
 
ثبات نرخ مرغ در بازار ادامه دار شد
 
عظیم حجت عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. وی افزود: با توجه به نرخ کنونی مرغ زنده در کشتارگاه‌ها عرضه مرغ یخ با نرخ بالاتر از ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان اجحاف در حق مصرف کننده و دریافت سود بیشتر از سو برخی مغازه داران است که دستگاه‌های نظارتی با اعمال نظارت‌های بیشتر باید از گران فروشی جلوگیری کنند. حجت قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرده و افزود: با توجه به کمبود عرضه مرغ ناشی از وزن گیری لاشه در فصل گرما، شیوع بیماری نیوکاسل، افزایش تلفات و بی کیفیتی واکسن‌های موجود پیش بینی می‌شود که نرخ مرغ تا اواسط شهریور در دامنه ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان باشد. /باشگاه خبرنگاران
 
معاملات کوتاژ صادراتی در «نیما» قفل شد
 
مهر گزارش داد: معاملات ارز در سامانه جامع تجارت به منظور استفاده واردکنندگان از ارزهای حاصل از صادرات و یا واردات در مقابل صادرات خود، بیش از پانزده روز است که با مشکلاتی مواجه شده که دامنه آن از صدور تأییدیه بانکها تا عدم امکان تایید ثبت‌سفارش واردات از سوی صادرکنندگان کشیده است. بر این اساس آن گونه که فعالانه اقتصادی می گویند از حدود ۵ مردادماه، سامانه جامع تجارت برای واگذاری اظهارنامه های صادراتی و ثبت کوتاژ برای واردات در مقابل صادرات با مشکل جدی مواجه شده و این فرایند روز به روز کندتر و در حال حاضر نیز دو، سه روزی است که متوقف است؛ بر این اساس صادرکنندگان می گویند از حدود ۱۰۰ اظهارنامه و کوتاژ صادراتی آنها ۳ تا ۵مورد شاید ثبت شده و صادرکننده می تواند آن را به منظور واگذاری به واردکنندگان تأیید نماید و این در شرایطی است که حتی صادرکنندگان در پرتال های شخصی خود در سامانه جامع تجارت نیز، امکان تأیید ثبت سفارش های پذیرفته شده از سوی بانک ها را هم ندارند. جزئیات بیشتر
 
نرخ بیکاری سوئیس در پایین‌ترین سطح هفده سال اخیر
 
تا پایان ماه ژوئیه امسال نرخ بیکاری در سوئیس به ۲.۱ درصد کاهش پیدا کرده است که نسبت به ماه قبل آن تقریبا تغییری نکرده است، اما پایین‌ترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور در ۱۷.۵ سال اخیر محسوب می‌شود. در این مدت شمار افراد فاقد شغل در مقایسه با ماه قبل ۳۵۶ نفر بیشتر شده و به ۹۷ هزار و ۵۷۸ تن رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، شمار افراد بیکار در سوئیس ۹۸ هزار و ۴۷۸ تن کاهش داشته است که معادل ۸ درصد کل جمعیت بیکاران است. همچنین تا پایان ماه ژوئیه شمار افراد جویای شغل ۴۸۰ تن افزایش داشته و به ۱۷۱ هزار و ۲۸۰ تن رسیده است اما در مقایسه با سال گذشته این رقم ۸۵۷۷ تن کمتر شده است که معادل ۴.۸ درصد از کل جمعیت افراد جویای شغل است.
 
کاهش نرخ تورم در امارات
 
بانک مرکزی امارات متحده عربی در گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم در ماه گذشته میلادی بیش از ۱.۴۹ درصد کاهش یافت. بیشترین کاهش تورم مربوط به بخش مسکن و سوخت با بیش از ۵.۳ درصد بود و همچنین بخش مواد غذایی بیش از ۱.۷ درصد و حمل و نقل نیز بیش از ۱.۶ درصد طی ماه گذشته کاهش داشت.
 
خودروسازان به تعطیلات تابستانی رفتند
 
طبق روالی سالانه در صنعت خودرو و قطعه‌سازی، شرکت‌ها در تابستان به مدت یک هفته تا ده روز خطوط تولید را متوقف و به تعطیلات می‌روند. هر چند پیش‌تر مدیران این دو صنعت شهریورماه را برای تعطیلات تابستانی در نظر می‌گرفتند، اما تعطیلات امسال، از امروز آغاز خواهد شد. در همین حال اگرچه خودروسازان و قطعه‌سازان به نام تعطیلات تابستانی کارکنان خود را به مرخصی می‌فرستند؛ با این حال این شرکت‌ها از فرصت توقف خطوط تولید برای انجام عملیات اوورهال و بازسازی خطوط تولید استفاده می‌کنند. امسال هم در شرایطی تعطیلات تابستانی زنجیره خودروسازی کشور شروع شده که تعداد زیادی خودروی ناقص همچنان در پارکینگ خودروسازان دپو شده و تحویل محصولات با تاخیر صورت می‌گیرد با این حال دو شرکت تولیدکننده خودرو اعلام کردند که بخش بازاریابی و فروش در ایام تعطیل نیز به فعالیت خود ادامه خواهند داد و با وجود توقف خطوط تولید، تحویل محصولات متوقف نخواهد بود. در این زمینه، یک کارشناس خودرو در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» در پاسخ به این سوال که آیا توقف خطوط تولید در شرایط کنونی که خودروسازان از تولید و تحویل خودرو به مشتریان عقب افتاده‌اند؛ برای مشتریان و تولید‌کنندگان ایجاد مشکل نمی‌کند، اظهار کرد که تعطیلات در زنجیره خودروسازی بیشتر برای بازسازی خطوط و عملیات اوورهال صورت می‌گیرد، حال آنکه نمی‌توان از فرصت تکمیل خودروهای ناقص و افزایش تولید در این مدت نیز چشم‌پوشی کرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
روسیه و عربستان بر سر افزایش ذخایر طلا و ارز با هم رقابت می کنند در ایران هم مسئله این است آیا قیمت مرغ 14500 تومان باشد یا 15500 تومان هر سه هم کشورهای نفت خیز هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
خوبه که. ما پیشرفتمون بیشتره.رقابت در حوزه موجود زنده داریم و اونها ب ما نرسیده اند هنوز
نرخ تورم مواد غذایی در امارات 1.4 درصد است الان ده ها سال است که این مقدار تورم دارند می گویند تورم زیر 2 درصد برای اقتصاد خوب نیست ولی حکومتی که به فکر مردم خود است اجازه نمی دهد قیمت ها تکان بخورند
صادرات آلمان به ایران نصف شد. آلمان مهمترین شریک تجاری ایران در اروپاست. حالا آقای همتی بیاید برای مردم با افتخار از کاهش نرخ ارز حرف بزند. وقتی کالایی وارد کشور نمیشود چرا باید قیمت دلار افزایش پیدا کند. ولی وای به حال صنایعی که با واردات کالاهای آلمانی فعالیت می کردند.
ای کاش میشد همه بی عدالتی ها را در آمارهای اقتصادی دید. اقتصاد واقعا عدالت و بی عدالتی را نشان نمی دهد. مثلا آمار ی که اخیرا منتشر شد در بخش آموزش و نه اقتصاد. تعداد قبولی های کنکور امسال 50 درصد تهران و بقیه سایر شهرها و روستاهای ایران. مرحبا به این عدالت آموزشی ....
کاهش نرخ تورم کاهش نرخ بیکاری ذخیره طلا و ارز در دیگر کشورهای جهان
خوب مال ما چی افزایش بیکاری کاهش صندوق ملی افزایش گوشت و مرغ کاهش ارزش پول ملی اجباری شدن کارت سوخت و..... هزارن خبر امیدوار کننده دیگر . ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
اصلاً کارت سوخت چی هست در کشوری با یک دریا نفت و گاز.
نمی تونند جلوی قاچاق را بگیرند .......
خودروسازان نه

مونتاژکاران صحیح است
برای تحویل خودروهای ثبت نامی هم اینقدر هواسشون که به تعطیلات رفتنشون هست ، هست؟
نکنه به وقت مرخصی شون دیر بشه.
خودری تیبا که قرار بوده آذر ۹۷ تحویل بدن رو هنوز ندادن.الان بعد از ۸ ماه تاخیر هنوز جواب ما رو نمیدن.
قاچاق سوخت توسط دیگران

بدبختیش و دردسراش برای مردم عادی
با این 4 میلیارد تومان می شد یک کارگاه تولید سوزن در کشور راه انداخت.
از اون طرف مین 77 تن عینک دودی وارد شده. نمی دونم 3500 تن غذای سگ و گربه وارد شده. این درسته در شرایط جنگ اقتصادی؟
خیلی جالبه تماشاچی و محاصبه گر رقابت ذخیره سازی ارزی و طلای عربستان و روسیه هستیم در صورتی که درآمد کمی هم نداشتیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
رقابت سر مسایل دنیوی خوب نیست
سوزن های خیاطی و بافندگی بین ۲ تا ۲۰ گرم وزن دارند و اگر میانگین وزن آنها را ۱۵ گرم بگیریم ۷۷ تن ، بیش از ۵ میلیون عدد خواهد شد که با قیمت ۶۸۰ میلیون تومان اعلامی گمرک ، متوسط قیمت هرکدام کمتر از ۱۴۰ تومان می‌شود. الآن قیمت میل های بافتنی و قلاب بافی بالای ۲۰۰۰ تومان است و سوزن های خیاطی تقریباً دانه ای ۲۰۰ تومان. یعنی میانگین بیش از ۱۰۰۰ تومان. یکی از دلایل اصلی واردات اینگونه کالاها پایین بودن قیمت آن نسبت به تولید داخل است. اگر در داخل کشور بتوانیم به همان قیمت واردات تولید کنیم ، قطعاً جلوی واردات چنین کالاهایی که قابلیت تولید در داخل را دارند گرفته خواهد شد.
كي رفاه واسايش ميخواهيم براي مردم ايجاد كنيم ؟بعدازچهل سل سال تازه دوباره استفاده ازكارت سوخت انهم به بهانه قاچاق سوخت وافزايش مصرفاياوقت ان نرسيده كه ازخودروسازانزيامونتاژكاران بخواهيم خودرهاي باكيفيت ومصرف سوخت كمتر توايد كنند ؟
اياوقت ان نرسيده كه به جاي ايجاد دردسر براي مردم جلوقاچاقچي هاي بزرگ بگيريم؟
اخه بخدا صبر مردم حدي دارد....
والله حيفه بااين كشور وملت بااين بي رحمي برخورد بشه
حق مردم بيش ازاينهاست
با پول عده ای از مردم که ماشین را گرون کردند و بعد گفتند قیمت ها به قبل برگشته و گفتند ما بقی را برمیگردونند ولی به بهانه کارتکس بودن پولشون بر نمیگردوند و از ایران خودرو و نمایندگی ها طلبکارهستند رفتن به تعطیلات تابستانی!!!!!!!!!!
مرخصی اجباری!
پول
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل