بازدید 3126
اقتصاد در گذر زمان

از "حکم تیرباران احتکارکنندگان مواد غذایی" تا "روشن شدن تابلو صرافی‌ها پس از ۴ ماه خاموشی"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۱۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 13 August 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

22 مرداد 1295، از طرف دولت اعلام شد که هرکس مواد غذایی احتکار کند، تیرباران خواهد شد.

22 مرداد 1301، بانک استقراضی روس که طبق قرارداد 23 آذرماه 1300 به ایران واگذار شده بود در این روز تحویل ماموران وزارت مالیه شد. دولت نام این بانک را «ایران» گذاشت. بانک مزبور مبالغ بسیاری از رجال و شاهزادگان طلبکار بود که دولت تدریجا برای وصول مطالبات خود اقدام کرد. به عنوان نمونه محمد ولی خان تنکابنی سپهسالار اعظم بیش از یک میلیون تومان به بانک بدهکار بود. همچنین در این روز، دكتر ميلسپو و هيئت مستشاران امريكايي وارد تهران شدند.

22 مرداد 1317، اساسنامه بانك ملي به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد.

22 مرداد 1330، استوکس پیشنهاد خود را در خصوص آینده نفت ایران ارائه داد.

22 مرداد 1348، عطاالله خسروانی وزیر کشور و غلامرضا نیک ‌پی وزیر آبادانی و مسکن از کار برکنار شدند.

22 مرداد 1356، ایران و آمریکا یک اعلامیه مشترک پیرامون انرژی اتمی منتشر کردند.

22 مرداد 1384، دفتر مقام معظم رهبري اعلام كرد فعاليت شركت هاي هرمي اينترنتي مانند گُلدكوئيست، اي بي ال، پرايم بانك و... كه با فعاليت هاي مافيايي در صدد جذب سرمايه هاي ملي كشور هستند و سود خيالي براي سرمايه گذاران متصور مي سازند و زندگي بسياري از افراد را تباه مي كنند غيرشرعي و باطل است.

22 مرداد 1393، مریم میرزاخانی، استاد ریاضیات دانشگاه استنفورد، نخستین بانوی ریاضی ‌دان تاریخ لقب گرفت که توانسته مدال فیلدز، معتبرترین جایزه دنیای ریاضیات را از آن خود کند.

22 مرداد 1394، جان کری به عنوان اولین وزیر خارجه آمریکا لقب گرفت که پس از 70 سال به کوبا سفر کرد.

22 مرداد 1396، هفت سال پس از دستور وزیر نفت دولت دهم برای توقف سوآپ نفت، ورود محموله ‌ای ۲۱۴ هزار بشکه ‌ای از نفت ترکمنستان به بندر نکا، این طلسم را شکست و امید دوباره ‌ای برای تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه ایجاد کرده است.

22 مرداد 1397، یک هفته پس از لغو ممنوعیت معاملات ارزی، تابلوی صرافی‌ها روشن شد؛ به این ترتیب، فعالیت آنها پس از ۴ ماه از سر گرفته شد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر