بازدید 9751
عضو هیأت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «تابناک»؛

محصول تندروی مجلس ششم، مجلس هفتم شد/ زمان لازم است تا دیوار بی اعتمادی بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برچیده شود

در ماه‌های اخیر و با نزدیک شدن به انتخابات، انتقادات بسیاری از رفتار نمایندگان مجلس و به ویژه اعضای فراکسیون امید از سوی طرفداران جریان اصلاح طلبی صورت گرفته و طرفداران این جریان، عامل ناامیدی موجود در جامعه را وجود انفعال در این فراکسیون دانسته اند.
کد خبر: ۹۱۷۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷ 13 August 2019

محصول تندروی مجلس ششم، مجلس هفتم شد/ زمان لازم است تا دیوار بی اعتمادی بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برچیده شوددر ماه‌های اخیر و با نزدیک شدن به انتخابات، انتقادات بسیاری از رفتار نمایندگان مجلس و به ویژه اعضای فراکسیون امید از سوی طرفداران جریان اصلاح طلبی صورت گرفته و طرفداران این جریان، عامل ناامیدی موجود در جامعه را انفعال در این فراکسیون دانسته اند؛ بنابراین، زمزمه‌هایی از عدم حضور در انتخابات مجلس نیز از سوی برخی سران آن‌ها مطرح شده بود؛ هر چند صحبت‌های اخیر رئیس دولت اصلاحات، موضوع شرکت نکردن در انتخابات را به کلی رد کرد، همچنان گلایه‌ها از عملکرد این فراکسیون در مجلس ادامه دارد.

به گزارش «تابناک»؛ محمد علی وکیلی، عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: ما در مجلس به عنوان اعضای فراکسیون امید، قرائت حداکثری از جامعه اصلاح‌طلبی نبوده و نیستیم و چون قرائت حداقلی از اصلاح‌طلبی هستیم، پذیرفته شده ایم.

وی گفت: حسن روحانی به عنوان نامزد اصلاح طلبان به عنوان خاتمی دوم انتخاب نشده، بلکه با علم بر خاستگاه او ـ که اصولگراست ـ به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهور برگزیده شده است؛ بنابراین، نه روحانی مأموریت داشت که نقش یک خاتمی دیگر را ایفا کند و نه نقش ما این بود که در مجلس ،نقش مجلس ششم را ایفا کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: مأموریت ما این بود که با حاکمیت تعامل کرده و روزنه‌ای که برای ورود اصلاح طلبان به حاکمیت بود، به دروازه تبدیل و با حاکمیت تعامل کنیم؛ بنابراین، باید فاصله بین حاکمیت و اصلاح طلبان با جلب اعتماد برطرف و سوءتفاهم و سایه امنیتی که بر سر اصلاح‌طلبان هست، رفع می شد.

وی افزود: مطالبات اصلاح طلبان نه از طریق تقابل بلکه باید از طریق تعامل تأمین شود. یکی از این مطالبات هم رفع حصر بود. عرض کردم که نمی‌توان رفع حصر را از طریق روش‌های مجلس ششم رفع کرد، بلکه با تعامل می‌توان آن را برطرف نمود. ما در مجلس و روحانی در دولت از این منظر قابل نقد هستیم، اما از این منظر که چرا در مجلس نطق کم داشتیم قابل نقد نیستیم؛ هر چند موضوع اصلاح طلبی در مجلس فراتر از انتظارات بوده، نقد وارد بر ما این است که چرا ما نتوانستیم تعامل سازنده ای با هرم قدرت برقرار کنیم تا بتوانیم سایه امنیتی را کم کرده و مطالبات خود را عملی کنیم.

این نماینده گفت: من اعتراف می‌کنم و می‌گویم بر سر فراکسیون امید نزنید که چرا مانند مجلس ششم نبودید، مگر کارکرد مجلس ششم چه بود، جز اینکه محصول آن شد مجلس هفتم؛ جز اینکه دولت برآمده از آن مجلس شد، دولت احمدی نژاد؟ باید ما را با مأموریت خودمان مقایسه کنید. مقایسه ما با مأموریتی که کار ما نبوده غلط است. ما باید به رفع حصر کمک کنیم، اما این کار با فریاد و شو اف و کار روزنامه و رسانه‌ای و قهرمان سازی امکان پذیر نیست. ما باید کار واقعی می‌کردیم که کار ما تعامل با حاکمیت نه برای رفع حصر چهار نفر، بلکه برای حصر امنیتی از سر همه بوده که برداشته شود و چون موفق نشدیم از این بابب قابل نقد هستیم. متأسفانه فضای بیرون به جای آنکه ما را ترغیب به تعامل کند، ما را به سمت شو اف هدایت کرد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که راه تعامل از کدام سو بسته است، گفت: قطعا دو سویه است، حتما ما کم کاری داشته ایم و از آن طرف هم پالسی دریافت نشده است. ما باید می‌رفتیم و با شورای نگهبان تعامل می‌کردیم، نه به خاطر اینکه موضوع خودمان حل شود، بلکه دوستانی هم که در صف بودند، هم باید مشکلشان حل می‌شد، باید با سپاه تعامل می‌کردیم و سوءتفاهم‌هایی که با دیگران درست شده بود، رفع می‌کردیم، ما باید با بیت رهبری تعامل می‌کردیم تا اعتماد آن‌ها جلب می‌شد. این اعتماد از باب این است که رفاهی برای چند نفری که در مجلس هستند ایجاد شود و نیز برای کسانی هم که در بیرون و در جریان اصلاح طلبی هستند، تا به نفع کشور شود. باید این سوءتفاهم‌ها برداشته شود، چون کارآمدی جمهوری اسلامی بر سر زندگی جریان اصلاح‌طلبی است. اگر همین سوسو این جریان ـ که اکنون در مجلس است و هم مورد بی مهری طرفداران خود در بیرون و هم رقبایش از حذف آن‌ها در آینده جشن زود هنگام گرفته اند ـ بسته شود، در نهایت به نفع جمهوری اسلامی نخواهد بود؛ اما همه این‌ها به این معنی نیست که کارنامه ما از نظر تعامل صفر است. به نظر من آن بخش از حاکمیت که نگاه منصفانه داشته و تجربه گذشته را دارد و نگاه آن به خاستگاه اجتماعی است، این را می‌داند که نگاه ما به منافع ملی، کارنامه روشن تری نسبت به کسانی که مدعی انقلابی نما هستند، دارد.

وی در ادامه یادآور شد: حتما بخش منصف حاکمیت این را پیرامون داوری خود در خصوص اصلاح طلبان مد نظر قرار خواهد داد. برایند حاکمیت در خصوص اصلاح‌طلبان وضعی است که الان شاهد آنیم. نسبت دیالوگ بین اصلاح طلبان و اصولگرایان نسبتی تسهیل یافته‌ است. در گذشته بین آن‌ها گارد بود و حتی اصولگرایانی که به منافع ملی می‌اندیشیدند، از این دیوار امنیتی که دور اصلاح‌طلبان کشیده شده بود، می‌ترسیدند و گفت‌گو نمی‌کردند، اما اکنون ما با هم صحبت می‌کنیم. این دیوار بی اعتمادی یک شبه کشیده نشده بود و در یک پروسه زمانی طولانی کشیده شده است؛ بنابراین نیاز است تا زمان بگذرد تا این بی اعتمادی برچیده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۱۸
بادیواربی اعتمادی بین مردم ومجلس...مردم ودولت..مردم وسایرین چه میکنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
رای بی رای!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
چطور جناب روحانی از اصول گرایی برخواست در حالی که به پشتوانه جناب خاتمی رای آورد.
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
هرکی رای بده خائن
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
بجای حرف زدن حصر را بردارید
جشنى در كار نيست . در اينده نزديك هر دو جناح به حال خودتان گريه خواهيد كرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
بقول لوتیها این تو بمیری از اون تو بمیریها نیست!!
بیخودی برای خودتان پپسی کولا باز نکنید
دوره هر دوگروه گذشته حاصلی هم برای مردم ندارند باید فکر دیگری کرد مشکل در جای دیگر است کل انتخابات بی نتیجه شده و اثر بخشی لازم را ندارد
اگر نمایندگان مجلس هدفشان خدمت به مردم باشد، که قاعدتا باید همین باشد، بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد. چند دوره مجلس شورای اسلامی تاکنون وجود داشته است؟ آیا مشکلات اساسی مملکت و مردم حل شده است؟ از طرفی جناح و جناح بندی یعنی به فکر آینده انتخابی خود بودن و اتصال به جناح قدرتمند تا صاحب نفوذ بودن و تا چند دوره انتخاب شدن در دوره های بعدی مجلس و ... آیا نمایندگان در حال حاضر مانند شهید مدرس فکر می کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
هدف نمایندگان مجلس کاملا شخصیه!
توی این گرونی کجا هستن؟
مردم دنبال اصلاحاتی بودند که واقعا نظر مردم در اولویت باشد منظور نظر اکثریت مردم . یعنی همان ها که بارای خود چه می خواهندرا اعلام کردند. ولی با این حرکت لاک پشتی شما یا گارد بسته برای قبول نظرات مردم ؛ ناامیدی برمردم غلبه کرد وامیدشان از صندوق رای ناامید شد . مقصراین ناامیدی یکی کوتاهی شمانمایندگان لیست امیدبود که خواسته های مردم را فریاد نکشیدید واعلام نکردید که مطالبات مردم جدی است وبه نفع نظام است که این خواسته های مردم را درنظربگیرند . ودومین مقصn مسولان است که خواسته اقلیت را براکثریت ترجیح داده اند ودرنهایت اکثریت رانادیده گرفته است.
ائتلاف اصلاحطلبان و اصولگراها ثابت کرد این دو طیف دولبه یک قیچی

مردم سالها فریب خوردند

من رای نخواهم داد

بروید دنبال کارتان.
کشور بدست شما دو گروه اصولگرا و اصلاح طلب است ملت ایران را گرسنه نگهداشته اید و هنوز جنگ زرگری دارید؟؟؟؟؟!!!!!



شما هردوتا کشور داری را بلد نیستید فقط دنبال اهداف عقیدتی خودتان هستید
دیواربی اعتمادی که با رانت بین خودو مردم ایجاد نموده اید چه خواهید کرد
شاید بخش عمده مردم ما امروز از گرسنگی تحت فشار نباشند اما از ناامیدی نسبت به آینده واقعا کلافه هستند از بی سروسامانی اقتصادی در چند دهه واز جنگهای حیدری نعمتی خسته شده اند وتقریبا به آنجا رسیده اند که : حضورشان در عرصه های سیاسی مانند انتخابات هیچ تغییری در سرنوشتشان نخواهد داشت
کاشکی که یک رفراندم در هنگام برگزاری هر دوره جدید انتخابات مجلس و ریاست جمهوری به طور آزادانه در مورد رضایت مردم از عملکرد دوره قبلی مجلس و ریاست جمهوری برگزار می شد.
بنظر آدرس غلط میدن تندروی مجلس ششم باعث مجلس هفتم نشد، مجلس ششم اتفاقا قوی و مطالبه گر عمل نکرد و فقط وقتی همشون رد صلاحیت شدند حرکتی کردند که دیگه خیلی دیر بود و مضحکه مردم شد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل