بازدید 11428

راه سخت مقابله با دانه درشت‌ها توسط قوه قضائیه/ خشکاندن ریشه فساد همراهی همه را می‌طلبد

حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» در آخرین سخنان خود پیرامون این مسأله در ۱۷ مرداد و در جمع کارکنان حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، با تأکید بر اینکه باید رویکرد مبارزه با فساد را در دستگاه قضا تشدید کنیم، گفت: «اگر اعلام کردند سه نیروی فاسد از مجموعه کنار رفتند، این تضعیف دستگاه است یا تقویت آن؟ باور ما این است که این، تقویت دستگاه قضاست. باید معلوم شود در دستگاه سالم، دو لکه سیاه در نظر مردم جلب توجه کرده و این حرکت عظیم اثربخش تحت الشعاع ۴ نفر آدم فاسد قرار گرفته است.»
کد خبر: ۹۱۷۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲ 11 August 2019

از شانزدهم اسفندماه سال 97 و با حکم رهبر انقلاب حجت الاسلام و المسلمین «سید ابراهیم رئیسی» به عنوان قاضی القضات و هفتمین رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی کار خود را آغاز کرد. او رویکرد جدی و اصلی خود را مبارزه همه جانبه با فساد چه در درون و چه در بیرون قوه قضائیه قرار داد؛ کار سختی که حتما علاوه بر عزم جدی و لزوم ایجاد هماهنگی با بخش های مختلف، یک خستگی ناپذیری خاص و همچنین بی توجهی به جایگاه افراد، مسئولیت های آنان و همچنین کنارگذاشتن رودربایستی ها، تعارفات و عدم توصیه پذیری را می طلبد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از انتصاب رئیس جدید دیتگاه قضایی، کارشناسان و مسئولان مختلف هر کدام به نوعی از حجت الاسلام و المسلمین «سید ابراهیم رئیسی» درخواست کردند که مبارزه با فساد اولویت اول او در این قوه باشد. «احمد توکلی» نماینده پیشین مجلس در نامه ای به رئیس قوه قضائیه نوشت: نخستین وظیفه رئیس قوه، احیا یا ترفیع اعتماد مردم به دستگاه قضاست. البته آسیب‌شناسی این پدیده ما را به راه‌های روشنی برای حل مشکل راهنمایی خواهد کرد. ولی قدر یقین، اقداماتی که ذکر می‌شود در کسب هدف، تأثیر قطعی دارد. شفاف‌سازی، مهم‌ترین بخش این اقدامات است. شفاف‌سازی به این معناست که مردم باور کنند بنا نیست چیزی از آنها پنهان داشته شود. شفاف‌سازی ارزان‌ترین، ساده‌ترین و مؤثرترین ابزار پیشگیری، کشف و مقابله با فساد است.

او همچنین تأکید کرد که «شفاف سازی و مبارزه با فساد باید از قوه قضائیه آغاز شود.» حجت الاسلام والمسلمین رئیسی که عمده مسئولیت هایی که در کشور بر عهده داشته، در قوه قضائیه بوده است و شاید بتوان او را اولین رئیس دستگاه قضایی برخاسته از دل این قوه دانست، بهتر از هرکسی به این موضوع که شفافیت و مبارزه با فساد باید ابتدا از درون قوه قضائیه شروع شود، اعتقاد دارد و گام های خوبی هم برای تحقق این موضوع برداشته است.

رئیس قوه قضائیه پا به عرصه سختی گذاشته، ولی رویکردی که او در پیش گرفته، باعث تحسین عملکرد و اقداماتش توسط فعاالان سیاسی هر دو جناح کشور حتی آنهایی که با او وجه مشترکی از حیث سیاسی ندارند، شده است، تا جایی که بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح طلب هم از اقدامات رئیس دستگاه قضایی و رویکرد جدی این قوه در مقابل مفاسد قدردانی و آن را حمایت کرده اند.

رئیس قوه قضائیه حتی درباره وجود ۶۳ حساب بانکی قوه قضاییه شفاف سازی کرد و گفته که تعداد این حساب‌ها، ۶۳ حساب نبوده و در دوران او به پنج حساب بانکی تقلیل یافته است. حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» که شامگاه یکشنبه دوم تیرماه در شبکه یک سخن می‌گفت، عنوان کرد که این حساب‌ها قبلا با امضای رئيس قوه قضائیه بوده «ولی در حال حاضر، سه نفر حق امضا دارند. او با اشاره به اینکه پیش از این پول این حساب‌ها در حوزه «خدمات قضایی» هزینه می‌شده است، گفته که قرار است مبالغ این حساب‌های بانکی از این پس در بخش اداری مالی قوه قضائیه صرف شود.

«محمود صادقی» در توییتی پیرامون عملکرد قوه قضائیه نوشته: «رویکرد رئیس قوه قضاییه برای شفافیت و مبارزه با فساد قابل تقدیر است. امید است شاهد اقدامات عملی نیز باشیم. با توجه به این رویکرد، از رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درخواست کردم درباره حساب های سپرده، از رئیس جدید قوه نیز توضیح بخواهد. رئیس سابق نامه های کمیسیون را بی پاسخ گذاشته بود.»

رئیس قوه قضائیه تاکنون بارها با اعلام اینکه مبارزه با فساد اولویت اصلی اوست، بر شروع مبارزه با این پدیده که باعث امیدآفرینی در سطح جامعه و بین مردم می شود از درون دستگاهی که خود مسئولیت آن را بر عهده دارد، تأکید کرده و حتی گام های عملی جدی در این خصوص برداشته است، تا جایی که با برخی متخلفان و حتی دانه درشت ها در درون دستگاه قضایی برخورد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» در آخرین سخنان خود پیرامون این مسأله در هفدهم مرداد و در جمع کارکنان حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، با تأکید بر اینکه باید رویکرد مبارزه با فساد را در دستگاه قضا باید تشدید کنیم، گفت: «اگر اعلام کردند سه نیروی فاسد از مجموعه کنار رفتند، این تضعیف دستگاه است یا تقویت آن؟ باور ما این است که این، تقویت دستگاه قضاست. باید معلوم شود در دستگاه سالم، دو لکه سیاه در نظر مردم جلب توجه کرده و این حرکت عظیم اثربخش تحت الشعاع ۴ آدم فاسد قرار گرفته است.»

وی عنوان کرد: «به همکاران خود در سراسر کشور گفته‌ام اگر افراد ناصالحی بودند که نبودنشان در دستگاه موجب خلل و تأخیر در رسیدگی به پرونده‌ها می‌شوند، به مردم اعلام کنید که ما ترجیح می‌دهیم در کار شما تأخیر رخ دهد، اما کار را به دست افراد ناصالح نسپاریم. قطعا مردم نیز به این امر رضایت دارند.»

رئیس قوه قضائیه، فساد اقتصادی را ریشه بسیاری از فساد‌ها از جمله فساد اخلاقی و سیاسی دانست و با تأکید بر اینکه برخورد با قضات و یا کارکنان فاسد موجب تقویت دستگاه قضایی می‌شود، یادآور شد: «نباید اجازه دهیم دستگاه قضایی به ذره‌ای فساد آلوده شود، زیرا اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی را از دست می‌دهیم.»

سخنان رئیس قوه قضائیه و حرکت هایی که بعد از ریاست او در دستگاه قضایی خیلی جدی تر برای مبارزه با فساد آغاز شده است بسیار امیدآفرین است و به گفته خود او باعث افزایش اعتماد عمومی در سطح جامعه و مردم هم به قوه قضائیه و هم به حاکمیت می شود. حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» برای مبارزه با فساد به خصوص در ارتباط با دانه درشت ها حتما سختی هایی بر سر راه خواهد دید و توصیه هایی هم حتما در راه خواهد بود، اما برای تحقق این مسأله همه باید همراهی کنند؛ هم قوای دیگر، هم مسئولان ارشد، هم گروه های سیاسی و هم مردم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار