بازدید 10464

موتورسیکلت زنان ،حرکت نکرده پنچر شد؟

کد خبر: ۹۱۶۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸ 06 August 2019
شعبه‌ای از دیوان عدالت اداری، یکشنبه سیزدهم مرداد، در رایی، حکم به «الزام پلیس راهور ناجا به صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای زنان واجد صلاحیت» صادر کرده بود.

به گزارش «آزادی» در توضیح خبر آمده است «طبق گردش‌کار این پرونده، زنی مقیم اصفهان به طرفیت نیروی انتظامی دعوایی به خواسته الزام به صدور گواهی‌نامه رانندگی موتورسیکلت مطرح کرده است».

شاکی در شرح دادخواست آورده «اینجانب دارای کلیه شرایط لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی موتورسیکلت هستم، اما راهور ناجا از صدور گواهی نامه امتناع می‌کند».

هنوز یک روز از ابراز خوشحالی زنان و به اشتراک گذاشتن تصاویر موتورسیکلت‌های مورد علاقه شان در فضای مجازی نگذشته بود که دوشنبه یک مقام قضایی از تقاضای تجدید نظر نیروی انتظامی در مورد این رای خبر داد.

محسن قائمی نسب، مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری، غیرقطعی بودن رای یکی از شعب دیوان در خصوص الزام راهنمایی و رانندگی مبنی بر صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان را اعلام کرد.

مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری گفت: «این رای، رای شعبه بدوی بوده و غیر قطعی است». بر اساس گفته او، «نیروی انتظامی در مورد این رای تقاضای تجدیدنظر کرده و موضوع در حال گذراندن فرآیند قانونی است».

به دنبال آن، رسانه‌ها از قول یک مقام قضایی گفتند «بعید به نظر می‌رسد که این رای در مرحله تجدیدنظر تایید شود».
این در حالی است که یک روز پیش، دیوان عدالت اداری در حکمی، پلیس ایران را ملزم کرده بود «برای زنان گواهی‌نامه موتورسیکلت صادر کند» و عنوان شده بود «راندن موتورسیکلت به جنسیت ربطی ندارد». حتی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و قیمت خودروها، صدور گواهینامه موتور برای زنان لازم دانسته شد.

«شرایط حاکم بر وضعیت شهر نشینی و عدم امکان مالی جهت تهیه خودرو برای همه اقشار و سهولت رفت و آمد با موتورسیکلت جهت رتق و فتق امور زندگی، ضرورت صدور گواهینامه را برای آن‌ها بیشتر نمایان می‌سازد».

موافقان ومخالفان موتورسواری زنان چه می‌گویند؟

ماندانا احمدی، حقوقدان در گفتگو با «آزادی» درباره موتورسواری زنان به لحاظ قانونی، گفت: «در قانون هیچ ماده و تبصره‌ای مبنی بر ممنوعیت موتورسواری خانم‌ها وجود ندارد».

احمدی با تاکید بر اینکه در زمان دریافت گواهینامه رانندگی، درباره جنسیت سوال نمی‌شود، ادامه داد: «در حال حاضر زنانی در کشور هستندکه پشت فرمان تریلی، اتوبوس و تراکتور می‌نشینند و حتی صداوسیما هم آن‌ها را با عنوان زنان موفق نشان می‌دهد. چطور کسی می‌تواند سوار تراکتور شود، اما اجازه سوار شدن بر موتور سیکلت را نداشته باشد؟»

البته مساله موتورسواری زنان، مخالفانی هم دارد. آیت الله احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد از مخالفان موتورسواری زنان است. علم الهدی در سال ۱۳۹۱ در خطبه نماز جمعه با اشاره به اینکه به گفته او «زن کارخانه‌ای است که خداوند خلق کرده تا انسان تولید کند»، گفت: «اینکه بانوان در مقابل چشم نامحرم موتور سوار شوند و تک چرخ بزنند خلاف شرع و حرام است».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲۳
علم الهدی کلا داره دنبال معروف شدن میگرده.کاری باهاش نداشته باشین.
یک تجدید نظر و اعلام ممنونیت در رانندگی خانم ها و تحصیل و کار و بیرون امدم از خانه و غیره ...... همه چیز را درست می کنه دیر نشه یک موقع
اونوقت این بدبخت عربستان را ما مسخره می کردیم.
تفکر اصلاح طلبی خوب بلد هست رای جمع کند. یک بار کنسرت یک بار ربنای شحریان یک بار ورزشگاه رفتن زنان و حالا موتورسواری زنان!! خخخخ مردم هم گاگول به اینا رای میدن.
رویا ها بر باد رفت
خدا رحم کرد
کل مشکلات کشور حل شده و مونده موتور سواری و ورزشگاه رفتن زنان.تا کی میخواهید مردم رو با این موضوعات به حاشیه بکشید؟
علم الهدی با هر گونه مشارکت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و....زنان مخالف است.
یادمون باشه هیچوقت ازمحدودیت درعربستان برای زنان انتقاد نکنیم
تابی جون حال که برای گرفتن گواهینامه موتورسیکلت از جنسیت صحبت نمی شود برای انجام خدمت مقدس سربازی نیز از جنسیت صحبتی نگردد تا عدالت اجتماعی به طور کامل میان پسران و دختران برقرار گردد.
در كشور جالبي زندگي مي كنيم. سال هاست زنان در ايران سرنشين موتور بوده اند اما حالا مي گويند همين زن اجازه ندارد به عنوان راكب سوار موتور شود. چرا؟ چون مسئولين ما كل كل با مردم را دوست دارند. انگار اساسا عادت كرده اند هر چيز عادي در كشور را به يك بحران سياسي-اجتماعي تبديل كنند.
"زن کارخانه‌ای است که خداوند خلق کرده تا انسان تولید کند"
این بی‌شرمانه‌ترین توهینی به مقام زنه که تا حالا دیده بودم.
در ایران زن بودن یک محکومیت است ولا غیر
اسلام حرام کرده
خیلی جالبه اگر سرچی در همین خبرهای تابناک کنید از تمام صحبت هایی که علم الهدی کرده شما حتی یک مورد درباره اختلاس نمی بینید و این نشان میدهد که خواستگاه فکری ایشان چقدر با خواسته مردم متفاوت است
به عنوان کارشناس تصادفات به شدت با موتورسیکلت مخالف هستم چون ایمنی بسیار پائینی دارد و به نظرم هم پلیس راهور بیشتر از این جنبه مخالفت دارد. زیرا در اکثر شهرهای بزرگ موتورسیکلت بزرگترین معضل پلیس راهور است. باقی دیدگاه ها از جنبه اجتماعی محترم است.
خواب نما شده اند
خوب کارخانه ها سوار موتور نشوند تا ایت الله ناراحت نشود
بقیه بانوان می توانند سوار موتور شوند
لطفاً متن قانونی رو که به نیروی انتظامی اجازه میدهد تا برای بانوان گواهینامه موتورسیکلت صادر نشود را چاپ کنید و یا اینکه بنا بر کدام ماده قانونی نیروی انتظامی از این کار خودداری میکند. یا کجای قانون قید شده است که رانندگی با موتورسیکلت مختص آقایان است؟
خدا رو شکر که پنچر شد !! چون این راه که میروید به ترکستان است و آخر و عاقبت ندارد .
و م. ذوق مرگ
آیتالله مکارم:
حرام اندر حرام است.
میگیم تک چرخ نزنن تا حرام نباشد !
فنر را هر چقدر سفت تر ببندی با سرعت بیشتری باز خواهد شد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار