بازدید 34189

نظر آیت‌الله مکارم درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها

کد خبر: ۹۱۶۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰ 06 August 2019

آیت الله مکارم شیرازی به پرسشی درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها پاسخ داد.

به گزارش «تابناک»، اعتمادآنلاین موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها را در قالب سوالی از آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرد. در ادامه پرسش اعتمادآنلاین درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها و پاسخ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به این سوال را می‌خوانید:

بسمه تعالی
حضور محترم حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی
مرجع تقلید معزز جهان اسلام
سلام‌علیکم. احتراماً با توجه به اینکه موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها و تماشای دیدارهای فوتبال یکی از موضوعات این روزهای ورزش ایران است، فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده این فدراسیون باید شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم کند، در غیر این صورت فوتبال ایران تعلیق خواهد شد. وزیر محترم ورزش هم اعلام کرده‌اند شرایط برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها فراهم است و جایگاه ویژه زنان در استادیوم‌ها تعبیه شده و راه ورودی و خروجی و حتی سرویس‌های بهداشتی این جایگاه‌ها هم از جایگاه مردان جدا شده است. لذا با توجه به شرایط بالا و شور و نشاطی که فوتبال در بین مردم ایران ایجاد می‌کند، نظر آن مرجع عالی‌قدر شیعه در موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها چیست؟ آیا زنان ایرانی می‌توانند برای تماشای بازی‌های فوتبال مردان از جمله تیم ملی و تیم‌های باشگاهی ایران به ورزشگاه بروند یا خیر؟ پیشاپیش از بذل عنایات آن مرجع عالی‌قدر تشیع کمال سپاسگزاری را دارم.

مشروح پاسخ دفتر آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به سوال اعتمادآنلاین درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها چنین بود:
جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود؛ اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند به خصوص اینکه این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببینند و حضور آنها ضرورتی ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۸۲
انتشار یافته: ۸۰
یعنی اون پوشش مردان که مناسب نیست رو از تلویزیون ببینن مشکلش حل میشه؟!!!!!
فقط از توی استادیوم مشکل داره؟
به نظر شما دید بیننده از استادیوم بهتره یا از دوربین های فیلمبرداری؟!!
چی بگم.....
این آقای مکارم جز فتواهای منفی کار دیگری هم در جهت پیشرفت مملکت انجام می دهند؟ وقتی در فرض سوال مطرح می شود ک جایگاه زنان جداست دیگه این همه سختگیری برای چیه؟ مگه هر کی میاد ورزشگاه نعوذ و بالله میخاد به زنان و دختران مردم هتک حرمت کنه؟
آقا جان الان وضعیت در خیابان و کوچه و دم درمنزل بدتر از استادیوم است . در استادیوم که جدا هستند و فاصله ها انصافا نسبت به کوچه و خیابان خیلی زیاد است.
خوب خیابان ها و کوچه و دانشگاه و سینما و رستوران و تاکسی و مترو و بیمارستان و مطب دکتر و فروشگاه ها و پارک ها را و زیارتگاه ها و هر جائی که امکان دیده شدن زن و مرد با هم وجود دارد را از هم جدا کنید.
خانم ها صبح بیایند آقایان بعد از ظهر
بعد می گن چرا فاصله مردم از حضرات بزرگوار ، نسبت به قبل اینقدر کم شده است
اصلا این مساله چه نیازی به استفتا داره؟ قانونه و باید اجرا بشه. توو این مملکت باید با هر قانونی مخالفت بشه تا بگیم ما بهتر میفهمیم؟
این نظر را بفرستید برای فیفا
شاید قانع شدند ما را تعلیق نکردند !
وقتی می گویید اگر در تلویزیون ببینند مشکلی ندارد پس بصورت زنده دیدن هم خیلی نمیتواند مشکلی داشته باشد خصوصا اینکه این اختراع و چیز جدیدی نیست در کل دنیا انجام می شود مشکلی نیست فقط در ایران مشکل دارد. ضمنا به همین سرعت هم در مورد وضعیت فلاکت بار این روزهای مردم طی یکسال گذشته اظهار نظر و اقدام عملی انجام دهند کاش خبرنگار در مورد گرانی، بیکاری، اختلاس، خون ملت را توشیشه کردن ایرانخ.درو بانک ها و ... هم سوال می کردند اینها خیلی خیلی مهمتر از مساله پیش پا افتاده ای مثل حضورزنان در ورزشگاهاست که قشر اندکی میتوانند حضور یابند .در مسایل اساسی و مهمتر کسی پاسخگو نیست و اظهار نظر نمی کند جل الخالق
پس فیفا و مرحمتی هایش چه می شود؟!
به خصوص اینکه این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببینند و حضور آنها ضرورتی ندارد.
یعنی راحتترین و دم دست ترین و بدون کوچکترین فکر و ... رو فرمایش میکنند
خب این یعنی چی ضرورتی ندارد؟
حرام است!
بنده خدا سوال را طوری پرسیدند که معظم له تو رودربایستی قرار بگیرند و جواب بینا بینی بدهند ولی نشد که بشه خخخخ
نظر ایت الله درباره اختلاسهای و غارتها چیه ؟! تا بحال شده نظری بده و علتش عجیب نیست؟!
قرن ۲۱ .دنیا به دنبال هوش مصنوعی وپیشرفت.وما هنوز مشکل زنان را حل نکردیم...مگر زنها توی خیابان .دانشگاه.بیمارستان .راهپیماییها ......با مردان مختلط نیستن
بسیار کار خوبی است .
ما بایدنشان دهیم که زنان جایگاه یک انسان رادارندومی توانند درهمه امور جامعه مفید باشند.درنظرگرفتن 10 درصد ظرفیت استادیومها برای زنان در اولین قدم خوب است .ولی ادامه این روند باتوجه به اشتیاق آنان منجربه تبعیض می شود
خلاصه حرام است
روزگاری هم دوش حمام و تلوزیون دیدن و گوجه و هویج فرنگی و شطرنج و... هم حرام بوده اند،
این که اقای ازغدی میگن بعضی ها علما به روز نیستند منظورش همین چیزهاست .......
سبک زندگی عوض شده ولی علما درهمان سبک قدیم زندگی میکنند .........
هر چند که بیان حکم به عهده مرجع تقلید و تشخیص آن بر عهده مقلد است و اصولا مراجع ما بی جهت به هر استفتایی که ورود به دایره تشخیص هست پاسخ میدهند ولی بر فرض صحت عمل ایشان این فتوا برای مقلدین ایشان در خصوص عدم حضور الزام آوره و ارتباط با صدور مجوز توسط دولت ندارد.
جوانی کجایی !.
نظر ایشون هم تقریبا همون نگرانی ها و مسائلی هست که همه مردم میدونند ولی اجبار زمانه و اینکه بالاخره یه روز باید زنهای ایرانی هم بتونند مثل بقیه کشورهای دنیا ازادانه و با امنیت کامل از استادیوم ها استفاده کنند. به نظرم الان همه باید به فکر تامین امنیت اینها باشند چون جو استادیومها در نبود خانومها خراب شده و ممکنه در اوایل کنترل شرایط خیلی دشوار بشه.
بنظرم این نوع مراجع تقلید را برای فرصت مطالعاتی به جهان خارج از ایران فرستاد تا چشم شون به واقعیات جامعه جهانی باز شود.این چه طرز تفکری است که می فرمایند!!! پیشنهاد می کنم وزارت ورزش خودش را معطل این آقایان نکند و بهتر است به رهبری نامه بنویسد که به قوائد بین الملل اشراف داردومعنی تعلیق را می داندو از ایشان حکم حکومتی اخذ کند وگرنه از هیزم اینها آبی گرم نمی شود برای ورزش
حالا يه خاتمي دوست داره حضوري فوتبال رو ببينه به كسي مربوط نيست مخصوصاً كه اين فتوا به روز نشده و همه انها زمينه خيلي قديمي دارنند
اگر فوتبال تعلیق بشه کار به تصمیم گیری در شورای امنیت ملی میکشه
در تصمیمات شورای امنیت ملی آیا نظر مراجع تاثیری خواهد داشت یا نه؟
سئوال کنند گفته فيفا خواستار حضور زنان جهت عدم تعليق به ورزشگاههاست -- حضرت آيت الله گفته از تلويزيون ببينند!!!!!!!
جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود؛ اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند به خصوص اینکه این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببینند و حضور آنها ضرورتی ندارد.»
1- جو حاکم مناسب نیست ، درست فرمودند ، هنوز بعد از چند سال نتوانیستیم این جو را اصلاح کنیم .
2- اختلاط جوانان مشکل ساز است ، ظاهرا قرار است جدا باشند .
3- در بعضی از ورزش ها لباس مناسب نیست ، که البته در سوال فوق منظور ورزشگاه های فوتبال بوده است . نه ورزش دیگر .
4- اگر دیدن ایراد دارد ، از طریق رسانه هم باید ایراد داشته باشد .
گویا پاسخ به سئوال مطروحه نبوده
چون در سئوال مشخصا در خصوص فوتبال سوال شده
پاسخ در خصوص تمامی ورزشها از جمله شنا و کشتی بوده
ضمنا در سئوال مشخصا گفته شده که اختلاط صورت نخواهد گرفت ولی در پاسخ علت مخالفت را اختلاط دانسته اند
و همچنین در سئوال به ضرورت ماجرا به علت محرومیت فیفا اشاره شده و در پاسخ بحث ضرورت به دیدن بازی اکتفا شده
بنابر این بهتر است دوباره استفتا کنید
مهم نظر فیفاست!
توي عراق و دقيقتر بگويم توي كربلا و دقيقترش توي ورزشگاه زنان و مردان رقاص آمدند و زدند و رقصيدن و زن و مرد در سكوي تماشاچيها شادي كردن هيچ اتفاقي هم نيفتاد آيت الله سيستاني هم هيچ اعتراضي نكرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! به توان N
با ایده ها و تفکرات قرنها قبل نمی توان کشور امروزی را مدیریت کرد.
لطفا نظرتان راهم درباره انواع اختلاسها وحکم شرعی خوردن وجوه خاصل ازآن راهم بیان کنید
آیا ایشان در آن قسمت استفتا که گفته شده است شرط عدم تعلیق فوتبال ایران برای ادامه حضور در میادین بین المللی حضور زنان در ورزشگاه هاست را مشاهده ننموده اند.؟آیا این مورد از شرایط اضطرار در پذیرش منکوهات نمی باشد.؟ اگرقرار بر عمل به فتوای ایشان باشد آیا وزارت ورزش در عمل انجام شده قرار نمی گیرد؟ آیا عمل به این فتوا تنها از جانب مقلدین ایشان باید رعایت شود؟ یا اینکه فدراسیون فوتبال هم مقید به عمل به این قتوا می باشد؟
یک سؤال: اگر در برخی ورزشها، ورزشکاران مرد، پوشش مناسب ندارند پس پخش زنده اش با دیدن طبیعی در ورزشگاه برای بینندگان چه تفاوتی دارد؟
تمام!
علي بركت ا...
جل الخالق!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خوب ایشون فتوا داده که زنان به ورزشگاه نروند
اشکالی ندارد
دولت ورود زنان را به ورزشگاه‌ها (فوتبال و بقیه رشته‌ها) آزاد کند و هر خانمی که مقلد ایشان و یا دیگر مراجع تقلید مخالف با ورود زنان به ورزشگاه‌ها هستند خودشان به ورزشگاه نخواهند آمد
و اگر خانمی به ورزشگاه آمد بدین معنی خواهد بود که مقلد ایشان نیستند
حاج آقا اختلاط بیرون بیشتره تا تو ورزشگاه
البته این حکم برای مقلدین ایشان معتبر هست نه برای همه مردم!
با توجه فشار فیفا مساله فرق می کنه و این دفعه سمبه پر زوره و تنها راه نپذیرفتنش، خروج از فیفا هست.
آیا حضرت آیت الله میتوانند قبول زحت کنند و در مذاکره با فیفا آنها را مجاب به پذیرش نظرشان کنند؟ به هر حال چون ایشان به کلیه امور فرهنگی و مدیریتی و روابط و احکام و چند و چون آنها تسلط دارند و با توجه به درجه اجتهاد ایشان، از نظر مفهومی و فلسفی توان دفاع از این نظر را دارند، احتمالا اصلح ترین فرد برای این امر هستند.
حرام است
بسم الله الرحمن الرحیم
حرام است تمام
بر طبق این فتوا رفتن به ورزشگاه برای بانوان منع شرعی ندارد فقط توصیه شده
که از تلویزیون نگاه کنند که البته همه ترجیح میدهند بطور زنده ببینند .
فتوای ایشان صحیح است .

اگر فیفیا هر مزخرفی که می خواهد بگوید باید ببینیم دین اسلام چه میگوید .

در جمهوری اسلامی ایران باید حکومت دین پدیده ی غالب باشد نه مهملات دنیای غرب بی اخلاق ماده پرست ........
حررررااااامممم است.
اگر پوشش مناسب ندارند پس ديدن اونها هم از رسانه ها هم اشكال دارد..............
ممنون از جناب آیت الله!!!
لطفا کمتر نظر بدهید . عربستان را مسخره می کردیم که گواهینامه و اجازه رانندگی به خانم ها نمی دهد. خیلی از کشورهای اسلامی که از ما هم جلوتر هستند خانم ها ا حفظ حجاب با موتور سیکلت رانندگی می کنند.
اینکه می گویند دنیا دیدن از دنیا خوردند بهتر است بی خود نیست.
زنان باید در خانه بنشینند شوهر داری ، بچه آوری و بچه داری کنند .
حاج اقا نظرتون راجع به اختلاسها و موارد فساد برخی مسئولان چیه؟؟؟
بگو نظري بديدكه مردم بپسندن از فقربگيد حاجي اقا
بهتر نبود اطلاعات بیشتر در اختیار ایشات قرار میدادید
چرا فکر میکنیم بودن بانوان برای دیگر تماشاچیان مرد مشکل ساز است
اگر من بخواهم به اتفاق همسر و دخترن به ورزشگاه برم باید من جدا و همسر و دخترم هم جدا باشند
در این مورد باید بیشتر دقت کرد اگر قرار است من جدا دخترم هم جدا باشد همان بهتر که از رفتن بانوان جلوگیری شود
وقتی قرار باشد مدت 5 ساعت در ورزشگاه باشم لکن از دخترم خبری نداشته باشم این چه تفریحی است تفریح با دلهره
نظر یک مرجع تقلید فقط برای مقلدین ایشان باید ملاک باشد و نه دیگران ...............
بس بفرمایی خیابان هم حصار کشی بکنن تا زن مرد از هم جدا باشند مبادا مرتکب گناه بشن
مسلمانان جهان شانس اوردن که مکه دست اقایان نیست زنانه و مردانه اش میکردن و لباس حلال و دستور خدا را تغیر میکرد ....
دسته های عزاداری لخت و عور روزهای عاشورا در کربلا و نجف و شهرهای دیگر تکلیف زنان چیست شرکت کنند یا حرام است
منظور شما این است که ایشان نظر خودش را گفته.
مبحثی داریم بنام فقه پویا . در این مقوله فقها متناسب با اوضاع و احوال زمانه و پیشرفتهای جوامع نسبت به مسائل فقهی اعلام نظر می کنند و در واقع اصول فقهی و اجتهاد به روز رسانی می شود. متاسفانه برخی حضرات دایره ای بسیار محدود در حد چند متر بدور خود کشیده و انتضار دارند تا ابد مردم را نیز در آن محبوس کنند.
نکلیف فوتبال چی میشه تحریم بشه
پس نفرمودند حرام است
مرجع تقلید نظر دین رو بیان میکنه وعده ای نظرات هوایی خودشونو ما وظیفمونه همونطور که برای دوای امراض به پزشک متخصص رجوع میکنیم در احکام حلال وحرام هم به متخصص دین رجوع کنیم
ایشان در مورد دزدی و فساد و اختلاس و البته مسئله شکر نظری ندادند؟
احسنتٌ کٌمٌ الله
ایشان مرجع تقلید چه کسانی هستند؟
با نظر ایشان کاملاً موافقیم .
خداوکیلی کیا میرن استادیوم؟؟؟ دکترا؟ مهندسا؟ وکیلا؟ معلما؟ کارمندا؟ کارگرا؟
بیکار ترین و الاف ترین قشر جامعه میرن ورزشگاه و برای نگاه کردن توپ بازی هزینه و زمان میذارن حتی پدر با پسرش روش نمیشه بره از بش فحاشی ناموسی و رکیک داده میشه ضمنا جو استادیوم های ما هم که کاملا مشخصه همیشه درگیری و ضد خورد و کور شدن شل شدن و اوباش گری اونوقت زن ها برن ورزشگاه بگن چی؟ چرا خودمونو با شعارهای قشنگ گول میزنیم؟ در شان یک زن نیس که بره چنین مکانهایی
جناب مکارم این تو بمیری دیگه از اون تو بمیری ها نیست. تعلیق می کنند یه لیوان آبم روش.
وقتی فیفا اولتیماتوم داده دیگه برای چی مراجع را ضایع می کنید
خوب ، کسانی که مقلد ایشان هستند ورزشگاه نروند اما نمی توانند برای همه تکلیف معین نمایند
ظاهراً ایشان به بخشی به آن بخشی از سوال که به دستور فیفا اشاره کرده بود توجه نکردند.
جواب ایشان در مورد تماشای فوتبال است که توصیه کرده اند از طریق تلویزیون انجام شود. بدیهی است در صورتی که فیفا اجازه ندهد، دیگر مسابقه ای نخواهی داشت که از تلویزیون تماشا کنیم.
عجب..............
بسیار قانع کننده بود.....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
در بازار و خیابان هم اختلاط هست
این سوال از قبل جوابش اظهر من الشمس بود.
الان ایشون باید به جای یه ملت نظر بده؟؟؟؟
کاشکی حاج آقا به جای این اعلام نظر ، اعلام می فرمودند برای حمایت از اوقات فراغت خانمها مدیران باشگاهها جهت ساماندهی و استفاده خانمها از باشگاهها پیش بینی و اقدامات لازم را باید مهیا نمایند.
من با نظر حضرت آیت ا... کاملا موافقم . چرا که من به عنوان یک پدر چند سال پیش با دو فرزند پسر طرفدار پرسپولیس و بسیار فوتبال دوست برای اولین بار برای دپدن تیم ایران و یک کشور دیگر به ورزشگاه آزادی رفتیم . بعد از شروع بازی به خدا قسم نتوانستیم ۲۰ دقیقه جو حاکم را تحمل کنیم . من به خاطر فرزندانم سعی کرده صبور باشم تا اینکه هر دو پسرم خواستند محل را ترک کنیم . در این مبحث شاید خیلی چیزها برای فیفا ک ه فرهنگ بیگانه بر آن حاکم است مهم نباشد و این دلیل نمی شود برای حذف غیرتمان . ایرانی یعنی عزت . شرف . غیرت و اقتدار هوشمندانه . همه بیشتر مواظب باشیم .
سلامعلیکم: قدیما جو همین جور بود ، ولی الان با توجه به پیشرفت فرهنگی و سیاسی مردم ، مشکلی ایجاد نمیشه ، ضمنا اسلام دین سیاست هست واسه حضور خانم ها در ورزشگاها هم میتواند جواب بدهد و از تعلیق فوتبال ایران جلوگیری شود ، اخه حاج اقا ما فوتبال رو بسیار دوست داریم ، لطفا احساسات مردم رو هم در نظر بگیرید
احسنت حالا باید ببینیم وزارت ورزش اسلامی است یا نه
فاتح مع الصلوات ، اللهم صل علی محمد و آل محمد. جوانان این مملکت که بیکار بودند. دل به یک برنامه 90 بسته بودند که آنهم به سلامتی تعطیل شد. حالا هم که بطور کلی فوتبال ایران تعلیق خواهد شد. تبریک می گویم یواش یواش به سال 1/1/1 هجری قمری نزدیکتر می شویم
ولی فیفا به حرف شما گوش نمی ده
اصلا این مملکت چه به فوتبال.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل