بازدید 16110

توافق‌موشکی با ایران باید شامل‌ عربستان هم باشد

کد خبر: ۹۱۶۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵ 04 August 2019

سناتور آمریکایی رند پال گفت: بخشی از اشتباهی که انجام می‌دهیم این است که بدون وقفه به عربستان سلاح می‌فروشیم و این در حالی است که آن‌ها جمال خاشقجی مخالف سیاسی عربستانی را کشتند.

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ رند پال، سناتور آمریکایی در گفتگو با تلویزیون «بلیز تی وی» آمریکا گفت: ایران به این دلیل به دنبال موشک بالستیک است که رقبای منطقه‌ای تا دندان مسلح مانند اسرائیل و عربستان سعودی دارد.

این سناتور آمریکایی گفت: ایران به این دلیل به دنبال تولید موشک بالستیک است که رقبای منطقه‌ای دارد، مانند عربستان سعودی و اسرائیل. این دو تا دندان مسلح هستند و ایران هر دو را رقیب خود می‌داند و می‌گوید اگر ما نیروی هوایی و موشک نداشته باشیم، اگر عامل بازدارنده نداشته باشیم مثل این است که بدون شرط تسلیم شده ایم. من فکر می‌کنم یک فرصت وجود دارد، اما من فکر می‌کنم، طرف ما (طرف آمریکایی) باید بداند که ایران تنها زمانی در مورد موشک‌های بالستیک خود گفتگو می‌کند که عربستان سعودی به پای میز مذاکره بیاید و بگوید میزان سلاح در خاورمیانه افزایش یافته و ما باید آن را کاهش دهیم. این چیزی است که احتمالاً طرف ما حاضر است در مورد آن گفتگو کند، ولی عربستان سعودی بدون وجود فشار، این کار را نخواهد کرد. من فکر می‌کنم بخشی از اشتباهی که ما انجام می‌دهیم این است که بدون وقفه به عربستان سعودی سلاح می‌فروشیم و این در حالی است که آن‌ها جمال خاشقجی مخالف سیاسی عربستانی را کشتند.

ترامپ به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست، ولی بولتون هست!

سناتور رند پال در ادامه گفت: خود دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست، اما افرادی مانند جان بولتون خواستار تغییر رژیم هستند.

مت کیبی مجری مصاحبه، از سناتور رند پال پرسید: آیا دولت ترامپ رابطه‌ای میان تغییر رژیم در عراق و نحوه برخورد با ایران تصور می‌کند؟

رند پال در پاسخ گفت: من فکر می‌کنم اینگونه باشد. اگر به اظهار نظر‌های آن‌ها طی یکی دو هفته اخیر توجه کنید می‌بینید که رئیس جمهور به طور شفاف اعلام کرده که به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست. وی این حرف را زده است. وی گفت: خواستار تغییر رژیم نیست. اما افرادی مانند جان بولتون در اطراف او قرار دارند که می‌گویند ما خواستار تغییر رژیم در کره شمالی، ایران و ... هستیم، ما به دنبال تغییر رژیم‌ها هستیم تا دنیایی صلح آمیز داشته باشیم و بتوانیم رهبران کشور‌هایی را که دوست نداریم خودمان انتخاب کنیم. اما این بولتون است که این حرف‌ها را می‌زند نه رئیس جمهور.

توافق موشکی بالستیک با ایران مستلزم حضور عربستان سعودی در مذاکرات است

رند پال افزود اگر آمریکا می‌خواهد در مورد موشک‌های بالستیک ایران گفتگو کند عربستان سعودی هم باید پای میز مذاکره بیاید.

وی گفت: ­من فکر می‌کنم اگر این سلاح‌ها را به عربستان سعودی نمی‌فروختیم آنگاه می‌توانستیم به آن‌ها بگوییم اگر پای میز مذاکره با ایران نیایید این فروش را انجام نمی‌دهیم. ما واقعاً می‌توانستیم از اهرم فروش تسلیحات برای فشار استفاده کنیم و عربستان سعودی را به سمت میز مذاکره با ایران هل دهیم. ما هنوز هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم، اما این کار مستلزم تغییر در سیاست ماست. من فکر می‌کنم این تنها راهی است که ما می‌توانیم در زمینه موشک‌های بالستیک با ایران به توافق دست یابیم. اگر موضع ما همچنان این باشد که آن‌ها باید غنی سازی را رها کنند و در مورد موشک‌های بالستیک توافق کنند هیچ توافقی به دست نمی‌آید. امیدوارم راه دیگری وجود داشته باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل