بازدید 7708

پیشنهاذ‌حذف کمیسیون‌ماده‌۱۰۰ در انتخابات‌شورا‌ها

کد خبر: ۹۱۵۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۷ 04 August 2019
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس، معتقد است: تشکیل کمیسیون ملی انتخابات به تقویت جایگاه شورا‌ها و کاهش تخلفات کمک می‌کند.

به گزارش تابناک به نقل از خانه ملت، ابوالفضل ابوترابی با یادآوری بروز تخلفات سیاسی و اقتصادی در سایه فقدان نظارت در شورا‌های شهر و روستا، گفت: نظارت در جریان تایید صلاحیت کاندیدای انتخابات شورا‌های شهر و روستا باید مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از فساد‌های شهری مرتبط با کمیسیون ماده ۱۰۰ است، این کمیسیون به تخلفات وجاهت قانونی می‌دهد.

حذف کمیسیون ماده ۱۰۰ برای جلوگیری از دور زدن قانون

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: علاوه بر دقت لازم در تایید صلاحیت کاندیدای انتخابات شورا‌های شهر و روستا، قوانین مرتبط با شورا‌ها باید اصلاح شود تا فضا‌های دور زدن قانون مانند کمیسیون ماده ۱۰۰ از بین برود. همچنین نظارت بر شورا‌های شهر و روستا نیز باید تقویت شود.

لزوم تشکیل کمیسیون ملی انتخابات

وی افزود: پیش از این طرح اصلاح قانون انتخابات شورا‌های شهر و روستا در کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها مورد بررسی قرار گرفت و برای بررسی کارشناسی به کارگروهی ارجاع شد، در این طرح که با هدف کاهش تخلفات و تقویت جایگاه شورا‌ها طراحی شده، بر تشکیل کمیسیون ملی انتخابات که فرا قوه‌ای بوده تاکید شده است.

ابوترابی یادآور شد: بر اساس این طرح کمیسیون ملی انتخابات با پیروی از الگوی مستقل شامل نمایندگانی از قوه مقننه، مجریه و قضائیه و شورای عالی استان‌ها و همچنین احزاب جهت سیاست‌گذاری، مدیریت و نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا است. آنچه در این طرح مطرح شده بر اساس مطالعاتی است که کشور‌های مختلف از جمله عراق داشته‌اند.

شورای نگهبان تایید صلاحیت کاندیدای انتخابات شورا‌ها را بر عهده نگرفت

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: پیش از این پیشنهاد بررسی تایید صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات شورا‌ها توسط شورای نگهبان نیز مطرح شد، اما شورای نگهبان این پیشنهاد را رد کرد، مسئولان و کارشناسان شورای نگهبان با اشاره به حدود ۱۲۰ هزار عضو شوراها، اذعان دارند که طبق قانون اساسی این مسئولیت به شورای نگهبان واگذار نشده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر