بازدید 9758
در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی» بررسی شد؛

پرواز قیمت مرغ، بالاتر از نرخ ستاد تنظیم بازار/ مقام مسئول: در اوج قیمت بازاریم؛ پیش بینی کاهش قیمت در روز‌های آینده

برخی رسانه‌ها اعلام کرده اند هر کیلوگرم گوشت مرغ به ۱۶ هزار تومان و حتی در برخی استان‌ها و شهر‌ها با کمبود گوشت مرغ، این رقم به ۱۸ هزار تومان هم رسیده است. بررسی‌های آمار‌های قیمتی نشان می‌دهد که میانگین قیمت مرغ کشتار در دوازدهم مرداد ماه ۱۳۹۸ حدود ۱۴ هزار تومان بوده است.
کد خبر: ۹۱۵۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰ 04 August 2019
قیمت گذاری مرغ بر اساس واقعیت ها و توافق اکثریت تشکل ها انجام نمی شود/ پیشنهاد ما برای قیمت مرغ، 14 هزار تا 14 هزار و 500 تومان بود/ پیش بینی کاهش قیمت مرغ در روزهای آیندهحدود یک ماه پیش، ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ را ۱۲۹۰۰ تومان تعیین کرد، ولی این روز‌ها این قیمت در بازار به حدود ۱۴۰۰۰ تومان افزایش یافته است. رئیس انجمن صنایع طیور پیرامون این اختلاف قیمت به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: موضوع قیمت گذاری مرغ معمولاً بر اساس واقعیت‌های موجود صورت نمی‌گیرد و قیمت گذاری‌ها با توافق اکثریت تشکل‌ها همراه نیست. وی پیش بینی کرد در روز‌های آینده و با برطرف شدن برخی عوامل با افت قیمت مواجه شویم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ تا یک ماه پیش، تمام مرغداران و تولیدکنندگان گوشت مرغ از پایین بودن قیمت آن شکایت داشتند، اما هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به حدی رسیده که گفته می‌شود این قلم خوراکی رکورد دو ساله خود را شکسته است.
 
برخی رسانه‌ها اعلام کردند که هر کیلوگرم گوشت مرغ به ۱۶ هزار تومان و حتی در برخی از استان‌ها و شهر‌ها با کمبود گوشت مرغ این رقم به ۱۸ هزار تومان هم رسیده است. بررسی‌ آمار‌های قیمتی نشان می‌دهد که میانگین قیمت مرغ کشتار در دوازدهم مرداد ماه ۱۳۹۸ حدود ۱۴ هزار تومان بوده است.


قیمت گذاری مرغ بر اساس واقعیت ها و توافق اکثریت تشکل ها انجام نمی شود/ پیشنهاد ما برای قیمت مرغ، 14 هزار تا 14 هزار و 500 تومان بود/ پیش بینی کاهش قیمت مرغ در روزهای آینده

این قیمت‌ها برای گوشت مرغ در حالی است که ستاد تنظیم بازار، سقف قیمت مرغ برای مصرف کنندگان را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده است. محمدرضا کلامی مدیر کل دفتر برنامه ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت طی مصاحبه‌ای در ۲۶ تیرماه ۱۳۹۸ گفت: در پی ارایه پیشنهادی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و پس از بررسی‌های انجام گرفته توسط سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان، ستاد تنظیم بازار سقف قیمت مصرف کننده مرغ را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کرد.

همین اختلاف قیمت مرغ در بازار با آنچه ستاد تنظیم بازار تعیین کرده است، باعث شد تا شهرام میرآخورلو معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روز گذشته، ۱۲ مرداد ماه ۱۳۹۸ به آن واکنش نشان دهد و طی مصاحبه‌ای اعلام کند: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت مرغ برای مصرف‌کننده ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان در سراسر کشور است و هیچ واحد صنفی و فروشگاهی حق عرضه مرغ با قیمت بالاتر از ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان را ندارد.

مهدی یوسف‌خانی رئیس اتحادیه فروش پرنده و ماهی به تازگی طی مصاحبه اعلام کرده که دلیل این اختلاف قیمت و گرانی گوشت مرغ، مرغداران هستند چرا که هر کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری را که باید ۸۵۰۰ تومان بفروشند تا بیش از کیلویی ۱۱ هزار تومان عرضه می‌کنند که با این نرخ‌ها قیمت منطقی برای هر کیلوگرم گوشت مرغ حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است نه ۱۳ هزار تومان تنظیم بازار.

با این مصاحبه رئیس اتحادیه فروش پرنده و ماهی، این گونه برداشت می‌شود که احتمالا تولیدکنندگان و مرغداران، به مانند قیمت قبلی که ستاد تنظیم بازار برای گوشت مرغ تعیین کرده بود (۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان) با قیمت جدید (۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان) موافق نیستند و به همین دلیل قیمت را خودسرانه افزایش داده اند.
 
پرواز قیمت مرغ بالاتر از نرخ ستاد تنظیم بازار/ مقام مسئول: در اوج قیمت بازار قرار داریم؛ پیش بینی کاهش قیمت در روز‌های آینده

برای بررسی این موضوع، خبرنگار تابناک اقتصادی در گفت‌وگو با غلامعلی فاروغی رئیس انجمن صنایع طیور و رئیس هیأت مدیره انجمن ملی طیور و انجمن جوجه یکروزه پیگیر دلیل این اختلاف قیمت گوشت مرغ در بازار با ستاد تنظیم بازار شد. فاروغی به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: موضوع قیمت گذاری مرغ معمولاً بر اساس واقعیت‌های موجود صورت نمی‌گیرد و قیمت گذاری‌ها با توافق اکثریت تشکل‌ها همراه نیست.
 
وی افزود: برای قیمت گذاری مرغ، قیمت نهاده‌ها را بر اساس قیمت‌های رسمی در نظر می‌گیرند، حال آن که معمولاً بخشی از نهاده‌ها با این قیمت‌ها به دست تولیدکنندگان و مرغداران نمی‌رسد. رئیس انجمن صنایع طیور با اشاره به این که پیشنهاد ما برای قیمت مرغ، ۱۴ هزار تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود و این قیمت با واقعیت‌ها و بازار همخوانی داشت، اظهار داشت: البته میزان تولید گوشت مرغ هم اکنون میزان مطلوبی است و بر اساس نیاز بازار می‌باشد، اما این روز‌ها مقداری عوامل بیماری زا روی تولید تاثیر گذاشته و در برخی نقاط تلفات نسبتاً زیادی را از مرغداران گرفته است.
 
همین عامل باعث شده است تا در برخی نقاط تهران و کشور قیمت بالاتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار باشد؛ بنابراین این اختلاف قیمتی که هم اکنون در برخی نقاط شاهد آن هستیم، ریشه اش به کاهش عرضه مرغ گوشتی به دلیل وجود تلفات ناشی از بیماری نیوکاسل برمی‌گردد. بیماری که برخی گله‌های مرغ‌های گوشتی را در برخی مناطق درگیر کرده است. فاروغی با تأکید مجدد بر این که گوشت مرغ در بیشتر نقاط بر مبنای قیمت ستاد تنظیم بازار از قرار هر کیلویی ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان می‌باشد، افزود: باز هم می‌گویم این قیمت مورد قبول تولیدکنندگان و در راستای تامین منافع آن‌ها نیست و با ادامه این روند، طبیعی است که رفته رفته تولیدکننده تولید خود را متوقف خواهد کرد.

رئیس هیأت مدیره انجمن ملی طیور و انجمن جوجه یکروزه در پاسخ به این پرسش که چرا نهاده‌ها با قیمت‌های رسمی و دولتی به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد، گفت: دلیل این موضوع فرآیند توزیع، فرآیند دریافت پول، نحوه فروش نهاده‌ها و ... می‌باشد و همه این عوامل تاثیرگذار است و باعث می‌شود تا قیمت‌ها متفاوت شود. وی افزود: خوشبختانه با کمبود نهاده در بازار مواجه نیستیم و نهاده به اندازه کافی وجود دارد.

فاروغی در مورد پیش بینی خود از قیمت گوشت مرغ در روز‌های آینده گفت: این قیمت، هم اکنون قیمت متناسبی است و بالاتر نخواهد رفت و در اوج قیمت بازاریم. هم اکنون از یک سو به دلیل اوج گرفتن مسافرت‌ها و افزایش برگزاری مراسمی مانند ازدواج‌ها به دلیل نزدیک شدن به ایام محرم با افزایش تقاضا برای گوشت مرغ مواجه هستیم و از سوی دیگر با افزایش دما و کاهش روند وزن گیری مرغ‌ها شاهد کاهش عرضه هستیم که پیش بینی می‌شود در روز‌های آینده و با برطرف شدن این عوامل با افت قیمت مواجه شویم.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا روند جوجه ریزی کاهش یافته است یا خیر و اگر پاسخ مثبت است این موضوع می‌تواند چه تاثیری بر روند تولید گوشت مرغ در ماه‌های آینده بگذارد، گفت: خیر اصلا کاهشی در جوجه ریزی دیده نمی‌شود و بر اساس نیاز کشور به گوشت مرغ، جوجه ریزی صورت گرفته است. همان گونه که عنوان کردم هم اکنون به دلیل عواملی با کاهش عرضه مرغ مواجه هستیم، اما در ماه‌های آینده و با برطرف شدن این عوامل و بهبود هوا حتی با مازاد عرضه گوشت مرغ هم مواجه خواهیم بود و قیمت روند طبیعی تری را طی خواهد کرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
بزی نمیر،بهار میاد !
این دلیل ها به درد خودتون می خوره
مرغ نخورین میمیرین؟ نخورین مهمه حجاب ماست
ما به روزی یک وعده هم راضییم
پرواز قیمت مرغ، بالاتر از نرخ ستاد تنظیم بازار
عیب نداره عوضش دلار رسیده به مرز 12 هزار تومن کلا ارزها داره میاد پائین ... بی خیال
مقامات محترم نمي توانند قيمت مرغ و سيب زميني را در مملکت کنترل کنند حالا ملت انتظار دارند کشور ايران را با منابع عظيم 9درصد و اينهمه سرمايه خدادادي اداره کنند محال است. عده اي فقط رانت و اختلاس و مصادره اموال عمومي بلدند
ریز علی خواجوی کجایی بیا جلو قطار تورم را بگیر که مسافرانش دارند به دره سقوط میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
دارن سقوط میکنن ؟

نه عزیزم سقوط کردیم رفت .
این گرانی ها همه عمدی است چون متخلف از مجازت هراسی ندارد:
اتحادیه و اصناف
چرا اتحادیه ها و اصناف عامل گرانی هستند و سیستم توزیع بسیار بد است ، و چرا سپردن سیستم توزیع به اتحادیه ها و انصاف سم مضاعف است. چرا مردم عادی نصیبی از توزیع کالاهای به اصطلاح اساسی نمیبرند:
- اتحادیه و اصناف از گروههای هستند که اصلاً منافع ملی را نپذیرفته اند؛ فقط و فقط بفکر منافع خودشان هستند. فقط و فقط بفکر منافع خودشان هستند.
- هماهنگی و تسبیت گرانی توسط اتحادیه ها ظرف کمتر از ساعت در سراسر ایران، این امر بدون دخالت اتحادیه ها و اصناف امکان پذیر نبود و نیست. تصور کنید در کمترین زمان در تمامی نقاط کشور اجناس و کالاها ناپدید میشوند و وقتی در معرض فروش قرار میگرفتن که با قیمت جدید عرضه میشود، از شرق به غرب و از شمال به جنوب. این جنبۀ مخرب وجود اتحادیه هاست. آیا کسی میتواند جنبه های مثبت وجود اتحادیه ها را بیان کند (اتحادیه ها چه کار مثبتی کردند یا میکنند، یا خواهند کرد)؟ ولی توجیه نکند.
- رواسای اتحادیه ها و اصناف با توجه به نفوذشان همیشه با صدا و سیما در ارتباطتند، برای فهمید توجیهاتشان (توجیهات) در مورد گرانها کافی است که مصاحبه های آنها را از آرشیو صدا و سیما بخصوص رادیو پیام که منعکس کننده توجیهات آنها است گوش کنید (آرشیو است یعنی عین حقیقت، هم تاریخ مشخص است هم موضوع و هم شخص مصاحبه شونده).
- اتحادیه ها تحت هیچ شرایطی راضی به درج قیمت کالا نمیباشند. آیا کم کردن وزن بسته های قنادی را از وزن شرینها کم کردند، شما کارتن قنادی را به وزن شرینها میخرید. میله کرد بکار رفته در در و پنجره های الومینیمی را به قیمت الومینیم میخرید، تازه فروشندگان الومینیم به جای میلگرد نمره چاری که باید استفاده کنند که هم سبکتر است و هم برای آنان گرانتر را اصولا چه کار مثبتی از این اتحادیه ها و اصناف بر مبنای واقعیت دیده اید. خدمات سرویس بهداشتی ، تاکسیها، نانوایها، دستفروشان کنار خیابان و ... از دستگاه کارت خوان برای پرداختی هایشان استفاده میکنند ولی پزشکانی که روزانه میلیونها تومان درآمد دارند حاضر نیستند که از دستگاه کارت خوان استفاده کنند. با کمترترین نیروی اسانی و نازلترین دستمزد که حتی کفاف ایاب ذهاب این افراد را هم نمیکند، با ضعیف ترین امکانات در مطبها ... صاحب یکی از بالاترین درآمدها هستند.
- طی چندین سال با افزودن قدرت و نفوذشان؛ قدرت و نفوذ سازمان عریض و تحویل تعزیرات را به شدت کاهش داده اند، و بازیگردان سازمان صمت اتحادیه ها و اصناف هستند.
- سازمان صمت، به شدت زیر نفوذ آنها میباشد (اگر با این سازمان مراجعه کنید، میگویند حرف شما، اعتراض شما، مدرک شما باید (باید) توسط کارشناس اتحادیه (یعنی شاکی شما باید پول کارشناسی پرداخت کنی به کسی که از او شکایت داری تا او نسبت به شکایت شما رسیدگی نماید، در اهواز که اینگونه است) بررسی شود.
- در بسیار از موارد قیمت مصوب اتحادیه و اصناف از چنانچه که فروشندگان خواستارند بیشتر است. (در فروشگاه که کپی میگرفت بودم، فروشنده بابت هر برگ کپی 750 تومان از مشتری پول گرفت، مشتری ضمن پرداخت پول کپی، به اعتراض گفت برگی 750 تومان. بعد از رفتن مشتری صاحب فروشگاه نرخنامه اتحادیه را به من نشان داد که هر برگ را 1000 تومان تعیین کرده بود، فروشنده گفت نمیتوانم با این نرخ از مشتری پول بگیرم.
- در هیچ شرایطی ضرر نمیکنند، وقتی قیمت ارز بالا میرود و یا پول میلی (ملی سابق) ارزشش را از دست میدهد، برای توجیه گرانی کالایشان میگویند: باید کالاهای موجودمان را گران بفروشیم چون باید همان کالا را با قیمت بالاتر بخریم و جایگزین کالاهای فروخته شده کنیم.

وقتی قیمت ارز پایین میآید دو حالت دارد:
حالت اول، باید مدتی از زمان تثبیت قیمت ارز بگذرد تا این کسبه قبول کنند که قیمت پایین آمده است (یعنی پرامپ قبول کند که قیمت ارز کاهش پیدا کرده است).
حالت دوم، وقتی به هر حال کسبه قبول میکنند که قیمت ارز کاهش پیدا کرد، حاضر به پایین آوردن قیمت نیستند، و تا آنجای که میلشان است، کالایشان را گران میفروشند، و توجیهشان (فقط توجیه) این است که ما گران خرید داریم (حالا گران خریدشان کی تمام شود خدا میداند).
- کالایشان را بگونه ای شیرین از توزیع کننده کالا میخرند و که در بسیار اوقات زیر قیمت مصرف کننده که بر روی کالا درج شده میفروشند.
- چون جمله کالاهایشان را میخرند از تخفیف بسیار مناسبی از سوی توزیع کننده کالا برخوردار میشوند.
- اعضا و پرسنل اتحادیه ها و اصناف خودشان کاسب هستند و در گرانیها ذینفع هستند.
- برای گران کردن کالایشان به هیچ مرجعی پاسخگو نیستند و توجیهات خودش را دارند.
- هر فرد یا گروهی در این شرایط سخت اقتصادی فراز و شیبهایی داشت ولی اتحادیه ها و اصناف بدون کمترین مسئولیت فقط و فقط در این شرایط سخت اقتصادی سود بردند.
- تنها حرفشان بعد از توجهی گرانی این است که باید جلو واردات گرفته شود (تا آنها سود بیشتر وبیشتری را به جیب بزنند، خوشبختانه آرشیو صدا و سیما برای چنین روزهای خوب است)
- توزیع طبق گفته مسئولین وضعیت بسیار نا مناسبی دارد . سپردن سیستم توزیع به دست اتحادیه ها و اصناف از سم مضاف هم بدتر و بدتر است (در واقع سپردن گوشت به گربه است).
بر چه مبنای تصمیم گرفته شد که باید شکایت از کسبه شاکی خصوصی داشته باشد. وقتی قشری که هر روز ترفند جدید برای کسب درآمد بیشتر از مردمی که کاملاً ناآشنا به روشها و عملکرد حرفه ای آنها است. گرانفروشی، احتکار، کمفروشی، عدم درج قیمت، عدم ارائه فاکتور، ارائه کالاهای غیر بهداشتی، ارائه کالاهای غیر استاندارد ... و ده ها مورد دیگر یک امر عمومی است و باید کارشناس خبره تعزیرات آنها زیر نظر داشته باشند و از مردم در مقابل آنها دفاع کنند. ای کسانی که از شرایط این جامعه گاهی دارید، کدام صنف و اتحادیه در این شرایط بد معیشیتی مردم کم سود برد. لطفا نام آن صنف و اتحادیه که کم سود برد را به مردم معرفی کنید. لطفا خاصیت این اصناف و اتحادیه ها را به مردم بگوید.
تعزیرات باید از بدنه دولت جدا شود تا هر روز دولت برای آنها تصمیم نگیرد. طرح پیوستن تعزیرات به قوه قضاییه باید از طریق مجلس هماهنگ و تصویب شود. تعزیرات نباید تحت سلاط دولت و بازار باشد. تعزیرات هر سال و هر ماه ضعیف و ضعیف تر میشود، چیزی از تعزیرات نمانده است؛ آن هم به بهانه واهی اینکه اتحادیه و اصناف خودشان بازار را کنترل کنند. کجا دیده اید که چاقو دسته خودش را ببرد.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
اتحادیه ها منشا دامن زدن گرانی هستند میتونید بررسی کنید
مدیرانی که مرغ و تخم مرغ را نتوانند مدیریت کنند چطور میخوان یک کشور را مدیریت کنند !!!؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
تمام نیرو و فکر شونو گذاشتن روی اجرای یکی از قوانین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
مردم نون ندارند ؟

فقط حجابتون رو درست کنید همه چی درست میشه
چهارصفرازپول ملی بردارید تورم درست میشود اقتصادشکوفا میشود!!!......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
خخخخخخ
تامی توانید مردم را بدبخت کنیدظلم نادرشاه را ادامه بدهید
الان مدتهاست اکثریت مردم ایران از گوشت گوسفند ومرغ سالم محرومند گوشتها را یا صادرمیکنند ویا کسانی میخورند که به مقامات وصل باشند آنگاه هم کسانی مثل من هستند که اگر ازگشنگی بمیرند راستی شعار برادری برابری حکومت عدل علی کارش به کجا رسیده آیا همت وباکری وچمران وصیاد برای این مدینه به شهادت رسیدند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دولت قادر به کنترل قیمت ها نیست فقط این ارز دولتی به رانتخواران میرسد و داره جیب عده ای خاص پر میشه
مواد اولیه با دلار 12 تومن حساب بشه قیمتها بر آن مبنا حساب بشه یارانه دهک های پایین را هم بالا ببره
دلار میکشه پایین مرغ میکشه بالا ، عجب حکایتی شده
یک روز نزارید آب خوش ازگلوی مردم پایین برود‌تلبته حق مردم همینه که به شما اعتماد میکنند
مقام مسئول
کاهش قیمت در روزهای آینده . . . . . . . کاهش قیمت در روزهای آینده

این روزهای آینده کی هست آقایان مسئول ؟؟؟

سال 1520 هجری شمسی ؟؟؟

تا کی میخواهید مردم رو سرگرم کنید ؟

ما که هیچ ، خودتان خسته نشده اید ؟
چرا از چند تا متخصص استفاده نمیشه...
مرغ کیلویی 10.800 بوده انقدر روش دست گذاشتن تا به این روز آوردن.........تکرار اشتباه دولت ها رو باید مردم هزینه اش رو بدن
عامل بیشتر گرانیها خوده دولته د بعدش هم اتحادیه ها و اصناف.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
عامل گرونی اتحادیه و اصناف هستند با چراغ سبز دولت
تمام تعرفه های اتحادیه ها بصورت فاحشی بالاتر از نرخ بازار است
فعلا مرغ نخورید ، گوشت نخورید ، میوه نخورید ، حبوبا ت نخورید ، آب نخورید ، دارو مصرف نکنید ، لباس نخرید ، دانشگاه و مدرسه نرید ،برق و گاز کمتر مصرف کنید بطور کلی اصلا زندگی نکنید و سعی کنید نمیرید بزودی قیمتها متعادل میشه و حدودا چند تومنی ((با احتساب چهار صفر )) پائین تر میاد . آخه تا کی وعده و وعید ؟!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل