بازدید 20151

فروش انبوه اطلاعات بانکی مردم به شرکت‌های واسطه به قیمت مفت! +اسناد

فروشنده می‌گوید شماره تلفنتان را بدهید و بعد از چند ثانیه، پیامکی دریافت می‌کنید که حاوی کدی چند رقمی است؛ کدی که فروشنده از شما دریافت می‌کند تا به واسطه آن به سیر تا پیاز اطلاعات بانکی‌تان دسترسی پیدا کند! این خلاصه اتفاقی است که احتمالا به زودی بسیاری از ایرانیان با آن آشنا خواهند شد. فروش اطلاعات بانکی شهروندان با جزئیاتی شگفت آور و حیرت انگیز!
کد خبر: ۹۱۵۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱ 04 August 2019
تابناک اجتماعی -
فروشنده می‌گوید شماره تلفن تان را بدهید و بعد از چند ثانیه، پیامکی دریافت می‌کنید که حاوی کدی چند رقمی است. کدی که فروشنده از شما دریافت می‌کند تا به واسطه آن به سیر تا پیاز اطلاعات بانکی‌تان دسترسی پیدا کند!

به گزارش «تابناک»، این خلاصه اتفاقی است که اخیرا برخی از هموطنانمان در مراجعه به برخی مراکز با آن مواجه شده‌اند و احتمالا به زودی شمار زیادی از ایرانیان با آن دست به گریبان خواهند بود؛ پروسه‌ای که «اعتبارسنجی» مشتریان نام دارد و به ظاهر اتفاق بدی نیست، اما در رقم زدنش، اتفاقات عجیب و غریبی دخیل بوده است.

بهتر است ابتدا کمی درباره این نوع از اعتبارسنجی توضیح دهیم و بعد برخی اتفاقات دور از انتظاری را که در حاشیه این اعتبارسنجی در حال وقوع هستند، مرور کنیم؛ با این امید که مقامات و مسئولان به ماجرا واکنش نشان داده و دست کم بابت آفات‌ فراوانی که اعتبارسنجی نوع ایرانی به آن مبتلاست، تدابیری اندیشند.
 
ماجرا از این قرار است که به تازگی کسب و کار‌های آنلاینی در کشورمان دایر شده‌اند که در تبلیغات پرشمارشان، بر رتبه بندی اعتبار مالی و بانکی شهروندان تأکید و اصرار دارند که رتبه بندی شان بسیار موثق است. اما چگونه؟ مگر ممکن است شرکتی به ریز و درشت اطلاعات بانکی شهروندان دسترسی داشته باشد و بتواند بر اساس آن رتبه بندی کند؟!

پیش از پاسخ به این پرسش، لازم است سری به این کسب و کار‌ها بزنیم تا دریابیم در اطلاعاتی که این مجموعه‌ها به مراجعان می‌دهند، به ازای دریافت کد ملی و شماره تلفن همراه، گزارش کاملی است که مشخص می‌کند از کدام بانک‌ها تسهیلات دریافت و چقدر دریافت کرده‌اید، بابت چه دریافت کرده‌اید، اقساط تان را بموقع پرداخت کرده‌اید یا خیر و باقیمانده وام دریافتی تان چقدر است و کی تمام خواهد شد؟
 
نمونه اطلاعات مندرج در گزارش

البته این گزارش مفصل‌تر از این حرف هاست و حتی شامل تسهیلاتی که شما به عنوان ضامن در آن‌ها تعهد دارید و یا تسهیلاتی که قبلا گرفته و در آن‌ها تسویه حساب کرده‌اید هم می‌شود و افزون بر این موارد، آدرس پستی منزل و محل کارتان، شماره تماس، نام پدر و اطلاعات دیگر را هم به مخاطب ارائه می‌دهد. مجموعه کامل و جامعی که حتی مشخص می‌کند آیا چک برگشتی دارید یا خیر.

اما منبع این گزارش تفصیلی کجاست و چگونه انبوه اطلاعات بانکی به دست این مجموعه‌ها رسیده و بر اساس چه مجوزی به فروش می‌رسد؟ آیا این اطلاعات به این شرکت‌ها فروخته شده یا به رایگان در اختیارشان قرار گرفته و حالا به تشخیص ایشان نرخ گذاری شده و به فروش می‌رسد؟ آیا اطمینانی هست که این اطلاعات به دیگران فروخته نشود و راه سوءاستفاده از شهروندان باز نشود؟ کدام نهاد بر این مجموعه‌ها نظارت دارد؟

شاید بهترین راه برای دریافت پاسخ این پرسش ها، مراجعه به این مجموعه‌ها باشد: «اطلاعات بانکی هشت سال اخیر ملاک اعتبارسنجی شماست و این اطلاعات از ۲۷ بانک دریافت می‌گردد. این کار زیر نظر بانک مرکزی و در زیرمجموعه یک شرکت مادرتخصصی با نام «رتبه بندی ایرانیان» صورت می گیرد که متعلق به بانک مرکزی است و به ازای دریافت گزارش مبلغ ۱۰۲۴۶ تومن دریافت می شود که شش هزار تومان آن به شرکت یاد شده تعلق دارد.»
 
این چکیده گفت‌وگویی است که با اپراتور یکی از شرکت های فعال در این زمینه صورت گرفته است. شرکتی که تنها نیست و چندین رقیب دارد و معنای آن، دسترسی چندین مجموعه مختلف به تمامی اطلاعات بانکی شهروندان در هشت سال گذشته است؛ مجموعه هایی که ظاهرا همه در زیرمجموعه شرکت رتبه بندی ایرانیان به فعالیت مشغولند؛ شرکت «سهامی خاص» که سهامدارانش بانک های مختلف، برخی شرکت های بیمه ای و لیزینگ هستند و بهتر است بررسی جزئیات آن به گزارش های بعدی موکول شود!
 
صفحه نخست چند سایت فعال در این عرصه
 
نکته قابل تأمل اما چگونگی واگذاری این اطلاعات به شرکت مادر (بخوانید کارفرمای اعتبارسنجی فروشی!) و بعد به واسطه آن، به شرکت های پیمانکار در زیرمجموعه است و از آن مهم تر، نامشخص بودن ساز و کار نظارتی بر این مجموعه ها و تضمین امنیت این اطلاعات وسیع و مراقبت از شهروندان در مقابل خطرات پرشماری که درز و نشت این اطلاعات می‌تواند به دنبال داشته باشد؛ خطری بسیار بزرگ که ابعاد امنیتی قابل توجهی هم دارد.
 
اطلاعات پرشمار و ذی قیمتی که به سادگی با یک پیامک به فروش می‌رسد و اگر بگوییم عجیب ترین فروش دیتای بانکی در کشور و چه بسا در جهان است، سخنی به اغراق نگفته‌ایم، با این یادآوری که می‌دانیم صرف فروش اطلاعات مربوط به تلفن همراه مشترکان ایرانی در سال های گذشته، سر و صداهای زیادی به پا کرده، اعتراضات پرشماری به دنبال داشته و در نهایت به پیگیری حقوقی هم منجر شده اما نتوانسته مانع از تکثیر اطلاعات فروخته شود.
 
اتفاقی که باید منتظر ماند و دید این بار چه فرجامی خواهد یافت؛ آیا قرار است شاهد ارائه تضمین های لازم در این زمینه و معرفی ساز و کار کامل نظارتی بر عملکرد این مجموعه ها باشیم یا با تخلفی مواجهیم که تا کنون جلب توجه نکرده و با جنب و جوش زیاد این شرکت ها، موجب خواهد شد در دستور رسیدگی قرار گیرد و فرجامی مثل قطع ید شرکت های متعدد، ممنوعیت برون‌سپاری خدمات برای شرکت مادر یا فراتر از اینها، ممنوعیت واگذاری این اطلاعات به شیوه فعلی به ازای دریافت مبالغی خرد را موجب شود!
 
در پایان لازم به ذکر است «تابناک» آمادگی دارد جهت روشن شدن ابعاد دیگر ماجرا و تنویر افکار عمومی، پاسخ مسئولان را در این خصوص دریافت و منتشر نماید و تأکید دارد ابعاد دیگر فروش اطلاعات بانکی شهروندان را پیگیری و در گزارش های دیگر منتشر خواهد کرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷۰
فاجعه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
این چه مسخره بازیه . وقتی میگن که حسابها افراد برای دریافت مالیات چک بشه میگن ما در حسابها سرک نمیکشیم و بعد اطلاعات همه افراد رو میدن به شرکتهای خصوصی که اصلا مشخص نیست چه کاره اند!!! هر دم از این باغ بری میرسد!
Hamid
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
گردنشون كلفته ، هيچكى باهشون كارنداره، سرنخشون هم مى رسه به اپليكيشن هايى كه يه موقع صدا سيماتبليغشون رو مى كرد
آقازاده هاى كه به ريش من وشمامى خندن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
از نظر من شفافیت خوب است و خیرش به همه ملت و مملکت می رسد.

.
منصور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
واقعا خدا رحم كنه
با ز هم بدون ارزابي ريسك و تحليل دست به يك اقدام شايد نااگاهانه زده شده و معلوم نيست عواقب اين كار به كجا مي ريه
محمدرضا نقوي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
در فيلم نفوذي گفته ميشود
اينجا مملكت خريد و فروش است همه چيز قابليت خريد و فروش دارد حتي..............
داریم به همه نوع فساد در کشور عادت میکنیم

به این وضعیت میگن : فروپاشی اجتماعی
یعنی هیچ صدایی از هیچکس در نمیاد و هرکی به فکر خویش است...
پاسخ ها
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
صدا هم در بیاد کی به توجه میکنه؟؟ تازه براش دردسر هم درست می کنن
هر مشکلی در اقتصاد مملکت زیر سر مسیولان است.باید با این مورد برخورد قضایی شود .چگونه اطلاعات بانکی افراد مرفه برای قطع دریافت یارانه غیر قانونی است ولی اطلاعات بانکی بقیه مردم به راحتی در اختیار دیگران قرار می گیرد؟
ای کاش چندتا تابناک دیگه هم داشتیم تو کشور درود بر شما جهت دفا از حقوق مردم و روشن گری خواننده چندین ساله بازتاب و تابناک
تابناک جان این درسته.اینطوری که همه چیز روشن و شفاف باشه درسته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
شفافیت یعنی پول بدی آدرس خونه من و شماره تلفن من و همه اطلاعات بانکی من رو بخری و بعد نقشه بکشی چجوری سرکیسه م کنی؟
رتبه بندی افراد بر اساس خوش حسابی یا بدحسابی بانکی و حتی سابقه مستاجران در مورد رضایت مالکان قبلی و غیره در امریکا و احتمالا بسیاری از کشورهای غربی سابقه طولانی دارد و امری عادی است.
حال اگر در ایران به روش درستی اجرا شود خودش در جلوگیری از بسیاری از کلاهبرداری ها موثر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
بله در آمریکا و خیلی کشورهای دیگه اعتبارسنجی می کنن تا بر اساسش وام های کلان بدن مثلا برای خرید منزل و اقساط تا آخر عمر اما اینجا چی؟ اینجا اطلاعات من رو میفروشن به تو که چی بهم برسه؟ از کی اجازه گرفتن و مجوزشون رو کی صادر کرده؟ کدوم قانون اجازه داده اطلاعات بانکی من و امثال من همه تجمیع بشه بدن دست چندتا شرکت که بفروشنش و باهاش پول به جیب بزنن؟؟؟؟ چرا خودت رو زدی اون راه و بی خود و بی جهت میای نظر مفت مینویسی که خوبه و جهان اینجوریه و ما هم باید جهانی بشیم؟!!
ناشناس
| Canada |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
کجا در اون کشورها نام پدر و آدرس و تلفن و ... را در اختیار اشخاص دیگه قرار میدن؟ درنهایت یک عدد میدن به عنوان رتبه اعتباری که تازه برای گرفتن اون هم‌ باید اجازه کتبی یا شفاهی که ضبط میشه داشته باشند
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
به به میبینم که پولشویان و کارمندان ثبت و شهرداری با ماهی سه میلیون حقوق و گردش حساب ۵۰۰ میلیارد تومن نگران شدند؟؟
هر که گوشه ای گرفته میچاپه
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
اطلاعات در اختیار خود شخص قرار میگیره گویا
تابناک خدا وکیلی دنبال رسالت مطبوعاتی هستی؟ پس برو دنبال این سرنخ ها
1- کارمندان شهرداری لیست و تلفن انبوهسازان و آپارتمان سازان را به شرکت ها میفروشند بعد اون ها برای کپسول آتشنشانی کولر پنجره اسانسور از روی اون سی دی ها شروع میکنند به زنگ زدن به ....
ده ها شرکت در تهران کار حسابداری تنظیم اسناد فرار مالی را به عهده دارند با کمک بازنشستگان دارایی و ذی حسابان
ده ها شرکت با عکس مربیان زبان روی کارت ورود به جلسه امتحان زبان بجای شما یا آقازاده ها در امتحانات زبان وزارتین شرکت و قبولی شما را تضمین میکنند
پایان نامه های دانشگاه های بین الملل در میدان انقلاب نوشته میشود و .....
پاسخ ها
ماهورا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
اتاق بازرگانی هم شماره اعضای خودو میفروشه به شکرتهایی که کار ثبت شرکت و ... انجام میدن
همه نظاره گرندتا اتفاقی بیفته اونموقع بگیروببندها شروع میشه .بانک مرکزی باید خطر اینگونه مشاغل را بپذیرد وپاسخگو باشد
یعنی فقط!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
درسته.خواهر خانم من تو بانگ....شاغلهو دایم داره حساب های بانکی منو چک میکنه وتحویل زنم میده و باعث عدم تمکین وترک منرل از سوی همسر به خانه خواهرش شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
منم دقیقا" به همین مشکل توی زندگی شخصی ام برخوردم با این تفاوت که من هم خواهر زنم و هم باجناقم هردو توی دوتا بانک مختلف کار می کنن و تمام اطلاعات شخصی من رو به زنم می دادن تا زندگی ما رو داغون کردند که خدا ازشون نگذره!!!
سراغ حساب من بروید چون یک کم به خودتان امیدوار می شوید و موجب نشاطتان می شود
راستی داستان تبلیغات گست ده عالیس چی شد؟
به حساب من اگر می ایید نرم و اهسته بیایید مبادا که ترک بردارد مختصر پول حساب خودمن
به امید انکه جای موجودی حساب شما با شماره کارت بانکی شما عوض شود
اگر بانک مرکزی و شرکت مربوطه ابعاد احتمالی چنین اقدامی را بررسی نکرده باشند و از اطلاعات مالی افراد علیه خودشان سوء استفاده شود و حق و حقوقی از شهروندان پایمال گردد ، باید پاسخگو باشند اقدام تابناک در اعلام این موضوع حساس بسیار به جا و درست است .
خیلی جالبه که اطلاعات محرمانه و شخصی افراد به این آسانی در اختیار دیگران قرار می گیره و بدتر اینکه قابل خرید و فروش داره نمیدونم نهادهای انتظامی و قضایی کجاهستن که زیر پرچم جمهوری اسلامی چنین جرم مشهودی انجام میشه
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
به هیچ وجه امکان ندارد اطلاعات افراد در اختیار دیگران قرار بگیرد. خودتان با مراجعه به این سایتها به راحتی می توانید این مساله را چک کنید.
تا اونجایی که من اطلاع دارم توی بیشتر کشورهای غربی و آمریکایی با استفاده از شماره ملی که مثلا در کانادا SIN نامیده می شود. براحتی تمام اطلاعات مالی ، جزایی و سو سابقه شما برای هر تشکلی امکان پذیر است. همین هست که مردم در رفتارخودشان خیلی مراقب هستند تا خلافی مرتکب نشوند یا دچار مشکل مالی نشوند. در این کشورها چیزی به نام ضامن برای وام گرفتن وجود ندارد و فقط سابقه مالی خود فرد از طریق SIN چک می شود. حالا این تازه داره تو ایران راه میافته خوبه به نظر من. البته اطلاعات باید از روشی سیستماتیک قابل دسترسی باشد ، نه هر کس سر کوچخ بتواند به اطلاعات سری افراد دسترسی داشته باشد اما هر نها یا ارگان یا بانگ یا شرکتی که قصد استخدام یا بستن قراردادی با شخصی یا شرکتی را داشته باشد بتواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد از طریق مجاری سیستماتیک
پاسخ ها
علیرضا کاظمی از شیراز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
بله و درست به همین دلیل است که مردم آنجا از قانون شدیدا حساب می برند. حتی بیستر از حساب بردن ما از خدا. مثلا اگر دو نفر یا یک فرد و یک سازمان حقی از هم برخلاف قانون ضایع کنند کوچک باشد یا بزرگ‌اگر یکی از طرفین که محق است فقط اسم اعمال قانون و شکایت را بیاورد طرف مقابل فوری کوتاه می آید و خودش تقصیر خود را جبران می کند و تازه منت دار طرف دیگر هم می شود که اقدام قانونی نکند.
این طور می شود که جامعه گلستان می شود. اگر کارنامهداعمال شهروندی هر کسی روشن باشد و نه اینکه مثل ما صرفا به انتظار کارنامه اعمال اخروی بنشینیم که مدعی هستیم این مساله در دینداری باعث می شود مومنان خود کنترلی داشته باشند. آنها این مفهوم را از همین دنیا و در همین جا به کار گرفته اند و این هم باعث صلاح و اصلاح جامعه آنها شده است.

ما اینحا البته نشسته ایم که صلاحیت نمایندگان و ... را یک شورای محدود بررسی کند غافل از این که صرفا مدعی صلاحیت سنجی هستیم و نه دنبال صلاحیت سنجی واقعی بیشتر صلاحیت سنجی عقیدتی و جناحی و با معیارهای خاص و نه صلاحیت سنجی قانون نداری و حق نگهداری و پاکدستی و خوش عملی. اگر کارنامه عملکرد شهروندی می داشتیم که در آندهم پارتی بازی نباشد آنوقت آدم های صلاحیت دار واقعی و پاکدست و پاک چشم واقعی وارد پست های انتخابی می شدند و دیگر به شورایی محدود که وقت و توان کافی ندارد و شبهه جناحی گری هم دارد محدود نمی شد که تازه نمایندگان صریح و با کیفیت را هم فیلتر و رد می کند و افراد بی کیفیت و کم توان را بعضا تایید.
ناشناس
| Canada |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
سین نامبر محرمانه هست و فقط افرادی که مجاز هستند و به دلایل کاملا مشخص و مرتبط میتونن ازتون بخوان و مسوول به حفظ و نگهداری از اون هستند. اگر هم مشکلی پیش بیاد میتونید به دلیل سوء استفاده مورد پیگرد قرارشون بدید. از طرف دیگه باید رضایت کتبی شما رو در هر مورد خاص داشته باشند
خوب پس مسئولین نام رو هم میشه به همین راحتی اعتبار سنجی کرد دیگه. بکنید. ببینید گردش مالیشون چقدره و چرا؟
من از ... خرید نکردم، پدر منو با پیامک هاش در آورده ، یکی جلوی پیامک های تبلیغاتی رو بگیره
ادم احساس میکنه نباید به هیچ جایی مراجعه کنه چون به یک طریقی ممکنه مورد سو استفاده اطلاعاتی قرار بگیره !
بر اساس دام قانون این کار انجام شده ؟این یعنی ناامنی محض
تابناک جان
پیشنهاد میشه یه گزارش تهیه کنید که آیا مسوولین اقتصادی یا اطرافیانشان ( مسوولین بانک مرکزی وزارت اقتصاد و.....) هم دراین شرکت ها سهام دارندیاخیر؟
ما ایرانیان مانند.. . . آزمایشگاهی که انواع واقسام آزمایشات را روی آنها انجام می دهند شده ایم.یک روز هدفمندی یارانه ها.یک روز کارت سوخت.یک روز حذف کارت سوخت.یک روز سبد کالا.یک روز تعویض شناسنامه و کارت ملی.یک روز تعویض گواهینامه.یک روز حذف قبوض کاغذی وبلاخره یک روز حذف چند صفر از پول ملی و الان هم فروش اطلاعات و...
بعد میگن چرا مردم به پیام رسانهای داخلی اعتماد نمیکنند! چون در ایران چیزی بنام حریم خصوصی هیچ معنایی ندارد.
سالهاست در انگلستان اين كار انجام ميشه...اين به اين معني نيست كه موجودي حساب شما رو به كسي بگن...اين اعتبار سنجي است و بسيار هم مفيد و درست است.
به هیچ وجه مطالب مندرج در گزارش فوق با واقعیت تطبیق ندارد. کاش دوستان تابناک قبل از انتشار مطلب به این مهمی یک تماس کوچک با مسئولان مربوطه می گرفتند و جویای واقعیت می شدند.
قسمت اطلاعات مالی شفافیته ولی ادرس اینا درست نیست
از فاجعه گذشتیم به مرز هولناک فروپاشی رسیدیم. یعنی چه که اطلاعات بانکی مردم را میفروشند
ببخشید نمیشه گفت ولی مشابه اش را میگم: بابا عجب شیر تو شیریه!!!! زرافه صاحبش رو نمیشناسه!!
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
به خودتون میفروشند
در خارج اطلاعات مربوط به خوش حسابی بد حسابی و یا بدهی ها در اختیار بانکها و موسسات مالی که وام میدهند قرا.ر داده میشود نه هر کس و ناکسی تازه بانکها حتی به همدیگر اطلاعات حساب بانکی اشخاص را نمیدهند مثلا شما اگر قبض موبایل اعتباریتان را نپردازید و شماره را دور بیاندازید حتی چنین بدهی بعد از شکایت ان شرکت به دادگاه و رای ذادگاه مبنی بر مقصر بودن فرد قابل ثبت است اینطور نیست مه هر بدهی ذر سانانه به عنوان فالت طرف ثبت شود والا از این بدتر شنود مکالمات است شما دقت کردین اگه تو صحبتهاتون از دندون صحبت کنید براتون پیغانهای ایمپلنت میاد اگه با شمال تماس بگیریذ و یا در مورد شمال صحبت کنید براتون خرید ویلا میاد ! این ظاهرش اشکال نداره ولی ضبط مکالمات را نشون میده حالا یک افراد خاصی با این روش بذون هیچ مجوزی میتونند کل مکالمات شما را شنود کنند . همه چیز در ایران فورمالیته است و فقط پوسته هر چیزی در ایران شکل میگیره و اصل و محتواش از بین میره
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
در سامانه اعتبارسنجی ایران هم حدود ده سال است که اطلاعات خوش حسابی و بدحسابی در اختیار بانکها قرار داده می شود. منتهی از سال 97 این امکان فراهم شد تا هر شهروند ایرانی بتواند خودش گزارش خودش را ببیند و چک کند و بررسی کند. اشتباهات احتمالی را پیگیری کند تا اصلاح شود. بنابراین این اپلیکیشن ها و سایتها صرفا برای این درست شده اند که علاوه بر بانکها خود افراد هم بتوانند گزارش خود را دریافت کنند. این چه اشکالی دارد که هر فرد بتواند گزارش اعتبارسنجی و در واقع کارنامه اعتباری خود را ببیند؟!!!!
این کار شاید دارای اشکالاتی باشه ولی فی نفسه کار خوبیه . چرا کسی باید از افشای اطلاعات مالیش بترسه . ضمن اینکه در گزارش اعتبار سنجی ایرانیان فقط تسهیلات دریافتی و میزان تعهدات و نحوه پایبندی شما به باز پرداخت بدهی هاتون مشخص میشه نه میزان موجودی حسابهای شما .ضمنا در کلیه کشورهای پیشرفته این یک امر بسیار عادی است . مثلا در آمریکا شما اگر بدهی معوق داشته باشی حتی در فروشگاه های بزرگ مثل هایپر مارکت ها و ... نمی تونی چیزی بخری اما در ایران کسانی هستند که به یک بانک بدهی دارند ولی در بانک دیگه ای سپرده دارن و خدمات میگیرن .
حفظ امنیت و حریم خصوصی افراد از وظایف ذاتی دولت هاست
شفافیت موضوع دیگری است- فرضا قرار است شما وامی بگیرید -همان بانک بایستی بتواند به سوابق اعتباری شما مراجعه کند و بدون افشای اطلاعات بگوید وام میدهیم یا نمی دهیم (بخاطر بد حسابی یا چک برگشتی یا هر دلیل دیگر)
ولی اینکه هر کسی بتواند با دادن کد ملی شخص دیگ و 10 هزارتومان کارمزد به سوابق و اطلاعات مالی و دارایی و.. اشخاص دیگر دست پیدا کند- این خیانت بزرگی است که باید بسرعت توسط قوه قضاییه جلویش گرفته شود وگرنه باعث بروز هزاران فساد از جمله باجخواهی و رسوا نمودن مردم و درگیری های متعدد خواهد شد
چطور پلیس فتا برای انتشار حتی یک عکس خصوصی و خانوادگی مردم و از روی دلسوزی صدها هشدار میدهد که مراقب باشید- حال چطور میشود تصور کرد اطلاعات هویتی- بانکی- سوابق محکومیتی و دادگاهی و آدرس و... دهها اطلاعات محرمانه اشخاص با زدن کد ملی و 10 هزار تومان بصورت عمومی قابل انتشار باشد؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
در این سیستم هم هیچکس نمی تواند اطلاعات اعتباری دیگران را چک کند. فقط هر شخصی می تواند اطلاعات خودش را ببیند. امتحانش هم خیلی ساده است. به یکی از این سایتها بروید و اگر توانستید گزارش فرد دیگری را بدون رضایت خودش دریافت کنید من به شما جایزه می دهم. متاسفانه گزارش تابناک کارشناسی شده نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
چه باجخواهی برادر من وقتی هر فرد دیگر هم خود می تواند با پرداخت همان مبلغ همان اطلاعات را بدست آورد باج زمانی است که یکی اطلتعی از کسی داشته باشد که فرد دیگری نداشته باسد و نتواند هم بدست بیاورد
بهروز
| Germany |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
باجخواهی زمانی اتفاق میفتند که من نوعی به اسرار مالی خصوصی شما و سوابق چک برگشتی و دادگاه و مالی که دارید دست پیدا کنم و شما را تهدید کنم که اطلاعات شما را به فلان و فلان کس که شما با ایشان معاملاتی دارید میدهم و ..
یادم هست آقای روحانی تو مصاحبه های اول تلویزیونی می‌گفت دسترسی به اطلاعات حساب بانکی مردم توسط دولت امنیت سرمایه گزاری را از بین می‌بره ...
یک لحظه فکر: چه اشکالی داره؟ فقط دزدها باید بترسند
بیایید همه با هم دعا کنیم
خدایا تو را به مقربین درگاهت قسمت میدهیم هر چه زودتر کلید این حسن را پیدا کرده و بهش بدی
مشابه این سیستم سالها در نظام بانکی ما وجود دارد. در شبکه شتاب هر کسی می تواند گردش حساب بانکی خودش را دریافت کند. سیستم اعتبارسنجی هم مثل گردش حساب بانکی است. یعنی هر کسی فقط می تواند پرینت حساب اعتباری خودش را ببیند. تعجب می کنم چطور دوستان تابناک اسم این را گذاشته اند فروش اطلاعات مردم!!!!! همین الان در تمام اپلیکیشن هایی مانند تاپ و بله و آپ و .... هر کسی می تواند گردش حساب بانکی خودش را ببیند. از این به بعد گردش حساب اعتباری و اعتبارسنجی هم وارد این اپلیکیشن ها شده است. امتحانش خیلی ساده است. اگر کسی بتواند از سایتهای اعتبارسنجی فوق (سنجینه و توانم و آیس) بدون رضایت فردی گزارش اعتباری او را بگیرد من بهش جایزه می دهم.
تابناک شما هم یک حرف و خبر غیر مستند کار کردید ها.
عملا فقط خودتان می توانید به این اطلاعات دست پیدا کنید.
باه دیگه وقتی مثلا تو میای مغازه من و من می خوام قسطی کالا بفروشم بهت و میگم اجازه بده اعتبار شما را استعلام بگیرم و می گیرم و پیامک برای شما میاد که کدی درش هست خوب شما اگر راضی باشی اون پیامک را به من می دهی و من کدش را وارد می کنم و استعلام اعتبار شما دستم می آید و مثلا حاضر می شوم قسطی به شما کالا بدهم یا نمی شوم. ولی در همین مثال یک شخص دیگر که شما نمی شناسید اگر اقدام به استعلام اعتبارتان کند پیامک که براتون می اد کافی سواد داشته باشید و اون رو حذفش کنید و اگر کسی تماس بگیره بهتون که کد رو بده بگید ببخشید من شما رو نمی شناسم و قرار نبوده از شما خدماتی بگیرم بنابر اعتبارم پس کد رو نمی دهید به همین سادگی.
فرض کنید این اطلاعات بدست افراد تبهکار بیفتد و مثلا بفهمند یک نفر چقدر توانایی تامین وجوه نقدی را دارد،براحتی با گروگان گیری و خفت گیری میتوانند هر کسی را سرکیسه کنند!!!!! فاجعه است!!!!!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
در این گزارش ها فقط اطلاعات اعتباری و وجود دارد و به هیچ وجه اطلاعات وجوه نقدی و حسابهای بانکی در آن وجود ندارد
کم کم اجازه بازرسی از خونه ها را هم بدست می آورند نگو که نگفتی
کاش کمی روی نحوه کار این سامانه و ارائه دیتا بررسی میکردید و بعد مطلب میگذاشتید.
فروش دیتا ؟؟؟؟؟؟ :) (:
این حرفا چیه؟ آخه چرا یه گزارش میزنین که هیچ کار کارشناسی روش انجام نشده؟ جماعت هم که ماشاالله جوگیر. همه فریاد وانفسا سر دادند.
اولا این سیستمها کارشون استخراج اطلاعات و رتبه بندی اعتباری افراده . هیچ کاری هم به موجودی حساب و گردش حساب و اینا نداره. غیر از اطلاعات هویتی فقط میگه که طرف چک برگشتی داره ؟ جایی وام گرفته که قسطاشو نتونسته باشه پرداخت کنه؟ یه کم به همون تصاویر گزارش دقت کنید متوجه میشین.
ثانیاً همه این سیستمها اول موبایل و کد ملی طرف رو میگیرن و از مخابرات استعلام میکنن که موبایل حتماً مال همون کد ملی باشه. بعدش یه رمز یکبارمصرف به همون موبایل ارسال میکنن که مطمئن بشن خود صاحب موبایل و کدملی درجریان استعلامش هست!!!!!!! فروختن اطلاعات کدومه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فرض کنید شما یه معامله ای میخواید انجام بدین که طرف درقبالش میخواد به شما چندتا چک بده. خب اگه یه چیزی باشه که بهتون بگه این آدم چک برگشتی داره ، قسط عقب افتاده داره و کلاً بدحسابه و باعث بشه توی همچین مراوداتی ریسکتون پایین تر بیاد ، بَده؟؟؟؟؟
تابناک جان . لطفاً سانسور نکن و چاپش کن تا همه متوجه واقعیت قضیه بشن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
حالا شما فرض کن من در ظاهر اینکه میخوام با شما معامله ای انجام بدم و در اصل هیچ معامله ای در کار نیست به اطلاعات اعتباری و چک برگشتی شما دسترسی پیدا کنم و از اونها علیه شما سوء استفاده کنم- حالا تکلیف چیه؟
اگر اطلاعات اعتباری خودمو فقط به خودم بدن که مشکلی نیست ولی اگر قرار باشه به هرکسی بدن در ظاهر قصد انجام معامله - اونوقت راه سوء استفاده باز شده
این مورد مصداق کامل سرقت اطلاعات شخصی مردم است و به راحتی می تواند در خدمت سازمان های جاسوسی بیگانه قرار گیرد تصور کنید گردش مالی، نام نشانی و شماره حساب افراد که به راحتی می تواند بصورت پازلی شبکه ای از افراد با مشخصات مشترک را پیدا کند و سازمان های جاسوسی منافع بسیاری از این اطلاعات می برند. تعجب است که فعالان محیط زیست به جرم جاسوسی بازداشت می شوند ولی کسانی که به کلی اطلاعات دسترسی دارند و آنها را منتشر می کنند آزادانه به فعالیت ادامه می دهند!!!!
چرا نظر منو چاپ نکردی تابناک؟؟؟؟ حرف حساب شد غیر قابل انتشار؟؟؟؟
در بسیاری از کشورها شهروندها از نظر اعتبار (credit) اعتبار بندی می شوند و اطلاعات مربوطه در اختیار تعداد معدودی شرکت خاص است. مثلا کسی می خواهد آپارتمانش را اجاره بدهد. مستأجر با هزینه خود از یکی از این شرکتها یک گواهی مبنی بر رتبه اعتباری خود دریافت کرده و به صاحبخانه ارائه می کند. نمره بالاتر نشاندهنده اعتبار بالاتر است. و این خود تضمینی برای خوش حساب بودن مستاجر است. اما هیچ کدام از این شرکتها هیچگونه اطلاعاتی در خصوص جزئیات حسابها و تسهیلات ارائه نمی کنند. شاید حتی خودشان هم به این جزئیات دسترسی نداشته باشند.
اگر قرار است از سایر کشورها کپی برداری بشود بهتر است دقت شود تا تمام جوانب آن در نظر گرفته شود. به نظرم می توان به دلیل فاش کردن اطلاعات بانکی اشخاص، از بانک مرکزی شکایت کرد.
هر دم از این باغ بری می رسد . . .
ببينيد اينا همه كه مى گوييد درست است ولى أصل قضيه اين وسط گم شده ، با شعار نه شرقي نه غربي ديگر كسى حق ندارد از غرب و شرق و يا قوانين ان ها صحبت كند ، پس اگر هم چين اتفاقى در حال وقوع است كاملا مشخص است دشمننان در حال دسيسه چينى هستن،
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار