بازدید 4375

انتخاب نامزد اروپا برای ریاست صندوق بین‌المللی پول

کد خبر: ۹۱۵۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۷ 03 August 2019

کشور‌های عضو اتحادیه اروپا معاون بلغارستانی بانک جهانی را به عنوان گزینه خود برای ریاست صندوق بین المللی پول انتخاب کردند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «کریستالینا جورجیوا» مدیر اجرایی و معاون بانک جهانی پس از ۱۴ ساعت رای گیری پراختلاف میان پایتخت‌های اتحادیه اروپا، روز جمعه به عنوان گزینه اروپا برای ریاست صندوق بین المللی پول معرفی شد.

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، پس از دیپلماسی شلوغ تلفنی میان برلین، پاریس، لاهه و مادرید در روز جمعه، خانم جورجیوا با اکثریتی ضعیف در مقابل «یرون دایسلبلوم» رئیس پیشین آلمانی وزیران منطقه یورو، توانست ۵۶ درصد آرا را از آن خود کند.

در حالی که برای تایید نهایی جورجیوا وی نیاز به آرایی داشت که نماینده دست کم ۶۵ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا باشد، با عقب نشینی دایسلبلوم طی یک پیام توئیتری، به عنوان گزینه نهایی اروپا انتخاب شد.

رهبران اروپا اوایل ماه گذشته «کریستین لاگارد» رئیس پیشین صندوق بین المللی پول را به عنوان جانشین «ماریو دراگی» رئیس بانک مرکزی اروپا انتخاب کردند که با پذیرش لاگارد و استفعای وی از ریاست صندوق بین المللی پول مواجه شد.

روش رای گیری مخفی از طریق پست الکترونیکی که برای این انتخابات به کار گرفته شد، بسیار مورد مناقشه و امری جدید بود که با مخالفت شدید انگلیس روبرو شد. لندن در نهایت از معرفی گزینه خود امتناع و به صورت کلی از این رای گیری کناره گیری کرد.

براساس گزارش فایننشال تایمز، براساس توافقی که میان آمریکا و اتحادیه اروپا صورت گرفته، ریاست صندوق بین المللی پول همواره به یک اروپایی واگذار می‌شود و یک آمریکایی نیز ریاست بانک جهانی را بر عهده می‌گیرد.

جورجیوا به رغم پیروزی بر دایسلبلوم با چالش دیگری نیز روبه رو است؛ آئین نامه صندوق بین المللی پول حضور افراد بالای ۶۵ سال در سمت‌های مدیریتی این نهاد بین المللی را ممنوع کرده است. اما فرانسه و کشور‌های حامی خانم جورجیوا اعلام کرده اند که در صورت انتخاب وی تغییر آئین نامه‌های صندوق قابل توافق است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار