بازدید 5205

گرمایش زمین؛ گرم‌ترین ژوئیه تاریخ رکورد زد

کد خبر: ۹۱۵۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۰ 03 August 2019
یک ارزیابی مقدماتی نشان می‌دهد درجه حرارت دنیا در ماه ژوئیه (دهم تیر تا نهم مرداد) امسال، از سال‌های گذشته بیشتر بوده و رکورد تازه‌ای بجا گذاشته است.

به گزارش تابناک، در آمار ۲۹ روز ابتدایی ماه ژوئیه در بیشتر کشورها، دمای هوا در اثر "موج گرما" همطراز یا کمی بیشتر از رکورد دمای ثبت شده در ژوئیه سال ۲۰۱۶ بوده است.

این ارزیابی را محققان تغییرات آب و هوا در مرکز کوپرنیک اروپا انجام داده‌اند. البته تحقیق در مورد این رکورد جدید هنوز نهایی نشده است

محققان می‌گویند که این نتایج، نشانه دیگری است از گرم شدن بی‌سابقه کره زمین و دمای هوا در ماه ژوئیه به احتمال زیاد می‌تواند بالاترین رکورد در مراکز ثبت داده در چهل سال گذشته باشد.

یافته‌های مرکز کوپرنیک قرار است با مطالعات ماهواره‌ای و اطلاعات محلی تکمیل شود.

بنا بر اطلاعات کوپرنیک، تمامی ماه‌های امسال (میلادی) در مقایسه با ماه مشابه در سال‌های قبل جزو چهار ماه گرم بوده‌اند.

محققان هنوز نتوانسته‌اند ارتباط مستقیمی بین این افزایش دما و تغییرات آب و هوایی برقرار کنند، اما همگی معتقدند یکی ازدلایل عمده این رکورد جدید، انتشار دی‌اکسید کربن به علت فعالیت‌های انسانی است.

دکتر فریا وامبورگ از موسسه کوپرنیک به بی‌بی‌سی گفت: "این ماه بخصوص بسیار گرم بوده، اما برای من مسئله فقط این نیست. مسئله اصلی این است که تمامی ماه‌های سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سال‌های دیگر بسیار گرم‌تر بوده‌اند. "

"تا زمانی که برای انتشار گاز‌های گلخانه‌ای کاری نکنیم افزایش دما متوقف نمی‌شود".

گرما در سراسر جهان

ژوئیه یکی از گرمترین ماه‌های سال است، اما امسال گرمای شدید اروپا، آمریکا و قطب شمال را فرا گرفت به نحوی که رکورد دما در بلژیک، هلند و آلمان شکسته شد، بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد. یک رکورد جدید هم در بریتانیا در کمبریج ثبت شد، ۳۸.۷ درجه سانتیگراد.

در آمریکا گرمای بی‌سابقه زندگی میلیون‌ها نفر را در امتداد ساحل شرقی و غرب میانه تحت تاثیر قرار داد و در آلاسکا نیز رکورد دما در چند شهر شکسته شد؛ در شهر انکوریج آلاسکا دمای هوا شش روز متوالی بالای ۲۶ درجه سانتیگراد بود که دو برابر رکورد قبلی است.

آتش‌سوزی‌های گسترده در محدوده قطب شمال موجب سوختن میلیون‌ها هکتارجنگل در روسیه شد. در هند نیز این کشور از گرمای شدید در امان نماند و با کمبود آب مواجه شد.

در ژاپن و در هفته گذشته بیش از پنج هزار نفر به خاطر گرمای هوا به بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

رکورد‌های قبلی گرما

براساس اعلام اداره ملی اقیانوس و اقلیم آمریکا، پیش از این رکورد دما از سال ۱۸۸۰ مربوط به ژوئیه سال ۲۰۱۶ بوده است.

این مرکز همچنین گزارش کرده که از ده ژوئیه گرم، ۹ تا در قرن بیست‌ویکم بوده است.

یافته‌های سازمان فضایی آمریکا (ناسا) متفاوت است و براساس اطلاعات آنان ژوئیه ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از نظر دما مشابه بوده‌اند.

ناسا قرار است در هفته‌های آینده اطلاعات مربوط به ژوئیه ۲۰۱۹ را منتشر کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل