بازدید 7314

موضع‌گیری هواداران آل‌سعود علیه امارات

کد خبر: ۹۱۵۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۰ 02 August 2019
صفحات سعودی شبکه‌های اجتماعی به امارات به خاطر هماهنگی امنیتی دریایی اخیر خود با ایران و خروج تدریجی ابوظبی از یمن حمله کردند.

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم به نقل از سایت عربی ۲۱، صفحات سعودی شبکه‌های اجتماعی که برخی از آن‌ها هوادار دولت عربستان هستند، به طور مستقیم و غیرمستقیم به امارات به خاطر هماهنگی امنیتی اخیرش با ایران در زمینه دریایی و خروج امارات از یمن حمله کردند.

این صفحات در اشاره ضمنی به نگرانی خود از امکان کودتای امارات علیه روابط مستحکم خود با عربستان، خواهان ستایش نکردن از هرگونه کشور هم پیمان عربستان در حال حاضر و بسنده کردن به حمایت از این کشور شدند.

برخی از کاربران آشکارا نوشتند که امارات علیه عربستان توطئه چینی می‌کند و هر لحظه ممکن است از پشت خنجر بزند.
 
در عین حال، برخی دیگر از کاربران تلاش کردند که اوضاع را آرام کنند و گفتند که روابط عربستان و ریاض به همین شکل باقی خواهد ماند و از هرگونه تحولات گذرایی تاثیر نخواهد پذیرفت.

برپایه این گزارش، همزمان انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات نیز در این باره اظهار نظر و قطر را به تلاش برای ایجاد شکاف در صفوف عربستان و امارات متهم کرد؛ با وجود اینکه حجم زیادی از توییت‌ها متعلق به صفحاتی بود که به اهانت و ناسزا گفتن به قطر عادت کرده اند.

قرقاش درصدد کتمان چرخش در سیاست خارجی امارات درقبال پرونده‌های منطقه‌ای به ویژه تجاوزگری به یمن و نمایان شدن نشانه‌های آن برآمد و مدعی شد: ایجاد شکاف در صفوف عربستان و امارات از دریچه یمن یا ایران یا غیر از آن‌ها محال است. رسانه‌های قطری درک نمی‌کنند که ائتلاف ما از طریق جانفشانی‌ها تقویت و با هماهنگی و گفت: وگو و صداقت و دفاع سعودی‌ها از شراکت خودشان با امارات تعمیق یافته است.

قرقاش افزود: در سایه این وضعیت، من برای کسانی که سیاست قطر را مدیریت می‌کنند و رنج و مشقت این کشور را تعمیق می‌بخشند، ابراز تاسف می‌کنم.

این مسئول اماراتی در ادامه کتمان شکاف ایجاد شده بین کشورش و عربستان به خاطر شکست مفتضحانه نظامی ائتلاف متجاوز در یمن و سیاست‌های ابوظبی و ریاض در قبال ایران گفت: نگران رابطه راهبردی خود با کشور برادر عربستان نیستم. می‌دانم که این روابط به چه اندازه هر روز در همه سطوح تحکیم می‌یابد. اندوه من از این است که قطر از طریق سیاست‌های رسانه‌ای بی فایده انزوای خود را تشدید می‌کند و بحرانش را تعمیق می‌بخشد. مدیریت این سیاست‌های رسانه‌ای با پول‌ها و مزدوران است که شهروند قطری ربطی به سیاست‌ها ندارد، اما از آن‌ها رنج می‌برد.

در همین حال، روزنامه سعودی الشرق الاوسط هم نتوانست نارضایتی خود از ملاقات اخیر مسئولان گارد ساحلی امارات و ایران را کتمان کند و مدعی شد: نشست‌های گارد ساحلی امری روتین و مداوم است و حاوی پیام جدیدی نیست.

این روزنامه در عین حال نوشت که نشست مسئولان ارشد گارد ساحلی امارات و ایران بعد از شش سال از آخرین نشست آن‌ها برگزار شد. آخرین و پنجمین نشست دوطرف در ۲۲ اکتبر سال ۲۰۱۳ میلادی به مدت دو روز به میزبانی ایران برگزار شد.

نکته جالب اینجا است که روزنامه الشرق الاوسط در ابتدای مطلب خود برگزاری چنین نشست‌هایی را روتین و مداوم توصیف می‌کند، اما سپس اذعان می‌کند که نشست اخیر بعد از وقفه‌ای شش ساله برگزار شده است.

ناظران براین باورند: به نظر می‌رسد که سخن روزنامه سعودی از زبان یک منبع ناشناس حکایت از نارضایتی خاموش عربستان از گام اخیر امارات در قبال توسعه روابط با ایران دارد.

هیئت مسئولان ارشد گارد ساحلی امارات روز سه شنبه اعلام کرد که به توافق با همتای ایرانی خود درخصوص ضرورت تقویت روابط دیپلماتیک و تضمین امنیت آب‌های خلیج فارس رسیده است.

این اولین سفر مسئولان اماراتی نیست، زیرا پیشتر چند روز بعد از حوادث روی داده برای کشتی‌ها در بندر فجیره، ایران اعلام کرده بود که طرف اماراتی هیئتی را برای مذاکرات صلحی در منطقه به تهران اعزام کرده است.

روزنامه عکاظ سعودی نیز نتوانست خشم خود را از نشست اخیر بین امارات و ایران ابراز دارد و در تلاش برآمد تا هرگونه شکاف در مواضع ریاض و ابوظبی را کتمان کند.

این روزنامه نوشت: در طول هشت سال گذشته حرف و حدیث درباره وجود اختلاف بین عربستان و امارات پایان نیافته است و هر بار بحث درباره بروز اختلاف بین دوطرف بر سر مسئله‌ای حرف می‌زنند، اما با وجود هماهنگی و عمیق بین دوطرف، اما ابزار‌های جنگ تبلیغاتی هربار این بحث‌های نادرست را تکرار می‌کنند و می‌گویند که اختلافی وجود دارد و درحال شدت گرفتن است.

این روزنامه در ادامه مدعی وجود هماهنگی و همکاری منحصر به فردی بین امارات و عربستان شد، اما در عین حال وجود برخی تناقضات بین آن‌ها را رد نکرد و نوشت: دشمنی با عربستان و نیز امارات به حلقه وصل سیاست دوطرف تبدیل شده است؛ باوجود تناقضاتی که بین آن‌ها وجود دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان