بازدید 9087

اغذیه فروشی‌های ۳۰ تیر تعطیل و پلمب شد

پروژه
کد خبر: ۹۱۵۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۱ 01 August 2019
پروژه خیابان ۳۰ تیر با شکایت اتحادیه اغذیه فروشی‌ها به پلیس اماکن، تعطیل شد.

به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران، طی دهه‌های گذشته و در پی وضع مقررات ترافیکی، میل به سکوت در مناطق مرکزی تهران کاهش یافت و بیشتر بافت آن تبدیل به فضای تجاری شد.

تبدیل بافت مرکزی به فضای تجاری به قدری بازار اصناف مختلف در این محدوده را رونق داد که دیگر کسی تمایل به کسب و کار در این محدوده بعد از ساعات پایانی روز نداشت، همین وضع موجب شد این محدوده علی‌رغم رونق و پویایی خود در روز، در هنگام شب به برهوتی سوت و کور و تاریک تبدیل شود که برای معتادان و بی خانمان‌ها فضایی جذاب باشد.

در این شرایط احساس مسئولیت اجتماعی یکی از شهروندان تهرانی او را بر آن داشت که در یکی از خیابان‌های خلوت و ناامن شده این محدوده بزرگ، طرحی را ایجاد کند که موجب رفت و آمد و حضور شبانه مردم شود تا در اثر آن از بار بزهکاری‌های نوظهور در قسمتی کوچک از این محدوده کم شود.

اقدامات مطالعاتی این طرح برای اجرا در خیابان ۳۰ تیر، از سال ۹۴ آغاز شد و با موافقت شهرداری منطقه ۱۲ تعدادی چرخ دستی کوچک با هدف افزایش رفت و آمد شهروندان در هنگام شب در این خیابان مستقر شدند. یک سال بعد هم شهرداری منطقه ۱۲ با مجری این طرح تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرد تا بر اساس آن اجاره دریافت کند.

به ادعای مجری پروژه، یک سال و نیم بعد هم با حضور ۴ شرکت حق بهره برداری از فضای خیابان ۳۰ تیر به مزایده گذاشته شد که در نهایت مجری اولیه برنده مزایده شد. این طرح که طی زمان به نام پروژه خیابان ۳۰ تیر شهرت یافت، توانست محلی شاد و شلوغی را برای شهروندان در ساعات پایانی شب فراهم کند.

این در حالی است که روز گذشته پلیس اماکن با شکایتی که از سوی اتاق اصناف تهران دریافت کرد، فعالیت دکه‌ها و چرخ دستی‌های مستقر در این خیابان را متوقف کرد.

نگین گتمیری مجری پروژه خیابان ۳۰ تیر با اشاره به توقف فعالیت اغذیه فروشی‌های سیار خیابان ۳۰ تیر گفت: من بار‌ها برای اخذ جواز کسب به اتحادیه اغذیه فروشان و اتاق اصناف مراجعه کردم، اما آن‌ها با فعالیت فروشندگان این خیابان مخالفت کردند و هیچ گاه اقدام به صدور جواز نکردند.

او با اشاره به اینکه اقدام پلیس اماکن در پی شکایت اتحادیه اغذیه فروشان بوده است، تصریح کرد: شاکیان از اغذیه فروشان برند تهران هستند که هیچ کدام هم در منطقه ۱۲ و نزدیکی پروژه ۳۰ تیر فعالیت نمی‌کنند.

گتمیری با بیان اینکه مخالفان پروژه ۳۰ تیر مدعی هستند که مغازه‌های ما ارزش میلیاردی دارد و نباید عده‌ای با سرمایه گذاری اندک همانند ما درآمد داشته باشند، گفت: در حال حاضر اجاره هر یک از دکه‌های سیار خیابان ۳۰ تیر بین ۸ تا ۱۲ میلیون تومان در ماه است و ما هم به عنوان پیمانکار برای ۲۷ دکه ماهانه ۳۵۰ میلیون تومان به شهرداری کرایه می‌دهیم که علاوه بر این، پرداخت هزینه آب و برق هم بر عهده خودمان است.

او با بیان اینکه علت پلمپ دکه‌های مستقر در خیابان ۳۰ تیر نداشتن جواز کسب عنوان شده است، افزود: مجموعه از ۲ سال گذشته تقاضای جواز داده، اما اتحادیه مذبور به دلیل نداشتن سند مالکیت و پلاک ثبتی (که برای این طرح غیرممکن است) با اخذ آن موافقت نکرده است.

مجری پروژه خیابان ۳۰ تیر با اشاره به اینکه مجموعه رستوران‌های سیار باعث رونق محله شده است، تصریح کرد: براین اساس، موزه ایران باستان به دلیل حضور گردشگران شبانه در این محل، طرح افزایش ساعت کاری تا ۲۲ را اعلام کرده است و بسیاری از کسب و کار‌های محلی از سفر گردشگران شهری به این محله رونق یافته‌اند و تعطیلی این مجموعه علاوه بر نابودی کسب و کار ۸۰۰ نفر از کسبه این مکان، حیات شبانه محله را نیز خاموش خواهد کرد.

فرشاد شهید زاده مدیر گردشگری شهرداری منطقه ۱۲ با بیان اینکه ۲ سال است که شهرداری و بهره بردار طرح برای صدور جواز در حال پیگیری از اتاق اصناف هستند، گفت: اصناف هیچ گونه همکاری نمی‌کند.
او با اشاره به اینکه ۵۰۰ نفر در خیابان ۳۰ تیر اشتغال یافته و کسب درآمد می‌کنند، افزود: در روز‌های پنجشنبه و جمعه ۷۰۰۰ نفر از فضای خیابان ۳۰ تیر استفاده می‌کنند که این وضع نشان از خداحافظی این محدوده با شب مردگی دارد.

شهید زاده گفت: با اقدام روز گذشته پلیس اماکن جشنواره تابستانی ۳۰ تیر هم تعطیل شد و بیم این می‌رود که با خاموشی خیابان ۳۰ تیر این فضا دوباره به پناهگاه معتادانی تبدیل شود که عبور از این محل را برای شهروندان با دلهره همراه می‌سازد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار