بازدید 3538

شیوع «تب کریمه‌کنگو» در فصل گرم سال

کد خبر: ۹۱۴۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۷ 29 July 2019

رئیس شبکه دامپزشکی بافت گفت: شیوع بیماری تب کریمه‌کنگو بیشتر در فصل گرم سال هم‌زمان با فصل فعالیت کنه است و انسان در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس ممکن است مبتلا شود.

به گزارش «تابناک»، پوریا امجدی امروز در گفت‌وگو با فارس در بافت اظهار داشت: تب کریمه‌کنگو، یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه سخت (هیالوما) ناقل آن است، این ویروس می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند و انسان هم در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس ممکن است مبتلا شود، همچنین تماس با فرد مبتلا هم می‌تواند باعث بیماری شود.

رئیس شبکه دامپزشکی بافت بیان داشت: این بیماری در ایران اولین‌بار در کتاب گنجینه خوارزمشاه جرجانی در حدود سال ۱۱۱۰ توصیف شد و در سال ۱۹۷۰ وجود این بیماری در ایران ثابت شد.

وی در ارتباط با مشخصات این بیماری افزود: در حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند بیماری علائم مشخصی ندارد و حداکثر باعث تب می‌شود، بنابراین کارکنان کشتارگاه‌ها و سلاخ خانه‌ها به‌احتمال ‌زیاد متوجه این بیماری در دام نخواهند شد.

امجدی عنوان کرد: شیوع این بیماری بیشتر در فصل گرم سال هم‌زمان با فصل فعالیت کنه است و علائم بیماری در انسان شامل سردرد، تب شدید، کمردرد و درد مفاصل و عضلات، دل ‌درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه، خونریزی مثلاً به‌صورت نقطه‌های ریز مثل سرسوزن یا خونریزی‌های وسیع‌تر یا خون‌دماغ و یرقان هست.

رئیس شبکه دامپزشکی بافت با بیان اینکه برای دام‌ها واکسن معتبری برای پیشگیری وجود ندارد، در انسان هم واکسن ندارد، گفت: درمان بیماری در انسان هم بیشتر درمان حمایتی برای رفع عوارض و خطرات بیماری است و داروهای ضدویروس برای درمان این بیماری به‌کار گرفته ‌شده و تأثیر مثبتی هم داشته اما بیماری درمان اختصاصی ندارد.

وی در ارتباط با کسانی که در معرض ابتلا به بیماری تب کریمه‌کنگو هستند، اظهار کرد: دامداران، کشاورزان، کارگران کشتارگاه‌ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی به‌خصوص در بیمارستان‌ها بیشتر در معرض این بیماری هستند.

امجدی عنوان کرد: دامداران و سلاخان، رعایت موارد ایمنی و بهداشتی هنگام کار بادام از قبیل استفاده از دستکش، ماسک، چکمه و لباس مناسب را جدی بگیرند که این امر می‌تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند، همچنین مصرف‌کنندگان گوشت مصرفی خود را از مراکز مجاز و مورد تائید دامپزشکی تهیه و از خرید گوشتی که مُهر و لیبل سازمان دامپزشکی را ندارد، خودداری کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار