بازدید 4730
در آستانه هفتمین سالگرد درگذشت اعلام شد

اهدای منابع مطالعاتی مرحوم «مشکیان» به کتابخانه

کد خبر: ۹۱۴۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰ 27 July 2019

مجموعه‌ ارزشمند منابع مطالعاتی مرحوم استاد «محمدرضا مشکیان» پیشکسوت فقید فرهنگ و ادب استان یزد توسط تنها وارث آن چهره فرهیخته به کتابخانه و موزه موقوفه وزیری یزد زیر نظر سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به عنوان پنجمین کتابخانه مهم کشور «اهدا» شد.

مسئول کتابخانه و موزه موقوفه وزیری یزد ، با اعلام این خبر گفت : بیش از 14 هزار و 800 نسخه منبع مهم مطالعاتی شامل 950 نسخه کتاب چاپی فارسی، 320 نسخه کتاب چاپی لاتین، یک نسخه کتاب خطی، یک نسخه دست نوشته، 559 نسخه نشریه، 54 شماره روزنامه و مجموعه‌ای بالغ بر 13 هزار برگ سند ، توسط آقای «محمد علی مشکیان» نوه آن مرحوم «تقدیم» این کتابخانه شد.

وی ادامه داد : مجموعه اسناد اهدایی وارث مرحوم استاد مشکیان، پس از بررسی و ارزشیابی توسط کارشناسان اسناد مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، در پنج بخش تفکیک و تقسیم شد.

همچنین محمد علی مشکیان ، نوه و تنها وارث به جا مانده از شادروان استاد مشکیان "در آستانه هفتمین سالگرد درگذشت آن مرحوم" ، در این زمینه اظهار داشت : هرچند ما وصیتی مکتوب یا حتی شفاهی در این زمینه از آن مرحوم نداشتیم، اما با توجه به شناخت از روحیات فرهنگی ایشان و سالها حضورشان در کتابخانه وزیری موقوفه آستان قدس رضوی و همچنین ارادت ویژه شخص ایشان به حضرت امام رضا (ع) ، بهترین مکان برای حفظ میراث معنوی یک عمر فعالیت فرهنگی مرحوم مشکیان را این کتابخانه دانسته و نسبت به اهدای این مجموعه، به صورت کامل و رایگان به این کتابخانه مهم کشور اقدام کردیم تا به عنوان باقیات الصالحات ایشان، برای همیشه نگهداری و مورد استفاده علاقه مندان به فرهنگ و ادب قرار گیرد.

گفتنی است ، مرحوم استاد مشکیان در طول بیش از نیم قرن خدمات ماندگار فرهنگی خویش به عنوان یکی از افراد تاثیر گذار و مورد احترام در بخش فرهنگ و ادب استان فرهنگ پرور یزد به شمار می‌آمد و از جمله فعالیت‌های ارزنده وی می‌توان به تاسیس و اداره دبیرستان آینده و مدیریت دبیرستان ماندگار ایرانشهر که دانش آموختگان سرشناس یزدی را به کشور عرضه نموده اند اشاره کرد.

او همچنین در سمت هایی همچون معاونت سابق اداره آموزش و پروش یزد، تأسیس و مدیریت بنیاد خیریه یزد (بنیاد یزد)، تأسیس و مدیریت مرکز یزدشناسی، عضویت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان یزد، رئیس انجمن ادبی کتابخانه مرحوم وزیری یزد و مدیر سابق کانون بازنشستگان کشوری استان یزد به فعالیت پرداخت.

او که در طول عمر پربار خود همواره مورد احترام همه جریانات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان یزد و کشور بود، سرانجام پس از بیش از نیم قرن ارائه خدمات فرهنگی به دارالعباده یزد، 6 مرداد سال 1391 در سن 90 سالگی بدون آنکه دچار عارضه افتادگی شود، درگذشت و پیکر پاکش در قطعه مفاخر آرامگاه خلدبرین یزد آرام گرفت.

از آن زنده‌یاد تنها یک پسر (مرحوم محمد مهدی) و یک نوه (محمد علی) به یادگار ماند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل