بازدید 25488

یادداشت خیابانی برای مهاجرت مزدک میرزایی

کد خبر: ۹۱۴۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰ 26 July 2019

معمولا غیر از آنچه لازم باشد حرف دیگری نمی‌زنم و به فضای نت و مجازی هم اصلا وارد نمی‌شوم. یا کتاب میخوانم. یا کتاب و مقاله می‌نویسم و یا درباره تاریخ کشورم میخوانم و فیلم خودم درباره تاریخ مستند ورزش ایران را تدوین می‌کنم و این کاری است که در ۱۰ سال گذشته مدام مشغولم کرده و در کنارش درس هم می‌خوانم. وقتی تدریس هم میکنم باز هم یاد می‌گیرم و در ماه چند تا فوتبال هم گزارش می‌کنم و کار دیگری نیست که انجام دهم.

چرا می‌نویسم؟ برای مزدک. دوست خوب و قدیمی و عزیزم. راستش هیچ اطلاعی از مزدک ندارم و نمی‌دانم کجاست. حقی هم برای اظهار نظر ندارم، چون اگر هم می‌دانستم معمولا درباره هیچکسی قضاوت نکرده و نمی‌کنم، چون هر انسانی مختار است آنگونه که خودش دوست دارد تصمیم بگیرد و زندگی کند. فقط میتوانم برای مزدک عزیزم آرزوی موفقیت کنم.

مزدک، دوست خوب من بود که از ایران رفت، چند روز پیش فکر کردم که کاش نمی‌رفت و سختی‌های اینجا را تحمل میکرد، اما این به من مربوط نیست. او آنگونه که دوست داشته عمل کرده و در این راه مختار است. او در بین ما بهترین بود. با ادب بود. دروغ نمی‌گفت:. توانا بود. با دانش بود. تمیز و سالم بود. محترم بود و طوری رفتار میکرد که همه را وادار به احترام میکرد لذا تصور میکنم حق ندارم به جای او بیاندیشم. همین دو سه ماه قبل بود که در باره فیلم مستندش که در ایران می‌ساخت با او همراه شده بودم و آن گفتگو آخرین باری بود که دیدمش. دلم میخواهد سختی‌های زندگی او برطرف بشود، زیرا او لایق بهترین هاست. همانطور که عادل هم هست. همانگونه که پیمان هم هست و محمدرضا هم.

از ته دلم مینویسم که همه مردم ایران لایق بهترین‌ها هستند و نباید با این همه سختی زندگی کنند. برای من هم در اینجا کار کردن، خیلی سخت است. کار که نه، چه کاری؟ ما کاری نداریم. همه به نوعی بیکاریم. دو تا گزارش در ماه که نشد کار. اگر این سینما و فوتبال هم نبود واقعا در انزوایی عجیب و گوشه نشینی و سکوت می‌مردم. این گزارش و فوتبال است که زنده نگاهم داشته و گرم هستم به همین عشق وگرنه باید همین الان سرمایی سوزان در همین تابستان تمام تنم را بگیرد و یخ بزنم و فنا بشوم، چون نیستم.

پارسال در همین روز‌ها بود که مزدک با آن آرامش همیشگی و در عین حال با شکوه و قدرتش فینال جام جهانی را گزارش کرد و من همیشه از او می‌آموختم. اینکه می‌گویند مزدک شاگرد من بوده و تحت نظر من گزارشگر شده کاملا اشتباه است. من خودم هنوز هم شاگردم. تنها کاری که کردم جوان‌های عاشقی مثل عادل و مزدک را به جلوی دوربین و پشت میکروفون بردم تا همه ببینند که جوانان ما چقدر با استعدادند. بعد از آن خودشان بودند که هنرنمایی کردند و من هنوز هم از آن‌ها یاد می‌گیرم.

خواستم بنویسم که مزدک حیف شد و نوشتم، اما نه این اشتباه است، مزدک عزیز من حیف نشد. سازمان من است که حیف می‌شود و نیروهایش را یکی یکی از دست میدهد و حیف و حیف‌تر میشود. من عاشق این سازمانم. سازمانی که مرا ساخته و مشهورم کرده. هرگز این سازمان را از یاد نخواهم برد. سازمانی که باید متعلق به سرزمین و مردمش باشد. من هم کارمند معمولی این سازمانم که با این همه مدرک تحصیلی و ۳۰ سال سابقه و هزاران ساعت گزارش و اجرا و تجربه، الان بیکارم و مثل مزدک و بقیه همکارانم و مثل همه مردم کشورم سعی کرده ام سالم باشم و با شرافت زندگی کنم. دوست داشتم برای سازمانم بیشتر و بیشتر کار کنم؛ نه در جوانی و خامی بلکه الان که تجربه و هزاران ساعت بیداری و مطالعه داشته ام. ده‌ها و صد‌ها نفر از همکاران من در سازمان همین قصه را دارند که من دارم و مزدک داشت.

واقعا حیف نه از مزدک، حیف از اینکه سازمان من قدر او را ندانست. به پول و ثروت آدم هم مربوط نیست، بعضی نفرات هستند که خیلی نفرند. مزدک هم فقط یک نفر نبود. او چند نفر بود. چند نفری که خیلی هم با سواد بود. او کار خود را عاشقانه دوست داشت. پارسال که در یک مسابقه در جام ملت‌های آسیا به شبکه ورزش و برنامه فوتبال آسیایی آمد به شهاب قاسمی گفتم به حرکات و کلام مزدک دقت کن. مزدک یک گزارشگر تمام عیار بود. همیشه بهترین جملات را داشت. کوتاه و سنجیده حرف می‌زد. به موقع و با استناد به تاریخ گزارشش.

شاید دلم میخواست مزدک قبل از مهاجرت با من مشورت می‌کرد، اما حتما خودش کاری کرده که دوست می‌داشته پس قضاوتش نکنیم. اما کاش مزدک از طرف سازمان حمایت می‌شد. البته این هم قضاوت است، چون اصلا نمیدانم که مزدک چرا رفت و نمیدانم قرار است چه کند؟ دوست دارم هر جا که هست همانی بشود که خودش دلش میخواهد بشود.

مزدک که رفت تا با امیدواری به توانایی هایش امیدوار بماند. فرقی نمی‌کند در کجا. همین که در کنار خانواده اش شاد باشد همانجا هم خوب است. حالا ما بقیه را امیدوار نگاه داریم و نگذاریم که غمگین باشند. این وظیفه من است. وظیفه تو. وظیفه ما …

یادداشت جواد خیابانی گزارشگر شبکه سه برای مهاجرت همکارش مزدک میرزایی به انگلیس

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۳
یعنی ملت و آینده یک مملکت و دنیا و آخرت این مملکت و جوانان این مملکت باید اینطور معطل بشوند و مسائل بسیار حیاتی و مهم این کشور رو فراموش کنیم فکر چند نفر آدم متمول معروف کنیم.بابا ای والله.شیطان هم اینطوری نمیتونه انسان رو گول بزنه.
خیلی هم خوب البته طولانی بود همش رو نخوندم )
سالی 180 هزار نفر نخبه که دارن و کسانی هستند که کیتونند سطح رفاه شما رو افزایش بدن دارن مهاجرت میکنند
مزدک انسان لایقی بود . ولی تو خیابانی بهترینی خوش قلب و مثبت زنده باشی برای ما
بی خیال این مثنوی سرایی
خیلی زیبا! خیلی ...
شما هم یک چیزی شنیدی که میگن قضاوت نکنید، چیو قضاوت نکنیم؟
وطن فروش و مزدورها در فکر کار کردن برای شبکه های ضد ایران هستند!!!!!
وگرنه ایرانی واقعی این کار را نمی کند حتی اگر بمیرد
بیانیه نوشتنش هم مثل گزارش کردنشه. پر از حشو و تکرار جمله های زاید و بدیهی. پر از جمله های مبهم و بی هدف.
پاسخ ها
luseferp
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
وطن فروش؟؟!!!!! تو یا نفهمی یا داری خودتو به نفهمی میزنی!!! اون از آقای حیاتی و فردوسی پور،،، اینم از مزدک میرزایی.. مگه میشه آدم تو وطن خودش هزارتا بلا سرش بیارن و هیچی نگه!!! فکر کن بعد حرف بزن
به امید روزی که سازمان صدا وسیما باز ملی شود!
آقای فروغی خیابانی رو هم اخراج کن. تو میتونی. پشتت گرمه.
جواد خیابانی عزیز، اندکی صبر سحر نزدیک است.
معلوم است که اینجا جای افراد سالم و فرهیخته نیست آنها هم که مانده اند مجبورند
معلوم است که اینجا جای افراد سالم و فرهیخته نیست آنها هم که مانده اند مجبورند
او از دست امثال شما دانشمند های همه چیز دان مادرزادی از اینجا رفت .
فوتبای نیستم ولی حدود ۳۰ سال است که گاهی آقای خیابانی را در قاب تلویزیون میدیدم و گزارشهایش را میشنیدم اما هرگز تصور نمیکردم اینقدر زیبا فکر کند و بیطرف که نه کامل و عالی بنویسد. به سهم خودم ازش تشکر میکنم.
تو لایق مدیریت شبکه 3 هستی و من اونروز را میبینم
بزودی
این همه مدرک تحصیلی و ۳۰ سال سابقه که خیابانی گفتی که گل گفتی لذا وقت بازنشستگی ات است
جمع کنید بخار شکمتان زیاد شده هوا برتان داشته
با سلام همیشه اخلاق وادب و متانت و عرق ملی و وطن دوستی و مردم دوستی جواد خیابانی عزیز برایم دوست داشتنی و الگو بوده
دمت گرم.
فعلا که بت تهمت بهش میخوان خرابش کنن.
بسیار زیبا ؛ بسیار منطقی ؛ سپاس جناب آقای خیابانی عزیز
آفرین آفرین آفرین این نوشتار یک نوشتار سالم و روحیه بخش و کاملا انسانی به معنای واقعی است. بعنوان یک مدرس دانشگاه به سهم خود از نوشتار خیلی یاد گرفتم. ممنونم آقای خیابانی
جواد جان آن قدر از مزدک تعریف کردی که ما هم شوق رفتن پیدا کردیم!
انصافا خیلی زیبا و متین نوشته
احسنت به آقای خیابانی
کاملا اشتباه میکنی
مهاجرت یا خیانت ؟
درود بر خیابانی وروح لطیف ومهربانش..
اگر جراتش را داشت ایکاش نامه ای هم به فروغی مدیر شبکه سه می نوشت و از علت اینگونه رفتار با همکاران سازمانش می پرسید.
عالي بود آقاي خياباني
بسيار عالي بود . ظاهراً ديگر زندگي شرافتمندانه خريداري ندارد . بايد اختلاس كرد ، دزديد ، ريا كرد و سر خلق الله را كلاه گذاشت .
اقای خیابانی خیلی قشنگ وبا ادب نوشتی خداوند امثال شمارا برای این مرز بوم نگهدارد ولی وقتی یک سازمان یا دانشکاهی از جیب ملت یک نیروی با استعداد تحویل جامعه می ده ان نیروی عزیز نباید تمام داشتهایش که بخشی از انهم متعلق به ملتش است به بیکانکان که به خون این ملت مظلوم بخاطر حفظ استقلال کشورش تشنه هستن بفروشد
اگرچه قضاوت سخت هست ، ولی قیمت پشت کردن به وطن آن هم در روزهای سخت کنونی چقدر پایین آمده . خیلی افراد هستن که با وجود سختی در زندگی ، معنای خارج نشین شدن اقشار خاصی که با پول مردم به جایی رسیده اند را درک نمی کنند و بهت زده نظاره گر اخبار افراد خارج نشین اند !
جواد خیابانی ممنون از این درد و دل دوستانه
این که مزدک میرزایی به شبکه دیگری رفته به نظر بنده که هوادار فوتبال هستم و یک انسان کار درستی انجام داده
. احساسی برخورد نکنیم و او را به خیانت متهم نکنیم.
خوب کاری کرد رفت
بسیار خوب حق مطلب را ادا کردید.
مرگ بر انگلیس مردک خوار
سلام
کاشکی برگردی آقا مزدک
خیابانی مرد ادب واخلاق اسوه ای برای جوانان ماست
چقدر مودبانه و محترمانه نوشته
آقای پروفسور از آْل اشپورت چه خبر
كم گوي گزيده گوي
برجام چگونه به كمارفته است .صداوسيمانيزخيلي وقته كه جنازش مانده است.
باعث وبانيش لعنت
سلام در این تحلیل تناقض وجود دارد متاسفانه.
سلام اقای خیابانی .... با اینهمه چطوری یا نه ؟
"بعضی نفرات هستند که خیلی نفرند"
دمت گرم مردو
مردم رفتن امثال مزدک میرزایی را درک می کنند
دستت درد نکند که حق دوستی را بخوبی بجا آوردی.
این ادم فقط تو گزارشهاش چرت و پرت نمی گه همیشه همین بوده . الان یک ملت از دست گزارشای تو راحت شدند هنوز می خوای بعنوان با تجربه تا اخر عمر مردم رو دق بدی
به نظرمن یک ایرانی غیرتمندهیچ وقت کارکردن برای یک شبکه ی ضدایرانی رانمی پذیرد
خوشبحالیش کاش در رفتن برای همه باز بود قطعا همه میرفتند
مزدک کاری را کرد که باید میکرد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل