بازدید 6410
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس تابناک مطرح کرد؛

پتانسیل شاخص ۳۰۰ هزار واحدی به عملکرد شرکت‌ها بستگی دارد/ افزایش اقبال بازار به نماد‌های پالایشی با شفافیت اطلاعاتی/ گزارش‌های تفسیری و تغییرات سهامداری مزیت شرکت‌ها برای سرمایه گذاری

شرکت‌هایی که در گزارش‌های تفسیری و هیأت مدیره از افزایش میزان ظرفیت تولید و طرح‌های توسعه صحبت شده یا برخی شرکت‌ها که به دلیل تغییرات در ترکیب سهامداری، مدیریت هزینه در آن‌ها اعمال شده و به سرعت به سودآوری رسیده اند، یا برخی شرکت‌ها که نرخ‌های فروش آن‌ها همچنان امکان رشد دارند، چشم انداز بهتری در آینده خواهند داشت و برای خرید مزیت بیشتری دارند.
کد خبر: ۹۱۴۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳ 26 July 2019

تابناک اقتصادیشرکت‌هایی که در گزارش‌های تفسیری و هیأت مدیره از افزایش میزان ظرفیت تولید و طرح‌های توسعه صحبت شده یا برخی شرکت‌ها که به دلیل تغییرات در ترکیب سهامداری، مدیریت هزینه در آن‌ها اعمال شده و به سرعت به سودآوری رسیده اند، یا برخی شرکت‌ها که نرخ‌های فروش آن‌ها همچنان امکان رشد دارند، چشم انداز بهتری در آینده خواهند داشت و برای خرید مزیت بیشتری دارند.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نگرانی فعالان بازار از گزارش های فصل های آتی موجب ترس در بازار شده و پتانسیل شاخص 300 هزار واحدی به عملکرد شرکت ها بستگی دارد از اخبار تایید نشده در خصوص تعیین نرخ فرآورده های نفتی بر اساس نشریه پلتس خبر داد.

حمید مرتضی کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک در خصوص کاهش ارزش معاملات و وضعیت مشارکت طی هفته‌های اخیر گفت: بر اساس داده‌های دو تا سه هفته نمی توان در این خصوص اظهار نظر کرد، چرا که نماد بسیاری از شرکت‌های بزرگ به دلیل برگزاری مجامع متوقف است واین موضوع تأثیر با اهمیتی بر حجم و ارزش معاملات دارد البته نمی توان منکر کاهش مشارکت سهامداران شد، ولی برای اثبات این موضوع احتیاج به داده‌های آماری بیشتری داریم که در روند بررسی و این قضیه اثبات شود.

وی در خصوص پیش‌بینی وضعیت بازار تا پایان سال نیز گفت: معاملات در تابستان امسال در حالت رنج به سر می‌برد یعنی روند خنثی که قیمت ها کاهش یا افزایش شدیدی را تجربه نخواهد کرد و معتقدم نقطه تعادل بازار درآینده ۲۲۰-۲۴۰ هزار واحد است. این شکاف در دامنه کف و سقف شاخص کاملا طبیعی است چون ماهیت شاخص به گونه ای شده که به سادگی تقریبا چند هزار واحدی در هر روز می تواند تغییر کند و بنابراین رشد احتمالی در آینده در صورت ریزش درهمین نقطه تعادلی است و بدین معنی نیست که صعود و سقوط همه نمادها یکسان است و بسته به وضعیت مالی شرکت و چشم انداز آن دارد.

کوشکی ادامه داد: با انتشار گزارش های ۳ ماهه شرکت‌ها همانگونه که اکثر تحلیلگران پیش‌بینی می کردند سود بهار ۹۸ نسبت به بهار ۹۷ رشد قابل توجهی داشته و دلیل آن نیز افزایش نرخ دلار و متناسب با آن افزایش نرخ فروش شرکت ها بود، به دلیل آنکه میانگین نرخ دلار در بهار 97 در حدود ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ هزار تومان بود اما در بهار ۹۸ این رقم بین یازده تا دوازده هزار تومان نوسان می کرد .

وی افزود: اما نگرانی عمده فعالان بازار در خصوص وضعیت سودآوری شرکت ها در فصل های آتی است چرا که در فصول آینده دیگر انتظار نداریم نرخ‌های فروش نسبت به دوره مشابه قبلی رشد و فاصله قابل توجهی داشته باشد و بنابراین پیش‌بینی من این است که سودآوری شرکت ها در گزارش‌های زمستان ۹۸ می‌تواند در محدوده نزدیک به سوداوری دوره مشابه قبلی باشد و نوسانات قابل توجه نخواهد بود.

کوشکی تصریح کرد: گرچه در مقطع فعلی نرخ فروش شرکت‌های پالایشی و فولادی و بسیاری از شرکت‌های دیگر رشد قابل توجهی داشته ولی یک ابهام وجود دارد که آیا این رشد ادامه دار است یا خیر، این موضوع منجر به درگیری احساسی سرمایه‌گذاران شده است.

وی در خصوص روند سودآوری پالایشگاه ها نیز در ادامه گفت: در نیمه اول سال قیمت فرآورده های نفتی با توجه به فصل تابستان و آغاز سفرها در اروپای شمالی و آمریکا و تقاضا برای بنزین افزایش پیدا می‌کند، به همین دلیل رشد قیمت فراورده ها در نیمه اول سال بیشتر ازرشد قیمت نفت است که در کرک اسپرد به عنوان مبنای تحلیل پالایشگاه‌ها تاثیر مثبت دارد اما داده های اخیر نشان از کاهش قیمت ده دلاری بنزین در فوریه 2020نسبت به اگوست2019 دارد و درهمین دوره زمانی نرخ نفت کاهش کمتری را ثبت کرده یعنی نرخ فروش محصولات کاهش قابل توجه داشته ولی از آن طرف نفت که بهای تمام شده آنها را شامل می شود، کاهش چندانی نداشته و این موضوع می تواند در صورت تداوم بر روند سودآوری پالایشگاه ها در نیمه دوم سال تاثیر منفی بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه نشریات و موسسات بین المللی چشم انداز بهای جهانی نفت را مناسب نمی‌بینند و با اشاره به گزارش روزچهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا که از کاهش عظیم ذخایراستراتژیک آمریکا خبر داده وکاهش این ذخایر را 10.8میلیون بشکه اعلام کرده، ادامه داد: چنانچه سه تا پنج سال پیش چنین کاهشی در ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا اعلام می‌شد، قیمت نفت با افزایش ۱۰ تا ۱۵ دلار مواجه می شد اما علیرغم اینکه عمدتا کاهش ذخایر نفت محرک افزایش قیمت نفت است ولی قیمت ها نوسان چندانی نداشته و دلیل عمده آن نیز کنترل عرضه نفت و کاهش آن توسط اوپک است و درنتیجه واردات آمریکا نیز کاهش یافته و باعث می شود مصرف این کشور از ذخایر استراتژیک تامین شود.

وی دیگر دلیل بی تفاوتی بازار به خبر کاهش ذخایر استراتژیک آمریکا را داده های اقتصادی ضعیف دانست و توضیح داد: بسیاری معتقدند در آغاز دوره رکود به سر می بریم ولی معتقدم که وارد رکود اقتصادی شده ایم و موید این موضوع داده‌های ناامید کننده اقتصادی آلمان، فرانسه، اتحادیه اروپا، آمریکا و چین است لذا چشم انداز تقاضای نفت بسیار اندک بوده به همین دلیل بازار به خبر کاهش ذخایراستراتژیک واکنش نشان نمی دهد و این وضعی دقیقا مشابه با شرایط بورس ایران است که گرچه گزارش های عملکردی ماهانه و فصلی مطلوبی از شرکت‌ها منتشرمی‌شود لیکن قیمت‌ها افزایش نمی یابد چرا که بازار نگران آینده است و تا زمانی که این نگرانی برطرف نشود نمی توان رشد قیمت قابل توجه را در نمادها متصور بود.

کوشکی با بیان اینکه از طرف دیگر آمریکا تولید نفت شل را به شدت افزایش داده و تولید این نفت از ۴.۵ میلیون بشکه نفت در زمان اوباما و آغاز کار دولت ترامپ اکنون در محدوده نزدیک به ۱۲.۵ میلیون بشکه بوده واین کشور درصدد افزایش میزان تولید تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۱۴ میلیون بشکه است، ادامه داد: بازار نفت با توجه به رصد این داده ها به این نتیجه رسیده که در آینده عرضه بسیار بیشترازتقاضا خواهد بود و قیمت نفت نیز کاهش خواهد داشت لذا قیمت نفت نوسان قابل توجهی نخواهد داشت و نوسان ان می تواند در دامنه 60تا 67 دلار باشد .

وی گفت: قیمت گذاری فرآورده های اصلی پالایشی بر اساس فرمول خاصی است که در اختیارشرکت پالایش و پخش است لذا تغییرات قیمت های جهانی در این فرمول لحاظ می شود، بر اساس آخرین اخبار تایید نشده قرار است تعیین نرخ فرآورده های نفتی بر اساس نشریه پلتس باشد، نشریه ای که روزانه منتشرشده ونه تنها قیمت فرآورده ها بلکه قیمت نفت را نیزاعلام می‌کند که مبنای محاسبه بهای تمام شده و فروش شرکت ها خواهد بود.

وی ادامه داد: قیمت گذاری بر اساس نشریه پلتس، نکته بسیار مثبت برای شفافیت اطلاعاتی درصنعت پالایشگاهی خواهد بود و این موضوع از ابهام در نرخ‌گذاری فرآورده های اصلی پالایشی خواهد کاست.

وی افزود: یکی از دلایلی که سهام شرکت‌های پالایشی توسط افراد حقیقی کمتر خریداری می‌شود یا اشخاص حقیقی بیشتر در این سهم ها دچار ضرر و زیان می‌شوند، سخت بودن تحلیل این صنعت است و دلیل آن نیز عدم شفافیت اطلاعاتی در قیمت گذاری فرآورده های نفتی است در حالی که درخصوص برخی شرکت ها مثل فولاد مبارکه به راحتی می توانید به بورس کالا مراجعه و نرخ های فروش این شرکت و بهای تمام شده را بررسی کرد ولی در خصوص پالایشی ها چنین شفافیتی تابحال وجود نداشته است.

کوشکی در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل اقبال سهامداران در روزهای اخیر به نمادهای پالایشی نیز گفت: شاید دلیل اقبال بازار در روز چهارشنبه به سهام پالایشی نیزهمین شفاف شدن اطلاعات در خصوص نرخ گذاری و طرح تشویقی بنزین و دیگر دلیل نیز این است که بازار به دنبال صنایعی است که با توجه به تحریم ریسک کمتری دارند و در حقیقت در مورد شرکت‌های صادرکننده این نگرانی وجود دارد که شاید این شرکت ها نتوانند محصولات خود را بفروشند ولی متاسفانه ما جزو رتبه‌های برتر مصرف‌کننده انرژی و بنزین هستیم و هر سال رکورد مصرف در کشور ما شکسته می شود این باعث می شود که سهامداران با توجه به سودآوری قابل توجه پالایشگاه‌ها در فصل بهار و نداشتن چنین ریسکی به این نمادها اقبال نشان دهند.

کوشکی در خصوص صنایع با بازدهی مناسب نیز گفت: شرکت‌های که در گزارشهای تفسیری و هیئت مدیره از افزایش میزان ظرفیت تولید و طرح‌های توسعه صحبت شده یا برخی شرکت‌ها که به دلیل تغییرات در ترکیب سهامداری، مدیریت هزینه در آنها اعمال شده و به سرعت به سودآوری دست یافته اند، یا برخی شرکت ها که نرخ های فروش آنها همچنان امکان رشد دارند، مزیت خرید دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
پتانسیل شاخص ۳۰۰ هزار واحدی به عملکرد شرکت‌ها بستگی دارد... بیشتر بستگی دارد به شیتیلی که به حسابرس ها داده میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
دوست عزیز! توهم توطئه بدجور گریبان شما رو گرفته ...
زمانیکه روزی ۳ میلیون بشکه میفروختیم(اواخرسال۹۶) و درامدارزی مان بالا بود و تحریمها برداشته شده بودند دلاربالای۱۴هزارتومان سیرمیکردحالا که ۲۰۰ هزاربشکه هم نمیتوانیم بفروشیم و قیمت اجناس هفتگی وروزانه درحال افزایش است دلار درمحدوده ۱۱تا ۱۲هزارتومان است به این میگویند بازی با اعداد عین این اتفاق دربورس هم می افتد منتهی درجهت عکس این یکی رابه زورپایین می اورند ان یکی رابه زوربالا میبرند برای دلار گرای ۱۰ هزار تومان میدهند وبرای بورس گرای ۳۰۰ هزارواحد !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
کمی بیشتر مطالعه کنید و تحلیل های آبکی ارائه نفرمایید!!
به رسانه ها وجراید ماموریت داده شپه که تامیتولنند به نغع بورس وبرعلیه بازارهای رقیب ان یعنی ارزوطلا ومسکن تبلیغ کنند
بورس نورچشمی حضرات است ودایمابه نفع ان تبلیغ میشودوبرعکس بازارارزوطلاومسکن موردسمپاشی شدید رسانه هاقراردارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
هنوز در بازار سکه و ارز هستین؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
شب دراز است وقلندربیدار
300 هزار واحد فقط پرتاب یکروز شاخصه . انشاالله شاخص تا پایان سال میرسه به 10 تریلیارد . کل کشور هم ورشکسته علی برکت الله
روحانی بخش عظیم و کلیدی و رونق ساز مسکن را فدای این بورس بیمار و مصنوعی و دستساز کرد . آخرشم تموم اینایی که دارن رو سهام پاره یکمشت شرکت ورشکسته سفته بازی می کنن به خاک سیاه می شینن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
شما دوست عزیز! دلارتو بخر ... می بینیم کی به خاک سیاه میشینه!
بورسی که قوی ترین شرکتهاش که در جهان رتبه اول تا پننجم رو به خودشون اختصاص دادن مثل متانول و اوره و مواد پتروشیمی داره حداکثر هر سهم چهل سنت معامله میشه به نظر شما این زیاده و جای رشد نداره؟؟؟یه سر بزنید به بازارهای جهان ببینید همردیف شرکتهای ما چقدر دارن معامله میشن
بچه ۵ ساله هم بامقایسه رشد بی دلیل بورس دربدترین شرایط اقتصادی تاریخ کشور بفهمه که همش عددسازی وساختگیه
وقتی درشرایط بحرانی اقتصادی بورس هرروزرکوردمیزد اینطورتوجیه میکردندکه دلیل رشدبورس افزایش نرخ دلارهست ونه پارامترهای مثبت اقتصادی حالاکه مدتیه بادستکاری دلاررا پایبن اورده اندبازهم شاهدادامه رشد بورس و پیش بینی رسیدن به کانال ۳۰۰ هزارواحدهستیم !!! ایااین چیزی جزعددسازی هست؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
کمی بیشتر مطالعه کنید و بعد کامنت بگذارید!
در آینده نزدیک آکواریوم شیشه ای بورس ترکهای عمیق میخوره و کل محتویاتش پخش میشه اطراف . بادکنکی شده که در اثر زیاد باد شدن هر لحظه در شرف ترکیدنه
بورس همش عددسازیه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر