بازدید 3861
هشدار ایران به برزیل درباره ندادن سوخت به کشتی‌ها

خرید ذرت را متوقف می‌کنیم

کد خبر: ۹۱۳۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸ 24 July 2019

ایران تهدید کرده است درصورتی که برزیل اجازه ندهد که دو کشتی ایرانی سرگردان در سواحل این کشور، سوخت‌گیری کنند، واردات از این کشور را متوقف خواهد کرد؛ ایران واردکننده یک سوم ذرت برزیل است.

خرید ذرت را متوقف می‌کنیم

به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، ایران تهدید کرده است درصورتی که برزیل اجازه ندهد که دو کشتی ایرانی سرگردان در سواحل این کشور، سوخت‌گیری کنند، واردات از این کشور را متوقف خواهد کرد.

سیدعلی صادقیان، سفیر ایران در برزیل به مقامات برزیلی گفت در صورتی‌که این کشور از سوخت‌گیری کشتی‌های ایران جلوگیری کند، ایران می‌تواند به راحتی تامین‌کنندگان جدید ذرت، سویا و گوشت بیابد. صادرات برزیل به ایران در سال حدود 2 میلیارد دلار است که بیشتر آن را محصولاتی نظیر ذرت، گوشت و شکر تشکیل می‌دهد. ایران یک سوم ذرت صادراتی برزیل را می‌خرد.

صادقیان در مصاحبه‌ای در سفارت ایران گفت: «من به برزیلی‌ها گفتم که این موضوع را آنها باید حل کنند نه ایرانی‌ها...اگر حل نشود، ممکن است مقامات تهران بخواهند تصمیماتی بگیرند زیرا این یک بازار آزاد است و کشورهای دیگری در دسترس هستند.»

شرکت دولتی Petroleo Brasileiro از تامین سوخت کشتی‌های ایرانی که بیش از یک ماه است در سواحل این کشور هستند، به بهانه تحریم‌های آمریکا خودداری می‌کند.

پتروبراس اعلام کرده است که این یک تصمیم تجاری است و شرکت‌های دیگر می‌توانند به کشتی‌ها سوخت بفروشند. این کشتی‌های حامل ذرت برزیل، بدون سوخت قادر به بازگشت به ایران نیستند.

درحالی‌که برزیل سابقه طولانی در روابط خوب با تهران دارد اما اظهارات جائیر بولسانارو، رئیس‌جمهور این کشور، این روابط را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

بولسانارو به عنوان یکی از حامیان سرسخت دونالد ترامپ، به صادرکنندگان برزیلی در مورد ریسک تجارت با ایران هشدار داد.

صادقیان توضیح داد به منظور حل این بن‌بست، ایران ارسال سوخت به کشتی‌ها را بررسی می‌کند هرچند که این گزینه زمان بر و پرهزینه است.

سفیر ایران از وزیر خارجه برزیل درخواست دیدار کرده است اما هنوز جوابی دریافت نکرده است.

وی افزود: «کشورهای مستقل و بزرگی نظیر برزیل و ایران بدون دخالت هیچ کشور ثالثی باید با هم کار کنند.»

وزارت خارجه برزیل در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این موضوع را از طریق قانونی پیگیری می‌کند.

روز جمعه رویترز خبر داده بود، دو کشتی ایرانی هفته‌هاست که در بنادر برزیل لنگر انداخته‌اند و به علت نداشتن سوخت قادر نیستند به ایران بازگردند زیرا شرکت دولتی نفت و گاز پتروبراس برزیل از فروش سوخت به این کشتی‌ها به علت ترس از تحریم‌های آمریکا خودداری می کند.

روز شنبه این خبرگزاری، از زمین گیر شدن 2 کشتی دیگر نیز خبر داد.

پس از انتشار این خبرها، ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل گفت دولت برزیل به شرکت‌های داخلی در مورد تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه ایران و پیامدهای احتمالی عدم تبعیت از آنها هشدار داده است. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر