بازدید 7104

فضای مجازی غریبه آشنا در تبلیغات انتخاباتی

علی روحی سلوط
کد خبر: ۹۱۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲ 23 July 2019

پنجمین دوره انتخابات شورایاری شهر تهران به عنوان پارلمان محلی در حال اجرا ست و به زودی به سرمنزل مقصود می رسد. تبلیغات نامزدهای انتخاباتی اگرچه با کم رونقی آغاز شده اما تمرینی دوباره برای تبلیغات پرشور انتخاباتی و شکل گیری دموکراسی در ابعاد شهری و محلی ست.

آنچه در این انتخابات بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته، تاکید نامزدها به استفاده از بستر فضای مجازی و اهمیت دهی به گروه ها و کانالهای فعال محلی در شبکه های اجتماعی و پیام رسانها ست. نامزدهای انتخاباتی هم اکنون در تکاپوی انتشار کلیپهای تبلیغاتی خود در گروه های محلی هستند و می کوشند تا با سعه صدر، در گروه ها رای هایشان را سازماندهی کنند. ائتلافها هم پایشان میان آمده و می خواهند مردم محلات به گروه ها رای دهند تا یک جمع بتوانند در مسیر توسعه محلات گام بردارند.

تبلیغات الکترونیکی مزایای بسیاری دارند که کم هزینه بودن، قابلیت فراوان نشر، عدم تولید زباله و پسماند، حمایت از محیط زیست از مهمترین آنها ست. این تبلیغات فضای گپ و گفت هم ایجاد می کنند که این فضا خود به تنهایی می تواند تنور انتخابات را گرم کند.

اگرچه از مزایای انتخابات الکترونیکی نمی توان غافل شد اما باید پرسشهای بسیاری را در خصوص کانالها و گروه هایی که محل انتشار این کلپهای تبلیغاتی هستند در نظر گرفت. این کانالها چه سابقه ای دارند؟ آیا توانسته اند ارتباط موثری با عموم مخاطبان و شهروندان برقرار کنند و در واقع ضریب نفوذشان چقدر است؟ آیا زمینه سازی های قبلی برای تبلیغات کاندیداها و یا جریانهای خاص از مدتها قبل آغاز شده یا در مهلت قانونی این تبلیغات منتشر می شود ؟ آیا امکان استفاده از ظرفیت گروه های پرطرفدار برای تمامی نامزدها قابل استفاده است؟ این کانالها و گروه ها به چه جریانات و دسته هایی وابسته هستند و چه سابقه ای در گذشته دارند؟ آیا تبلیغات و بازنشر تبلیغات در گروه ها و کانالهای محلی و شهری پس از پایان مهلت قانونی تبلیغات متوقف می شود یا همچنان ادامه دارد؟ در این شیوه از تبلیغات و گپ و گفتهای هواداران تا چه حد از حقوق سایر کاندیداها صیانت شده و از تخریب آنها پیشگیری شده و ممانعت به عمل می آید؟

این پرسشها در حالی مطرح می شود که در اطلاعیه ستاد انتخابات شورایاری درباره قوانین و مقررات تبلیغات این دوره از انتخابات، هیچ اشاره ای به قوانین تبلیغات در فضای مجازی خصوصاً گروه های محلی نشده است. این انتخابات محلی با شائبه های فراوانی در حال اجراست که یکی از مهمترین بخشهای آن استفاده از فضای مجازی به عنوان غریبه ای آشنا ست. آشنایی برای مخاطبان که فرصتی برای تبلیغات فراهم می کند و غریبه ای برای مدیران و مسئولان که ظرایف و لطایف آن را نمی شناسند. امید است مدیران شهری و مسئولین برگزاری انتخابات برای دوره های بعد و تجربه در سایر کلانشهرها، به نکات اینچنینی که قائل به استفاده از فضای مجازی ست بیشتر توجه کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان