بازدید 9789
«تحریم» انتخابات و تخریب اصلا‌ح‌طلبی؛

ادامه اصلاحات فقط از طریق برگزاری انتخابات و افزایش مشارکت امکان‌پذیر است

بسیاری از اصلاح‌طلبان مدعی هستند که افزایش مشارکت در انتخابات به نفع این جریان است و هرچه حضور مردم در رقابت های انتخاباتی پر رنگ تر و جدی تر باشد، اصولگرایان شانس کمتری برای پیروزی دارند و در مقابل اصلاح طلبان می توانند آرای بیشتری کسب کنند. این مسأله با موضوعاتی نظیر «تحریم» و «مشروط کردن» حضور در انتخابات مغایر است و خیلی نمی تواند به نفع این جریان باشد...
کد خبر: ۹۱۳۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹ 23 July 2019

چندی است، فعالیت‌های انتخاباتی جریانات سیاسی برای ورود هرچه بهتر به انتخابات اسفند ماه ـ که قرار است طی آن ترکیب مجلس یازدهم مشخص بشود ـ شدت گرفته است؛ اما فعلا مباحث اولیه در ارتباط با چگونگی ورود به انتخابات و تصمیمات اینچنینی در جریان است و سیاسیون در حال رصد اوضاع کشور هستند تا ببینند ورود آن‌ها به انتخابات باید چگونه باشد تا در نهایت بتوانند کرسی‌های بیشتری از مجلس را به دست آورند.

به گزارش «تابناک»؛ جریان اصولگرا که طی چند انتخابات اخیر نتوانسته ظهور و بروز جدی از خود نشان بدهد، انتخابات اسفند را نقطه شروعی دوباره در نظر گرفته و با توجه به عملکردی که دولت تدبیر و امید و اصلاح طلبان در مجلس از خود بر جای گذاشته اند، امید زیادی دارند تا بتوانند نظریات مردم را به خود جلب کنند؛ هرچند بخشی از مردم به دلیل عملکرد نامطلوب جریانات سیاسی گلایه‌مندد.

جریان اصلاحات که نتوانسته است به شعار‌های انتخاباتی خود برای بهبود شرایط اقتصادی مردم، تعامل با دنیا، رفع حصر و مسائل اجتماعی و فرهنگی جامه عمل بپوشاند، نگرانی بیشتری از اصولگرایان دارد و در تلاش است با انتخاب بهترین استراتژی انتخاباتی، خود را در معرض رأی مردم قرار بدهد و البته مورد پسند و انتخاب کسانی که در انتخابات اسفند ماه سال جاری شرکت می‌کنند نیز قرار بگیرند.

با این حال، برخی مردم و سران اصلاحات بر این باورند که اتفاق موجود در مجلس و عملکرد ضعیف فراکسیون امید و بخصوص رئیس این فراکسیون، امید به پیروزی در انتخابات آتی را بسیار ضعیف کرده و احتمال رأی آوری کاندیدا‌های این جریان در دور بعد را بسیار کم داشته است؛ لذا برخی اصلاح طلبان که بیشتر در طیف تندروتر این جریان قرار می‌گیرند، در تلاش هستند به نوعی یا زمینه حضور این طیف را در انتخابات برچینند یا آن را شرطی کنند تا بهانه‌ای برای عدم رأی آوری داشته باشند.

مطهری: «تحریم انتخابات» روش درستی نیست و به ضرر اصلاح‌طلبان است

در همین زمینه «علی مطهری» نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود اخیراً جمعی از اصلاح طلبان با سخنگوی شورای نگهبان گفت‌وگویی داشتند که طی آن به تحریم انتخاباتی اشاره کردند، اظهار نمود: به هر حال این روش درستی نیست. ما باید از امکانات موجود حتما استفاده کنیم و کنار کشیدن به ضرر خودشان و کشور است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: اصلاح طلبان باید به طور فعال در انتخابات شرکت و حتی با معتدل‌ها ائتلاف کنند تا کرسی‌های بیشتری را در مجلس آینده به دست بیاورند.

وی در پاسخ به این که فکر نمی‌کنید تحریم‌های انتخاباتی باعث کاهش مشارکت مردم خواهد شد، گفت: بله همینطور است. به هر حال اگر تحریم انتخاباتی کنند، قطعاً مشارکت مردم کاهش خواهد یافت؛ همانطور که اکنون هم بخشی از مردم خیلی تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند؛ لذا ما نباید به این دامن بزنیم.

مطهری در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: ما باید سعی کنیم کسانی هم که اراده محکمی برای شرکت در انتخابات ندارند، تشویق کنیم تا در انتخابات شرکت کنند.

میرزایی نکو: برخی از خود بدنه اصلاحات در حال تضعیف عملکرد فراکسیون هستند

ابوالقاسم میرزایی نیکو در گفت‌وگو با تابناک، با بیان اینکه عارف در مجلس منفعل عمل نکرده است، اظهار داشت: همین که عارف در آن مدت توانسته فراکسیون را جمع کند و بسیاری از اوضاع را سروسامان دهد، خوب عمل کرده است؛ البته جامعه هدف، زیاد با این موضوع موافق نیست؛ بنابراین، عارف باید در مقابل مردمی که به او رأی داده اند پاسخگو باشد، ولی او کمی خویشتن‌داری می‌کند و نمی‌خواهد در این زمینه‌ها وارد شود. با این حال اصلاح‌طلبان عملکردی بهتر از اصولگرایان داشته و جبهه منسجم تری نیز نسبت به جناح مخالف خود دارند.

وی گفت: در جناح اصولگرایان وضعیت بسیار ناگوار است، ولی این طرف در حال رسیدن به جمع بندی است و صحبت‌های رئیس دولت اصلاحات نیز معیار‌ها را تعیین کرده است. همچنین این صحبت‌ها نشان داد، تحریمی وجود نخواهد داشت؛ البته شاید شرط و شروطی باشد، ولی خبری از تحریم نخواهد بود؛ بنابراین، اصلاح طلبان باید موضوع تحریم را کنار بگذارند و زمزمه‌هایی هم که درباره قهر از صندوق و نرفتن به رأی گیری و مواردی از این دست هست، از سیاست‌ها و سیاست ورزی‌های جبهه اصلاحات حذف شود.

وی در پاسخ به این که فراکسیون امید و عملکرد این فراکسیون، باعث سرخوردگی رأی دهنده‌ها شده و عملکرد رئیس فراکسیون نیز این موضوع را تشدید کرده است، گفت: به نظر من، جمع ما فراکسیون امید با همدیگر کوتاهی داشته اند، ضمن اینکه اعتقاد من این است که باید عملکرد‌های مثبت هم دیده شود.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از خود بدنه اصلاحات در حال تضعیف عملکرد فراکسیون هستند. آقایی که در حذف فلانی نشسته و ادعا دارد که فراکسیون هیچ کاری انجام نداده است، کمکی به ما نمی‌کند. این فراکسیون چه کاری می‌توانست انجام دهد که نکرده؟ رئیس جمهور و برخی مسئولان و شعار همه این بود که حصر باید برداشته شود. وقتی آن‌ها نمی‌توانند انجام دهند، فراکسیون نمی‌تواند نقشی داشته باشد.

وی گفت: کدام کار خاص را می‌خواستیم انجام دهیم که نکردیم؟ البته گاهی هم اتفاقاتی افتاده و ما نتوانستیم کاری انجام دهیم؛ آن هم به دلیل برخی ملاحظات و گیر‌هایی بوده که بچه‌های فراکسیون امید داشتند. به هر حال، این‌ها گیر تأیید صلاحیت، یا گیر شورای نگهبان و هزار ملاحظه دیگر دارند. برخی هنوز می‌خواهند در سپهر سیاسی کشور باشند و نمی‌خواهند از رده خارج شوند. عده زیادی از این‌ها هنوز جوان هستند و دنبال کارند و می‌خواهند نقش بیشتری داشته باشند.

این نماینده مجلس افزود: به نظر من کسانی که نماینده‌ها را به مجلس فرستادند، باید تا کنون ده بار از این نماینده‌ها می‌خواستند و به آن‌ها می‌گفتند در مجلس چکار می‌کنند. این‌ها که نماینده‌ها را در لیست گذاشتند، کدام جلسه را با این‌ها گذاشتند. همین شکوری راد، یکی از نماینده‌های تهران را صدا زد و گفت: مسأله یا طرحی را در مجلس پیگیری کنند، اگر هم جلسه‌ای بوده، خود نماینده‌ها با افراد جلسه گذاشته اند.

وی در پایان یادآور شد: کسانی که افراد را در لیست تأیید کردند، حتی خود خاتمی باید به عنوان لیدر یا شورای سیاست گذاری، نقشه راه می‌داد. بسیاری از این نماینده‌ها، جدید و ۷۰ درصد آن‌ها سال اولی بودند؛ بنابراین، باید تبیین می‌کردند که نفراتشان در مجلس باید چه کاری انجام دهند. الان طلبکار شدن فایده‌ای ندارد و به جز ایجاد تفرقه و شکاف، هیچ تأثیری نخواهد داشت.

اصلاح‌طلبان با افزایش مشارکت پیروز می‌شوند یا کاهش مشارکت؟

بسیاری از اصلاح طلبان مدعی هستند که افزایش مشارکت در انتخابات به نفع این جریان است و هرچه حضور مردم در رقابت‌های انتخاباتی پر رنگ‌تر و جدی‌تر باشد، اصولگرایان شانس کمتری برای پیروزی دارند و در مقابل اصلاح طلبان می‌توانند آرای بیشتری کسب کنند. این مسأله با موضوعاتی چون «تحریم» و «مشروط کردن» حضور در انتخابات مغایر است و خیلی نمی‌تواند به نفع این جریان باشد.

طبیعتا وقتی هر کدام از جریانات سیاسی کشور تصمیم به تحریم یا مشروط کردن حضور در انتخابات بگیرند، بخشی از هواداران این طیف نیز در انتخابات شرکت نمی‌کنند و این کاهش میزان مشارکت علاوه بر اینکه به نفع رقیب تمام می‌شود، منفعتی برای کلان حاکمیت و کشور نیز ندارد؛ لذا چنین تصمیماتی طبیعتا نمی‌تواند کمک حال اصلاح طلبان باشد، بلکه جدای از کمک به رقیب، بهانه‌ای برای زیر سؤال بردن مردم در قبال عملکرد در رفتن و همچنین تلاشی برای کاهش مشارکت و اعتبار نظام نیز خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۹۶
اصلاحات مرد والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
راه دیگری نمانده . برای اینکه حزب حاکم در مقابل حزب اصلاحات چند بار شکست خورده ولی حاضر به تغییرات نیست و بر گفتمان و ایده چهل سال پیش پافشاری میکند . این تحریم انتخابات اخرین راه حل مردم برای تعییر رویه هست که سیاست را مردم انتخاب میکند نه فرد یا گروه . خوبی تحریم انتخابات این هست که مشکلات و بیکاری و تنش های اجتماعی و جهانی را حزب حاکم باید مسولیتش را قبول کند و به گردن بگیرد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
«وجدان» مرده است!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
من شخصا تجربه اداری دارم اصلاح طلبان مقداری از اصول گرایان بهتر هستند.هر چند داخل اصلاح طلبان هم افراد مرموز هستند مثل اصول گرایان. اگر در صدی بگویییم 80 در صد اصلاح طلبان خوبندو آنها 50 در صد خوب هستند. بهر حال قهر ما ضربه به کشورمان می باشد. درست است مشکلات فراوان داریم اما با اتحاد و همفکری قدری از مشکلات حل می شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
درود لر تابناک که همه نظرات رو منتشر میکنه حقی که این بخش کار شما نقطه روشنی در تاریخ مطبوعات ایران هست
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
اصلاحات هیچ وقت نمی میرد
بلکه قدرت بی اندازه تند روهای اصولگرا از یکطرف
و شجاعت کم اصلاح طلبهای فعلی از طرف دیگر
باعث شده تا فعلا با این جماعت فعلی اصلاح طلبها نتوانیم کار واجب و ضروری اصلاحات ساختاری را شاهد باشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
دیگه تمومه ماجرا
س
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
اصلاحات إإإ با اسم اصلاحات میرن پست میگیرند بعدش میترسن حقایق مملکت رو بگن ,والا مشکل این مملکت رو یه بچه ۵ ساله هم میدونه چیه . مملکت یک امام حسین نیاز دارد نه یه اصلاح طلب
ناامید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
اصلاحات بدلی و اعتدال با باطن اصولگرایی مرد نه اصلاحات راستین و واقعی که لازمه
محس
| Belgium |
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
اصلاحات، نمیدانم بخندم یا گریه کنم!!!
می بینم شیشه اصلاحات شکوندید....
دلتون غنج می زنه از موفقیت چشمگیر در انتخابات کم رونق
مگر در دوره های قبل که مردم به شما اعتماد کردند اصلاحاتی صورت گرفته؟ که بخواهد ادامه پیدا کند ؟
اصلاح چي؟
چيزي باقي مونده اصلا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
اصلا این بنای سر تا پا موریانه خورده و پوسیده قابل اصلاح میباشد ؟؟؟؟؟
انتخابات فقط براي انتخاب شوندگان فرصت خوبي براي رانت و انحصار و انباشت ثروت و پست و مناصب بوده و عايدي براي ملت نداشته است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
دوست عزیز . چرا بی خودی جو سازی میکنید که دصلاح طلبی یعنی سرمایه داری . آیا راه دیگری وجود دارد . چرا مثل تیم احمدی نزاد حرف میزنید . یا باید علمی بحث کنی یا باید کوچه بازاری بحث کنی . لگر میبینی شرکت های زاپنی و کره ای و امریکای و المانی با برندهای خوب وارد عرصه رقابت و تولید پایدار شدند از شگرد علمی خصوصی و ایجاد بنگاهای تولیدی بزرگ هست که هم در تولید و اشتعال پایدار و هم در رقابت و هم در کیفیت تاثیر گدار بوده است . من میگویم جمهوری اسلامی و حاکمان نطام میدانند که راه اخر و برون رفت از پسایل سیاسی و اقتصادی همان تجریه علوم اقتصادی هست منتها نمیخواهند براحتی قبول کنند میخواهند این روش ها اول با گفتمان خودشان و به روش انقلابی اجرا شود اگر جواب نداد با خواهش و تمنای مردم و ریش سفیدان و روشنفکران حل شود
اصلاحات کیلو چنده !!!
شما در حد اصلاح قیمت سیب زمینی و پیاز هم نبودید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
منظور از اصلاحات ، اصلاح امور به نفع سرمایه داری و سرمایه دارن بود و کاملا درست هم انجام شد
مشاركت عمومي در انتخابات گذشته به دليل اعتماد مردم به جريان اصلاح طلبي بود و خيلي وقته كه جريان اصولگرا اعتماد مردمي رو از دست داده . در انتخابات بعدي و مخصوصا رياست جمهوري معلوم ميشه كه هنوز مردم به جريان اصلاح طلبي اعتماد دارند يا خير ؟
هر چه به انتخابات نزدیکتر میشویم تنفر و انزجار مردم از اصلاحطلبان و اصلاحات و در یک کلمه از انتخابات بیشتر میشه
تحریم انتخابات توسط خیلی ها نتیجه عملکرد فریبکارانه همین اصلاحطلبان است

اصولگراها قبلا مردود شده بودند.
مسئولين محترم صبر كنيد!
ادامه اصلاحات یعنی ادامه این وضع
یعنی مملکت کاملا در دست آقازاده ها و سلبریتی ها باشد و بقیه هیچ و پوچ
یعنی اصولگراها لبه دوم قیچی باشند و مردم در بین این دو لبه قیچی با خودشان درگیر باشند و هر روز بدبخت تر شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
حرف شما درسته ولی این رو هم بگو ادامه اصولگرای =کره شمالی و ختم کلام.
چون گذارد خشت اول بر زمین معمار کج
گر رساند بر فلک، باشد همان دیوار کج
راست شو صائب نخواهی کج اگر آثار خویش
سایه افتد بر زمین کج، چون بود دیوار کج

صائب تبریزی
وقتی 70 درصد اختیارات و تصمیم گیری های مهم و اساسی مملکت در دست افراد و یا نهادهای غیر انتخابی است ، اصلاحات از طریق انتخابات یا غیر ممکن و یا حرکت آن لاک پشتی است. وقتی یک رئیس جمهور با 24 میلیون رای انتخاب می شود و علیرغم وعده های انتخاباتی مسئله بی اهمیتی مثل ممنوعیت ورود خانها به ورزشگاه را نمی تواند حل کند ، چگونه می توان امید داشت که باانتخابات اصلاحاتی در راستای خواسته رای دهندگان صورت گیرد؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
دقیقا همینطور است، هر کاری دولت بخواهد انجام دهد باید نهایتا نهاد های دیگر آن را تایید بکنند ، ونهادها هم که به پیش پا افتاده ترین چیزها گیر میدهند و مانع میشوند ، در آخر هم از تریبونهای رسمی و رادیو و تلوزیون داد میزنند که دولت نمیتواند کار بکند ، یک سری هم باورشان میشود ، نتیجه اینکه وقتی رای من تاثیری نداردبرای چه در انتخابات شرکت کنم
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
آفرین، خدا کنه همه این موضوع رودرک کنند.
ناشناس
| Canada |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
دوست عزیز اتفاقا با اصلاحات هم میشه خیلی خیلی خوب تغییرات مثبت و خوبی ایجاد کرد اما مهم اینه که کسی که انتخاب شده و اسم خودش رو اصلاح طلب گذاشته، واقعا دلش بخواد کاری انجام بده، وگرنه من هم اگه رئیس جمهور باشم، به فرض میگم همین الان با امریکا و اسرائیل رابطه برقرار می کنیم اما بعدش بگم نه نشد، چون ما یه تدارکاتچی بیشتر نیستیم. دقیقا نکته همینجا هست!!! خوب آقای اصلاح طلب وقتی می بینی نهادهای غیر انتخابی تصمیم گیری می کنند، وقتی می بینی نهاد های غیر انتخابی به شما اجازه تحقق شعارهای انتخاباتی که به مردم قول دادین رو نمی دهند، چرا با مردم رو راست نیستین؟ چرا اعلام نمی کنید که ای 24 میلیون نفری که به من رای دادین، این نهادها، این سازمان ها، این اشخاص به نماینده شما اجازه این کار رو نمی دهند!
جهنم سوزانی تو این دو سال اخیر از اقتصاد درست کردین که اسم اصلاح طلبی میاد آدم درجا میاره بالا . برای ابد تموم شدین رفت . برین با میلیاردها پس انداز حاصل از حقوق !!!!!!!! حال کنین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
عزیز من ! از اقتصاد گذشته ، همه چیز سیاسیه میفهمی سیاسیییییییی
وقتی نهادهای حاکمیتی دولت رو فشار میذارن که پول مالباختگان موسسات مالی رو پرداخت کن دولت از کجا بیاره ، مجبوره پول چاپ کنه بده به مردم ، و این یعنی تورم....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
دوره محمودتون رو هم دبدیم ، تورم ۳۰۰ درصدی و بیچارگی مردم رو ، فقط تلوزیونتون میگفت به به گل و بلبله ، تا اینکه ماجرای خونه نشینی پیش اومد و از فرداش
بدگویی به محمود شروع شد
برید جمع کنید کاسه کوزه هاتونو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
خوشم میاد که یک سری از افراد از دنیا دنبال زر اندوزی و ثروت نیستند ، فقط قدرت ارضاشون میکنه قدررررررررت
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
ناشناس 16:50 آدرس غلط به مردم نده دوست عزیز . این تورم بیشتر بعلت این بود که روحانی به توصیه نیلی دلار رو بیکباره برد بالا تا هم کسری بودجه رو پوشش بده و هم صادرات مواد غذایی برای صادرکنندگان شیرین و جذاب بشه
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
چرا تریلیون تومان جناح خودت هیچ حرف نمیزنی . چرا باور نمیکنی که اگر قدرت احزاب واقعی شکل نگیرد تا چند دهه دیگر ممکن هست کشور به دیکتاتوری بینجامد چون رای مردم وقتی تاثیر ندارد چه فایده دارد . رای مردم در انتخابات باید سیاست گذاری را تعیین کند یعنی در هر چهار سال کل افراد جامعه از بالا تا پایین در قدرت جابجا شوند ولا عیر . این شکل دمکراسی اشکالاتش کم کم نمایلن میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
تورم از روزی شروع شد که ترامپ برجام رو پاره کرد
وقتی مردم را دعوت میکنی که به خیابان بریزید و علیه دولت و اقداماتش شعار بدهید فکر نمیکردید چه تبعاتی دارد ، مردم قبل از ظهر علیه دولت شعار دادند ولی بعد از ظهر شعارها تندتر شد ، ترامپ هم موقعیت را مناسب دید و برای تحریک بیشتر مردم از برجام خارج شد و تحریم ها شدیدتر شدند ، تورم هم روز به روز بالاتر رفت
اصولگرایان که به خواسته خود ( فلاکت مردم) رسیده بودند هر روز از پشت تریبونها فریاد زدند چرا دولت فکری به حال مردم نمیکنه و ........ خلاصه جنگ قدرت و بدبختیهایش برای مردم
قاعدتا مشارکت بیشتر به معنای پیروزی اصلاح طلبان است ولی برای مردم چه فرقی میکند که اصول گرایان پیروز شوند یا اصلاح طلبان اگر در این چند سال ببینیم من به عنوان مردم هیچ تفاوتی را احساس نمیکنم اگر تفاوتی بود نوع مشارکت هم مهم میشد لذا بنده به عنوان یکی از مردم با خودم قسم خوردم که آخرین رای من همان رای به حسن روحانی بود و بس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
صد در صد موافقم
بحث هایی که آقایون استمرارطلب در مورد مشارکت یا تحریم انتخابات دارن یه موضوع هست و اینکه چیزی به اسم اصلاحات برای مردم مرده یه بحث دیگه، به عبارت دیگه کسی‌ منتظر نیست ببینه اینا چی‌ میگن ....
اصلاح طلب اصول گرا دیگه تمومه ماجرا
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
حزب باید وجود داشته باشه . اگر احزاب نباشند جامعه بسمت دیکاتوری میرود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
کسی در انتخابات شزکت نمی کند . آقایان هر دوگروه آب در هاون می کوبند.
من تا حالا به حرف اصلاح طلبها گوش کرده ودر انتخابات شرکت کرده ام ولی از این به بعد شرمنده . حالا میخواهی تحریم کنی با شرکت کنی ربطی به من ندارد . دیگر در انتخابات شرکت نخواهم کرد . همهیشه میکویند لحظه حساسی است در انتخابات شرکت کنید ولی از حساسی چیزی نصیب ما نشده بلکه بدبخت تر هم شده ایم .
پاسخ ها
هران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
واقعا
آفرین
ما رو فقط واسه صندوق رای میخان
دیگه در هیچ رای گیری شرکت نمیکنم
حالا میخاد اصولگرا انتخاب بشن یا اصلاح طلب
برای من اجاره خونه و سیب زمینی و پیاز جناحمه نه چیز دیگه
وقتی فرزندان اصلاحطلبان و اصولگراها در خارج از ایران و در گرانترین کشورهای جهان زندگی میکنند من به چه دلیل باید به انتخابات فکر کنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شرکت در انتخابات برای ادامه خوشگذرانی آنها ؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
نه دوست عزیز اشتباه می کنی! متاسفانه مردم ایران فکر می کنند وقتی در یک انتخابات شرکت می کنن و مانند دوم خرداد خاتمی رو به اون شکل انتخاب می کنند، دیگه تموم شده و هیچ وظیفه ای ندارن. مشکل ما دقیقا همینجاست! وقتی مطالبه گر نیستیم، وقتی حداقل مسئولین انتخابی رو وادار به پاسخگویی نمی کنیم همین میشه. متاسفانه مقصر بخش خیلی زیادی از وضعیت موجود خود مردم هستن
قبول،ولی بفرماییدفرق جناح اصولگرابااصلاح طلب درمجلس فعلی چیست؟فرق آقایان قدوسی وعارف
چیست؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
دقیقا هیچ تفاوتی ندارند
هیچی
هیچی
هیچی
عارف که در این ۴ سال حتی پشت میکروفن مجلس یک سرفه یا عطسه هم نکرد
من رای نمیدم
ولی شما که فک میکنین »میزان رای ملت است« برین رای بدین
اون میزان هم بخوره تو سر من
اصلاحات به دست خود اصلاحاتی ها نابود شد. من و دوستانم از طرفداران جدی اصلاحات بودیم ولی الان همگی مان بی انگیزه ایم. حتی با تَکرار هم، حضورمان را در انتخابات تکرار نمی کنیم. این البته به معنای این نیست که اصول گراها را هم قبول داشته باشیم. اصلاحاتی ها به اصلاحات خیانت تاریخی کردند.
فکر نمیکنید اینقدر اصلاحات بسمان باشد.؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
از انحصار طلبان هم چیزی عایدتان نمیشود ،
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
کدام اصلاحات انجام شده که ما خبر نداریم!؟
اصلاح طلبان واقعی که هیچکاره هستند!
توي ايران هيچ اصلاحاتي امكان پذير نيست
اينها طرفنديست براي ترغيب مردم جهت شركت درانتخابات
خواهشا تا همین جا که اصلاح کردید بسه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
مگه میتونه اصلاحات انجام بشه ، مگه میذارن پایه هاشون سست بشه
اصلاح طلبان نون به نرخ روز خور.
چپ یا راست مهم مردم این کشور هستند و اگر ببیند کسی برای مردم عادی کار می کند نه برای سود جیب خودش با آن همراه خواهند شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
ما که چهل ساله ندیدیم
لطفا از برادران اصلاح طلب بپرسید که ایشان در طی چندین سال گذشته در کدام مسئله اصلاحات انجام داده اند که ما دلخوش به آن باشیم روند اصلاح طلبی را ادامه دهیم
#من_رای_نمیدهم
اصلاح طلب اصول گرا دیگه تمومه ماجرا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
ملت ایران دیگر به خودش خیانت نمی کند و در انتخابات شرکت نمی کند
این جریانی که تو کشور با نام اصلاح طلبی فعالیت می کنه، فقط دنبال چپاول اموال کشور به نفع آقازاده های خود هست و برای مردم فرقی با اصولگرا نداره

خواب مشارکت مردم را خواهید دید
وقتی میگوییم اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا .....یعنی همه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
درود یعنی همه ی ملت ایران
انتخابات تو این کشور یعنی به یک بی کفایت که معلوم نیست از کجا تایید میشه رای بدی اخرش میگن انتخاب مردم بوده......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
شما هر چه به باکفایت های عبور نکرده از تایید صلاحیت شورای نگهبان در شوراهای اسلامی شهرها و خصوصا از لیست همین اصلاح طلبا رای دادید و خروجی شون رو دیدید بسه!!! در تهران به اندازه دو ماه قبلی کار نکردند و ادعا هم دارند
دیگه تمومه ماجرا!
ادامه اصلاحات فقط از طریق برگزاری انتخابات و افزایش مشارکت امکان‌پذیر است???
نه مجید جان، دلبندم !!!
ادامه حیاط کشور با اصلاحات اساسی امکان پذیز است، از خواب خرگوشی در منازل اشرافی باد آورد بیدار شوید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
حرف حساب . قانون اشکال دارد که به یک حزب قدرت به پاسخ دهده ولی جزب مردم و مستقل دستش خالی هست
هر وقت اصلاح طلبها در امور ادارهٔ کشور مستولی شدند چیزی بجز فقر ،و فلاکت ،و فساد نسیب ملت ایران نگردیده است ، اگر چه اکثر این بلاها توسط رقیب به مردم تحمیل شده است ، اما علت آن بی عرضگی ،و ناتوانی اصلاح طلبان میباشد ،،،
اصلاح طلب الان چندساله مرده و دارن هر سال سالگردش رو ميگيرن
فقط فقط فقط يه حزب تو كشور هست و اون حزب منفعت طلبه
این بخش یادداشت که نقل قولی است از آقای میرزایی نکو واقعیت تراژیک اصلاح طلبی است :

"البته گاهی هم اتفاقاتی افتاده و ما نتوانستیم کاری انجام دهیم؛ آن هم به دلیل برخی ملاحظات و گیر‌هایی بوده که بچه‌های فراکسیون امید داشتند. به هر حال، این‌ها گیر تأیید صلاحیت، یا گیر شورای نگهبان و هزار ملاحظه دیگر دارند. برخی هنوز می‌خواهند در سپهر سیاسی کشور باشند و نمی‌خواهند از رده خارج شوند. عده زیادی از این‌ها هنوز جوان هستند و دنبال کارند"

متاسفم برای دختر نوجوانم که در شب های انتخابات حسن روحانی کتک خورد تا اعضای لیست امید همچنان بخواهند در سپهر سیاسی کشور باشند و از رده خارج نشوند.
اجازه بدید، جای این اصلاحاتی که انجام دادید خوب شه
چشم
صبح با چه عشق و امیدی با خانواده رفتیم‌رای دادیم
لیست رو‌با چه شوقی پر کردیم
خدا از سر تقصیرات ما بگذره
بذار اونایی که محافظه کارند و از هر آبی ماهیشون رو میگیرن رای بدن
ما مردم بدبخت بیچاره رو ول کن، همونطور که بین دو انتخابات ول کردید
سلام
اقا این فیلم اصلاحات است برای ایجاد جو و مطرح نمودن خودشون
گول این شعارهای تحریم و.... را نخورید
انتخابات ، اصلاحات ، سرنوشت کشورم ، صدا و سیما
یکی دوماه دیگه صدا و سیما شروع می کنه به نشون دادن دخترای کم حجابی که می خوان سرنوشت کشورشون رو خودشون تعیین کنند
مردم نوکران بی اختیار بنام اصلاح طلب نمی خواهند امکان اصلاحات وجود ندارد بهتر است شورای نگهبان خودش رئیس جمهور و نمایندگان را انتخاب و به مردم معرفی کند...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
اگر اصلاح طلبان نبودند الان مردم محافطه کاران را مجبور به پاسخ میکردند . الان تنها دلیل محافطه کاران این هست که میگویند مردم خودشان مقصر هستند البته این ترفند امکان دارد تا چند سال دیگر جواب بدهد ولی مردم متوجه میشوند که ساختار اشکال اساسی دارد . یا حاکمیت رای مردم یا حاکمیت نهادهای موازی دولت . یک راه بیشتر وجود ندارد . مسولیت ها را یا باید قبول کنند یا بگدارند مردم خودشان اتتخاب کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
و خودش مسئولیت بدبختی جامعه رو به عهده بگیره ، هرچند که اونوقت میگن مردم راضی و خوشنودند ، و به دولت میگن چرا به مردم نمیگید که چه کارهای بزرگی برایشان کرده اید
هیچ فرقی بین اصلاح طلب و اصولگرا و معتدل و مستقل وجود ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
فرقشون اینه که علاوه بر فسادها و... اصلاح طلبا بدون هیچ عملکرد و کار خاصی و فقط با حرف زدن کارشون رو میککند و مملکت و مردم براشون ذره ای اهمیت نداره
مردم متوجه شده اند اصلاح طلبان به جای اینکه نظام را اصلاح کنند دارند مردم را برای نظام اصلاح می کنند برای همین و بعد از این فهمی که پیدا کرده اند و روز به روز هم این فهم نسبت به شگرد افراد موسوم به اصلاح طلب بیشتر میشود اعتماد آنها به این جماعت از بین رفته
مردم از دموکراسی نیم ساعتی خسته شده اند یعنی 4 سال یک بار نیم ساعت بیا رای بده و برو و دیگر کاری نداشته باش و اختیار نظارت هم نداشته باش این جواب نمی دهد دموکراسی واقعی تعطیل بردار نیست شما وکیل را هم که انتخاب می کنید حق عزل او را دارید حتی آقایان در حد وکیل و موکل هم برای ما حق قایل نیستند بیشتر صغیر و قیم است ما صغیر هیستم و هر چهار سال دو نفر را می آورند که ما بینشان یکی انتخاب کنیم ما هم می گوییم این یکی مثلا خنده اش قشنگتر است یا ریشش قشنگتر است
شما ملتو گیر اوردی؟؟؟ سه نسل گذشته کاری نکردید چه اصلاحی چه کشکی چه دوغی
قطعا اصولگرایان با تمام نواقصشان مملک را و نظام را بیشتر از خود میدانند و به ان تعصیب دارند و مملکت نیز یکدست تر اداره خواهد شد و قطعا اجرایی تر و بهانه جویی کمتری دارند و ابروی نظام را ابروی خود میدانند و برعکس بخش عمده و تقریباتمام اصلاح طلبان منفعت خود را در بحران افرینی و مخالفت با ارکان و قیافه روشنفکرنمایی و منتقد به همه چیز نشان میدهند و موج سواری بر روی احساسات مردم و فریب عمومی مردم و منفعت طلبی از پست و مسئولیت جهت خود و اطرافیان و فرار رو به جلو و حرافی را بسیار خوب بلدند و یا حداقل بهتر از رقیب بلدند و در عین حال با توجه به نگران بودن از برخورد نظام و... همیشه کیسشان را در حال پر کردند و ذخیره برای روز مبادا و یار جمع کردن و منفعت رساندن به نزدیکان و تابعیت بیرونی و در عین حال جهت رای بدست اوردن همواره منتقد و مخالف و ... هستند . شما کمتر در جبهه اصلاحات طرد افراد و برخورد میبینید حتی اگر اثبات شود که فساد داشته و منفعت میلیاردی برده و یا قاتل شده .. تا اخرین نفس دفاع میککند بر عکس کسانی مثل احمدی نژاد که با برادرش هم درگیر شد و نصف وزراش مخالفش شدن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
سه بار نوشته ات را بخوان ببین چه مقاله ای نوشتی گفتی اگر در گروه اصلاح طلبان اخنلاسی رخ دهد بی خیالش هستند دوست عزیز حیف که تابناک سانسور میکند چه کنیم نمیشود ادای مطلب کرد . شهرداری تهران و طوسی و کهریزک و ووو را پیگیری کن تا بعد
کدام اصلاح طلب ؟ کدام اصولگرا ؟ همه سر و ته یه کرباسن. نه در عمل و نه حتی در گفتار اختلافی با هم ندارن.

کشور توسط یه جمع کوچکی از خودیها اداره میشه که نه از بین میرن نه به وجود میان فقط از پستی به پست دیگه منتقل میشن.

دعوای انتخاباتیشون هم فقط دعوای قدرته که کدوم پست مهمتری بگیرن وگرنه اختلاف سر عقیده ها و روشها و اصول نیست.
انتخاباتی در کار نخواهد بود . ملت ایران به هیچ جریان و جناحی رای نخواهد داد.
مردم دیگر به اصلاحات هم امیدی ندارند.
وای بر اصولگرا و اصلاحات
جالبه تا زمان انتخابات فرا میرسه شعار اصلاحات اصلاحات به گوش میرسه
از فردای انتخابات چه کشکی چه دوغی !!!

به شخصه حنای این دار و دسته برای من هیچ رنگ و بویی ندارد و اولین و آخرین اشتباه زندگیم رو هیچوقت دیگه تکرار نمیکنم
نه به انتخابات نمایشی و فرمایشی
حداکثر شرکت در انتخابات انتخاب شیخ کلید دار است که تنها به فکر روزمرگی و رساندن دوره به انتها است. مردم رای ندهید. اعتراض مدنی کنید.
تو این سرزمین کلمات معنی خودشون را از دست داده اند و‌لوس‌ و بیمزه شده اند یکی از آن کلمات اصلاحات می‌باشد
فقط یک انتخابات و اون هم رفراندوم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر