بازدید 8913
یوناتان بتا کلیا در گفت‌وگو با «تابناک»؛

سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی شکست خورده است/ تک نرخی کردن ارز، پای رانت‌خواران را از بازار کوتاه می‌کند

ادامه ریزش قیمت‌ها در بازار ارز موجب شده تا قیمت دلار در بازار، نه تنها به نرخ‌های رسمی در سامانه نیما و سنا برسد، بلکه از قیمت‌های مندرج در این سامانه‌ها نیز کمتر شود. هم اکنون قیمت دلار در بازار آزاد با ریزش چشمگیر نسبت به روز‌های قبل به حدود ۱۱ هزار تومان رسیده است، حال آنکه قیمت دلار در صرافی‌های بانکی برای فروش به مردم ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان تعیین شده است.
کد خبر: ۹۱۳۱۶۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶ 22 July 2019

سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی شکست خورده است/ تک نرخی کردن ارز، پای رانت‌خواران را از بازار کوتاه می‌کندادامه ریزش قیمت‌ها در بازار ارز موجب شده تا قیمت دلار در بازار، نه تنها به نرخ‌های رسمی در سامانه نیما و سنا برسد، بلکه از قیمت‌های مندرج در این سامانه‌ها نیز کمتر شود.

به گزارش «تابناک»؛ هم اکنون قیمت دلار در بازار آزاد با ریزش چشمگیر نسبت به روز‌های قبل به حدود ۱۱ هزار تومان رسیده است، حال آنکه قیمت دلار در صرافی‌های بانکی برای فروش به مردم ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان تعیین شده است. این در حالی است که اول تیرماه قیمت دلار ۱۳ هزار تومان بود، ولی امروز 31 تیرماه به مرز ۱۱ هزار تومان نزدیک شده است؛ این یعنی قیمت دلار در فاصله‌ی کمتر از یک ماه، ۲ هزار تومان در بازار آزاد کاهش یافته است.

بنابراین، قیمت دلار نیمایی و سنا بعد از عقب‌نشینی دلار آزاد، به مرز تک نرخی شدن نزدیک شده اند؛ بدین ترتیب، بازار ارز ایران در آستانه تلاقی نرخ‌های سه‌گانه آزاد، سنا و نیماست که به باور برخی فعالان بازار ارز پیش‌زمینه راه‌اندازی بازار متشکل ارز از سوی بانک مرکزی ایران است.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتار‌های مؤثر بازارساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روز‌های گذشته به حساب می‌آید.

در همین زمینه، محمدرضا تابش گفت: اصولا مداخله در بازار بدون توجه به واقعیات حاکم بر اقتصاد کشور و بازار، مداخله موفقی نیست. قیمت ارز را هم منحنی عرضه و تقاضا معلوم می‌کند. وقتی عرضه کم و تقاضا زیاد شود، قیمت ارز هم بالا می‌رود. ما باید اقتصاد کشور را به نحوی ساماندهی کنیم که شاهد این فراز و فرودها نباشیم.

تابش همچنین تصریح کرد: وقتی ما ارز شناور مدیریت شده را به رسمیت شناختیم، دیگر ارز دو نرخی و سه نرخی موضوعیتی ندارد. البته تحریم‌ها یکباره منجر به کمبود ارز شد و ما ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای خرید کالا‌های اساسی اختصاص دادیم. در عین حالی که باید آثار رشد نقدینگی را هم مد نظر قرار دهیم.

اما پرسش این جاست، چه کسانی از ۹۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه پیدا و پنهان بهره‌مند می‌شوند؟ طبیعتا دهه‌های بالا بیشترین بهره را می‌برند.

تابش در پایان، سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را شکست خورده توصیف کرد و گفت: این سیاست به نقطه هدف نرسید. ما با این قیمت، گوشت وارد کشور کردیم، ولی باز هم گوشت با قیمت کیلویی ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان عرضه شد یا اینکه تنها عده‌ای توانستند با ایستادن در صف‌های طولانی چند کیلو گوشت با قیمت ارزان تر دریافت کنند.

همچنین یوناتان بتا کلیا در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: در چند وقت اخیر، به دلیل اقداماتی که دولت کرده و همچنین همراهی مردم، قیمت ارز اندکی کاهش داشته است. البته به نظر من بیشتر سهم در این کاهش ارز را مردم داشتند و با صبوری در این مدت تلاش کردند تا سیاست‌های نظام پیش رود.

وی گفت:‌ ای کاش اینقدر که مردم به مسئولان نزدیکند، مسئولان هم به مردم نزدیک بودند. به هر حال در این مدت کوتاه، ارزش پول ملی به مقدار بسیاری تقویت شده است؛ بنابراین، به نظر می‌رسد، شرایط به سمت تک نرخی شدن ارز نزدیک‌تر شده و اگر دولت اراده کند و این کار را انجام دهد، دیگر شاهد دلال بازی‌ها و رانت خاری نخواهیم بود.

وی در ادامه افزود: متأسفانه رفتار دولت قابل پیش بینی نیست و هر روز یک چیز جدیدی ارائه و یا بخشنامه جدید صادر می‌شود که نمی‌شود، روی حرکت‌ها در جامعه تحلیلی داشت. زمانی که رئیس جمهور اعلام می‌کند اجاره بها در کشور ۳۰ درصد رشد داشته، این نشان می‌دهد، یعنی برآوردی از اوضاع وجود ندارد.

وی در این باره گفت: کدام اجاره مسکن امروز ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته؟ هر جا که نگاه می‌کنیم حداقل قیمت‌ها ۳۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. این موضوع با آن چه رئیس جمهور می‌گوید، ده برابر اختلاف قیمت دارد. به همین دلیل، با وجود این رفتار‌ها نمی‌شود اوضاع را برآورد کند.

‌ای کاش رئیس جمهور و مسئولان کشور بیایند و با مردم صحبت کرده و شرایط را برای آنان روشن کنند، چون در این صورت است که مردم اوضاع را قبول می‌کنند.

وی در ادامه یادآور شد: پیش بینی من این است که اگر ارز به سمت تک نرخی شدن برود، اوضاع بهتر خواهد شد و به هر حال، نورچشمی‌ها دیگر نمی‌توانند ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرند و کسانی هم نخواهند توانست از اوضاع سوءاستفاده کرده و با ارز دولتی، کالای آزاد روانه بازار کنند و به همین دلیل شرایط بهتر از امروز خواهد بود.

این نماینده خاطرنشان کرد: چند روز پیش، وزیر بهداشت گفت، برای واردات دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی از دولت گرفته اند، اما کابل برق وارد کرده اند. زمانی که وزیر این حرف را می‌زند، وای به حال بقیه، اگر تک نرخی شود، دیگر این اتفاقات رخ نخواهد داد و به نظر من، مسئولان هم به این موضوع رسیده اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر