بازدید 1723

درخواست مقام سابق صهیونیستی برای بازنگری در توافقنامه صلح با مصر

سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در مصر گفت که تعادل در روابط قاهره و تل‌آویو برقرار نیست و باید بی‌توجهی به توافقنامه صلح میان دو طرف پایان یابد.
کد خبر: ۹۱۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۴ 21 July 2019

سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در مصر گفت که تعادل در روابط قاهره و تل‌آویو برقرار نیست و باید بی‌توجهی به توافقنامه صلح میان دو طرف پایان یابد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت عربی ۲۱، یتسحاق لیوانون، سفیر سابق رژیم صهیونیستی در مصر با انتشار مقاله‌ای در روزنامه یسرائیل هیوم اظهار کرد: باید حالت بی‌توجهی کنونی به توافقنامه صلح میان اسرئیل و مصر متوقف شود. این بی‌توجهی اخیرا در جریان احیای مراسم روز ملی مصر و انقلاب ژوئیه ۱۹۵۲ توسط سفیر مصر در تل آویو به چشم می‌خورد.

وی افزود، علی‌رغم حضور صدها میهمان اسرائیلی در منزل سفیر مصر از جمله روون ریولین، رئیس و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و این فضای مثبت، اما اسرائیلی‌ها قانع شده‌اند که مصر به تعهداتش در پیمان کمپ دیوید عمل نمی‌کند.

لیوانون گفت، دلایل این ملاحظات اسرائیل زیاد است و از حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر آغاز می‌شود که پس از اخراج کشورش از اتحادیه عرب به دنبال امضای توافقنامه صلح با اسرائیل، قصد بازگشت به آغوش عربی را داشت و به تمایل مصر برای ابراز همبستگی با طرف‌های عربی درگیر در جنگ با رژیم صهیونیستی ختم می‌شود. با این وجود این مسأله باعث ایجاد انتقادات میان دو طرف نشده است، چراکه اوضاع از چهل سال گذشته تا کنون همینگونه بوده و این وضعیت نیازمند اصلاح و بازنگری است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر روابط نظامی و امنیتی میان قاهره و تل‌آویو بیش از هر زمان دیگری طی هشت سال گذشته قوی‌تر است و دو طرف منافع مشترکی در زمینه مبارزه با گروه‌های تندروی مسلح دارند و اسرائیل نیز برای حل و فصل و آتش‌بس با جنبش حماس در غزه به استفاده از روابط خود با مصر در عرصه فلسطین تمایل دارد و اینها منافع اساسی در روابط میان دو طرف در سطح خارجی هستند.

سفیر سابق رژیم صهیونیستی در قاهره در ادامه به بازتاب توافقنامه صلح در روابط اسرائیل و مصر اشاره کرد و گفت: این روابط تقریبا ناپایدار است و از زمانی که ناگزیر به ترک ساختمان سفارت در قاهره شدیم تا کنون اسرائیل یک مقر دائم در مصر ندارد و مأموریت دیوید گوبرین، (سفیر اسرائیل در قاهره) در پایان ماه جاری میلادی پایان می‌یابد و وی بدون اینکه دولت جانشینی برایش انتخاب کند به اسرائیل باز می‌گردد. این در حالی است که بر عکس آنچه در توافقنامه صلح مطرح شده است، به طور کلی روابط تجاری، فرهنگی و اقتصادی میان دو دولت وجود ندارد.

وی تأکید کرد، در مقابل، سفارت مصر در تل‌آویو به صورت کامل فعالیت می‌کند و روابط دیپلماتیک آن گسترده‌تر شده و فراتر از این مسأله، اسرائیل به مصر اجازه داده است تا تعدادی از گردان‌های نظامی مسلح خود را در مرزهای صحرای سیناء مستقر کند که شامل بیش از ۲۰ هزار سرباز و افسر می‌شوند، موضوعی که عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر نیز آن را اعلام کرد. این مسأله به منزله نقض توافقنامه صلح بوده که البته با اجازه اسرائیل صورت گرفته است. تل‌آویو به توافقنامه صلح با مصر به چشم یک گنج استراتژیک پایدار نگاه می‌کند و اینگونه به نظر می‌رسد که دو طرف به این توافق توجه دارند و به همین جهت زمان آن فرا رسیده که برای تقویت این توافقنامه و اجرای تمامی بندهای آن تلاش کنند و این ابتکار عمل باید از سوی تل‌آویو مطرح شود.

لیوانون همچنین عنوان کرد: انتظار می‌رود که سیسی نگذارد اسرائیل بی‌بهره بماند و به همین دلیل باید پیش از اینکه مأموریت سفیر کنونی در قاهره پایان یابد سفیر جدیدی برای جانشینی وی تعیین شود تا سفارت حتی برای یک روز هم خالی نماند. همچنین باید به مانند هشت سال پیش یک مقر دائم برای سفارت ایجاد شود اما مسأله مهم درخواست از مصری‌ها برای تشکیل کادرهای مشترک به منظور بررسی اجرای دوباره توافقنامه صلح است. این گام‌های اولیه است و هیچ دلیلی برای اجرا نکردن آن وجود ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان