بازدید 3639
یک کارشناس امور خانواده:

ضرورت انتخاب سریال‌های آموزش محور خانوادگی در آی فیلم

کد خبر: ۹۱۲۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱ 20 July 2019
یک روانشناس و مشاور در حوزه خانواده با تاکید بر اینکه سریال‌های قدیمی اهداف والاتری در عرصه تربیت دنبال می‌کردند، گفت: ترکیب آن اهداف و مبانی با لوازم حرفه‌ای که امروزه در ساخت فیلم در اختیار عوامل فیلمساز قرار دارد می‌تواند در جذب مخاطب و بالا بردن اثر گذاری آن‌ها موثر باشد.

به گزارش «تابناک»، پروین ناظمی، روانشناس و مشاور خانواده با توجه به مشکلاتی که باعث فروپاشی خانواده‌ها می‌شود نقش آثار هنری و به طور مشخص فیلم و سریال را در آموزش طریقه صحیح زندگی کردن به اعضای یک جامعه با اهمیت عنوان کرد و گفت: یک موضوع مهم این است که رسانه نقش اساسی در پرورش آن دیدگاهی که آدم‌ها به نوع زندگیشان دارند، ایفا می‌کنند. در این زمینه اظهار نظر فراوان صورت گرفته، آمار تجربی نشان می‌دهد که خیلی از سریال‌ها نتوانسته اند اثر مثبت بگذارند و متاسفانه قوی عمل نکرده اند؛ یعنی اگر هم سریالی بوده نهایتا در حد سرگرمی بوده، ولی از لحاظ آموزشی بار چندانی نداشته است.

وی با عنوان اینکه سریال‌های قدیمی‌تر جنبه مثبت بیشتری برای خانواده‌ها داشتند، گفت: شرایط فیلمنامه و قصه‌ها در گذشته بهتر بود. حالا هم مردم خودشان آن انسجام یا بنیان خانواده را محترم می‌دانند و هنوز خانواده‌های قدیمی که پایبند هستند و بچه هایشان را رشد می‌دهند، به وفور دیده می‌شود.

وی کلیدی‌ترین موضوعی که یک سریال خانوادگی باید روی آن دست بگذارد را توجه به واقعیت‌های اجتماعی دانست و گفت: سریال باید واقعیت‌ها را در نظر داشته باشد، درصد مشکل اکثریت مردم را ببیند؛ یعنی باید به جای نمایش تفاخر خانواده‌هایی که سامان دارند و از زندگی مجللی برخوردارند، مشکل گروه بیشتری از جامعه را که زندگی شان در معرض آسیب است را در نظر بگیرد و روی آن‌ها کار کند؛ به طور مثال آموزش بچه‌ها یا خیلی از زنان و مردان نسبت به مهارت‌های زندگی مشترک باید قوت بیشتری در تولیدات فیلم و سریال داشته باشد مثلا اینکه چطور استرس شان را کنترل کنند، خودشان را بشناسند، خودآگاهی داشته باشند و... .

این کارشناس امور خانواده عنوان کرد: سریال‌هایی که از رسانه ملی پخش می‌شود باید واقعیت جامعه یعنی مشکلات آن را واقع بینانه بررسی کند و روی همان مشکلات سناریو‌هایی طراحی شود که به شکل غیرمستقیم و همراه با جذابیت به این فیلم‌ها بپردازد، مردم آگاهی نسبتا بالایی دارند، بنابراین رسانه ملی در این زمینه باید به قدری حرفه‌ای ظاهر شود که در مرحله اول بتواند به جذب مخاطب بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه شبکه آی فیلم بر پایه انتخاب مناسب فیلم‌ها است که حرفه‌ای بودنش ثابت می‌شود، تصریح کرد: یک سری فیلم‌های قدیمی جذابیت شان کمتر است و هم سیستم کارگردانی و وسایلی که در اختیار داشتند شاید ضعیف‌تر از الان بوده، ولی محتوای بسیاری از آن‌ها بسیار عالی است.

ناظمی در همین رابطه گفت: سریال‌هایی که واقعا خانوادگی بود، سریال‌هایی بودند که بر اساس واقعیات زندگی مردم ساخته شده و به حفظ بنیان خانواده کمک می‌کردند؛ یعنی این نبود که هر کسی رها برای خودش مشکلات را بررسی کند. در واقع فیلم‌های قدیم مان یک فرهنگ سادگی و یک فرهنگی که به سمت حفظ بنیان خانواده بوده، داشته اند؛ بنابراین اگر مسئولان شبکه آی فیلم بتوانند در انتخاب فیلم و سریال‌های آموزش محور خانوادگی تاکید و دقت بیشتری داشته باشند، ضمن اینکه دست اندرکاران تولید هم بر پایه همان فیلم‌ها بیایند فیلم‌های جدیدتری را با علوم هنری جدیدتر بسازند که این قدرت جذابیت را برای مردم داشته باشد که بنشینند، ببینند و میخکوبشان کند، به نظر می‌تواند نقش مهمی را در تحکیم خانواده و آموزش نقش‌های خانوادگی و اجتماعی در سطح جامعه ایفا کنند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار