بازدید 12518
عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی»؛

چرا قیمت دلار نیما و فردوسی به یک نقطه رسید؟ ماندگاری و ثبات قیمت دلار بسیار مهم است/ سامانه نیما منافاتی با بازار متشکل ارزی ندارد

در شروع فعالیت سامانه نیما، عرضه کننده اصلی و عمده، شرکت‌های پتروشیمی بودند و این شرکت‌ها خوراک کالای مورد نیاز خود را با یک نرخ ترجیحی دریافت می‌کردند. در نتیجه با دولت و بانک مرکزی توافق کرده بودند در یک نرخ توافقی ارز خود را عرضه کنند؛ بنابراین، این نرخ باعث شده بود که عملاً در بازار سه نرخ اتفاق بیفتد؛ یک نرخ ۴۲۰۰ تومانی، یک نرخ نیمایی و یک نرخ هم بازار آزاد.
کد خبر: ۹۱۲۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵ 18 July 2019
تابناک اقتصادیبازار آزاد ارز، سامانه نیما و بازار متشکل ارزی، سه‌گانه‌ای هستند که در روز‌های اخیر، با توجه به روند کاهشی بهای ارز، مورد توجه فعالان و کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است؛ از یک سو روند افزایشی چند ماهه اخیر نرخ ارز نیمایی و از سویی دیگر روند کاهشی بهای ارز در بازار آزاد، موجب شده برای اولین بار در یک سال اخیر، نرخ نیما و نرخ آزاد به یکدیگر برسند.
 
محمد لاهوتی، عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با بیان اینکه رسیدن نرخ بازار آزاد به نرخ سامانه نیما از اهداف جدی بانک مرکزی و سیاست گذاری ارزی کشور بوده است، اظهار داشت: اینکه در بازار چندین نرخ داشته باشیم، مورد تأیید هیچ فعال اقتصادی نیست و بانک مرکزی هم به عنوان متولی و سیاست گذار پولی و ارزی کشور به دنبال این موضوع است.
 
لاهوتی در خصوص علل افزایش نرخ ارز در سامانه نیما به تابناک اقتصادی گفت: در شروع فعالیت سامانه نیما، عرضه کننده اصلی و عمده، شرکت‌های پتروشیمی بودند و این شرکت‌ها خوراک کالای مورد نیاز خود را با یک نرخ ترجیحی دریافت می‌کردند در نتیجه با دولت و بانک مرکزی توافق کرده بودند در یک نرخ توافقی ارز خود را عرضه کنند؛ بنابراین، این نرخ باعث شده بود که عملاً در بازار سه نرخ اتفاق بیفتد؛ یک نرخ ۴۲۰۰ تومانی، یک نرخ نیمایی و یک نرخ هم بازار آزاد.
 
اما سرانجام پس از گذشت چند ماه، بانک مرکزی متوجه شد، به هر حال این نرخ سوم تعیین کننده قیمت‌ها در بازار است و این نرخ ترجیحی که ارز ان عرضه می‌شود، عملاً در اختیار مصرف کننده قرار نمی‌گیرد و لذا با افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به میانگین نرخ نیما، اجازه افزایش قیمت و فروش نرخ توافقی به پتروشیمی‌ها داده شد و از آن طرف هم با توجه به بهبود منابع ارزی کشور و فعالیت‌های بیشتر بانک مرکزی در عرصه ارزی کشور، باعث شد که نرخ بازار آزاد هم کاهش پیدا کند و در نتیجه نرخ نیما و آزاد، در یک نقطه به هم برسند که این خواست فعالان بخش خصوصی بود.
 
چرا قیمت دلار نیما و فردوسی به یک نقطه رسیده اند؟ ماندگاری و ثبات قیمت دلار بسیار مهم است/ سامانه نیما منافاتی با بازار متشکل ارزی ندارد
 

نکته مهم‌تر اینکه با تمهیداتی که بانک مرکزی پیش بینی کرده بود و اجازه فعالیت به صادرکنندگان برای برگشت ارز خود در قالب چهار روشی که اعلام کرد را داده بود، افزایش برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی، باعث کاهش تقاضا در بحث واردات و نیز رها شدن بخش عمده‌ای از منابع ارزی بانک مرکزی که بتواند به رسالت اصلی خود که مدیریت شناور بازار هست اقدام کند و در نهایت شاهد کاهش قیمت ارز در روز‌های اخیر هستیم، زیرا تقریباً هر که آشنایی با شرایط ارزی و اقتصادی کشور داشته باشد، می گوید نرخ‌های گذشته دلار که در محدوده ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان حدود پنج ماه، باقی مانده بود، حباب دارد و به نظر می‌رسد، هم اکنون شاهد تخلیه آن حباب هستیم.

اینکه تا چه میزان این حباب تخلیه شود، بستگی به شرایط خاص و ویژه خود دارد، چون هم عوامل درونی و هم عوامل بیرونی می‌توانند در متغیر‌های ارزی و اقتصادی کشور تأثیر خود را داشته باشد؛ بنابراین، به عقیده من، اگر بانک مرکزی با شرایطی که امروز حرکت می‌کند، جلو برود و مدیریت شناور ارز را در اختیار خود داشته باشد ـ که دارد ـ قادر خواهد بود نرخ ارز را متعادل کند.

لاهوتی در خصوص این که گفته می‌شود نزدیک شدن نرخ ارز در سامانه نیما به نرخ ارز در بازار آزاد، پیش نیاز موفقیت عملکرد بازار متشکل ارزی خواهد بود یا خیر، اظهار داشت: در مورد بازار متشکل ارزی، فکر می‌کنم که این بازار قرار هست برای نیاز‌های خرد متقاضیان ایجاد شود؛ به این معنا که اسکناس و تقاضای خرد مثل سفر، مبالغی که برای دانشجویان نیاز هست یا کسانی که برای مداوا به خارج از کشور می‌روند و ... که قرار هست از آن محل تأمین شود و عملا تعیین کننده بازار اسکناس خواهد بود و تا حدودی کسانی که در کشور‌های دیگر قیمت ارز را تعیین می‌کردند خلع سلاح شوند و به نوعی این بازار تعیین کننده قیمت اسکناس بر اساس عرضه و تقاضا در داخل باشد؛ لذا فکر نمی‌کنم که منافاتی با بحث نیما داشته باشد چرا که ارز در نیما برای تجارت و واردات و صادرات هست و بازار متشکل ارزی هم می‌تواند با حضور صرافانی که قرار هست در این حوزه فعالیت بکنند، بازار اسکناس را متناسب و همراه با نیما مدیریت بکند تا ان‌شاءالله یک ساماندهی در این حوزه که اتفاق افتاده تداوم داشته و مستمر باشد.

لاهوتی در پایان گفت: تمام سیاست‌هایی که امروز اعمال می‌شود و نتایج مثبت آن دیده می‌شود، در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که این روش‌ها ادامه پیدا کند و منابع آن تأمین شود تا احیاناً با یک تکانه این شرایط دچار دگرگونی نشود و لذا ماندگاری این شرایط بسیار مهم و با اهمیت است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
هیچ نشانه ای از رونق اقتصادی در سفره های مردم نیست

آمارهای دروغین دولت نمیتواند دوام زیادی داشته باشد
افزایش قیمت کالاهای اساسی با مجوز دولت گواه کذب بودن آمارهای اقتصادی است
وضعیت معیشت مردم از هر زمان دیگری در هشتاد سال اخیر بدتر است
با این دولت و مجلس و مسئولان که چند نسل شاهد جلوس آنان بر صندلی های ریاست و مدیریت کشور است وضعیت بهتر از این نخواهد شد

ما معطل و بلاتکلیف هستیم
از اقتصاد چیزی نمیدانم اما در سال های گذشته ثابت کرده اقتصاد ما در همه این سالها پسرفت موفق آمیزی داشته ایم !!!!!!
اقتصاد نفتی پایان بهتر از لیبی و عراق ندارد
اقاي لاهوتي دست خوش
دلار را به قيمت 15000 به ملت فروختيد حالا خوشحال هستيد كه قيمت پايين امده است.
مگر ارز دست پتروشيمي ها دست چه كسي است . مگر اين نيست كه دست شبهه دولتي ها است . و با ان بخش عمده حقوق كاركنان و بازنشستگان پرداخت شد .
مگر دولت نمي تواند به پتروشييم ها دستور دهد ارز خود را ارزانتر بفروشند و....
شما بفرماييد سهام پتروشيمي ها دست كدام قشر جامعه است .
بجز چند ادم مثل ريخته گران كه سرامد كل پتروشيمي ها ايران را به خاك سياه نشاند
تمام این وقایع داره به سمتی پیش میره که خودیها ثروتمندتر میشن و غیرخودیها فقیرتر! عمده رانتها سودش به خودیها میرسه.
به هر قیمتی شده باید نفت را صادر کنیم. حتی با تخفیف، تا خزانه کشور پر از ارز خارجی بشه. آنوقت اروپا و امریکا هستن که مقابل اراده ما خلع سلاح میشن و تحریم کم اثر میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
چه قدر تخفیف؟؟؟؟
به خود ایرانی ها شرکت نفت تخفیف نمیدهد
توصیه من به انهایی که دلاروسکه خریدنداینه که نگران نباشیدوفریب نخوریداینها همه بازی روانی وموقت هستندکافیه فقط به نمودارروند دلاردر۴۰ سال گذشته نگاه کنید ازاین کاهش های موقت ودستوری توش زیادهست ولی روندکلی صعودی باشیب بالاست
فریب شانتاژهارانخورید اگرمبخواهید ازنرخ واقعی دلارمطلع شویدکافیست به نحوه محاسبه قیمت اجناس وکالا مثل خودرو ورایانه نگاه کنید
حباب!
چرا ارز رو تک نرخی نمیکنن؟ چون یک عده نفع دارن این وسط؟؟؟
اگر مثل کشورهای پیشرفته تمام حسابهای بانکی کنترل وبرمازاد پرداختی انها مالیات وبر کارتهای بازرگانی بخصوص انهایی که در واردات کالاهای غیرضرور و مصرفی اسفاده می شوند یعنی هرشخص وشرکتی که خود واردکننده است از کارت بازرگانی خودش استفاده شود به طور یقیین دلار پایین خواهد امد
همین امروزناوامریکا یه پهپادایران روزده ببینم بازم میتونن شنبه دلاررابیارن پایین وبورس راببرن بالا ؟!!!!
لطفا به بررسی قیمت گذاری خودروهای داخلی بالای ۱۰۰ میلیون سابق که الان به ۳۰۰ میلیون رسیده اند هم بپردازید
این سامانه مصنوعی نیما یا باید تعطیل شود یا دلار را به زیر 8 هزار تومن بیاورد تا دلار بازار آزاد نیز به قیمت 8 تومن برسد
برای مدت کمی نرخ نیما و بازار آزاد رو یکسان کردند تا پتروشیمی‌ها دلارهای آزاد رو بجای نیمایی به وارد کنندگان بفروشند و تسویه ارزی کنند و بعد از چند روز دوباره دلار آزاد می ره بالا خلاصه هزاران میلیارد پول در میانه و این پولها مال نورچشمیهاست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان